Tak pravil Zarathustra na Moravském podzimu: Budiž výborné zvládnutí technicky náročných partů

V pátek 13. října 2023 se v Janáčkově divadle v Brně konal další koncert v rámci festivalu Moravský podzim. Představil se Symfonický orchestr Středoněmeckého rozhlasu (MDR) z Lipska, který společně se svým šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem a klavíristou Emanuelem Arciulim provedli nový klavírní koncert Williama Bolcoma. Program byl dále doplněn trochu pozapomenutými skladbami Schumanna a Mozarta a uzavřen notoricky známou, ale ne tak často uváděnou symfonickou básní Richarda Strausse.
Moravský podzim 2023: Tak pravil Zarathustra – 13. října 2023, Janáčkovo divadlo, Brno (zdroj Moravský podzim)
Moravský podzim 2023: Tak pravil Zarathustra – Dennis Russel Davies, Symfonický orchestr Středoněmeckého rozhlasu (MDR) Lipsko, 13. října 2023, Janáčkovo divadlo, Brno (zdroj Moravský podzim, foto Dag Markl)

V pátek 13. října 2023 se v Janáčkově divadle v Brně konal další koncert v rámci festivalu Moravský podzim. Představil se Symfonický orchestr Středoněmeckého rozhlasu (MDR) z Lipska, který společně se svým šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem a klavíristou Emanuelem Arciulim provedli nový klavírní koncert Williama Bolcoma. Program byl dále doplněn trochu pozapomenutými skladbami Schumanna a Mozarta a uzavřen notoricky známou, ale ne tak často uváděnou symfonickou básní Richarda Strausse.

V programu koncertu se odráží motto letošního ročníku festivalu, jímž je objevování méně známých a méně hraných skladeb či autorů. Za zmínku stojí, že koncert se konal u příležitosti půlstoletého výročí partnerství měst Brna a Lipska, které shodou okolností spojuje také osobnost šéfdirigenta dvou místních orchestrů – Dennise Russela Daviese. Po úvodním koncertě festivalu s Filharmonií Brno se tak měl možnost představit brněnskému publiku ve své další řídící roli.

Vzhledem k myšlenkové závažnosti zbytku programu dává smysl, že byl večer otevřen skladbou odlehčenějšího charakteru. Předehra, Scherzo a Finále E dur Roberta Schumanna je v podstatě takovou malou symfonií bez pomalé věty, při jejímž tvoření si autor chtěl asi odpočinout od komponování závažnějších orchestrálních kusů. Po několika okamžicích, kdy obecenstvo i nastoupený orchestr museli v napjatém tichu čekat na příchod dirigenta, se rozezněly první tóny, podle nichž bylo okamžitě zřejmé, že máme co dočinění s naprosto profesionálnímu hudebníky. Skupiny smyčců hrály jako jeden člověk, mezi jednotlivými složkami orchestru panovala obdivuhodná souhra a dynamická i výrazová rovnováha, i Davies se zdál trochu živelnější než obvykle. Soubor předával pozitivní atmosféru skladby naprosto přesvědčivě, až to malou část diváků strhlo k potlesku hned po úvodní Předehře.

Několik málo lidí tleskalo také po Scherzu, kterému by šlo vytknout snad jen to, že klíčový tečkovaný motiv věty zněl jako by vycházel z dvouosminové a nikoliv tříosminové pulsace, jak si to autor přál. Díky rytmické konzistenci orchestru však zněl motiv po celou dobu stejně, takže posluchači neobeznámení s detaily partitury si jistě ničeho nevšimli. Finále přišlo s bujarou náladou a svižným tempem a s velkou energií dospělo až do závěrečné tóniky. Publikum odměnilo hudebníky vřelým potleskem, ozvalo se dokonce i jedno „bravi!“.

Moravský podzim 2023: Tak pravil Zarathustra – Emanuele Arciuli, 13. října 2023, Janáčkovo divadlo, Brno (zdroj Moravský podzim
Moravský podzim 2023: Emanuele Arciuli, 13. října 2023, Janáčkovo divadlo, Brno (zdroj Moravský podzim, foto Dag Markl)

Jeden z nejuznávanějších amerických skladatelů současnosti, William Bolcom není pro brněnské publikum neznámou osobností, neboť Filharmonie Brno ve své minulé sezóně uvedla s velkým úspěchem jeho Houslový koncert. Tentokrát spojil Davies síly s italským klavíristou Emanuelem Arciulim v provedení Bolcomovy novinky – Druhého klavírního koncertu, který měl světovou premiéru teprve vloni s věhlasným Igorem Levitem u klavíru.

Na rozdíl od postmoderní polystylovosti prvního jmenovaného koncertu, se ve svém novém opusu skladatel pohyboval takřka výhradně ve světě napínavých disonancí. Každá ze čtyř vět (Legenda – Žalozpěv – Noční můra – Introdukce a variace) pak byla vnitřně dále členěna do vzájemně kontrastujících pasáží oddělených často prudkými střihy, takže pro prvoposluchače (kterých byla v hledišti asi drtivá většina, jelikož šlo o českou premiéru) mohlo jít o nesnadně srozumitelnou skladbu. Svědčil o tom i nepříliš dlouhý a spíše vlažnější potlesk po jejím skončení.

Rozhodně by ale bylo liché vinit z toho samotné interprety. Arciuli se představil jako specialista na soudobou hudbu, svůj part přednesl přesvědčivě, s pochopením a vnitřním zaujetím (nejednu orchestrální pasáž si sám pro sebe dirigoval, asi proto, aby se snáze zorientoval v komplikovaném hudebním předivu partitury). Technicky náročná místa měl perfektně zvládnutá, jeho perlivým pasážím bylo skvěle rozumět (budiž Bolcomovi ke cti, že nikde nepracoval s prvoplánovým povrchním efektem, nicméně nějaká občasná lyrická kantiléna by možná neuškodila). Škoda jen, že klavírista používal výhradně perkusivní způsob hry, s pestřejší úhozovou škálou by mohl docílit ještě větších dynamických a výrazových kontrastů.

Orchestrální doprovod byl podle očekávání ze Schumanna výborný. S rytmicky náročnými plochami si hudebníci poradili bez zdánlivých problémů, pochvalu zaslouží zejména souhra dechové a bicí sekce. Davies měl evidentně partituru pečlivě nastudovanou (dodejme, že s Bolcomem jej pojí osobní přátelství), orchestr svými barvami a dynamikou tvořil dobrý balanc v dialogu se sólistou. Ačkoliv všichni interpreti si zaslouží respekt a obdiv za nastudování a provedení koncertu, své stálé místo na koncertních pódiích si tato skladba bude muset ještě vydobýt.

Moravský podzim 2023: Tak pravil Zarathustra – Emanuele Arciuli, 13. října 2023, Janáčkovo divadlo, Brno (zdroj Moravský podzim
Moravský podzim 2023: Tak pravil Zarathustra – Symfonický orchestr Středoněmeckého rozhlasu (MDR) Lipsko, 13. října 2023, Janáčkovo divadlo, Brno (zdroj Moravský podzim, foto Dag Markl)

Po přestávce čekal na publikum jeden dlouhý hudební monolit složený ze dvou děl – prvním z nich byla poněkud upozaděná skladba Wolfganga Amadea Mozarta. Ten patřil k nejznámějším členům zednářské lóže, není tedy divu, že jí věnoval i několik svých opusů, včetně včera uvedené Smuteční hudby, K.477. Na Mozarta jde o nezvykle temnou kompozici, která tak stojí pomyslně vedle dramatických pasáží z Dona Giovanniho, Kyrie z Velké mše c moll nebo vedle jeho Rekviem.

A stejně jako autorova nedokončená zádušní mše, i Smuteční hudba má netradiční instrumentář, jehož složení bylo tentokrát pro účely koncertu bohužel trochu pozměněno. Smyčce se snažily o stylové non vibrato, což je jistě záslužné, těžko se tím ale dal zamaskovat jejich velký počet, který Mozart v představě téměř jistě neměl. Zamrzela také absence v tištěném programu avizovaných tří basetových rohů (jejich nahrazení klarinety a basklarinetem však dává smysl, uvážíme-li rozsah díla a fakt, že ve Straussovy by nepoužívané rohy jen překážely na celkem hustě osídleném jevišti). Možná by také neškodilo pracovat trochu kreativněji s dynamickou škálou, nicméně občasná statičnost nakonec z působivosti skladby příliš neubrala.

Závěrečný akord C dur bez pauzy či nádechu vplul rovnou do úvodní basové prodlevy symfonické básně Tak pravil Zarathustra Richarda Strausse. Dramaturgicky originální nápad připojit pohřební hudbu přímo k rozsáhlé fresce popisující zrod, vývoj a oslavu lidstva sice fungoval, ale nejspíš jenom díky tomu, že začátek Straussovy básně je notoricky známý díky svému užití ve filmu 2001: Vesmírná odysea Stanleyho Kubricka, takže všichni posluchači dozajista poznali, kde končí Mozart a začíná Zarathustra. Sám autor by možná neměl takovou radost z toho, že jeho monumentální poéma inspirovaná knihou Friedricha Nietzscheho nezačíná „ex nihilo“.

I zde orchestr předvedl, že si zaslouží uznání, a to nejen za výborné zvládnutí technicky náročných partů (z nichž nejvíce pozornosti na sebe strhávala exponovaná sóla prvního houslisty a prvního violoncellisty). Skladba i přes svůj rozsah působila dynamickým dojmem a měla přesvědčivý výraz. Na posluchače čekala celá řada silných momentů – mimo velkolepý úvod to byly zejména dynamické klimaxy, temné fugato kontrabasů a violoncell v části O vědě, napínavá generálpauza v části Uzdravující se (do které si po zkušenostech ze Schumanna a první věty Bolcoma nikdo nedovolil zatleskat), valčíková Taneční píseň s již zmíněnými extaticky provedenými smyčcovými sóly (které bohužel v několika místech zanikaly v akustice sálu), imitace ptačího zpěvu v sekci dřev nebo samotný pianissimový závěr skladby. Vygradované napětí se bohužel nepodařilo udržet až do finálních pizzicat spodních smyčců – na vině ovšem nebyli interpreti, ale dvě hlasitá zakašlání přicházející z hlediště.

Účinkující byli zahrnuti intenzivním potleskem, který se u velké části publika postupně přelil v ovace ve stoje. Nechybělo také několik hlasových projevů nadšení. I z ohlasu u posluchačů je zřejmé, které ze dvou Daviesových festivalových vystoupení bylo zdařilejší.

Tak pravil Zarathustra (v rámci 52. ročníku festivalu Moravský podzim)
13. října 2023, 19:00 hodin
Janáčkovo divadlo, Brno

Program:
Robert Schumann: Předehra, Scherzo a Finále E dur, op. 52
William Bolcom: Klavírní koncert č. 2 (česká premiéra)
Wolfgang Amadeus Mozart: Zednářská smuteční hudba, K.477
Richard Strauss: Tak pravil Zarathustra, op. 30

Účinkující:
Emanuele Arciuli – klavír
Symfonický orchestr Středoněmeckého rozhlasu (MDR) Lipsko
Dennis Russell Davies – dirigent

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments