Svatováclavský hudební festival: Collegium 1704, precizní nástupy a propracovaná deklamace

Pro 21. ročník Svatováclavského hudebního festivalu, jenž je letos věnován rovněž oslavě Roku české hudby, si jeho residenční souboru Collegium 1704 přípravil program, který opět propojil dva významné skladatele německého a českého baroka – Johanna Sebastiana Bacha a Jana Dismase Zelenku.
Svatováclavský hudební festival: Collegium 1704, 7. září 2024 (zdroj Svatováclavský hudební festival)
Svatováclavský hudební festival: Collegium 1704, 7. září 2024 (zdroj Svatováclavský hudební festival)

Přestože Collegium 1704 společně s Collegiem Vocale rozšířilo poslední dobou svůj repertoár i směrem k novodobé hudbě, zůstává skladateli Janu Dismasi Zelenkovi stále věrno. Pro letošní Svatováclavský hudební festival tak od něj vybralo méně hranou Missu Corporis Domini, ZWV 3, kterou zařadilo do druhé části koncertu. Jeho úvod pak patřil překrásné kantátě Johanna Sebastiana Bacha Aus der Tiefe rufe ich, Herr, zu dir, BWV 131 (Z hlubin bezedných Tě volám, Hospodine).

Tato kantáta vznikla v období 1707–1708 v Mühlhausenu na žádost Georga Chirstopha Eilmara, pastora kostela Panny Marie v Mühlhausenu. Tuto skladbu, která posluchače přímo oslnila svou barvitostí, tvořily tři sborové úseky, proložené dvěma ariosi, přičemž první bylo svěřeno medovému basu Tomáše Šelce, se kterým měkce kontrastoval cantus firmus v sopránu. Druhé – doplněné altovou linkou – skvěle přednesl slovenský tenorista Matúš Šimko. Jako zlatou nití protkala celou kantátu hobojistka Katharina Andres s prvním houslistou Ivanem Ilievem.

Do druhé půli koncertu zařadil soubor Missu Corporis Domini, ZWV 3 (Mši k Slavnosti Těl a Krve Páně), která je opředena řadou otázek, týkajících se nejen jejího původu, ale rovněž záměru.

Svatováclavský hudební festival: Václav Luks, 7. září 2024 (zdroj  Svatováclavský hudební festival)
Svatováclavský hudební festival: Václav Luks, 7. září 2024 (zdroj Svatováclavský hudební festival)

Ve vlastním rukopisu této skladby, jenž se nachází v Saské zemské a univerzitní knihovně v Drážďanech a jehož vznik se datuje kolem roku 1719, se nedochovalo Gloria, takže dnešní partitura je liturgicky neúplná a sestává pouze z částí Kyrie, Credo a Sanctus et Agnus. Protože se ale předpokládá, že mše byla původně úplná, doplnilo Collegium 1704 tuto část z díla Francesca Bartolomea Contiho Missa Sancti Pauli, jejíž kopii si Zelenka pořídil během svého pobytu ve Vídni, aby ji následně ve vlastní úpravě realizoval v Drážďanech.

Missa Corporis Domini, jež je určena převážně pro čtyřhlasé sólové i sborové obsazení SATB, byla zahájena majestátním Kyrie, v němž zněl sbor za doprovodu celého orchestru. Sólových partií se citlivě ujala Tereza Zimková (soprán), Aneta Petrasová (alt), Pablo Gregorian (tenor) a Tomáš Šelc (bas). Po následujícím Gloria, které svým charakterem mírně vybočilo z celkového ducha skladby, pak představovalo impozantní návrat Credo, jež bylo dle rozdílných afektů, taktu, tempa a tóniny rozděleno do několika částí. Svým temným vyzněním zaujala část Crucifixus, která byla svěřena čtveřici basistů (Tomáš Šelc, Tadeáš Hoza, Martin Vacula, Jiří M. Procházka), aby pak následně vygradovala ve stupnicových bězích v Et resurrexit a přes bravurní sólový Confiteor (Tadeáš Hoza) vyvrcholila tato část vypjatou gradací v Et expecto resurrectionem. V Benedictu ze zaskvěla árie pro sólový bas (Tomáš Šelc), protkaná sólovými vstupy hoboje a houslí. Krása mužských hlasů pak vyvrcholila v trojím opakování chorálního motivu „Agnus Dei, qui tollis peccata mundi“ prostřednictvím unisona tenoru a basů, aby se pak sborová pěvecká linka rozvětvila do závěrečné polyfonie v části Dona nobis pacem.

Svatováclavský hudební festival: Collegium Vocale 1704, 7. září 2024 (zdroj  Svatováclavský hudební festival)
Svatováclavský hudební festival: Collegium Vocale 1704, 7. září 2024 (zdroj Svatováclavský hudební festival)

Soubor Collegium 1704 a Collegium Vocale předvedl pod vedením Václava Lukse opět skvělý výkon, plný dokonalé souhry, precizních nástupů i propracované deklamace, který byl podkladem pro citlivé odstínění barvitých poloh interpretovaných děl obou velikánů německého a českého baroka – Johanna Sebastiana Bacha a Jana Dismase Zelenky.

Collegium 1704: Bach / Zelenka
sobota 7. září 2024, 19:00 hodin
Ostrava-centrum – Evangelický Kristův kostel

Program:
Johann Sebastian Bach: Aus der Tiefe rufe ich, Herr, zu dir, BWV 131
Jan Dismas Zelenka: Missa Corporis Domini, ZWV 3

Účinkující:
Collegium 1704
Ivan Iliev, Veronika Manová, Jan Hádek, Luca Giardini, Vojtěch Jakl – první housle
Vadym Makarenko, Simona Tydlitátová, Simone Pirri, Tereza Šmídová, Marián Hrdlička – druhé housle
Dagmar Valentová, Jakub Verner, Julia Kriechbaum, Martin Stupka – viola
Libor Mašek, Helena Matyášová – violoncello
Hana Fleková – viola da gamba, Tilman Schmidt – kontrabas
Carsten Lorenz – varhanní pozitiv, Jan Krejča – teorba
Katharina Andres, Eleonora Trivella – hoboj, Györgyi Farkas – fagot
Collegium Vocale 1704
Tereza Zimková, Pavla Radostová, Helena Hozová, Romana Kružíková, Dora Pavlíková – soprán
Kamila Mazalová, Aneta Petrasová, Jarmila Vantuchová, Marta Fadljevičová, Jan Mikušek – alt
Pablo Gregorian, Filip Dámec, Alessio Tosi, Matúš Šimko – tenor
Tomáš Šelc, Tadeáš Hoza, Martin Vacula, Jiří Miroslav Procházka – bas

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments