Takhle to zní, když hrají páni profesoři! Projekt Štědroň 2025 se v Praze vydařil

Výstava, dva koncerty, CD s archivními nahrávkami a obsažná brožura byly oslavou dvou výročí, která by neměla přejít bez povšimnutí. Od narození skladatele Vladimíra Štědroně (1900–1982) letos uplyne 125 let, jeho bratr Bohumír (1905–1982), muzikolog, pedagog a klavírista, byl o pět let mladší. Na oba bratry se v pondělí 6. října 2025 vzpomínalo na pražské HAMU během vernisáže o jejich životě a na koncertě v Sále Martinů, kde zazněla autorská díla Vladimíra Štědroně a skladby Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů a Josefa Suka.

Alena Sojková
8 minut čtení
Variační fantazie: Štědroň 2025, 8. října 2025, Sál Martinů, Akademie múzických umění, Praha – Wihanovo kvarteto Leoš Čepický, 1. housle, Jan Schulmeister, 2. housle, Jakub Čepický, viola, Michal Kaňka, violoncello (foto Jan Hromádko)

Rodovou muzikologickou a hudební tradici stále rozvíjejí členové rodiny – prof. Miloš Štědroň, muzikolog a skladatel, synovec Vladimíra a Bohumíra, syn jejich bratra violisty Miloše, jeho syn Miloš Orson Štědroň, uznávaný hudební skladatel, a muzikoložka, dlouholetá redaktorka Českého rozhlasu Stanislava Střelcová, dcera muzikologa Bohumíra, která se spolu se svými dcerami Alexandrou a Andreou zasloužila o důstojné připomenutí odkazu svého otce a strýce. Setkání na vernisáži v prostorách přilehlých Sálu Martinů mělo srdečnou až rodinnou atmosféru. Sešli se tu členové rodiny, pamětníci, přátelé, hudebníci, muzikologové… Výstava, která je výsledkem ročního rodinného bádání a seznamuje s osudy rodiny a obou bratrů v textech i na fotografiích, setrvá v Praze do konce října, poté budou originály převezeny do Moravského zemského muzea v Brně.

Uchování hudební i rodinné paměti

Stanislava Střelcová stručně popsala život obou bratrů a zejména jejich přínos pro český (event. moravský, brněnský) hudební život a hovořila o „paměti, v níž bychom měli pokračovat“. Na svém otci nejvíce oceňuje sepětí vědecké a pedagogické práce s interpretačním působením. Bohumír byl žákem známého muzikologa Vladimíra Helferta na brněnské filozofické fakultě, kde vedle hudební vědy studoval i zeměpis a dějepis. Po válce působil na brněnské pedagogické fakultě, odkud byl z ideových důvodů v roce 1949 propuštěn, pod politickým tlakem se ocitl i na filozofické fakultě, kde získal profesuru až v roce 1963. V druhé polovině padesátých let učil také na pražské filozofické fakultě. Po celý život věnoval soustavnou pozornost Leoši Janáčkovi a svými zásadními pracemi o něm se trvale zapsal do dějin české muzikologie. Jeho janáčkovské monografie ovlivnily například dirigenta Charlese Mackerrase nebo muzikologa Johna Tyrrella. A nepominutelný je i jeho podíl na Československém hudebním slovníku osob a institucí, jehož byl hlavním redaktorem. Bohumír se vedle své vědecké a pedagogické činnosti věnoval i aktivnímu provádění hudby – ať už jako klavírista, dirigent nebo sbormistr. Muzikoložka Anna Šerých, která v Brně studovala u Bohumíra Štědroně, na něj zavzpomínala takto: „Sálala z něho mravní etika a noblesa, nikdy nepodlehl žádnému tlaku. To byl základ jeho osobnosti, a to předal svým studentům do života.“

Variační fantazie: Štědroň 2025, 8. října 2025, Sál Martinů, Akademie múzických umění, Praha – Ivo Kahánek (foto Jan Hromádko)
Variační fantazie: Štědroň 2025, 8. října 2025, Sál Martinů, Akademie múzických umění, Praha – Ivo Kahánek (foto Jan Hromádko)

Hudební jazyk skladatele Vladimíra Štědroně formovala jeho studia u Josefa Suka, který mu byl po umělecké i lidské stránce nejbližší. Předtím patřili k jeho pedagogům Jaroslav Křička, Josef Bohuslav Foerster a Vítězslav Novák. Jeho díla zaznívala v podání České filharmonie i Rudolfa Firkušného, vycházela na deskách. Osobitý tvůrčí projev byl v mnohém ovlivněn moravskými harmoniemi, psal méně rozsáhlé vokální, komorní i orchestrální skladby. Hrál na violu, varhany a na klavír. Vedle hudby vystudoval práva. „V naší rodině byl Josef Suk velmi preferovaný, což způsobil právě strýc Vladimír. Měl některé písemnosti ze Sukovy pozůstalosti, korespondenci, notové ukázky, úlomky z partitur. Vladimír byl sekretářem Vrchního soudu v Brně, jako okresní soudce působil v Klatovech a Kolíně. V roce 1950 neprošel prověrkou soudců, protože se politicky správně neangažoval, a tak se na stará kolena živil jako profesor na konzervatoři v Praze,“ zprostředkoval na pražské vernisáži slova Miloše Štědroně jeho syn Miloš Orsoň.

Koncertní dialog Vladimíra Štědroně a jeho blízkých skladatelů

Součástí projektu byly i dva koncerty z děl Vladimíra Štědroně, která korespondovala s díly Josefa Suka, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů, skladatelů jemu obzvláště blízkých. První se uskutečnil na brněnské filozofické fakultě v pátek 3. října 2025, druhý v Praze následující pondělí. Sál Martinů Akademie múzických umění byl svědkem skvělých vystoupení Wihanova kvartetaIva KahánkaLeoše Čepického, Belly Adamové a Anny Paulové

Wihanovo kvarteto odevzdalo úvodní Variační fantazii na lidovou píseň Z Kunovic Byla jedna stará žena maximum svého umu – technických fines, souhry, výrazu, citu pro hudební obsah. Pánové Leoš Čepický, Jan Schulmeister, Jakub Čepický a Michal Kaňka přiblížili obecenstvu uměleckou zdatnost, invenci a hloubku skladatele. Tak přesné vyjádření líbeznosti a tesknoty, dramatičnosti, zajímavých zvukových souzvuků, úzkosti vyjádřené violoncellem a závěrečné katarze v podobě citace lidové písně, jakési záchranné kotvy, sledovalo publikum s úžasem. Kontrastně vyzněla Burleska v podání Iva Kahánka. Virtuózní plochy se střídaly se zamyšlenými, i v této skladbě byly patrné moravské kořeny autora. Písňový cyklus Svítání přednesla Bella Adamova úchvatně. Pěvecké miniatury, ozvláštněné interpretčiným tmavým hlasem, který obsáhne vysoké i velmi nízké polohy, vnímali posluchači i přičiněním citlivého klavírního doprovodu Iva Kahánka jako další hudební skvost večera. Adamova dokáže díky své pěvecké technice vyjádřit jakoukoli emoci – jímavost, lkavost, něhu, naléhavost i dramatičnost. To vše objevila ve třech písních cyklu Ukolébavka, Květy a Sonet o tvůrčí síle, v němž dostal velký prostor i klavírista. Ivo Kahánek poté zahrál až starosvětsky znějící valčík Babička tančí, v němž vystihl jeho příjemnou uklidňující atmosféru. První polovinu koncertu zakončily Tři nápady jako stvořené pro klarinetistku Annu Paulovou a klavíristu Iva Kahánka. V prvním, melancholickém s nádechem hravosti, autor klarinetistu nijak nešetřil, ale bravurní interpretka se s tím vyrovnala hladce. Druhá část oplývala něžnou lyrikou, ve třetí zněl veselý, radostný pochodový rytmus. Oba umělci byli za svou hru upřímně aplaudováni.

Variační fantazie: Štědroň 2025, 8. října 2025, Sál Martinů, Akademie múzických umění, Praha – Ivo Kahánek a Bella Adamova (foto Jan Hromádko)
Variační fantazie: Štědroň 2025, 8. října 2025, Sál Martinů, Akademie múzických umění, Praha – Ivo Kahánek a Bella Adamova (foto Jan Hromádko)

Druhá polovina programu byla věnována třem autorům, kteří byli Vladimíru Štědroňovi (ale i jeho bratru Bohumírovi) zejména blízcí. Janáčkův Smyčcový kvartet č. 1 Z podnětu Tolstého Kreutzerovy sonáty v podání Wihanova kvarteta, které by mohlo sloužit jako referenční interpretace s bezchybnou intonací, technikou, dynamickým odstíněním, souhrou i výrazem, obecenstvo poslouchalo se zatajeným dechem. V Sonatině pro klarinet a klavír Bohuslava Martinů ukázala Anna Paulová mnoho ze svého rejstříku – obdivuhodnou techniku, svěží tóny, sytost zvuku i zasmušilost nebo hravost výrazu. Klavírista zase měl mnoho příležitostí ukázat na malé ploše svou virtuozitu. Čtyři skladby Josefa Suka, které zahráli Leoš Čepický a Ivo Kahánek, pro mě byly vrcholem celého večera. Sílu zážitku umocnila vášnivost, s níž interpreti gradovali melodické fráze, cituplnost jejich hry i závěrečná tempová a dynamická smršť obou nástrojů. Není divu, že posluchači nadšeným potleskem i hlasitými projevy uznání ocenili umění interpretace, která dokonale postihla podstatu všech děl. Několik lidí v sále jen povzdechlo: „Takhle to zní, když hrajou páni profesoři!“

Variační fantazie: Štědroň 2025, 8. října 2025, Sál Martinů, Akademie múzických umění, Praha – Wihanovo kvarteto Leoš Čepický, 1. housle, Jan Schulmeister, 2. housle, Jakub Čepický, viola, Michal Kaňka, violoncello (foto Jan Hromádko)
Variační fantazie: Štědroň 2025, 8. října 2025, Sál Martinů, Akademie múzických umění, Praha – Wihanovo kvarteto Leoš Čepický, 1. housle, Jan Schulmeister, 2. housle, Jakub Čepický, viola, Michal Kaňka, violoncello (foto Jan Hromádko)

Variační fantazie: Štědroň 2025
6. října 2025, 18:30 hodin
Sál Martinů, Akademie múzických umění, Praha

Program:
Vladimír Štědroň: Variační fantazie (smyčcový kvartet) na lidovou píseň Z Kunovic Byla jedna stará matka Burleska
Svítání (písňový cyklus)
Babička tančí
Tři nápady

Leoš Janáček: Smyčcový kvartet č. 1 Z podnětu Tolstého Kreutzerovy sonáty
Bohuslav Martinů: Sonatina pro klarinet a klavír
Josef Suk: Čtyři skladby

Účinkující:
Wihanovo kvarteto (Leoš Čepický, 1. housle, Jan Schulmeister, 2. housle, Jakub Čepický, viola, Michal Kaňka, violoncello)
Ivo Kahánek – klavír
Bella Adamova – alt
Anna Paulová – klarinet

Sdílet článek
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře