Státní filharmonie Košice zve na hudební exkurzi do klasicismu

Orchestr Slovenské státní filharmonie Košice pod vedením českého dirigenta Jiřího Habarta zavede návštěvníky do světa hudebního klasicismu. Posluchači se ocitnou ve společnosti Beethovena, Hummela a Mozarta 1. února 2024 v 19:00 hodin v Domě umění. Sólistou koncertu z cyklu B s názvem Mistři klasicismu bude trumpetista Jiří Houdek.
Jiří Habart (zdroj Jiří Habart)
Jiří Habart (zdroj Jiří Habart)

Jiří Houdek zastává post 1. trumpetisty Symfonického orchestru Českého rozhlasu a na stejné pozici působí také v orchestru Národního divadla v Praze. Je pravidelným hostem Seoul Philharmonic Orchestra a orchestru Solistes Européens Luxembourg. V Košicích se představí v Hummelově Koncertu pro trubku a orchestr Es dur.

Laureát prestižní britské dirigentské soutěže Donatella Flick LSO Conducting Competition Jiří Habart patří k nejmladší generaci českých dirigentů. Působí jako dirigent operního souboru Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. V letošní sezoně ho čeká několik debutů na mezinárodních festivalech, například Pražské jaro.

„Na našem koncertě se posluchači setkají se třemi zcela odlišnými díly z období, kterému dnes říkáme klasicismus,“ říká dirigent večera Jiří Habart. „Nejstarší a vlastně jedinou ryze klasicistní symfonií bude Mozartova Pražská symfonie, v jejíž první větě napsal skladatel snad nejdelší a nejpropracovanější pomalý úvod ve své symfonické tvorbě. Zajímavé na této symfonii je také to, že postrádá na svou dobu oblíbený menuet, a má tak pouze tři věty.“ Mozartova Symfonie D dur byla poprvé provedena v Praze, odtud její název Pražská symfonie. Byla zde přijata s mimořádným nadšením. Mozart byl v té době na vrcholu svých sil.

V roce 1804 byl Beethoven pověřen napsáním hudby ke Goethově tragédii Egmont. Beethoven byl obdivovatelem talentu velkého německého básníka a také obsah tragédie u něj našel živou odezvu. Nejslavnější částí celého díla se stala jeho předehra v hrdinské tónině f moll, pravá symfonická báseň ilustrující hrdou postavu bohatýra, který bojuje a umírá za svobodu svého národa. Jiří Habart k tomu dodává: „Beethovenův Egmont je typickým příkladem skladatelovy odvahy vyjádřit hudbou lidskou sílu a pravdu bez jakýchkoli zábran, a bude tak naprostým protikladem jemného, galantního Mozarta.“

Jiří Houdek a Symfonický orchestr Českého rozhlasu (foto Vojtěch Brlický)
Jiří Houdek a Symfonický orchestr Českého rozhlasu (foto Vojtěch Brlický)

Koncert pro trubku a orchestr Es dur Johanna Nepomuka Hummela byl napsán v roce 1803 pro vídeňského trumpetistu Antona Weidengera. Ačkoli nese typické prvky klasicismu, využívá také náznaky období romantismu v častém používání barevných figurálních prvků a zvukových efektů. „Tak i Hummel, ačkoli se ve svém koncertě pro trubku silně inspiroval Mozartem, dokázal zejména ve druhé volné větě tohoto koncertu vytvořit něco tak krásného, že se už dávno spolu s Beethovenem ocitáme jednou nohou v romantismu. Všichni se na vás s orchestrem těšíme, nenechte si ujít náš výlet do klasicismu,“ zve Jiří Habart.

Akci bude předcházet v 10:00 hodin veřejná generální zkouška a v 18:00 hodin setkání s lektorem dramaturgie Petrem Katinem a hosty.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments