Středověká hudba jako živý zážitek. Tasto Solo nadchli barvami a rytmem, textová srozumitelnost zaostávala

Na třetím koncertu festivalu Letní slavnosti staré hudby 23. července 2025 vystoupil soubor Tasto Solo. Program tvořily zejména raná moteta a tance jihoevropské provenience. V prostoru baziliky sv. Petra a Pavla na Vyšehradě v podání trojice interpretů dobře vynikla hudební řeč skladeb stylu ars antiqua, avšak trochu na úkor zpívaného slova.
Tasto Solo, 23. července 2025,  bazilika sv. Petra a Pavla na Vyšehradě, Praha (zdroj Letní slavnosti staré hudby, foto Petra Hajská)
Tasto Solo, 23. července 2025, bazilika sv. Petra a Pavla na Vyšehradě, Praha (zdroj Letní slavnosti staré hudby, foto Petra Hajská)

Dramaturgie Letních slavností staré hudby neopomíjí ani hudbu středověku a rané renesance. V roce 2021 zde vystoupil italský soubor La Fonte Musica loutnisty Michela Pasottiho s hudbou italského trecenta a quattrocenta. Loni otevřel festival vynikající tuzemský soubor Tiburtina Ensemble, a to společným projektem s Oltremontano Antwerpen inspirovaným oltářním obrazem Hanse Memlinga „Bůh Otec se zpívajícími a hrajícími anděly“.

Letos byl pozván španělský soubor Tasto Solo. Jádro souboru, který do Prahy zavítal poprvé, tvoří hráč na organetto a další historické klávesové nástroje Guillermo Pérez a sopranistka Anne-Kathryn Olsen, doplnil je hráč na fidulu Pau Marcos. Program nazvaný La flor en Paradis spojil motetovou tvorbu dochovanou v pramenech jako Codex Las Huelgas nebo Codex Montpellier ze 13. a začátku 14. století mj. s dobovými tanci. Posluchač tak měl možnost si vychutnat hudbu, kterou se mohli bavit klerici v klášterním prostředí i mimo ně a která typově měla pro další vývoj evropské hudby (s ohledem na tehdejší rozvoj mensurální notace) zcela zásadní význam.

Anne-Kathryn Olsen, 23. července 2025, bazilika sv. Petra a Pavla na Vyšehradě, Praha (zdroj Letní slavnosti staré hudby, foto Petra Hajská)
Anne-Kathryn Olsen, 23. července 2025, bazilika sv. Petra a Pavla na Vyšehradě, Praha (zdroj Letní slavnosti staré hudby, foto Petra Hajská)

Na úvod koncertu zazněly dva úryvky mešního ordinária – Kyrie a Sanctus, které Anne-Kathryn Olsen přednesla velmi soustředěně zpaměti. Zapůsobila přitom svým zvláštním pódiovým charismatem (pěvkyně tak trochu vypadá, jako by právě vystoupila třeba právě ze zmíněného Memlingova oltářního obrazu) i hrou s prostorem, když využila místo v boční i hlavní lodi mezi posluchači. Již od začátku zaujala samozřejmě také energická hra Guillerma Péreze na organetto (malý varhanní portativ s ručním měchem) s výraznou rytmizací i poměrně sonorní zvuk fiduly (ovládané ve svislé poloze).

Středověké nástroje přinášejí neobvyklou zvukovost, která může být pro současného posluchače velmi atraktivní, což tento koncert zcela názorně ukázal. Byla to právě celková barevnost a v ní charakteristická melodika a rytmus (s převahou lichého metra), co dominovalo celkovému vjemu. Hůře vycházela, i s ohledem na daný prostor, textová složka. Neokázalý vokální styl Anne-Kathryn Olsen, která se jinak věnuje i hudbě barokní, se obecně jistě dobře hodí pro tento druh repertoáru. Její spíše neutrálně tvořené vokály, jakož i ne zcela zřetelné slovní přízvuky nejen v rychlých pasážích (nebo tam, kde hudební a slovní přízvuk zcela neodpovídá) někdy ovšem poněkud zatemňovaly text. Posluchač tak mohl mít potíže se ve zpívaných textech (překlady Magdaléna Jacková a Hana Davidová) zorientovat, a to i těch v latinském jazyce. Někdy se mohl i docela ztratit.

Tasto Solo, 23. července 2025, bazilika sv. Petra a Pavla na Vyšehradě, Praha (zdroj Letní slavnosti staré hudby, foto Petra Hajská)
Tasto Solo, 23. července 2025, bazilika sv. Petra a Pavla na Vyšehradě, Praha (zdroj Letní slavnosti staré hudby, foto Petra Hajská)

Textová složka přitom zřejmě není úplně podružnou. Jak zmiňuje ve své stati ke koncertnímu programu muzikolog Jan Baťa, moteto podle nejpřijímanější hypotézy vzniklo novým otextováním motetu (organálního hlasu, vox organalis) v klauzulách, což byly vsuvky, jimiž se obohacovala již užívaná organa – jednoduché vícehlasé skladby se základem v chorální melodii. Jinak se standardně uvádí, že název moteto je odvozen od „mot“ (francouzsky slovo). Lze říci, že v podání Tasto Solo dominoval pohyb (tedy „motus“ podle alternativní latinské etymologie), slovo bylo spíše v pozadí.

Co scházelo ve srozumitelnosti, nicméně namnoze doplnila celková atmosféra, energie či emocionalita. Publikum tak nemělo větší důvod k nespokojenosti a hostující umělce za jejich výkony vřele ocenilo. Dostalo se i na přídavek, jímž byla další ukázka z Codexu Montpellier

Letní slavnosti staré hudby se dostávají již za svou polovinu. Nabídnou ještě italskou hudbu 17. století v podání souboru Concerto Scirocco, hudbu Henryho a Daniela Purcella v jednom programu spojí Musica Gloria a kontratenorista Pieter De Praetere a celý festival vyvrcholí závěrečným koncertem Collegia Mariana 5. srpna. Jana Semerádová přizvala ke spolupráci sopranistku Katerynu Kasper a barytonistu Romana Hozu, kteří přednesou árie z Händelovy opery Giulio Cesare in Egitto a Vivaldiho opery Il Giustino.

Hodnocení autora recenze: 70%

Letní slavnosti staré hudby: La flor en Paradis
23. července 2025, 20:00 hodin
Praha, bazilika sv. Petra a Pavla na Vyšehradě

Program:
Kyrie (Montpellier, Bibliothèque interuniversitarie, Section Médecine, Ms. H 196, Codex Montpellier, fol. 290v)
Sanctus (Barcelona, Centre de Documentació de L’Orfeó Català, Ms. 1, fol. 5v)
Catholicorum concio (Burgos, Monasterio de las Huelgas, Codex Las Huelgas, fol 22r–22v)
Benedicamus Domino (Firenze, Biblioteca Medicea Laurenziana, Ms. Pluteus 29.1, fol. 40v–41v)
Istampitta (London, British Library, Add. Ms. 29987, fol 61r–61v)
Flavit auster (Codex Las Huelgas, fol 45r–46v)
In pro (London, British Library, Add. Ms. 29987, fol. 60v–61r)
O Maria, maris stella (Codex Las Huelgas, fol 102v–103r)
Danse real (Paris, Bibliothèque de France, Département des manuscrits, Ms. Français 844, Chansonnier du Roi, fol. 104v)
Estampie real (Paris, Bibliothèque de France, Département des manuscrits, Ms. Français 844, Chansonnier du Roi, fol. 104v)
Plus belle que flor (Codex Las Huelgas, fol. 116r, Codex Monpellier, fol. 26v–28r)
Quant repaire la verdor (Codex Montpellier, fol. 78v–81r)
Area virga (Firenze, Biblioteca Medicea Laurenziana, Ms. Pluteus 29.1)
Casta catholica (Codex Las Huelgas, fol. 121v–122r)
O Maria, Virgo virginum (Codex Las Huelgas, 34v–35r)

Účinkující:
Tasto Solo
Guillermo Pérez – organetto, umělecký vedoucí
Anne-Kathryn Olsen – soprán
Pau Marcos – fidula

O+
O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře