Svatováclavský hudební festival 2025 zve na dvacet koncertů v celém Moravskoslezském kraji

Svatováclavský hudební festival, nejvýznamnější přehlídka duchovní a staré hudby v České republice, přináší i letos divákům bohatý a různorodý program. Dvaadvacátý ročník festivalu nabídne 20 koncertů, které se uskuteční nejen v Ostravě, ale i na dalších historických a kulturních místech Moravskoslezského kraje. Vystoupí špičkoví umělci z celého světa včetně mezinárodně uznávaných hudebníků, jako jsou dirigent Philippe Bernold, cembalista Mahan Esfahani, trumpetista Reinhold Friedrich, varhaník Maurice Clement, fenomenální fagotista Sergio Azzolini nebo legendární žesťový soubor Spanish Brass. Z českých interpretů se představí sopranistky Kateřina Kněžíková a Veronika Rovná, dirigent Lukáš Vasilek, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, domácí Janáčkova filharmonie Ostrava, Pražský filharmonický sbor či herec Marek Eben, který přednese Komenského Labyrint světa a ráj srdce s hudbou svého otce Petra Ebena.
„Do příprav festivalu vkládáme nejen své profesní zkušenosti, ale především hluboké přesvědčení, že hudba má sílu propojovat lidi, kultury i generace. Věřím, že i letos můžete zavítat tam, kde se rodí opravdové zážitky,“ uvádí ředitel a dramaturg SHF Igor Františák.
Festival zůstává věrný svému mottu „Koncert v kostele je zážitek“, a proto i letošní dramaturgii provázejí zajímavé projekty a ojedinělé premiéry. Zahajovací koncert festivalu (2. září, Ostrava) uvede Brittenovo Válečné rekviem – mimořádné vokálně-instrumentální dílo, které patří k nejzásadnějším hudebním výpovědím 20. století. Britten zde spojil latinský liturgický text s protiválečnými básněmi padlého britského vojáka Wilfreda Owena a vytvořil silnou uměleckou reflexi válečného běsnění, utrpení a naděje. Koncert se koná symbolicky při příležitosti 80. výročí konce druhé světové války. Lisztovo oratorium Christus zazní v Ostravě vůbec poprvé – jako výsledek spojení SHF a opery NDM. Pod taktovkou Marka Šedivého a v podání sboru a orchestru opery NDM zazní v Katedrále Božského Spasitele (18. září, Ostrava) slavnostní dílo víry, ticha i oslavy – výjimečný večer duchovní hudby v premiérovém uvedení. Na závěr festivalu 28. září zazní v ostravské katedrále Božského Spasitele vůbec poprvé v České republice oratorium Eva francouzského skladatele Julesa Masseneta. Uvedení se ujme společně s Filharmonií Brno a trojicí francouzských zpěváků rezidenční soubor festivalu Český filharmonický sbor Brno, který je dlouhodobým nositelem vrcholné interpretační úrovně na poli duchovní vokální tvorby.

Výraznou linii festivalu každoročně tvoří stará hudba, která letos zazní v podání nejpovolanějších umělců od nás i ze zahraničí. Rakouský soubor zobcových fléten Element of Prime (7. září, Dětmarovice) představí neobvyklý program s názvem Nejvýmluvnější hudba, který pochází ze Shakespearova Hamleta a zve na cestu do světa anglické hudby přelomu 16. a 17. století. Program Pod křídly andělů připomene nadčasovou a hluboce spirituální krásu árií z duchovních kantát J. S. Bacha, a to v podání jedné z nejpovolanějších interpretek – sopranistky Hany Blažíkové. Ta společně s barokním souborem Collegium Mariaum vystoupí na koncertě v evangelickém kostele v Třinci (16. září), který bude zaznamenávat Česká televize. Koncert Srdce Evropy v podání Tiburtina Ensemble zavede posluchače do duchovního světa středověké Prahy. V akustice kostela sv. Jana Křtitele v Hlučíně (22. září) zazní gregoriánský chorál a raný vícehlas z pražských kapitulních pramenů 11.–14. století. Vrcholem letošního festivalu bude vystoupení rezidenčního souboru SHF, Collegia 1704 (23. září, Frýdek-Místek), s charismatickým italským basistou Luigim De Donatem v programu Il Polifemo. V hlavní roli mýtického obra zazní árie, recitativy a orchestrální skladby Vivaldiho, Händela, Bononciniho i Cestiho – hudební portrét tragické i groteskní figury plné lásky, hněvu i něhy. „Domnívám se, že jde vůbec o to nejobtížnější, co bylo kdy pro bas napsáno, nejen kvůli zjevně náročným místům (skoky přes dvě a půl oktávy, trylky, pasáže na jeden dlouhý dech, mezza voce), ale i vzhledem k jejímu celkovému charakteru na pomezí snu a halucinace. Dokonalý mistrovský kus,“ říká De Donato.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]