Svjatoslav Richter o sobě a o hudbě (27)

Deníky o hudbě (8) 

1. ledna 1974, Novoroční návštěva u Sněžnických.  
Nahrávka. Beethoven: 1. symfonie C dur, dirigent Wilhelm Furtwängler
F dur?! Ne! C dur… Už to je překvapení – zářící, zvoucí, důvěrné… A Beethoven? V jakém rozpoložení byl, když začal psát tuhle symfonii, ten dar lidstvu?

2. ledna
Nahrávka. Beethoven: Sonáta B dur op. 106 („Hammerklavier“). Arthur Schnabel
Ne, metronomickým údajům se nesmí věřit. Dokladem je Schnabelova nahrávka Sonáty pro kladívkový klavír. To se prostě nedá poslouchat, nemohu to akceptovat.

3. ledna
Nahrávka. Schubert: Sonáta B dur op. posth. S. R. Wagner: Monolog Holanďana z Bludného Holanďana. Dietrich Fischer-Dieskau, dirigent Franz Konwitschny. Brahms: Symfonie č. 3 F dur (záznam koncertu), dirigent Wilhelm Furtwängler
Pozval jsem Davida Rabinoviče, známého kritika a vynikajícího znalce hudby. Myslím, že to bylo naše poslední setkání; osud tomu tak chtěl. Toho večera hodně mluvil (snad dokonce až příliš), jako všichni hudební kritici, a večer tak dostal trochu prozaický rys. Ale myslím, že ho to pozvání i průběh večera potěšily.
Schubert. Mám dojem, že se nahrávka povedla, i když druhá věta mohla být lepší. Fischer-Dieskau. V monologu Bludného Holaňďana je neuvěřitelný. Brahms s Furtwänglerem. Co by si mohl člověk přát lepšího? Brahmsovy symfonie jsou čím dál známější a oblíbenější. Možná budou mít stejný osud jako symfonie Čajkovského. Takové věci postupně zrají, aniž by si to člověk uvědomoval.

4. ledna
Nahrávka. Penderecki: Lukášovy pašije
Je to náročné a efektní dílo. Neslyším v něm velkou hloubku. U publika mělo ohromný úspěch, ale vydrží? Snadno přístupná skladba a povrchní nic.

6. ledna, ruské vánoce
Nahrávka. Bach: Braniborské koncerty č. 1 F dur, č. 2 F dur, dirigent Helmut Koch
Dvě absolutně mistrovská díla hudby (především to první). Jak kouzelně to všechno zní a jakou radost tu umí udělat! Před uměním hudby a před Johannem Sebastianem Bachem se dá jen pokleknout.

11. ledna, Velký sál konzervatoře
Mozart: Sonáta pro housle a klavír č. 33 F dur. Schumann: Sonáta pro housle a klavír č. 1 a moll. Oleg Kagan a Jelizaveta Leonskaja
Oba umělci nás potěšili dvěma málo hranými a naprosto rozdílnými skladbami. Zajímavé, že housle představují od přírody ženský, klavír mužský princip, je to také logické, když vezmeme v úvahu vlastnosti obou nástrojů. Odpovídalo to i charakteru hudebníků a působilo to skutečně harmonicky. Dík, Olegu, dík, Lízo.

21. ledna a 22. ledna
Nahrávky. Wagner: Bludný Holanďan, dirigenti Ferenc Fricsay a Franz Konwitschny
Dva dny věnované wagnerovskému oceánu, jeho Bludnému Holanďanu. Předčasně zemřelého vynikajícího maďarského dirigenta Ference Fricsaye znám z jeho skvělé nahrávky Kouzelné flétny. U Wagnera není úspěch tak jednoznačný, především když se srovná jeho nahrávka s Konwitschnym, která zaslouží plnou chválu a působí na posluchače skutečně jako mořská bouře. Fischer-Dieskau dosahuje v roli Holanďana vrcholu, z nějž se člověka zmocňuje závrať (první monolog). Ve třetím dějství vytváří střet obou sborů takovou atmosféru strachu (je k tomu třeba říci, že námořníci – zaplať Bůh – nezpívají přímo do mikrofonu jako u Fricsaye, což vůbec nepůsobí pěkně), že nemůže zůstat bez účinku. Na této nahrávce je všechno wagnerovské. Dirigentův temperament cítí nárazy vln v hudbě stejně jako skladatel.

1. února. Poslech mé nahrávky s Davidem Oistrachem ve studiu na Stankovičově ulici
Brahms: Sonáta pro housle a klavír č. 2 A dur, Prokofjev: Sonáta pro housle a klavír č. 1 f moll, Bartók: Sonáta pro housle a klavír č. 1.
David Oistrach a S. R.
Těší mě, že tato nahrávka vyjde (ve druhé a čtvrté větě Prokofjeva bylo třeba nemálo korektur, aby se dosáhlo rovnováhy v dynamice a zdá se mi, že jsme žádoucího výsledku dosáhli). Bartók: To mohlo být pochopitelně lepší. Ještě jsme se s touto sonátou dostatečně nesžili. Brahms. Myslím, že to posluchače potěší.Únor
Nahrávka. Jurij M. Bucko: Bílé noci, Galina Pisarenko, Anatolij Miščevskij, dirigent Gennadij Rožděstvenskij
Vzal jsem na vědomí nadšení interpretů i Ninočky a poctivě jsem poslouchal (přehráno čtyřikrát). Je tam všechno na svém místě, vládne Dostojevského nálada, je to nádherně zazpíváno, i zvony se mi velmi líbily… Ale pak se vynoří fatální otázka: Opravdu takovou operu potřebujeme?

Únor. Večeře u Oistrachových
Nahrávka. Beethoven: Klavírní koncert D dur (skladatelovo přepracování Koncertu pro housle), Amadeus Webersinke, dirigent Kurt Masur
Velmi příjemný a srdečný večer u Oistrachů, v jehož průběhu jsme si dvakrát poslechli toto Beethovenovo dílo. Myslím, že pro housle je daleko lepší. Proto jsem odmítl, když mi radili, abych to hrál. Webersinkovo a Masurovo provedení je korektní a přesné, ale postrádám v něm svěžest. Nic, z čeho by mohl být člověk nadšen.

25. února
Nahrávka. Penderecki: Lukášovy pašije
Seznámil jsem se se skladatelem na jihu, pokud si dobře vzpomínám, tak v Dubrovníku. Seděli jsme spolu večer ve stínu révového loubí a byl mi neobyčejně sympatický, měl spoustu zajímavých plánů ortodoxní chrámové hudby. Jaká škoda, že jeho hudba mé duši nic neříká…

1. března
Nahrávka. Bartók: 1. klavírní koncert, Zoltán Kocsis, dirigent Győrgy Lehel
Tenhle koncert je skoro stejně jedinečný jako druhý a Kocsisovo pojetí je vzorem věrnosti notovému zápisu. Mám dojem, že klavírista není zdaleka tak slavný, jak by měl být a publikem – kdekoli na světě – ještě nebyl přijat tak, jak zaslouží. Dirigent je průměrný.

3. března, Peredělkino (Jíme bliny u Stanislava Neuhause)
Nahrávka. Bartók: 1. klavírní koncert, Zoltán Kocsis, dirigent Győrgy Lehel
Zoltán Kocsis hraje v každém ohledu výtečně, právě tak, jak to má být a jak to považuji za správné. Ale dirigent nemá ani trochu úroveň a to hodnotu nahrávky strašlivě snižuje.6. března
Nahrávka. Chopin: Dvanáct etud op. 10, Dezsö Ránki
Výjimečná technická obratnost a virtuozita, je jako závodní kůň. Jak snadné se všechno těmhle mladým klavíristům zdá. Až později, když se se svou profesí více potýkají, zjistí, že je to mnohem těžší.

10. března po procházce k Donskému klášteru
Nahrávka. Chopin: Dvě etudy op. 10: Es dur č. 11, c moll č. 12; Nokturno H dur op. 9 č. 3; Balada g moll č. 1, F dur č. 2, Dezsö Ránki
Ránki je bez pochyby opravdový talent a skutečně muzikální. Je méně působivý než Kocsis, ale to je otázka času. Jako člověk je milý, pravý protiklad Kocsise, který je umíněný divoch…

12. března
Nahrávka. Penderecki: Lukášovy pašije
Při třetím poslechu se mi ta skladba líbila ještě méně. Ty nucené výkřiky jsou příšerně teatrální. Já v tom vidím afektovanost a patos. Od Janáčkovy Glagolské mše je to vzdáleno na hony… Zklamání.

7. dubna, Státní opera Vídeň
Richard Strauss: Salome, Leonie Rysanek, dirigent Horst Stein
Krásná tradiční inscenace v původní, podle mého názoru skutečně zdařilé Klimtově výpravě. Všechno tu je, i hrůza, pro toto dílo tak charakteristická, ale v tomto představení ji skoro nevnímáme. Steinovo vedení orchestru je jisté, opravdu přesvědčivé a dojemné, ale kde zůstala zpustlost? Rysanek je skvělá od začátku do konce (i „tanec“je perfektní). Jako celek dobré představení. Publikum šílí (kvůli Rysanek). V kulisách se však skrývá poněkud opotřebovaná rutina.

22. května, Tokio
Písňový večer Galiny Pisarenko. Händel, Purcell, Beethoven, Schubert, Čajkovskij, Musorgskij
Galjin recital měl v Tokiu velký úspěch. Program je trochu moc pestrý, ale dobře se poslouchá. Všechno je správně vyváženo a dobře promyšleno. Nadto se na Galju pořád dobře dívá, což je evidentně důležité. Zpěvaččin zevnějšek je rozhodující, samozřejmě za podmínky, že dobře zpívá. Japonci všechny tyto kvality ocenili. A je tu ještě jedna věc – její vynikající dikce.9. černa, Moskva, hostování milánské Scaly ve Velkém divadle

Verdi: Simon Boccanegra, dirigent Claudio Abbado
V každém ohledu vynikající operní představení. Abbadovo jisté a živé vedení. Ze zpěváků jsou absolutně skvělí Freni a Cappuccilli. Udivující souhra sboru a orchestru spočívá v tom, že je to opravdový operní soubor. V inscenaci nejsou žádné hlouposti a drží se dobré, živoucí tradice. Sama opera je hudebně výtečná a člověk se ani chvilku nenudí, i když je dlouhá. Málokdy jsem zažil takhle kvalitní operní představení; udělalo mi velkou radost.

(Pokračování)
Přeložila a připravila Vlasta Reittererová
 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat