SOČR zahraje se zahraničními hosty Liszta, Ravela a Beethovena

Na pondělí 21. října 2024 připravuje SOČR se svými zahraničními hosty barvitý koncert. Sólo ve dvou působivých skladbách od Franze Listzta a Maurice Ravela zahraje klavírista dokonalého hudebního cítění a brilantní techniky Marc-André Hamelin, jehož The New York Times charakterizovaly slovy „umělec s téměř nadlidskou technikou“. Večer završí Osudová symfonie Ludwiga van Beethovena. Za dirigentským pultem stane host z Velké Británie Jonathan Darlington. Přímý přenos vysílá ČRo 3 Vltava.
Jonathan Darlington (foto Andreas Koehring)
Jonathan Darlington (foto Andreas Koehring)

Jeden z nejlepších pianistů své doby Franz Liszt zkomponoval pro sólový klavír díla vizionářská jak v oblasti pianistické techniky, tak hudebních forem. Jsou mimořádně náročná, plná složité akordické sazby a bravurních pasáží. Tanec smrti souvisí dále s Lisztovým zaujetím pro náboženství, nebe a peklo, stejně jako s fascinací smrtí. Má formu koncertantního variačního cyklu, využívajícího melodii Dies irae z repertoáru gregoriánského chorálu. Skladbu dopsal ve Výmaru v roce 1849, ale v následujících letech ještě často pracoval na různých verzích…

Koncert D dur pro klavír levou rukou a orchestr, zkomponovaný na počátku 30. let 20. století, si u Maurice Ravela objednal rakouský pianista Paul Wittgenstein (1887–1961), který během první světové války přišel o pravou ruku, ale nechtěl skončit s koncertní kariérou. Aby dosáhl co nejplnějšího zvuku, vynalezl nové postupy s využíváním pedálu. Jednovětá skladba vyniká bohatostí členění, temp, metra a rytmů.

Ikonická Osudová Ludwiga van Beethovena se stala jedním z nejznámějších děl klasické hudby. V romantizujícím výkladu vyjadřuje v tónech věčné lidské směřování od temnoty ke světlu. Možná také vyjadřuje skladatelovu úpornou snahu čelit společenské izolaci, pramenící z jeho postupující hluchoty, která se hlásila od mládí a definitivně ho zasáhla v roce 1816. Symfonii nicméně uzavírá hudba, v níž můžeme slyšet energii nezlomného optimismu. Kompozici proslavil výrazný a jedinečný vstupní motiv, původně snad inspirovaný ptačím zpěvem, nakonec však ztotožněný s „ranami osudu, který buší na dveře”.

Marc-André Hamelin (foto Cannety Clarke)
Marc-André Hamelin (foto Cannety Clarke)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments