Tento týden bude u České filharmonie debutovat francouzská dirigentka Nathalie Stutzmann
„Čajkovského Patetická patří k nejkrásnějším symfoniím, co kdy vznikly. Mám velice ráda ruský repertoár a těším se, že budeme něco z něj hrát právě s Českou filharmonií. Bylo to moje výslovné přání, protože je to orchestr s úchvatnou zvukovou kvalitou právě pro typ hudby, jaký Šestá symfonie nabízí. Hledat různé typy spojení díla s konkrétní zvukovou kvalitou je pro mě důležité,“ říká francouzská dirigentka Nathalie Stutzmann, která Čajkovského Šestou interpretovala v posledních několika sezonách v Evropě i USA, například se Symfonickým orchestrem BBC, Sanfranciským symfonickým orchestrem či Atlantským symfonickým orchestrem, jejž řídí coby šéfdirigentka již třetí rok.
S domovským orchestrem Nathalie Stutzman pojí už od počátku vřelá spolupráce. Minulou sezonu společně podnikli mimo jiné turné po západním pobřeží USA. V Americe se také často vyskytuje v čele Filadelfského orchestru, jehož je hlavní hostující dirigentkou a s nímž si v sezoně 2023/2024 s mozartovsko-schumannovským repertoárem také prožila svůj dirigentský debut v Carnegie Hall. Kromě toho ji často vítá i Evropa, minulou sezonu hlavně Pařížská filharmonie, kde vystoupila hned několikrát, ale i slavné operní domy. Velkého úspěchu dosáhla při uvedení Wagnerova Tannhäusera na festivalu v Bayreuthu v létě 2023, následovaného Bludným Holanďanem v Teatro Regio Torino. Velice pozitivně byl též hodnocen její dirigentský výkon při inscenacích Kouzelné flétny a Dona Giovanniho v newyorské Metropolitní opeře.
Nathalie Stutzmann vstoupila na hudební scénu v roce 1985, a to jako zpěvačka. Zpěv byl pro ni ale pouze jednou z možností, jak se hudebně realizovat. Hrála také na klavír, fagot a violoncello, a přestože už v raném věku získala i základy dirigování, začala se mu věnovat až mnohem později. Stále je vyzdvihována jako „první žena v čele Atlantského symfonického orchestru“ nebo „druhá žena historie, která vede hlavní americký orchestr“. Ona sama však svou odlišnost nevidí v tom, že je žena-dirigentka, ale v bohatém hudebním zázemí, které se jí dostalo. „Dirigentství je podle mě funkce – podobně jako kněžství. Takže není otázkou genderu, kdo ji vykonává. V realitě se ale pořád jedná o novinku. Rádi bychom viděli dirigovat více žen, ale ještě před pouhými čtyřiceti lety nebývaly ženy běžně ani členkami orchestrů. Tak tomu bylo i v Německu, v Česku, a obzvlášť v Rakousku. Změna chtěla nějaký čas a s dirigováním je to stejné: situace se bude zlepšovat. Dnes už mají ženy, které se chtějí stát dirigentkami, otevřené příležitosti. Když jsem byla teenager, ještě žádné nebyly. Pořád je ale málo žen, které by měly zodpovědnost za celý orchestr jako šéfdirigentky, například v USA jsem jediná,“ uvedla Nathalie Stutzmann pro Ladírnu, nový magazín České filharmonie.
Koncertantní symfonii pro housle, violu a orchestr Wolfganga Amadea Mozarta Česká filharmonie zatím uvedla sedmnáctkrát. Poprvé v roce 1917 pod taktovkou Viléma Zemánka s houslistou Karlem Hoffmannem a violistou Jiřím Heroldem a naposledy na Pražském jaru v roce 2017 za řízení Petra Altrichtera s Jiřím Vodičkou a Jakubem Fišerem. Čajkovského Patetická v podání prvního českého orchestru zazněla více než dvě stě padesátkrát. Její nahrávka vyšla v roce 2016 jako první část kompletu Čajkovského symfonií, který Česká filharmonie vydala se svým šéfdirigentem a hudebním ředitelem Semjonem Byčkovem u společnosti Decca.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]