Státní opera chystá originální interpretaci opery Salome
Originální interpretace opery Richarda Strausse Salome v nastudování polského režiséra Mariusze Trelińského bude 23. října první premiérou v nové sezoně 2014/2015 v historické budově Státní opery. Autoři nechtějí tragickou hrdinku ukázat jako krutou a zhýralou ženu, ale jako dívku zneužívanou otčímem, která má důvod setnout hlavu nějakému muži. Svou koncepci dnes na setkání s novináři v Praze představil oceňovaný režisér a umělecký ředitel Národní opery Velkého divadla ve Varšavě Treliński. „Nesledujeme přesně libreto, ale vedeme s ním diskusi,” uvedl ke svému českému debutu Treliński s tím, že se pokoušejí „analyzovat komplex Salome“.
Titulní role se zhostila německá sopranistka Gun-Brit Barkmin, která se představila pražskému publiku postavami Emilie Marty v Janáčkově Věci Makropulos a královny Alžběty I. v Brittenově Glorianě. „Treliński nechce velká operní gesta, vyžaduje jakýsi záběr zblízka. Máme si představit, že na nás míří filmová kamera a my musíme být neustále přítomni ve svých postavách. Divák si toho jistě brzy všimne a bude nás účinkující pozorovat s větší pečlivostí, pozorněji,” podotkla Barkmin.
Treliński, který je považován za jednoho z nejprogresivnějších evropských režisérů současnosti, představí svou Salome po sedmi týdnech zkoušek. V dalších rolích se objeví Jacek Laszczkowski (Herodes), Veronika Hajnová (Herodias) nebo Zbigniew Malak (Narraboth). „Všechny inscenace Mariusze Trelińského mají společnou linii – interpretačně provokují, hledají, znepokojují, na základě příběhů analyzují stav i atmosféru společnosti,” sdělila ředitelka Opery Národního divadla a Státní opery Silvia Hroncová.
Dramaticky vypjaté dílo plné smyslnosti se při premiéře v Dvorní opeře v Drážďanech v roce 1905 setkalo s bouřlivými ovacemi a během následujících dvou let Salome uvedlo přes padesát operních domů. Libreto vychází z Matoušova a Markova evangelia, podle kterého tančila judská princezna Salome pro svého nevlastního otce Heroda Antipu a za odměnu žádala useknutou hlavu proroka Jana Křtitele na stříbrné míse.
Operní sezona Národního divadla 2014/2015 představí dvanáct premiér na čtyřech pražských operních scénách. Úvodní inscenací nadcházející sezony byla 9. října na jevišti Národního divadla poslední opera Zdeňka Fibicha Pád Arkuna.
Foto ND Praha
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]