Tanec tak trochu bez tance

  1. 1
  2. 2

20. ročník České taneční platformy 3.–6. dubna 2014 

Ze současného tance se tanec poslední dobou vytěsňuje. Kde se tanečníci dříve snažili projevit se absolutně tanečním, a řeklo by se kultivovaným projevem, stává se pohyb spíše výrazem nějaké situace.

Letošní ročník České taneční platformy byl toho důkazem. Ve většině vybraných děl vytvořených za minulý rok, převládal totiž nápad, téma a případně dramatická situace, nikoli tanec sám. Porota seskupená z českých tanečních expertů měla letos těžkou práci při výběru k jubilejnímu festivalu.

Hned v prvním večeru se předvedla Farma v jeskyni, režiséra a choreografa Viliama Dočolomanského, který se již delší dobu řadí mezi více pohybové než divadelní soubory.

Jak tvůrce, tak i celá skupina mají za sebou bohatý a zajímavý repertoár, mnohokrát oceněný i v zahraničí. Bohužel téma, Informátoři, sahající ke kritice korporací potravinářského průmyslu a odhalování lživých informací i kriminálních zločinů, nebylo dost divadelně nosné a už vůbec ne inovativní ve smyslu hledání nové formy či poetiky, tak jak jsme u Farmy v jeskyni zvyklí.Hezká byla scéna Lucie Škandíkové se zrcadlovou stěnou, která je i průsvitná. Prostor za ní odhaluje části prostoru – například chodeb s dveřmi, koupelnu – a na něj se i promítá v kombinaci s živou akcí. Mnohé situace v pohybových leckdy monotónních sekvencích jsou podkresleny komentářem na dané téma v angličtině i herci sami komentují a poukazují na nesmyslná rozhodnutí korporací. Zároveň se také snaží ironizovat aktivistická hnutí a jejich ukřičená hesla. Bohužel inscenace byla zklamáním.

V choreografii Lenky Vágnerové La Loba zazářila Andrea Opavská, která v dlouhém tanečním a expresivním sóle komunikuje se zpěvačkou Janou Vébrovou. Andrea Opavská byla posléze ohodnocena cenou Tanečnice roku 2014.Její part je vždy náročný na technické prvky a výkon na vysoké taneční i herecké úrovni. La Loba s hudbou Ivana Achera patřila asi k jediným roztancovaným, byť komorním dílům Platformy.

Boys Who Like To Play With Dolls, titul, který si vybrali choreografové Tereza Ondrová a Peter Šavel, měl obnažit problematiku genderů. Dlouhá expozice běhání a chození byla zdlouhavá a nudná. Poněkud zmateně a hekticky a chvílemi polopatisticky naznačovala rozdíly v chování muže a ženy. Jejich rozdílné myšlení a odlišnosti v chování měly snad podpořit hudební změny ve střídání žánrů. Nicméně oba výteční interpreti předvedli pohybově náročný až vysilující výkon. Bohužel však nepomohl plytkosti a nedostatečně vystavěné dramaturgii.Velmi zajímavým souborem je Spitfire Company v čele s režisérem a tvůrcem Petrem Boháčem a Miřenkou Čechovou. Výrazní tvůrci posledních let jsou vynalézaví v hledání svérázného jazyka na pomezí fyzického a tanečního divadla, leckdy i pantomimy. Poslední kreace Antiwords adaptace Audience Václava Havla, konkrétně několika výňatků repetitivních textů s hlasem Pavla Landovského ze známé inscenace, je až hořce komickou realitou české tradice v pití piva a plánovaném opíjení se. Na scéně je vedle Miřenky Čechové Jindřiška Křivánková, obě posléze zahalené do nadměrných hlav, opakovaně nasávají zlatý český mok. Ve velmi jednoduchých úkonech otvírání „lahváčů“ se množí komické, v opilosti úsměvné a v opakovaném opakování, rozhodně havlovské pravdy.Vítěznou Inscenací roku 2014 se stala Korekce tanečního souboru VerTeDance v režii hostujícího Jiřího Havelky. Tanečnice a choreografky Veronika Kotlíková a Tereza Ondrová (Tanečnice roku 2010) po několikáté zvou ke spolupráci mladé režiséry. Jiří Havelka s nimi vytvořil zajímavou inscenaci v nedivadelním prostoru v zaniklých lázní v prostoru ORCO v Holešovicích na podzim loňského roku nazvanou Naučená bezmocnost. Nová inscenace Korekce je jakýmsi volným pokračováním na téma – co je svoboda a nesvoboda?

Na jevišti stojí sedm tanečníků, kteří se nemohou pohnout ze svých míst.  Mají boty, které jsou k zemi přirostlé. Fascinující gradace zdánlivě jednoduchých pohybů vyvěrá v rituál bezmoci a osobního utrpení.Cenu diváka si odnesl kolektiv tvůrců dětského představení Karneval zvířat v čele s Bárou Látalovou. Cenu za světelný design získal za stejnou inscenaci Robert Štěpánek a Katarína Ďuricová za představení Korekce.

Mimo hlavní program, který posuzovala částečně i porota složená ze zahraničních odborníků (z Francie, Británie, Německa, Holandska), se předvedly i kratší ukázky site specific, na volném prostranství. Jednou byla skupina tanečníků s Věrou Ondrašíkovou, která v pravé poledne vedla náhodné chodce i diváky Platformy od Piazzy Hotelu Intercontinental dále kolem Synagogy Pařížskou ulicí a nenásilným způsobem na taneční pohyb upozorňovali. Podobně i Lucia Kašiarová s herečkou Vandou Hybnerovou dobývaly prostor kolem Divadla Ponec i u holešovické Alty.

Tyto happeningové aktivity nejsou ničím novým, ale zvlášť za pěkného počasí mohou diváky správně k divadlu a tanci připoutat a upozornit na věčnou sílu a bezprostřednost aktéra-komedianta a diváka.

Česká taneční platforma 2014

Informátoři
Režie, koncept, choreografie: Viliam Dočolomanský
Asistenti režie: Eduard Prokhasko, Eliška Vavříková, Daniel Raček
Hudba: Viliam Dočolomanský, Marcel Bárta
Scéna: Lucia Škandíková
Kostýmy: Markéta Oslzlá
Světelný design: Felice Ross
Video: Erik Bartoš
Dramaturgie: Petr Michálek
Produkce: Jan Valter
Premiéra 1. dubna 2014 Divadlo Ponec Praha
(psáno z reprízy 3. 4. 2014)

Účinkují – Emil Leeger, Minh Hieu Nguyen, Hana Varadzinová, Anna Gromanová, Jun Wan Kim, Olda Smysl (alt. Jim High)

www.infarma.info
***

La Loba
Choreografie: Lenka Vagnerová
Koncept a dramaturgie: Lenka Vagnerová, Zdeněk Jecelín
Hudba: Ivan Acher
Scénografie: Ivan Acher
Světelný design: Michal Kříž
Kostýmy: Anna Solilová
Zvuk: Eva Hamouzová
Producent: ProFitArt
Koproducent: Tanec Praha
Lenka Vagnerová & Company
Premiéra 29. dubna 2013 Divadlo Ponec Praha
(psáno z reprízy 4. 4. 2014)

Účinkují – Andrea Opavská, Jana Vébrová

www.lenka-vagnerova.cz
***

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Dočolomanský: Informátoři (Farma v jeskyni)

[Celkem: 1    Průměr: 5/5]

Vaše hodnocení - La Loba -Vagnerová (Lenka Vagnerová & Company)

[Celkem: 2    Průměr: 5/5]

Vaše hodnocení - Boys Who Like To Play With Dolls -Ondrová/Šavel ([email protected] Praha)

[Celkem: 1    Průměr: 4/5]

Vaše hodnocení - Eldar/Čechová/Boháč: Antiwords (Teatro NoD Praha)

[Celkem: 1    Průměr: 5/5]

Vaše hodnocení - Korekce -Havelka & kol (VerTeDance)

[Celkem: 1    Průměr: 5/5]

Vaše hodnocení - Karneval zvířat -Látalová (Divadlo Ponec Praha)

[Celkem: 1    Průměr: 4/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na