Stále si nepřipadám jako opravdový hudební skladatel, říká Petr Wajsar

Skladatel Petr Wajsar je doma ve všech možných hudebních oblastech. Napsal orchestrální díla pro Českou filharmonii nebo Symfonický orchestr Českého rozhlasu, jeho skladby byly uvedeny na Pražském jaru nebo na Nové scéně Národního divadla v Praze. Za hudbu k filmu Hastrman režiséra Ondřeje Havelky obdržel Českého lva (2018). Spolupracuje s vokálním souborem SKETY, je lídrem funkové kapely HI-FI a se svým sólovým projektem Develooper obráží festivaly alternativní a elektronické hudby. Všude, kde zanechává svůj tvůrčí otisk, si udržuje nadhled, uplatňuje vtip, projevuje svou bezprostřední muzikálnost. Můžeme se jen těšit, jak se to všechno projeví v jeho novince Elektropictures, kterou píše na objednávku festivalu Moravský podzim pro soubor PhilHarmonia Octet a jejíž světová premiéra se uskuteční v úterý 21. října 2025 v Besedním domě.

Vítězslav Mikeš
3 minut čtení
Petr Wajsar (foto Jan Tran)

Zcela přirozeným způsobem přebíháš mezi populární a tzv. vážnou hudbou, přitom obě sféry se ve tvé tvorbě vzájemně ovlivňují. Jak takové „přebíhání“ vypadá v praxi?
Možná očekáváš, že si takovou pozici budu pochvalovat. Samozřejmě, dostal jsem se do této situace sám (připustíme-li, že si člověk vybírá rodinu, do které se narodí – a to já připouštím), ale musím říci, že kromě mnoha výhod má toto nastavení také jednu zásadní nevýhodu.

Jaké jsou ty výhody?
Patří mezi ně hlavně to, že můj hudební život je pestrý – přesunuji se plynule od vážné hudby k jazzu, táboráku, elektronice až po hru na VR brýle ve svém projektu Develooper. Tudíž si od svých jednotlivých hudebních zálib odpočinu, což má pozitivní efekt.

Petr Wajsar (foto Jan Tran)
Petr Wajsar (foto Jan Tran)

A co je tou nevýhodou?
To, že si stále nepřipadám jako opravdový hudební skladatel, pouze jako „snad nápaditý hudebník, který se kromě mnoha svých činností zabývá také moderní skladbou“. Zatímco moji kolegové jezdí na workshopy, jsou členy soutěžních komisí a reprezentují své skladby ve smokingu, já začasté běhám po festivalech elektronické hudby a kroutím se do rytmu techna – a ani já sám nevím, jak se mám k této své vlastnosti vnitřně postavit.

Vzájemné působení populární a vážné hudby je zjevně případ i tvé nové skladby Elektropictures. Co od ní můžeme očekávat?
Rozhodně od ní nelze očekávat zvuk opravdové elektronické taneční hudby, jakou člověk slýchá na festivalech věnovaných tomuto žánru. Dechové okteto samozřejmě postrádá hutnost elektroniky, do skladby navíc přimíchávám také vlivy klasické hudby. Skladba není inspirována pouze tanečními rytmy, ale i experimentální tváří elektronické hudby, takže kdo se na Moravský podzim chystá z řad klasického elektronicko-festivalového publika, možná odejde lehce zklamaný. Skladbu jsem takto koncipoval především jako inspiraci pro sebe samotného a „mindhack“, který mi umožnil rozproudit v hlavě to správné nastavení pro kompozici.

Jak se píše pro soubor PhilHarmonia Octet, který je tvořen špičkovými hudebníky?
Samozřejmě je to skvělé, zvláště proto, že se tito hudebníci nebojí používat netradiční prvky – multifoniky, rytmické zvuky – ve spojení s jejich dokonalým smyslem pro klasický zvuk. Netradičních zvuků a postupů používám ve skladbě poměrně dost, takže si jistě přijdou na své. Jak se ovšem vypořádají s přísnými tanečními rytmy, to jsem sám velice zvědav – ale věřím, že to bude s plným nasazením!

Petr Wajsar (foto Jan Tran)
Petr Wajsar (foto Jan Tran)
Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře