Soubor Janáčkovy opery zahajuje rok 2022 operou Alcina

Janáčkova opera představí v sobotu 5. února v 19:00 hodin premiéru opery Alcina. Inscenace vzniká v koprodukci s francouzskými divadly v Caen a ve Versailles a za podpory Gesamtkunstwerk Bratislava a Bohemian Heritage Fund.
Georg Friedrich Händel: Alcina – Národní divadlo Brno (foto Marek Olbrzymek)
Georg Friedrich Händel: Alcina – Národní divadlo Brno (foto Marek Olbrzymek)

Soubor Janáčkovy opery NdB zahajuje rok 2022 skutečně mimořádným projektem. Barokní opery se v ČR zatím nestaly pravidelnou součástí repertoáru operních domů a je to škoda. Mají všechno, co si jen divák může přát – krásnou hudbu, dramatický příběh, akci a nečekané zvraty. I Händelova Alcina se v Brně představí poprvé, ale možná je dobře, že si mocná kouzelnice počkala, protože teď ji čeká to nejlepší. K brněnskému souboru v čele s Pavlou Vykopalovou a Václavou Krejčí Houskovou se připojí nejen vynikající pěvci, kontratenoristé Justin Kim a Ray Chenez, kanadská sopranistka Karina Gauvin, ale také Collegium 1704, orchestr, který si získal za svou interpretaci barokní hudby na dobové nástroje mezinárodní renomé a Collegium Vocale 1704. Než Alcina vyrazí na turné do francouzských divadel ve Versailles a Caen, v jejichž spolupráci vzniká, bude mít v Brně pět představení.

Georg Friedrich Händel: Alcina – Národní divadlo Brno (foto Marek Olbrzymek)
Georg Friedrich Händel: Alcina – Národní divadlo Brno (foto Marek Olbrzymek)

“Úspěch barokní hudby v dnešní době je přesvědčivým důkazem, že lidská duše se od doby Monteverdiho nebo Händela zas až tak nezměnila a to, co oslovovalo posluchače před dávnými staletími, dokáže promlouvat stejně i dnes. Händel byl nejen geniálním skladatelem, ale také znalcem lidských duší a umělcem, který prožil život plný zvratů a kterému snad právě proto bylo téma lidských osudů uvězněných na kouzelném ostrově tak blízké. Téma záměny identity, klamu a kouzel ovlivňující lidské osudy neztvárnil Händel poprvé v opeře Alcina. Jako by však Händel k čarodějkám choval jistou sympatii a pochopení. Svěřuje jim nejkrásnější a nejhlubší hudbu, propůjčuje lidskou dimenzi, vykresluje je jako trpící oběti vlastních kouzel,” vyjádřil se Václav Luks.

Georg Friedrich Händel: Alcina – Národní divadlo Brno (foto Marek Olbrzymek)
Georg Friedrich Händel: Alcina – Národní divadlo Brno (foto Marek Olbrzymek)

Mocná kouzelnice Alcina vytvořila na ostrově velkolepý palác v překrásné krajině, kam láká milence do sítí své moci. Jedním z nich je i křesťanský rytíř Ruggiero, který podlehne jejím kouzlům a zapomene na svou snoubenku Bradamante. Ta se ho však nehodlá vzdát a v převleku se vydává Ruggiera zachránit. Co je však platná magie, když je ve hře opravdová láska?

“Alcina bývá často interpretována jako negativní postava, kouzelnice zneužívající milence. Já jsem ale skrze Händelovu hudbu i libreto objevil jiný příběh – osud osamělé ženy, která hledá dokonalý vztah, ale skončí zklamaná a opuštěná. Samota a hledání rovnováhy ve vztahu dvou lidí se tak pro mě staly hlavním tématem. Původní myšlenka byla odehrát celou inscenaci ve scénografii vycházející z versailleského zámku. Postupně jsme se ale dostali k prostoru, který v sobě nese ono téma osamělosti. Když jsem poslouchal Händelovu hudbu, tak se mi objevil obraz opuštěného domu na pobřeží a ženy, která je tam v hluboké samotě. To se stalo východiskem, a protože to je dům kouzelnice, skrývá v sobě jednotlivé pokoje, které jsou vyobrazením její fantazie. Vnitřek domu je také plný zrcadel – symbolu hledání sama sebe. Každá postava v nich vidí svou duši, své nedokonalosti i dokonalosti,” řekl Jiří Heřman.

Georg Friedrich Händel: Alcina – Národní divadlo Brno (foto Marek Olbrzymek)
Georg Friedrich Händel: Alcina – Národní divadlo Brno (foto Marek Olbrzymek)

Své o tom určitě věděl i velikán barokní opery G. F. Händel (1685–1756), který kouzla ukrýval do své hudby a právě jeho Alcina v sobě skrývá tu nejkrásnější a ne nadarmo patří k nejčastěji uváděným Händelovým operám na světových jevištích. Händelovo dílo stále oslovuje i dnešní publikum skrze skladatelovu výjimečnou melodickou invenci, schopnost dramatického cítění a především hluboké porozumění pro to, co se skrývá v hlubinách lidských duší.

Händel tuto operu napsal na jaře 1735 pro Royal Theatre Covent Garden, které se pyšnilo nákladnou jevištní technikou umožňující spektakulární scénické efekty. Tomu odpovídal i kouzelnický námět, jehož původní předlohou je část z Ariostovy básně Orlando furioso. Na brněnském jevišti zazní Händelova Alcina vůbec poprvé.

Georg Friedrich Händel: Alcina – Národní divadlo Brno (foto Marek Olbrzymek)
Georg Friedrich Händel: Alcina – Národní divadlo Brno (foto Marek Olbrzymek)

Georg Friedrich Händel: Alcina
Libreto: neznámý autor – podle libreta k opeře L’isola di Alcina
Hudební nastudování: Václav Luks
Režie: Jiří Heřman
Scéna: Dragan Stojčevski
Kostýmy: Alexandra Grusková
Choreografie: Jan Kodet
Světelný design: Daniel Tesař
Dramaturgie: Patricie Částková

Osoby a obsazení
Alcina: Pavla Vykopalová / Karina Gauvin
Morgana: Doubravka Součková / Mirella Hagen
Ruggiero: Justin Kim / Ray Chenez
Bradamante: Václava Krejčí Housková / Monika Jägerová
Oberto: Andrea Široká / Eva Kývalová
Oronte: Ondřej Koplík / Krystian Adam
Melisso: Roman Hoza / Tomáš Král
Kouzelník: Zdeněk Bačko / Ladislav Mikeš

Collegium 1704
Collegium Vocale 1704

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments