Tristane, zachraň se!

Znalcům Wagnerova Tristana a Isoldy jistě není třeba připomínat, že uvedenou větu zvolá ve druhém dějství opery věrný přítel titulního hrdiny Kurwenal. Snaží se oba milence varovat před nečekaným příchodem krále Markeho, ale jak víme, je už příliš pozdě… Ona kratičká replika, v originále „Rette dich, Tristan!“, je také jediná, kterou autor Kurwenalovi ve druhém aktu předepisuje. Není proto divu, že v obsazení plánovaného koncertu Projekt Tristan und Isolde, chystaného Salcburským festivalem na 21. srpen 2014, představitel Kurwenala dlouho chyběl. Na programu má být totiž předehra, celé druhé jednání a Isoldina Smrt z lásky, takže barytonového mistra jedné věty postrádal mezi ostatními avizovanými pěvci asi jen málokdo. Tím spíš, že je na koho se těšit: pod taktovkou legendárního Daniela Barenboima se rozezní jeho West-Eastern Divan Orchestra a v hlavních rolích se postupně objeví Waltraud Meier (Isolda), Ekaterina Gubanova (Brangäne), Peter Seiffert (Tristan), Stephan Rügamer (Melot) a konečně René Pape jako zrazený král Marke.V těchto dnech se ale sestava dočkala konečně i svého Kurwenala. A je to opravdu šok: nebude jím nikdo menší než Plácido Domingo. Za nečekaným debutem ve wagnerovské roli je patrně jeho letité přátelství s Danielem Barenboimem, s nímž ho – jak se zdá – pojí i jistý specifický smysl pro humor.Tristanovské cameo nezdolného Španěla ale poutá pozornost i z jiného důvodu. Domingo se ho ujme jen několik hodin poté, co dozpívá roli hrabětě Luny v odpoledním představení Verdiho Trubadúra s Annou Netrebko a Francescem Melim po boku. Tatáž scéna, tedy Grosses Festspielhaus, zažije týž den vystoupení jednoho z nejslavnějších tenoristů dvacátého století ve dvou různých barytonových úlohách. Třiasedmdesátiletý Plácido zřejmě slovo odpočinek stále ještě nezařadil do svého slovníku…Z koncertního večera Projekt Tristan und Isolde, ohlášeného v rámci letošního Salcburského festivalu, přinese Opera Plus vlastní recenzi.

Salzburger Festspiele 2014
Projekt Tristan und Isolde

Richard Wagner:
Tristan und Isolde
(předehra, 2. jednání a Isoldina Smrt z lásky)
(koncertní provedení)
Dirigent: Daniel Barenboim
West-Eastern Divan Orchestra
21. srpna 2014 Grosses Festspielhaus Salcburk

Isolde – Waltraud Meier
Brangäne – Ekaterina Gubanova
Tristan – Peter Seiffert
König Marke – René Pape
Kurwenal – Plácido Domingo
Melot – Stephan Rügamer

www.salzburgerfestspiele.at

Foto archiv, Salzburger Festspiele / Monika Rittershaus

Mohlo by vás zajímat


4
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
3 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
fandorin

Chvíli jsem chtěl věřit, že je to jen “letní vtip”, ovšem Domingova účast je zveřejněna na oficiálních stránkách festivalu. Jak jsem ho měl rád v tenorových rolích, teď se má úcta k němu rozplývá. Naprostá ztráta soudnosti, a už několik let. Jeho “výlety” do verdiovského barytonového repertoáru, naposledy Luna v Trubadůrovi, jsou ostudné. Měl by si vzpomenout, co napsal v své autobiografii (Mých prvních čtyřicet let; volný překlad): “Někdy si říkám, jak moc mě to bude stát opustit scénu, když přijde čas, abych se nestal jedním z těch umělců, o kterých lidé říkají.” Proboha, pořád zpívá! To nemá žádnou důstojnost?”

jiri

S fandorinem souhlas! Zejména ti velmi slavní někdy neberou do úvahy bezelstnost, ale i netoleranci mladé generaci vůči stárnutí umělců. Abych neobviňoval, sám moc dobře pamatuji na dobu svého mladistvého věku a rozčarování ze stárnoucích umělkyň tehdejšího Národního divadla, s jejich nadměrnými vibraty z opotřebování hlasu provozem. Na druhé straně odejít náhle z plného víru uměleckého života do ústraní, to musí být hrozně nesnadné psychologicky. Zejména u takové skutečně až geniální hvězdy století. Je to ale na nich, na jejich úvaze. Okolí vrstevníků je totiž slyší, jak je slyšet chce, vnímá je s nostalgií. Ti mladí ale nikoliv, v tom… Číst vice »

fidelio

Tak Domingovi to porad slušně zpívá, ovšem nutno říct, že jako baryton je pro mne hlasově naprosto všední, šedý a nezajímavý, i kdyz na jevišti je to pořád velká osobnost. Nedávno jsem četl v opernglasu rozhovor s Jelenou Obrazcovou, která uvedla ” doufám, že umřu dříve, než přestanu zpívat :) ” – inu umění včas odejít některým interpretům prostě chybí.

jamka

Domingo je fenomén.
Je to osobnosť mimiriadnych kvalít.
…….
Nechápem tú aroganciu diskusií, kedy ktorý umelec má odísť.
…….
Neviem, kto ste vy všetci, odborníci na “umenie odísť”, neviem, čo ste v živote dosiahli. Je to trapné.