Studenti JAMU prokázali, že kvalitou nastudování se vyrovnají profesionálům
Letošní ročník akademického minifestivalu se skládal ze tří koncertů. Prostřední z nich s názvem Lidský hlas se konal 20. října 2023 v Divadle na Orlí, které Janáčkově akademii slouží k realizaci především větších scénických děl.
Navzdory názvu hrály během koncertu hlavní roli bicí nástroje. Pro první polovinu večera zvolili studenti čtyři skladby pro různé obsazení od sóla až po bicí ansámbl. Koncert otevřel David Paša skladbou Interzones pro vibrafon a zvukový pás z roku 1996 od amerického skladatele Bruce Hamiltona, autora zabývajícího se především elektronickou hudbou. Interzones je posluchačsky zajímavá skladba, v níž se střídají výrazně rytmické plochy s témbrovými pasážemi a názvuky jazzových melodií. Vibrafonista má přidělený technicky náročný part, jehož obtížnost ještě umocňuje nutnost synchronizace se zvukovou stopou. David Paša skladbu přednesl sebejistě a přesvědčivě.
Druhá skladba, A Cool Gadget z roku 2018 od amerického skladatele Caseyho Cangelosiho, zkoumala zvukové možnosti tamburíny, opět v dialogu se zvukovou stopou. Interpretka Adéla Spurná předvedla v rozhovoru s digitálním „spoluhráčem“ rovněž dokonalou souhru. Skladba tentokrát přímo odkazovala na zamýšlený vrchol večera – Poulencovu operu Lidský hlas. Zvuková stopa doprovázející tamburínu se totiž skládala z deformované stylizace telefonního rozhovoru.
Je nutno vyzdvihnout také bezchybné nazvučení, které je pro vyznění skladeb zásadní.
Následující skladbu (také z roku 2018) s názvem 360 odkazujícím k rozmístění nástrojů předneslo duo ve složení Lenka Titzová a David Paša. Autory skladby 360 jsou Gene Kosinski a Tim Broscious, kteří společně vystupují pod názvem Quey Percussion Duo. Ve skladbě znějí pouze rytmické nástroje, přičemž hrozící jednotvárnost narušuje hra smyčcem na činely.
Před pauzou na pódium nastoupil celý Percussion Ensemble JAMU (Lenka Titzová, Martin Kučík, Filip Zázvorka, David Paša, Jakub Kub, Adéla Spurná, Anežka Nováková) se skladbou to wALk Or ruN in wEst harlem. Autor skladby Andy Akiho původem z Kolumbie se věnuje jednak kompozici, byl mimo jiné nominován i na cenu Grammy, a jednak také hře na steel drum, melodický bicí nástroj původem z Trinidadu. Skladba to wALk Or ruN in wEst harlem vznikla v roce 2008 pro letní hudební festival Bang on a Can. Aranžmá pro bicí soubor pochází z roku 2016 a bylo napsáno pro Percussion Ensemble z University Nebraska. Kompozice se vyznačuje výraznou rytmikou, která se střídá s repetitivními melodickými plochami. K bicím nástrojům se přidal také part klavíru v podání Dominika Gála, který měl zpočátku potíže přiblížit se rytmické přesnosti ostatních nástrojů, nicméně po rozpačitějším úvodu se zvukově začlenil do ansámblu. Celkové vyznění skladby bylo vynikající.
Druhá polovina koncertu patřila opeře Francise Poulenca Lidský hlas v odvážné úpravě pro soubor bicích nástrojů. Autorem úpravy je Martin Opršál, umělecký vedoucí Percussion Ensemble JAMU. Do úpravy opery se pustil v době koronavirových lockdownů, což je svým způsobem velmi příznačné. Monodrama totiž tematizuje odosobnění mezilidské komunikace, jejímž symbolem byl v Poulencově době telefon, v naší zase obrazovka počítače. Ačkoliv technika za dobu 64 let od premiéry opery pokročila, v libretu Jeana Cocteaua se snadno můžeme poznat i dnes.
Divák sleduje telefonický rozhovor ženy s milencem, který se s ní před několika dny rozešel a má starost o to, jak žena rozchod nese. Opera ukazuje, jak se mění chování lidí, když je jejich protějšek nevidí osobně, jak snadné je lhát hlasu v telefonu, který se zdá být blízko a přitom ve skutečnosti může být kdekoli, jak se z této iluze blízkosti může stát největší krutost zdánlivě starostlivého člověka – hrdinka v touze po blízkosti milovaného muže umírá omotaná šňůrou od telefonu – symbolicky jeho hlasem.
Role nešťastné milenky se ujala sopranistka Jana Vondrů, absolventka JAMU a VŠMU, členka Operného štúdia Slovenského národného divadla, která spolupracuje také například s ansámblem Opera Diversa a zabývá se především soudobou hudbou. Zpěvačka předvedla skvělý pěvecký i herecký výkon, dramatický a zároveň přirozený. Dirigoval Patrik Červák, absolvent JAMU, který vystoupil například s Moravskou filharmonií Olomouc a Filharmonií Brno.
Režie se ujala Zuzana Fischer, rovněž absolventka JAMU, která momentálně působí jako operní režisérka ve Slovenském národním divadle. Má také zkušenosti s novou hudbou, režírovala například operu Here Be Sirens skladatelky Kate Soper pro festival Expozice nové hudby.
Scéna byla pojata velmi jednoduše – koberec, židle, stolek a telefon zavěšený na pojízdném stojanu. Doplňoval ji citlivě pojatý světelný design Andreje Ferencze.
Adaptace orchestrálního partu pro bicí ansámbl působí překvapivě dobře. Martin Opršál se snažil co nejvíce vystihnout všechny nuance partitury. Zvolil proto obsazení pro velmi různorodé nástroje: krotaly, tympány, thajské gongy, dvě velké marimby, xylofon, vibrafon a zvonkohru. Ačkoliv občas přece jen chyběla jemnost smyčců, výsledný zvuk byl na patřičných místech barevný a měkký a zároveň příjemně syrový, což dobře koresponduje s tématem „ztechničtění“ mezilidského kontaktu.
Lidský hlas byl velmi vydařeným koncertem, jak po interpretační stránce, která ukázala mimořádné kvality Percussion Ensemble JAMU, tak po stránce dramaturgické. Studentům se podařilo díky drobným pantomimickým vsuvkám v první polovině koncertu propojit celý večer do jednoho postupně gradujícího dramatického oblouku. Nový svět Moravského podzimu je skutečně plnohodnotnou součástí festivalu a studenti akademie prokázali, že kvalitou nastudování se vyrovnají festivalovým koncertům již zavedených umělců.
Nový svět Moravského podzimu: Lidský hlas
20. října 2023, 19:00 hodin
Divadlo na Orlí
Program
Bruce Hamilton: Interzones pro vibrafon a zvukový pás
Casey Cangelosi: A Cool Gadget pro tamburínu a zvukový pás
Gene Kosinski, Tim Broscious: 360 pro dva hráče na bicí nástroje
Andy Akiho: to wALk Or ruN in wEst harlem pro soubor bicích nástrojů|
Francis Poulenc / arr. Martin Opršál: La Voix humaine (Lidský hlas) pro soprán a soubor bicích nástrojů
Účinkující
Jana Vondrů – soprán
Dominik Gál – klavír
Percussion Ensemble JAMU (Lenka Titzová, Martin Kučík, Filip Zázvorka, David Paša, Jakub Kub, Adéla Spurná, Anežka Nováková)
Martin Opršál – pedagogické vedení
Andrej Ferencz – light design
Adéla Spurná, David Paša, Aneta Kubů, Josef Paik, Martin Janda – dramaturgie
Zuzana Palaniyappan – koordinace
Patrik Červák – dirigent
Zuzana Fischer – režie
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]