Skvělý soubor, fantastická energie, Dalkılıçův výkon zůstal za očekáváním

Zábavná a lehce chaotická operní zápletka s elegancí a šarmem komedie, to je opera-buffa skladatele Nina Roty, reprízovaná dne 27. března 2025 na prknech Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Jedná se o komickou operu založenou na známé francouzské hře Eugèna Labiche „Un chapeau de paille d’Italie“ (v překladu „Italský slaměný klobouk“).
Nino Rota: Florentský slaměný klobouk – Peter Svetlík, Josef Moravec, Divadlo Antonína Dvořáka, Ostrava (foto Martin Popelář)
Nino Rota: Florentský slaměný klobouk – Peter Svetlík, Josef Moravec, Divadlo Antonína Dvořáka, Ostrava (foto Martin Popelář)

Do Ostravy hru přivedl režisér Jiří Nekvasil, hudebního nastudování se ujal Marek Šedivý a v hlavních rolích se představili Berk Dalkılıç, Martin Gurbal‘, Veronika Rovná, Roman Vlkovič, Miroslava Časarová, Alžběta Vomáčková a další.

Příběh začíná v momentě, kdy Fadinard (Berk Dalkılıç), mladý muž připravující se na svou svatbu s milovanou Elenou (Veronika Rovná), náhodou zničí slaměný klobouk patřící dámě (Anaide – Miroslava Časarová), která ho potřebuje jako důkaz své ctnosti vůči svému žárlivému manželovi (Beaupertuis – Roman Vlkovič). Celý děj pak sleduje jeho komickou odyseu při snaze sehnat identický klobouk, aby zachránil situaci, což vede k sérii bláznivých a zábavných peripetií.

Nino Rota, známý také jako skladatel filmové hudby, přináší do této opery svěží a melodické linky, hravou orchestraci a rytmickou pestrost. Jeho hudba mistrně zachycuje humor i ironii situací a zároveň dává postavám prostor, aby zazářily. Hudba je plná energie, často v rychlém tempu, především v recitativech se postavy často zaplétají do slovních hříček a v kombinaci s momenty, kdy zpívá více postav najednou, a navíc s jinou melodií a textem, působí celá kompozice chaoticky, což ke komičnu celého díla jen přispívá. Rota vytváří melodie, které jsou zapamatovatelné a plné energie, čímž dodává opeře odlehčený tón, například se často objevují taneční rytmy, jako valčík nebo polka, které podtrhují komický charakter. Zároveň jsou melodie pro posluchače místy známé, neboť v nich shledáváme prvky citací hudby nejen romantických operních skladatelů.

Orchestrace je velmi vynalézavá, využívá zvukomalebnosti, například pizzicato ve smyčcích pro vyjádření tichého „plížení“ postavy nebo dramatická crescenda, která zdůrazňují chaotické momenty.

Operní děj se odehrává ve velmi zdařilém labyrintu tvořeném dveřmi, s nimiž lze různě pohybovat v závislosti na potřebách samotného děje opery. Nutno také podotknout, že dokonalost scény podtrhují také vhodně zvolené barevné a hravé kostýmy účinkujících, jež opětovně poukazují na komickou a chaotickou výstavbu díla.

Role Fadinarda, jehož hudební linky odrážejí frustraci a zoufalství, ale zároveň i jeho kouzelnou osobnost, se v tomto představení ujal tenorista Berk Dalkılıç. Je škoda, že jeho kultivovaný hlasový projev byl v tomto představení ochuzen o sílu. Jeho hlas byl v porovnání s ostatními pěvci slabý a málo srozumitelný. Snad se jednalo o pouhou pěvcovu momentální indispozici. Markantní to bylo ve scénách s nevěstou Elenou v podání Veroniky Rovné, která ve své roli opětovně excelovala a také v replikách s Emiliem, kterého skvěle ztvárnil Pavel Divín.

Nino Rota: Florentský slaměný klobouk – Veronika Rovná, Martin Gurbaľ, Divadlo Antonína Dvořáka, Ostrava (foto Martin Popelář)
Nino Rota: Florentský slaměný klobouk – Veronika Rovná, Martin Gurbaľ, Divadlo Antonína Dvořáka, Ostrava (foto Martin Popelář)

Výborné výkony podali Roman Vlkovič jako Beaupertuis a Martin Gurbal’ v roli otce Eleny Nonancourta, pozadu nezůstaly ani postava Anaide, v níž se vyjímala Miroslava Časarová, a Alžběta Vomáčková jako baronka ze Champigny. V roli hluchého strýce Vezineta předvedl pěvecké kvality lyrického tenoru Václav Morys. O postavy strážných se postarali Vincenc Ignác Novotný (jako Achille z Rosalby a Tomasz Suchanek (kaprál stáží). Vynikající obsazení doplnili ještě Peter Svetlík (Fadinardův sluha Felice), Jan Šošola jako houslista Minardi a Nikola Novotná jako modistka. Pěvecké výstupy byly doprovázeny sjednoceným a sezpívaným pěveckým sborem.

Lze jednoznačně podotknout, že hudební fraška o čtyřech jednáních a pěti obrazech nemá slabých míst a ostravská scéna se ve svém repertoáru může pochlubit dalším povedeným kusem.

Nino Rota: Florentský slaměný klobouk
27. března 2025, 18:30 hodin
Divadlo Antonína Dvořáka, Ostrava

Hudební nastudování: Marek Šedivý
Dirigent: Jiří Habart, Marek Šedivý
Režie: Jiří Nekvasil
Scéna: David Bazika
Kostýmy: Zuzana Bambušek Krejzková
Pohybová spolupráce, gagman: Števo Capko
Sbormistr: Jurij Galatenko
Dramaturgie: Juraj Bajús

Účinkující:
Berk Dalkılıç, Martin Šrejma – Fadinard, bohatý mladý muž
Martin Gurbaľ, Miloš Horák – Nonancourt, zemědělec
Jiří Hájek, Roman Vlkovič – Beaupertuis
Josef Moravec, Václav Morys – Strýc Vezinet, hluchý
Pavel Divín, Daniel Kfelíř – Emilio, poručík
Martin Javorský, Peter Svetlík – Felice, Fadinardův sluha
Rudolf Medňanský, Vincenc Ignác Novotný – Achille z Rosalby / Strážný
Ihor Maryshkin, Tomasz Suchanek – Kaprál stráží
Vladimír Liberda, Jan Šošola – Minardi, houslista
Lada Bočková, Veronika Rovná – Elena, Nonancourtova dcera
Miroslava Časarová, Barbora Perná – Anaide, Beaupertuisova manželka
Marcela Gurbaľová, Nikola Novotná – Modistka
Anna Nitrová, Alžběta Vomáčková – Baronka ze Champigny

Nino Rota: Florentský slaměný klobouk, Divadlo Antonína Dvořáka, Ostrava (foto Martin Popelář)
Nino Rota: Florentský slaměný klobouk, Divadlo Antonína Dvořáka, Ostrava (foto Martin Popelář)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře