Tenebrae ve vodojemech: Velikonoční festival láká na mystické koncerty

Svatým a Velikonočním týdnem provede posluchače už po dvaatřicáté Velikonoční festival duchovní hudby, který se koná od 13. do 27. dubna 2025. Jeho dramaturgie nemá v republice obdoby a pravidelně jej navštěvují nejen lidé z celé země, ale i ze zahraničí. Součástí festivalu jsou kromě šesti koncertů také trojí tenebrae, tedy temné hodinky při svíčkách.
Kostel sv. Janů, Brno (zdroj Filharmonie Brno)
Kostel sv. Janů, Brno (zdroj Filharmonie Brno

Letos poprvé se přesouvají z potemnělého kostela do podzemních chrámů, do Vodojemů na Žlutém kopci. „Sjednocuje je téma gregoriánského chorálu, každý večer jiného a v jiném vodojemu. Pomocí symbolických režijních prvků, jemné práce se sborem a důrazem na estetické řešení prostoru přineseme unikátní celistvý scénický koncept, jenž překračuje hranice zážitku běžného koncertu,“ upozornil dramaturg festivalu Vladimír Maňas.

První večer s podtitulem Via symbolizuje vnitřní cestu Ježíše a provede posluchače vodojemem, kde je čekají kromě chorálu například i videoprojekce. „Druhý večer Aqua vnese do prožitku symboliku vody, nejen jako připomínku mytí nohou učedníků Kristem, ale také jako symbol očisty a rovnosti. Celkem pět průhledů mezi žlábky vodojemu nabídne pokaždé trochu jiný výjev, například performativní práci s vodou,“ přiblížila projekt režisérka tenebrae Kateřina Křivánková. Velký pátek s tématem Lux se scénicky dotkne temnot lidské duše. První večer přinese pašijový příběh v českých chorálních zpěvech 15. století v podání smíšené scholy, druhý večer mandatum z kláštera cisterciaček na Starém Brně v podání ženské scholy a třetí večer s mužskou scholou velkopáteční obřady dle liturgie olomoucké diecéze.

Festivalový program nabídne ve dvou týdnech tři skladatelská výročí a čtyři brněnské premiéry. Obě tato témata – tedy výročí a premiéru – v sobě kloubí hned zahajovací koncert na květnou neděli 13. dubna. Poprvé v Brně zazní Janovy pašije estonského autora Arvo Pärta, který letos slaví devadesát let. „Jeho pašije patří k nejvýznamnějším duchovním skladbám 20. století. Ač v mnohém inspirované dávnými staletími, působí i v komorním obsazení mohutně a sugestivně,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová. Doplnila, že dílo provede soubor Martinů Voices, který na festivalu vystoupí poprvé.

Následující koncert v úterý 15. dubna přivede poprvé do Brna francouzský soubor Les Traversés Baroques specializovaný na poučenou interpretaci barokní hudby. V jeho podání zazní v brněnské premiéře sugestivní oratorium Marc´Antoina Zianiho La morte vinta sul Calvario. „Děj tohoto kusu, ostatně jak je u sepolkra příznačné, není příliš složitý. Důležité je zejména vtažení posluchačů do děje a jejich rozjímání, což se děje nejen obrazně, ale i fyzicky, neboť Lidská přirozenost je jednou z postav na scéně,“ řekl muzikolog Petr Slouka. Pět sólistů v čele s mezzosopranistkou Dagmar Šaškovou doprovodí zhruba dvacetičlenný soubor hrající na dobové nástroje.

Po trojích temných hodinkách je ve Velikonočním týdnu připraven varhanní koncert z děl Johanna Sebastiana Bacha. „Zavítá k nám francouzský varhaník Christophe Mantoux, který má osobitý a velmi oceňovaný přístup k Bachovi. Souhlasil s naší žádostí o čistě bachovský program a sestavil velmi pestrý výběr složený z preludií, fug a chorálních předeher. Vlastně předvede vše, co musel ve své době ovládat varhanický kantor,“ upozornil dramaturg festivalu Ondřej Múčka.

Anna-Marie Helsing (zdroj Filharmonie Brno)
Anna-Maria Helsing (zdroj Filharmonie Brno)

Dalším pomyslným oslavencem festivalu je Oscar Peterson, jeden z největších jazzových pianistů historie, od jehož narození letos uplyne sto let. Trio Luboše Šrámka v Brně zahraje jeho Velikonoční suitu. „Jedná se o devítivětou svéráznou interpretaci Janových pašijí, ve které vše potřebné znázorňují melodické postupy a velmi rozdílné charaktery jednotlivých částí. Skladba není zapsaná do not, vzhledem k velkému podílu improvizace je každé její provedení malým překvapením,“ uvedl muzikolog Petr Mečkovský.

Málo známé, ale nádherné. Takové jsou renesanční nešpory španělského skladatele Diega Ortize, při kterých posluchači uslyší hru na cink, violu da gamba, šalmaj, violon nebo dulcian a další dobové nástroje. „Bude co do barvy zvuku velmi zajímavý koncert s ansámblem More Maiorum a osmi zpěváky,“ upozornil Maňas s tím, že na festivalu zazní nešpory z Ortizovy sbírky Musices liber primus.

V neděli 27. dubna festival uzavře pořádající Filharmonie Brno pod taktovkou finské dirigentky Anny-Marie Helsing a se sólistou Josefem Špačkem. Ten s představí ve skladbě Vzlet skřivana Ralpha Vaughana Williamse. „Začíná nádherným houslovým sólem. Skladba ve vás velmi rychle vzbudí pozitivní emoce, je to typická příjemná anglická pastorální hudba,“ podotkl Maňas. Celý festival vzápětí uzavře Symfonie č. 7 Anděl světla finského autora Einojuhaniho Rautavaary.

Vstupenky na festival jsou k dostání ve filharmonickém předprodeji, online na webu velikonocni-festival.cz nebo na místě před konáním koncertu. Výjimkou jsou tenebrae ve vodojemech, všech osm jejich uvedení už je vyprodáno. Zájemci si mohou sestavit vlastní Festival na míru, při kterém získají tím větší slevu, čím více koncertů koupí, začíná se na slevě 20 % za dva koncerty.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře