Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení SOČR završí sezonu českobavorským programem s Leilou Josefowicz
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaPR ZprávySoudobá HudbaZ domova

SOČR završí sezonu českobavorským programem s Leilou Josefowicz

Koncert rozhlasových symfoniků, který měl 13. června uzavřít tuto abonentní sezonu (ovšem nakonec se v dalších červnových dnech uskuteční ještě dva odkládané projekty), nabízí „českobavorský“ program.

Jana PatzelováPR
Publikováno 09/06/2022
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:
Leila Josefowicz (foto Chris Lee)
Leila Josefowicz (foto Chris Lee)

Příznačně se takto završí spolupráce s šéfdirigentem Alexanderem Liebreichem. Vedle Sukovy Pragy a Straussovy Alpské symfonie nás čeká také Smuteční koncert Karla Amadea Hartmanna a v něm hvězdná americká houslistka Leila Josefowicz. Přímý přenos koncertu vysílá ČRo Vltava, záznam nabídne ČRo D-dur.

Myšlenku adorovat a glorifikovat Královské město Prahu pojal Josef Suk při zahraničních cestách Českého kvarteta, ve kterém po čtyři desetiletí usedal k pultu druhých houslí. Programní skladbu koncipoval monumentálně, ale současně v ní našel orchestrální barvy blízké impresionismu a možná i Richardu Straussovi. Premiéra se uskutečnila v prosinci 1904 kupodivu nikoli v Praze, ale v Plzni.

Concerto funebre pro housle a smyčcový orchestr napsal Karl Amadeus Hartmann pod dojmem okupace Československa v březnu 1939. Intelektuální a duchovní zoufalství neklidné doby fašismu postavil uměleckými prostředky do kontrastu s nápěvy prostoupenými výrazem naděje. Dílo bylo poprvé uvedeno v únoru 1940 ve švýcarském městě Sankt Gallen.

Alpská symfonie Richarda Strausse byla svého času mnohými podceňována či dokonce zatracována jako příliš popisná, dnes ji však vnímáme jako úchvatnou, grandiózní, mistrně instrumentovanou partituru. Posluchač během hodiny projde dnem od rozbřesku přes výstup na samý vrchol hor až k večernímu zklidnění. Sleduje apoteózu přírody, velebný lyrický obraz plný okouzlení, velké malířské plátno, jehož monumentalitu plně přehlédne teprve až se smírně uzavíraným koncem skladby. Berlínskou premiéru následovala hned v roce 1916 premiéra americká.

TémataAlexander LiebreichLeila JosefowiczSymfonický orchestr Českého rozhlasu
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Sylvie Bodorová: Quo Vadis – Philippe Castagner, Opera Divadla J. K. Tyla Plzeň (foto Martina Root) Plzeň zažije světovou premiéru opery Quo vadis
Další článek Collegium 1704 vypisuje konkurz na pozici Strategic Partnership
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up