Spolupráce s Menuhinem a Rostropovičem byla pro mě celoživotní lekcí, říká dirigent a flétnista Philippe Bernold

V neděli 28. září 2025 se v rámci Svatováclavského hudebního festivalu odehraje v ostravské katedrále Božského Spasitele událost, která přesahuje běžný rámec koncertního života. Českému publiku se vůbec poprvé představí oratorium Eva francouzského skladatele Julese Masseneta (1842–1912), jednoho z nejvýznamnějších autorů 19. století. Dílo, vzniklé roku 1875, stojí na pomezí operní dramatičnosti a duchovní meditace a odráží skladatelovo hledání nové cesty, jak spojit posvátné téma s „hudebním divadlem“. Přestože Massenetova Manon či Werther patří k oporám světového operního repertoáru, jeho oratoria zůstávají na okraji pozornosti a zaznívají jen výjimečně. Uvedení Evy v Ostravě tak umožňuje posluchačům objevit méně známou, avšak umělecky nesmírně hodnotnou část Massenetovy tvorby. Filharmonii Brno bude při této příležitosti dirigovat Philippe Bernold, který nám poskytl krátké interview.
Philippe Bernold (foto Jean-Baptiste Millot)
Philippe Bernold (foto Jean-Baptiste Millot)

Ve vašem životě se setkávají tři světy: sólové hraní, dirigování a pedagogika. Kde cítíte, že jste nejvíc „doma“?
Všechny zmíněné činnosti se od sebe velmi liší, ale poté, co jsem prozkoumal (omezený) repertoár flétny, mě těší dirigovat velká díla, známá i méně známá, jak je tomu koneckonců i v tomto případě [oratorium Eva, pozn. red.].

Přeskakujete mezi rolí sólisty a dirigenta. Co vás nejvíc překvapilo, když jste poprvé zjistil, že musíte „dýchat“ nejen za sebe, ale za celý orchestr?
Dýchání je pro mě při dirigování velmi užitečné a cenné. Zároveň nejcennějším komplimentem, který dostávám od zpěváků, je, že se pod mým dirigentským vedením cítí komfortně. Hra na flétnu, zpěv a konečně dirigování vyžadují stejnou techniku.

Philippe Bernold (foto Renaud Blanc-Bernard)
Philippe Bernold (foto Renaud Blanc-Bernard)

Zažil jste spolupráci s obrovskými osobnostmi – Yehudi Menuhinem, Mstislavem Rostropovičem… Co podle vás dělá hudebníka skutečně „velkým“? Právě oba hudebníci prosluli svým humanistickým postojem, má třeba i toto vliv?
Tito velcí hudebníci na mě přirozeně velmi zapůsobili, zároveň byli velmi prostí a přístupní. Také velkorysí. To je právě pro mě pravděpodobně znak oné „velikosti“. Také to pro mě bylo a je celoživotní lekcí.

Když se vracíte k méně známému dílu, jako je Eva, musíte ho nejdřív „obhájit“ sám před sebou? Co vás přesvědčilo, že právě toto oratorium má dnes co říct? Vidíte v tomto oratoriu nějaké paralely, které by se daly vztáhnout k dnešní době?
Ve skutečnosti to byl nápad Igora Františáka (zakládající člen Svatováclavského hudebního festivalu, klarinetista) uvést jedno z Massenetových mimořádných oratorií. Massenet ve skutečnosti složil oratoria čtyři, avšak nikdy nebyla provedena. Jeho volba [Františákova, pozn. red.] směřovala k jinému dílu, ale já jsem byl ještě více okouzlen Evou, která se také jinak nazývá „mystérium ve třech částech“. Je to příběh Adama a Evy s velmi nečekaným koncem, kdy jsou oba prokleti, ale jim to nevadí, protože se milují.

Philippe Bernold (foto Jean-Baptiste Millot)
Philippe Bernold (foto Jean-Baptiste Millot)

Massenetovo oratorium Eva není dílo, které slyšíte každý rok. Co byste vzkázal posluchačům, aby si uvědomili, že jde o hudební událost, kterou by neměli propásnout?
Přijďte sami pro sebe objevit „oratorium“, které je ve skutečnosti okouzlující lyrickou operou. Zejména dva duety Adama a Evy jsou dle mého soudu mimořádně krásné. Pozoruhodné je také účinkování sboru.

Pokud byste měl jedním slovem vystihnout atmosféru, kterou si publikum z Evy odnese, jaké by to slovo bylo?
Romantismus.

O+
O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře