Slovenská filharmonie přivítá polskou klavíristku Joannu Sochackou

Mladá polská klavíristka Joanna Sochacka se poprvé představí bratislavskému publiku. Návštěvníci třetího koncertu z cyklu Klavír a klavíristé se seznámí s poměrně neznámou klavírní tvorbou ženských skladatelek. V jejím programu zazní díla průkopnice Fanny Mendelssohn, sonáty významné polské skladatelky Grażyny Bacewicz a současná tvorba mladé ukrajinské skladatelky Anfisy Bobylové. Klavírní recitál Joanny Sochacké se uskuteční v úterý 16. ledna 2024 v Malém sále Slovenské filharmonie v 19:00 hodin.
Joanna Sochacka (foto Anita Wąsik)
Joanna Sochacka (foto Anita Wąsik)

Joanna Sochacka sestavila program svého klavírního recitálu jedinečně – z děl tří skladatelek. Patří mezi ně Fanny Mendelssohn Hensel, sestra Felixe Mendelssohna Bartholdyho. Jejímu skladatelskému odkazu dominuje klavírní a písňová literatura. Zkomponovala více než 125 klavírních skladeb a 250 písní. Nechybí ani orchestrální a komorní díla. V interpretaci Joanny Sochacké zazní v Malém sále Slovenské filharmonie její Preludium e moll, H. 214 a Sonáta pro klavír g moll.

Polskou klavírní tvorbu představí interpretka dvěma sonátami Grażyny Bacewicz, která paralelně studovala klavír, housle a skladbu. Laureátka Mezinárodní houslové soutěže Henryka Wieniawského působila jako koncertní mistryně Symfonického orchestru Polského rozhlasu. Stala se mezinárodně uznávanou houslovou virtuózkou a skladatelkou. Celou její tvůrčí kariéru ji provázely housle. Několik sólových opusů věnovala klavíru. Sonáta pro klavír č. 1 byla jednou z posledních skladeb pro sólový klavír Grażyny Bacewiczové, která byla vydána tiskem. V roce 1949 byla oceněna na skladatelské soutěži Fryderyka Chopina. Druhou sonátu skladatelka osobně uvedla v premiéře na koncertě Unie polských skladatelů v roce 1953. Je to nejreprezentativnější dílo jejího klavírního odkazu.

Úterní večer zakončí skladba mladé ukrajinské skladatelky a klavíristky Anfisy Bobylové, která působí na univerzitě ve Štýrském Hradci. Držitelka několika prestižních cen z mezinárodních soutěží začala studovat v rodném městě Chmelnyckém. Již v deseti letech vystupovala na pódiu jako sólistka. Studovala ve Lvově, kde také začala navštěvovat hodiny kompozice. Následoval úspěšný debut s vlastní skladbou ve spolupráci s Lvovskou filharmonií. Během pandemie zkomponovala poklidnou zvukomalebnou skladbu Reflection.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments