Stačí pro výuku Hudební výchovy jen 18 minut? Asociace učitelů hudební výchovy chystá protest na její záchranu

Jedním z původních záměrů revize bylo zeštíhlení učiva a zatraktivnění vzdělávání tak, aby se české děti přestaly biflovat a chodily do školy rády. Byl zdůrazňován wellbeing a slibována podpora umění ve školách. Výsledkem vleklého a netransparentního revizního procesu je však těžší matematika, náročnější angličtina, více informatiky, povinný druhý cizí jazyk… a pět uměleckých oborů na ploše dvou hodin týdně, což na 2. stupni ZŠ představuje 18 minut pro každý z nich. Je tento krok opravdu adekvátní reakcí na prokázaný nárůst psychických problémů dětí a mládeže? Namísto osvědčených způsobů výchovy a vzdělávání dětí, včetně jejich podpory, je tu destrukce toho, co fungovalo. Obavy a kritika zaznívají z mnoha stran. Hlas hudebníků a výtvarníků je momentálně nejsilnější.
Oborové asociace hudební a výtvarné výchovy se do procesu revize aktivně zapojily velmi záhy. Jejich zástupci se stali součástí pracovní skupiny Národního pedagogického institutu, snažili se přispět ke kvalitním a smysluplným změnám v oblasti Umění a kultura. V důsledku dlouhotrvajících sporů a nátlaku, který Národní pedagogický institut vyvíjel na členy pracovní skupiny, ukončilo spolupráci 14 odborníků. Tvorba rámcového vzdělávacího programu pro tuto vzdělávací oblast se pozastavila a do pracovních skupin za hudební a výtvarnou výchovu byli přizváni noví členové bez dostatečné odborné i pedagogické způsobilosti. Výsledkem je text rámcového vzdělávacího programu, který postrádá terminologickou přesnost, konkrétnost, nevystihuje specifika hudebně výchovného procesu, nezohledňuje vývoj oboru výtvarná výchova, např. zcela ignoruje potřebu vizuální gramotnosti. Návrh rámcového vzdělávacího programu byl následně konzultován s veřejností, nicméně připomínky nebyly vypořádány ani dostatečně, ani transparentně.
Navzdory řadě jednání, stanovisek akademické i pedagogické veřejnosti a výzev – včetně petice (4540 podpisů) – došlo k zásadním změnám ve struktuře a obsahu vzdělávací oblasti Umění a kultura. Dokument Národního pedagogického institutu Klíčové změny a inovace RVP ZV uvádí: „Vyčlenili jsme obor Hudební, taneční a dramatická výchova jako samostatný vzdělávací obor, který rozvíjí hudební, pohybové a dramatické dovednosti žáků.” Toto bezprecedentní pojetí výchov je v rozporu se Strategií 2030+, která doporučovala tvůrcům kurikula redukci učiva, nikoliv jeho rozšíření. V dotazníkovém šetření Národního pedagogického institutu podpořilo tuto variantu pouhých sedm respondentů ze 184.
Z důvodu rozšíření oboru Výtvarná výchova o filmovou a oboru Hudební výchova o taneční a dramatickou výchovu byly očekávané výsledky učení HV a VV redukovány, u hudební výchovy enormním způsobem. Na 2. stupni ZŠ jsou jí věnovány pouze dva očekávané výsledky učení, ostatních sedm je vždy rovnoměrně rozloženo mezi hudbu, tanec a drama. Paradoxně však modelový školní vzdělávací program doporučuje poměr vyučovacích hodin např. 7:2:1, což v rámci školního roku znamená přibližně šest vyučovacích hodin pro taneční a pouhé tři pro dramatickou výchovu.
Národní pedagogický institut vyhověl lobby zástupců filmové a audiovizuální, taneční a dramatické výchovy, aby se jejich obory staly součástí povinného vzdělávání. Zároveň však navrhuje školám, aby těmto výchovám věnovaly velmi malý prostor, na který se nevyplatí zaměstnat učitele těchto oborů. Nový rámcový vzdělávací program tak poškozuje výtvarnou a ničí hudební výchovu, ale není prospěšný ani pro film, tanec a drama. Směřuje k postupné likvidaci oboru hudební výchova a následně též kateder hudební výchovy.
Modelové školní vzdělávací programy nepřinášejí pedagogům ani žákům nové přístupy. V hudební výchově se bohužel odklánějí od didakticky propracovaného modelu, který je založen na činnostním principu a realizován prostřednictvím komplexu pěveckých, instrumentálních, poslechových a hudebně pohybových činností. Ani výtvarná výchova se nedočkala progresivních inovací, důležitá oblast pěstování smyslové citlivosti žáků vymizela, místo ní jsou vloženy obsahy filmové výchovy, jež v kontextu ohlašované redukce učiva chápeme jako nadbytečné. Silově prosazené změny oba obory spíše destruují. Bizarní příklady zveřejněné metodické podpory pro nový obor Hudební, dramatická a taneční výchova tragický obrázek budoucnosti hudební výchovy dokonávají.
Ani po pilotáži modelového školního vzdělávacího programu Asociace učitelů hudební výchovy neočekává, že budou jasné odpovědi na otázky, zda bude pro školy reálné splnit očekávané výsledky učení nových oborů bez dostatečné a smysluplné metodické podpory, bez finančních prostředků na zapojení umělců do výuky (modelový školní vzdělávací program navrhuje: workshopy s pozvanými lektory, dílny pořádané lektorským oddělením divadla, dramacentry, profesionálními umělci) či bez nedostatečného prostoru pro realizaci taneční výchovy. I když školy deklarují nespokojenost, a tím pádem i nechuť se do pokusného ověřování zapojit, Národní pedagogický institut jistě najde způsob, jak schválený paskvil znovu obhájit.
Vzhledem k tomu, že Asociace učitelů hudební výchovy vyčerpala všechny možnosti vyjádření obav a nespokojenosti, rozhodla se přikročit k veřejné protestní akci, která se uskuteční formou happeningu na podporu hudební a výtvarné výchovy v úterý 29. dubna 2025 od 16.00 do 18.00 hodin na Malostranském náměstí v Praze. Protestu s názvem 18 minut nestačí se zúčastní učitelé, žáci, studenti a všichni, kterým není osud Hudební výchovy a Výtvarné výchovy lhostejný. Během akce budou účinkovat hudební soubory žáků ZŠ, SŠ a studentů VOŠ a VŠ (pěvecké sbory, instrumentální uskupení, kapely), zazní společný zpěv účastníků happeningu, prezentovány budou ukázky dobré pedagogické praxe, promluví osobnosti české kultury.
Cílem happeningu je podpořit význam hudby a výtvarného umění pro děti, sdílet názory a zkušenosti týkající se reformy rámcového vzdělávacího programu základního vzdělávání v oblasti Umění a kultura a zejména upozornit na její negativní dopady.
Za organizátory:
PhDr. Milan Motl, Ph.D. – Asociace učitelů hudební výchovy, předseda
doc. Mgr. Petra Šobáňová, Ph.D. – Katedra výtvarné výchovy PdF UP
Mgr. Roman Michálek, Ph.D. – Česká hudební rada, místopředseda
Mgr. Filip T. Krejčí, Ph.D. – Katedra hudební výchovy PdF UP, vedoucí
Mgr. et Ing. Libor Sládek – Sbor Besharmonie, sbormistr
Mgr. Martin Mužík – 2. ZŠ Bezručova Říčany, učitel HV
Akce se koná za podpory Českomoravského odborového svazu pracovníků ve školství.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]