Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Sopranistka Alžběta Poláčková a Orbis trio propojí hudbu s obrazem Maxe Švabinského
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seHudbaKlasikaPR Zprávy

Sopranistka Alžběta Poláčková a Orbis trio propojí hudbu s obrazem Maxe Švabinského

V Anežském klášteře vystoupí 24. dubna 2025 klavírní Orbis trio se sopranistkou Alžbětou Poláčkovou. V rámci cyklu Obrazy a hudba FOK provedou společně Sedm romancí na básně Alexandra Bloka od Dmitrije Šostakoviče a Orbis trio zahraje ještě vybrané Dumky Antonína Dvořáka. Na začátku koncertu proběhne krátká přednáška edukátorky Národní galerie Moniky Švec Sybolové k obrazu Maxe Švabinského: Chudý kraj z roku 1900.

Tereza AxmannováPR
Publikováno 16/04/2025
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Alžběta Poláčková (foto Vilém Veverka)
Alžběta Poláčková (foto Vilém Veverka)

„S radostí jsem přijala nabídku FOKu přednést s Orbis triem vokálně-instrumentální suitu Sedm romancí na básně Alexandra Bloka Dmitrije Šostakoviče. Vracím se k této skladbě po mnoha letech a je pro mě přímo dobrodružstvím objevovat, kam se můj hlas za tu dobu posunul. Šostakovičova nezaměnitelná esence výraziva, verše plné symbolismu a tragiky, čtyři hlasy navzájem se proplétající tvoří dohromady úžasné dílo,“ říká Alžběta Poláčková.

S poezií Alexandra Bloka se Dmitrij Šostakovič seznámil již v dětství prostřednictvím učitelky Marie Stojuninové, která se svými žáky pořádala hudebně-literární pásma, organizovala exkurze po místech spjatých s pobyty slavných osobností a seznamovala děti s díly Puškinovými, Gogolovými, Dostojevského a dalších. Hudební cyklus na básně symbolistického básníka Alexandra Bloka vznikl na základě prosby Mstislava Rostropoviče o skladbu pro manželku, sopranistku Galinu Višněvskou. Šostakovičovy písně jsou poznamenány chmurnou předtuchou; předčasně zesnulý Alexander Blok se stal obětí sovětské byrokracie.

Alžběta Poláčková je sólistkou Národního divadla v Praze od roku 2003, kde o rok dříve debutovala jako Zerlina v Mozartově Donu Giovannim. V roce 2015 debutovala v pařížské Opéra national v úloze Druhé žínky ve Dvořákově Rusalce. Následoval debut s BBC Symphony Orchestra pod taktovkou Jiřího Bělohlávka. Spolu s triem ArteMiss nahrála vokálně instrumentální suitu Dmitrije Šostakoviče. Sopránovým sólem se podílela na supraphonské nahrávce Janáčkova Věčného evangelia s dirigentem Tomášem Netopilem z roku 2014. Úspěšně se zúčastnila několika mezinárodních pěveckých soutěží, mimo jiné získala 1. cenu a Cenu Emy Destinnové v Londýně na soutěži Anglo-Czechoslovak Trust.

Národní galerie v Praze poskytuje návštěvníkům koncertů Obrazy a hudba, kteří se prokáží zakoupenou vstupenkou, 50% slevu na vstupném do stálé expozice nebo na krátkodobou výstavu, v níž je vystaveno umělecké dílo, které je předmětem doprovodné přednášky.

Slovo dramaturga Martina Rudovského: „Vokálně instrumentální suita pro soprán, housle, violoncello a klavír s názvem Sedm romancí na básně Alexandra Bloka se poprvé objevila na veřejnosti v roce 1967 a patří k vrcholným dílům Šostakovičovy vokální tvorby. Šostakovičova hudba je často ponurá a zádumčivá, ale je také prostoupena velkou moudrostí a nadějí v lepší budoucnost světa. Ačkoli je cyklus vystavěný jako jeden celek, každá z písní disponuje charakteristickým barevným odstínem a vlastní silnou hudební i literární výpovědí. Liší se i z hlediska instrumentace. Všichni čtyři interpreti se na jevišti sejdou poprvé až při poslední z písní, s příznačným názvem – Hudba.“

TémataAlžběta PoláčkováOrbis trioSymfonický orchestr hlavního města Prahy FOK
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Marek Kopelent (zdroj Post Bellum) Večer pro Marka Kopelenta. Slavnostní křest knihy ve Winternitzově vile
Další článek Katedrála sv. Víta (zdroj Arcibiskupství pražské) Do katedrály sv. Víta dorazily první části varhan a začíná jejich instalace
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up