Týden s hudbou (107)

Co přinese tento týden
Praha
Také v květnu se Česká filharmonie věnuje edukačním aktivitám – každé pondělí od 9.30 hodin běží workshop ve spolupráci s Idou Kelarovou nazvaný Rom’n’roll! Kápneme si do noty?!  V tomto týdnu Česká filharmonie poprvé vystoupí na letošním Pražském jaru, kdy pod vedením Jiřího Bělohlávka zahraje v pátek Mahlerovu Symfonii č. 3 d moll. V tomto večeru také vystoupí altistka Elisabeth Kulman, Pražský filharmonický sbor se sbormistrem Lukášem Vasilkem a Kühnův dětský sbor řízený sbormistrem Jiřím Chválou.

Hudební experimenty italských skladatelů začátku sedmnáctého století zaznějí na koncertu Le nuove musiche, který se uskuteční v pondělí 18. května v Tereziánském sále Břevnovského kláštera v Praze, v podání Collegia 1704 a Collegia Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse. Jedná se o poslední večery jarní části cyklu Hudební most Praha – Drážďany. Na programu je Claudio Monteverdi, Bonifacio Graziani, Giulio Caccini, Antonio Cesti, Gasparo Casati, Tarquinio Merula a Giovanni Felice Sances.

Český rozhlas si v pondělí 18. května připomene devadesáté druhé výročí od začátku vysílání. Stanice Vltava a D-dur oslaví v tento den narozeniny rozhlasu vysíláním z takzvaného city modulu, který na pražské náměstí Republiky před Palladium jako své informační centrum umístil festival Pražské jaro. Součástí živě vysílaného programu od 9.50 do 18.30 bude také představení interaktivního webu stanice D-dur Scarlatti.cz. 

Společný koncert klavírních oddělení konzervatoří v Praze a Bratislavě se uskuteční v úterý 19. května v Koncertním sále Pražské konzervatoře.

V úterý 19. května 2015 bude v historické budově Národního divadla v Praze hostovat Slovenské národní divadlo s operou Dorian Gray mladé slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Ve svém díle se zabývá zneklidňujícími otázkami fyzických a duševních poloh krásy a zla. Dílo vzniklo na objednávku bratislavské Opery Slovenského národního divadla a poprvé zaznělo ve světové premiéře v rámci mezinárodního festivalu současné hudby World New Music Days 2013. V hlavních rolích se představí Eamonn Mulhall jako Dorian a dále pak Helena Becse-Szabó (Sibyl Vane), Terézia Kružliaková (Paní Leafová) a Denisa Šlepková (Bordelmama). Představení je součástí festivalu Pražské jaroFestivalový cyklus Musica Florea 2015 pokračuje ve středu 20. května 2015 v Českém muzeu hudby koncertem, nazvaným Slavnostní hudba J. B. Lullyho a A. Charpentiera. Nejen francouzská barokní architektura, ale i hudební francouzský styl nebývale ovlivnil pražské kulturní dění, proto bude program věnován významným barokním skladatelům, jejichž Te Deum a další instrumentální skladby mají hluboký a nadregionální charakter a dosah.

Na sobotu 23. května je naplánovaná další repríza opery Richarda Strausse Salome ve Státní opeře s Gun-Brit Barkmin v hlavní roli. Inscenaci nastudoval německý dirigent Heiko Mathias Förster a polský režisér Mariusz Treliński. 

Dětský festival Piccoli Letních slavností staré hudby láká v neděli 24. května na zábavné představení pro celou rodinu i originální dílny pro malé muzikanty a tanečníky. Vrcholem odpoledne bude hudebně-divadelní představení Endele vendele z dílny legendárního autora Zpívánek Pavla Jurkoviče. Hravé pásmo plné říkadel, hádanek a písniček baví velké i malé již třicet let. Nyní jej hrou, zpěvem i tancem přivedou k životu Radka Tesárková, Josef Hervert a Martin Rudovský, trojice, se kterou program nastudoval sám autor.
Regiony
Osmnáctý ročník festivalu Martinů fest v Poličce, přehlídka věnovaná slavnému rodákovi, skladateli Bohuslavu Martinů, nabídne v úterý 19. května vystoupení kolumbijského dirigenta a klavíristy Juana Davida Molana. Na programu budou skladby Sofie Gubaiduliny, Maurice Ravela, Bohuslava Martinů a Modesta Petroviče Musorgského. O dva dny později vystoupí ve čtvrtek v Tylově domě švýcarský soubor Beethoven Quartet. Kromě Beethovenova Smyčcového kvartetu č. 11 f moll zahrají rovněž kvartety Bohuslava Martinů a Johannese Brahmse. Na závěrečný koncert přehlídky v neděli organizátoři pozvali PKF – Prague Philharmonia s dirigentem Jiřím Bělohlávkem a houslistou Františkem Novotným. Návštěvníky bude čekat Slovácká suita, op. 32, Vítězslava Nováka, Koncert pro housle a orchestr č. 2, H 293 Bohuslava Martinů a Symfonie č. 36 C dur „Linecká“, KV 425, Wolfganga Amadea Mozarta. Martinů fest začal v pátek 15. a potrvá do 24. května.

Do prostor renesančního zámku v Klášterci nad Ohří se letos opět vrací Baletní a hudební přehlídka Klosterlin. Sedmý ročník nabídne divákům hned dvě vystoupení. Operní a baletní galavečer s názvem Dvořák – Janáček – Martinů se koná v renesančním sále kláštereckého zámku ve čtvrtek 21. května od 10.30 a 19.00 hodin. Představí se na něm sopranistka Ivana Veberová a mezzosopranistka Jana Foff Tetourová. Za klavírního doprovodu Štěpána Kose zazní árie z oper Rusalka, Prodaná nevěsta, výběr z moravské lidové poezie v písních Leoše Janáčka, výběr z písní Bohuslava Martinů či písní Petra Ebena. Program večera obohatí sólisté Pražského komorního baletu uvedením 1. věty Janáčkových Mlh v choreografii šéfa Baletu Národního divadla v Praze Petra Zusky a 3. větou Dvořákova Slovanského kvartetu v choreografii Mária Radačovského, šéfa baletu Národního divadla v Brně.

Poslední baletní novinkou sezony libereckého divadla F. X. Šaldy je sci-fi Solarix. Autorka Šárka Brodaczová se nechala inspirovat indickou filozofií Májá, principy kyber-punkové subkultury osmdesátých let minulého století, ale i pohádkovým příběhem Alenka v říši za zrcadlem. Představení bude mít premiéru v pátek 22. května v Malém divadle. Hlavní roli Sola tančí Jaroslav Kolář, v dalších rolích se představí Ria Morita a Vladimír Kameněv. Hudba k baletní novince je z dílny liberecké kapely Totowono a Karla Korouse. Videoprojekce vytvořil Pavel Hejret, scénu a vizuál inscenace připravila Ivana Kelemenová, kostýmy Marcela Mrskošová.Člen umělecké rady festivalu Pražské jaro, pěvec Adam Plachetka, přišel s nápadem představit v jednom koncertu čtyři své mladší kolegy – sopranistku Michaelu Kuštekovou, mezzosopranistku Simonu Mrázovou, tenoristu Petra Nekorance a barytonistu Romana Hozu. Posluchači v Rudolfinu budou mít v sobotu 23. května možnost poslechnout si spektrum hlasů od sopránu po Plachetkův basbaryton. Sólisty v Mozartových a italských belcantových áriích doprovodí Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod vedením Tomáše Braunera.

Další z benefičních Koncertů pro varhany v Dobrušce se uskuteční v neděli 24. května 2015 a vystoupí na něm Lubomír Brabec (kytara) a Ženský pěvecký sbor Vlasta. Výtěžek ze vstupného bude použit na generální opravu secesních varhan ve zdejším Husově sboru.

V neděli 24. května se uskuteční zahajovací koncert Mezinárodního hudebního festivalu Janáčkův máj. Poprvé společně vystoupí Janáčkova filharmonie Ostrava pod taktovkou svého nového šéfdirigenta Heiko Mathiase Förstra. Na koncertu zazní „Německá“ Sinfonietta Leoše Janáčka a symfonická suita Šeherezáda Rimského-Korsakova.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Součástí jubilejního šedesátého ročníku hudebního festivalu Košická hudebná jar, který organizuje Státní filharmonie Košice, bylo i v tomto roce představení ve Státním divadle Košice. V rámci festivalového programu uvedlo divadlo v sobotu 16. května reprízu klasického baletu Petra Iljiče Čajkovského Labutí jezero. Sólisty a sbor baletu doprovodil orchestr pod taktovkou Igora Dohoviče.

Zatím není známo jméno nového šéfdirigenta Berlínských filharmoniků, kteří jsou jedním z nejprestižnějších orchestrů světa. Filharmonici vybírají nástupce Simona Rattla, který šéfdirigentský post zastává od roku 2002 a kterému v roce 2018 skončí angažmá. V úvodu pondělního shromáždění nic nenasvědčovalo tomu, že se volba stane komplikovanou záležitostí. O novém šéfdirigentovi se tak stále jen spekuluje. Nejčastěji se hovoří o Lotyšovi Andrisi Nelsonsovi, Venezuelanovi Gustavu Dudamelovi, Němci Christianu Thielemannovi a Danielu Barenboimovi, původem z Argentiny.
Praha

Pietním aktem u hrobu Bedřicha Smetany na vyšehradském hřbitově v úterý dopoledne vstoupil do svého sedmdesátého ročníku mezinárodní hudební festival Pražské jaro. V den Smetanova úmrtí v souladu s tradicí desítky lidí uctily památku českého komponisty, jehož cyklus symfonických básní Má vlast každoročně přehlídku zahajuje. Letos zazněla na slavnostním koncertě ve Smetanově síni Obecního domu v přednesu Severoněmeckého rozhlasového orchestru Hamburk za řízení Thomase Hengelbrocka.

Premiéru tanečního představení s názvem Tranzmutace uvedlo ve čtvrtek divadlo Alfred ve dvoře. Připravila ho britská tanečnice a choreografka českého původu Andrea Miltnerová a režisér Jan Komárek. Podle svých slov se v inscenaci s podtitulem Brutalita skutečnosti snažili jít až na samou hranici tanečního pohybu. Uvedena byla v rámci komponovaného večera spolu s představením Fractured.

Ve čtvrtek měla po čtyřiadvaceti letech v Národním divadle v Praze premiéru opera Leoše Janáčka Z mrtvého domu. Inscenace je zároveň operním debutem činoherního režiséra a designovaného uměleckého šéfa činoherního souboru první scény Daniela Špinara. Výjimečné bylo i obsazení, v jedné z hlavních rolí – Luky Kuzmiče se představil tenorista Štefan Margita. Hudebního nastudování se ujal Robert Jindra.Vítězi šedesátého sedmého ročníku mezinárodní hudební soutěže Pražského jara se stali Korejci Kim Ju-pin v oboru flétna a Kim Sang-jun v oboru klarinet. Do soutěžního klání se letos přihlásilo rekordních 412 hudebníků z celého světa. Loni to bylo celkem 295 účastníků. Na druhém místě v oboru flétna se umístil další zástupce z Jižní Koreje Čo Song-hjon a Hélène Boulègue z Francie, třetí skončila její krajanka Joséphine Olech. V oboru klarinet získala druhou cenu Anna Paulová z pražské Akademie múzických umění a třetí byl Franck Russo z Francie. Nositelé prvních cen se tradičně představují na následujícím ročníku festivalu Pražské jaro. V roce 2016 se bude soutěžit v oborech klavír a trubka. V oboru fagot přiřkla porota vítězství Janu Hudečkovi z pražské Akademie múzických umění.

Petrohradská filharmonie, někdy označovaná i jako Šostakovičova (ve světové premiéře uvedla celkem osm z patnácti skladatelových symfonií), na nedělním koncertu v pražském Obecním domě s dirigentem Jurijem Těmirkanovem provedla Symfonii č. 5 d moll, která měla premiéru v roce 1937, a s houslistou Julianem Rachlinem Šostakovičův Houslový koncert a moll, který skladatel věnoval proslulému ruskému houslistovi Davidu Oistrachovi. Ještě předtím na sobotním koncertu zazněla v podání téhož orchestru proslulá Symfonie č. 7 C dur Leningradská, jež odpovídá tématu Pražského jara, kterým je sedmdesát let od skončení druhé světové války. Hymnu vítězného týmu Kanady, který vybojoval v neděli v O2 areně na hokejovém mistrovství světa zlaté medaile, zahrál přímo na ledové ploše orchestr PKF – Prague Philharmonia. Svým vystoupením na slavnostním ceremoniálu navázal na sólistu Opery Národního divadla Františka Zahradníčka, který při úvodním utkání českých hokejistů zpěvem národní hymny šampionát zahajoval. Orchestr měl připraveny národní hymny všech účastníků play off. 

Regiony
Šéf baletu Jihočeského divadla Attila Egerházi za rok ve své funkci končí. Ředitel Jihočeského divadla Lukáš Průdek mu totiž už neprodlouží šéfovskou smlouvu. Padesátiletý Egerházi je podle něj osobností úzce profilovanou, s velmi osobitým způsobem vedení souboru. V čele baletního souboru chce Průdek mít někoho s širším záběrem. Egerháziho, který do Českých Budějovic přišel před šesti lety, tamní baletní soubor sestavil prakticky znovu a nasměroval jej na moderní repertoár, toto rozhodnutí velmi překvapilo, mimo jiné kvůli několika oceněním, která soubor pod jeho vedením získal.Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě uvedlo ve čtvrtek světovou premiéru opery Filoktétés. Autorem díla je Jan Klusák. V hudebním nastudování Marko Ivanoviće, režii Jiřího Nekvasila, na scéně Daniela Dvořáka a v kostýmech Simony Rybákové se v hlavních rolích představili Jakub Tolaš, Jorge Garza, Jana Hrochová a Martin Gurbaľ. Na inscenaci se dále podílí mužská část sboru opery Národního divadla moravskoslezského pod vedením Jurije Galatenka. Inscenace vznikla v koprodukci s Operou Národního divadla v Praze. Na tamní scéně se bude hrát v sobotu 23. května jako součást programu mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro 2015.

Různé podoby lásky zkoumá nový projekt L’Amour: Experiment, který připravili studenti obou fakult Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Premiéra inscenace, která kombinuje živou hudbu, fyzické divadlo, současný tanec, improvizaci, prvky nového cirkusu a videoprojekce, se uskutečnila v pátek v Divadle na Orlí. Inscenace vznikla metodou nazývanou devised theatre. Při tomto přístupu vzniká představení průběžně z improvizace a dialogu mezi herci, režisérem, choreografem… Specifický divadelní tvar kombinující různé jevištní prostředky pomáhal studentům rozvíjet choreograf Jaro Viňarský.

Česká komora architektů doporučuje, aby soutěž na nové otáčivé hlediště v Českém Krumlově byla vypsána na místo mimo zámeckou zahradu. Populární venkovní scéna Jihočeského divadla je předmětem sváru památkářů a představitelů divadla, města i kraje, ale i diváků již mnoho let. České Budějovice od loňska plánují vypsat soutěž na novou podobu hlediště, raději by je ale i nadále situovali uvnitř zahrady. Proti tomu v posledních dnech vystoupili významní čeští architekti. Podle komory by se neměly opakovat chyby minulosti, kdy byla betonová konstrukce umístěna v historické zahradě. Zámek Český Krumlov je od počátku devadesátých let i se svými barokními zahradami zapsaný na seznam UNESCO. Do roku 2017 by mělo zůstat v nezměněném stavu a následující podobu točny má určit zmiňovaná soutěž. Stavební práce by měly začít v roce 2016. Plzeňští zastupitelé se v pátek neshodli na tom, zda dobrovolně vrátí deset milionů korun z dotace na novou budovu divadla. K vrácení peněz vyzval město úřad regionální rady Regionálního operačního programu, ze kterého peníze Plzeň získala, kvůli údajným chybám radnice při výběrovém řízení na stavitele budovy za téměř miliardu korun. Operační programy rozdělují peníze z evropských fondů. Plzeň dostala na divadlo z Evropské unie 200 milionů, ale hrozí, že bude muset až 60 milionů vrátit. Tím, že zastupitelé nepřijali žádné usnesení, se ale zřejmě nic nemění. Město pravděpodobně dostane platební příkaz a až po zaplacení se bude moci případně bránit právní cestou.

Repertoár Národního divadla v Brně se v pátek rozšířil o novou inscenaci Pucciniho opery Tosca. V režijní koncepci Jiřího Heřmana se původní děj opery prolíná se životním příběhem sopranistky Marie Callas. Jedna z největších operních hvězd dvacátého století kdysi v úloze Tosky excelovala. Heřman v osudu slavné divy a titulní postavy opery, která je také pěvkyně, našel podobnosti. Hlavním tématem inscenace je podle něj sebeobětování. Jako Tosca se v Brně představila Maida Hundeling, alternuje s ní Iveta Jiříková. Malíře Cavaradossiho představuje Mickael Spadaccini v alternaci s Rafaelem Álvarezem a Ivanem Choupenitchem. Šéfa římské policie Scarpiu  zpíval Jiří Sulženko, alternuje Gustáv Beláček. Postava Callas na jevišti nezpívá, nicméně prochází příběhem a vnitřně se konfrontuje s hrdinkou, kterou sama s obrovským úspěchem ztělesňovala.Výročí
Několik měsíců po brněnské premiéře v listopadu 1924 se Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky poprvé dostává i na scénu pražského Národního divadla. 18. května uplyne 90 let od jejího prvního pražského uvedení.

20. května by se sta let dožila významná česká klavíristka, cembalistka a hudební pedagožka Viktorie Švihlíková 20. 5. 1915 – 11. 8. 2010). Na počátku padesátých let založila společně se svým manželem, flétnistou Milanem Munclingerem komorní soubor Ars rediviva.

24. května před osmdesáti lety se narodil někdejší tenorista Opery Národního divadla Bohumil Černý (24. 5. 1935), představitel Števy, Lukáše, Erika, ale i Dalibora a Dona Josého.

Foto archiv, Jozef Barinka, Anna Chlumská, Pražské jaro – Ivan Malý

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat