Státní opera: Giselle působí velkolepým dojmem

Pokud chcete vidět esenci ryzí romantiky, zakletý les, úplněk a víly v sukénkách jako z mlhy, pak je pro vás Giselle ve Státní opeře Praha tím pravým představením. Ve čtvrtek 7. 4. měla premiéru.

Zuzana Hvízdalová (Giselle), Michal Krčmář (Albert)

Klasický balet, kde se mezi jednotlivými tanečními čísly „převypráví“ celovečerní příběh pomocí stylizovaných ladných posunků, náznaků a póz, jsem už dlouho nenavštívila. Přiznávám. Je to tak jiné, rozvláčné a patetické oproti moderním klipovitým choreografiím, jaké známe například z Národního divadla. Ale náhle zjistíte, že vás to pozvolna, nenápadně pohltí – scéna v Giselle je tak pohádkově kouzelná, hudba se líbezně vemlouvá, kostýmy jsou tak skvělé a tanečníci tak dokonalí, že proti tomu vlastně není obrany, tohle se vám zalíbit musí.

Dojemný příběh líčí osudy venkovské dívky Giselle, která se zamiluje do již zadaného muže, vévody Alberta, a ze zklamání jí pukne srdce. V druhém aktu se z ní stane lesní víla podle lidové pověsti o dívkách, které zemřou těsně před svatbou. Spolu s družinou „mrtvých nevěst“ má svého nevěrného milence utancovat k smrti, ale nakonec ji láska přemůže a ušetří jej. Musím říct, že některé scény jsou značně sugestivní – když se za zády Alberta v lesním hřbitově poprvé mihne přízrak Giselle, je to docela strašidelné. Nebo nástup mrtvých nevěst v závojích, které se pak velkou rychlostí roztočí kolem vévody.

Zuzana Hvízdalová (Giselle), Michal Krčmář (Albert)

Za dnešní podobou baletu Giselle, vycházející z historických choreografií Jeana Coralliho, Julese Perrota a Maria Petipy, stojí šéfka baletu pražské Státní opery Hana Vláčilová, bývalá sólistka baletu Národního divadla. Podařilo se jí vytvořit neobvykle vyrovnaný a sehraný soubor tanečníků, zvláště sbor ze dvou tuctů tanečnic vyvolával nadšení publika. Když se dá do pohybu takové množství identicky vyhlížejících baletek, jejichž těla a kroky jsou sladěny nejen navzájem, ale i přesně na hudbu, je to velkolepý pohled. Jako ústřední dvojice se na premiéře představila Zuzana Hvízdalová a Michal Krčmář. Toho diváci uvítali již při prvním nástupu potleskem. Spolu vytvořili velmi talentovaný a vůči hudbě citlivý pár, jejich pas de deux v druhém jednání byl neobyčejný zážitek. Velký úspěch za svůj energický výstup v 1. jednání sklidili Daria Lazucova a Veaceslav Burlac (svatební pár). Královnu víl Myrthu tančila Rebecca King.

Rebecca King (Myrtha)


Okouzlující scénu, zcela realisticky pojatou, zobrazující hluboké hvozdy s měsícem či siluetou zámku na obzoru, vytvořil Martin Černý. Autorem půvabných kostýmů byl osvědčený výtvarník Josef Jelínek a hudbu nastudoval mladý dirigent Tomáš Brauner. Orchestr se nekomplikované romantické partitury Adolpha Charlese Adama zhostil se ctí, houslová sóla sice měla trochu dramatičtější vibrato, než je třeba, ale všechna sóla byla zahrána bez závad a některá výtečně (například dlouhé violové sólo Petra Šušlíka v 2. jednání).

Zuzana Hvízdalová (Giselle), Michal Krčmář (Albert)

Na premiéru se tentokrát šlo do Státní opery jako do domu smutku – s rozpaky a s otázkou, zda už to není naposled. Ohlášené plány končí v dubnu, dále se neví. Zaměstnanci Státní opery znovu před začátkem nastoupili na pódium a přečetli své prohlášení o tom, že nástupem Černého na místo Dolanského se situace nezklidnila, ale vyostřila. Podezírají vedení Národního divadla, že chce konkurenční soubor dostat do ekonomické ztráty. Plán na sloučení s baletem Národního divadla pod vedením Petra Zusky (podle dostupných informací se má uskutečnit již v červenci) označili autoři protestu za konec klasického baletu v Praze a srovnávali návštěvnost obou souborů (balet Státní opery měl mít lepší, až 90% návštěvnost). Tomu bych i věřila – když srovnám výpravnou Giselle s posledními projekty Národního divadla, kde běží hudba z pásku a tančí se na víceméně holé scéně. Pokud balet žije z podstaty a na premiéry nejsou peníze, diváka to příliš neoslní. Ředitel Černý po premiéře na rautu (uspořádaném přímo na pódiu!) přislíbil, že klasický balet z této budovy nezmizí.

Teď je otázkou: padne dřív Státní opera, nebo rozhádaná vláda? (A s ní likvidační plány současného ministra kultury?) Zatím to vypadá, že v havarijním stavu je spíš Strakovka, než divadelní budova.

Adolphe Charles Adam:
Giselle
Choreografie: Hana Vláčilová podle Jeana Coralliho, Julese Perrota a Maria Petipy
Dirigent: Tomáš Brauner
Výtvarník scény: Martin Černý
Kostýmy: Josef Jelínek
Asistent choreografie: Marie Hybešová, Michal Šebor, Jurij Slypyč
Balet a orchestr Státní opery
Premiéra 7.dubna 2011 Státní opera Praha

Giselle – Zuzana Hvízdalová
Vévoda Albert – Michal Krčmář
Hilarion – Richard Hlinka
Berthe, matka Giselle – Olga Kyndlová
Princ z Courlandu – Milan Boček
Bathilde, jeho sestra – Iva Provazníková
Wilfrid, panoš – Jan Kadlec
Svatební pár – Daria Lazucova, Veaceslav Burlac
Myrtha – Rebecca King

www.opera.cz

 

foto Státní opera Praha

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Hodnocení

Vaše hodnocení - Adam: Giselle (Státní opera Praha/ND Praha)

[yasr_visitor_votes postid="21893" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments