Tiburtina ensemble předvedl až prorocké zpracování Jistebnického kancionálu
Pro provedení Jistebnického kancionálu byl symbolicky zvolen kostel sv. Mikuláše v Boleticích, nacházející se na vyvýšenině s názvem Olymp. Tento původně románský kostel, dříve bohatě zdobený středověkými freskami, svými pozůstatky z výjevů z christologického cyklu autenticky korespondoval se zvoleným hudebním programem a pomáhal dotvářet neopakovatelnou atmosféru prostoty a čistoty duchovního světa Jistebnického kancionálu.
Stejně jako celá sbírka z 15. století by mohla mást svým názvem, neboť nebyla pojmenována podle místa svého původu, ale svého nálezu, tak také její zvukovou podobu by běžný návštěvník koncertu očekával spíš v podání mužských hlasů a v duchu jejích nejznámějších revolučních písní, jako jsou Ktož sú boží bojovníci či Povstaň, povstaň, Veliké město pražské. Opak byl ale pravdou. Tento kancionál je sice dokladem české liturgie z doby husitské, ale obsahuje kromě válečných také písně časové a duchovní a je tedy především autentickým dokladem hlubokého projevu víry soudobého člověka, vyjádřené jeho vlastním jazykem. Ve sbírce se proto setkáme s převahou písní českých, a to původních či latinských, do staročeštiny přeložených. Z tohoto pohledu představuje tento soubor, který je považován za důležitý pramen evropské středověké kultury, výjimečný překladatelský počin, neboť zprostředkovává latinské liturgické zpěvy ve staročeském jazyce a je tak dokladem dobové bohoslužebné praxe.
V tomto duchu vyzníval také program celého koncertu. Sedmičlenný ženský sbor procítěně podával příběhy z Kristova života, které si mohli posluchači vychutnat nejen díky textům v mateřském jazyce, ale také díky velmi srozumitelné dikci zpěvaček. Krásu duchovních jednohlasů umocňovala také nápaditá dramaturgie, neboť se během programu plynule střídaly zpěvy a capella provedené ansámblově a sólově v rozličných kombinacích. Jednohlasý sborový zpěv se vyznačoval celistvostí a hladkou jednolitostí, sólové skladby daly vedle vytříbeného, intonačně i stylově čistého přednesu vyniknout jedinečné barevnosti a specifičnosti hlasů jednotlivých interpretek.
Ženský vokální soubor Tiburtina ensemble, který pod vedením Barbory Kabátkové posluchačům středověkou hudbu zprostředkoval, se již čtrnáctým rokem věnuje interpretaci gregoriánského chorálu, středověkého vícehlasu a soudobé hudby a ve svém oboru patří mezi přední evropské soubory zaměřené na tzv. historicky poučenou interpretaci staré hudby. Soubor, nazvaný podle italské věštkyně Sibylly Tiburtiny, nejznámější středověké křesťanské “Sibyly”, vnesl do ruchem nabitého festivalového města velmi ženské, v kontextu obecně panujícího vnímání překvapivé, až prorocké zpracování písní Jistebnického kancionálu. Pro posluchače tak byl tento koncert zážitkem, přinášejícím napříč staletími hlubokou zbožnost, projevenou hlasy plnými něhy, čistoty a křehkosti.
Mezinárodní hudební festival Český Krumlov – Jistebnický kancionál
24. července 2022, 20:30 hodin
kostel sv. Mikuláše, Boletice
Program:
Jistebnický kancionál
Cantio Věřmež v Boha jednoho
Vezměte a jezte
Brány nebeské
Jezme život, píme život
Bohu děkujíce
Účinkující:
Tiburtina ensemble
Barbora Kabátková (soprán)
Ivana Bilej Brouková (soprán)
Tereza Böhmová (soprán)
Renata Zafková (soprán)
Daniela Čermáková (alt)
Anna Chadimová Havlíková (alt)
Kamila Mazalová (alt)
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]