Týden s hudbou (107)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Různé podoby lásky zkoumá nový projekt L’Amour: Experiment, který připravili studenti obou fakult Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Premiéra inscenace, která kombinuje živou hudbu, fyzické divadlo, současný tanec, improvizaci, prvky nového cirkusu a videoprojekce, se uskutečnila v pátek v Divadle na Orlí. Inscenace vznikla metodou nazývanou devised theatre. Při tomto přístupu vzniká představení průběžně z improvizace a dialogu mezi herci, režisérem, choreografem… Specifický divadelní tvar kombinující různé jevištní prostředky pomáhal studentům rozvíjet choreograf Jaro Viňarský.

Česká komora architektů doporučuje, aby soutěž na nové otáčivé hlediště v Českém Krumlově byla vypsána na místo mimo zámeckou zahradu. Populární venkovní scéna Jihočeského divadla je předmětem sváru památkářů a představitelů divadla, města i kraje, ale i diváků již mnoho let. České Budějovice od loňska plánují vypsat soutěž na novou podobu hlediště, raději by je ale i nadále situovali uvnitř zahrady. Proti tomu v posledních dnech vystoupili významní čeští architekti. Podle komory by se neměly opakovat chyby minulosti, kdy byla betonová konstrukce umístěna v historické zahradě. Zámek Český Krumlov je od počátku devadesátých let i se svými barokními zahradami zapsaný na seznam UNESCO. Do roku 2017 by mělo zůstat v nezměněném stavu a následující podobu točny má určit zmiňovaná soutěž. Stavební práce by měly začít v roce 2016. Plzeňští zastupitelé se v pátek neshodli na tom, zda dobrovolně vrátí deset milionů korun z dotace na novou budovu divadla. K vrácení peněz vyzval město úřad regionální rady Regionálního operačního programu, ze kterého peníze Plzeň získala, kvůli údajným chybám radnice při výběrovém řízení na stavitele budovy za téměř miliardu korun. Operační programy rozdělují peníze z evropských fondů. Plzeň dostala na divadlo z Evropské unie 200 milionů, ale hrozí, že bude muset až 60 milionů vrátit. Tím, že zastupitelé nepřijali žádné usnesení, se ale zřejmě nic nemění. Město pravděpodobně dostane platební příkaz a až po zaplacení se bude moci případně bránit právní cestou.

Repertoár Národního divadla v Brně se v pátek rozšířil o novou inscenaci Pucciniho opery Tosca. V režijní koncepci Jiřího Heřmana se původní děj opery prolíná se životním příběhem sopranistky Marie Callas. Jedna z největších operních hvězd dvacátého století kdysi v úloze Tosky excelovala. Heřman v osudu slavné divy a titulní postavy opery, která je také pěvkyně, našel podobnosti. Hlavním tématem inscenace je podle něj sebeobětování. Jako Tosca se v Brně představila Maida Hundeling, alternuje s ní Iveta Jiříková. Malíře Cavaradossiho představuje Mickael Spadaccini v alternaci s Rafaelem Álvarezem a Ivanem Choupenitchem. Šéfa římské policie Scarpiu  zpíval Jiří Sulženko, alternuje Gustáv Beláček. Postava Callas na jevišti nezpívá, nicméně prochází příběhem a vnitřně se konfrontuje s hrdinkou, kterou sama s obrovským úspěchem ztělesňovala.Výročí
Několik měsíců po brněnské premiéře v listopadu 1924 se Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky poprvé dostává i na scénu pražského Národního divadla. 18. května uplyne 90 let od jejího prvního pražského uvedení.

20. května by se sta let dožila významná česká klavíristka, cembalistka a hudební pedagožka Viktorie Švihlíková 20. 5. 1915 – 11. 8. 2010). Na počátku padesátých let založila společně se svým manželem, flétnistou Milanem Munclingerem komorní soubor Ars rediviva.

24. května před osmdesáti lety se narodil někdejší tenorista Opery Národního divadla Bohumil Černý (24. 5. 1935), představitel Števy, Lukáše, Erika, ale i Dalibora a Dona Josého.

Foto archiv, Jozef Barinka, Anna Chlumská, Pražské jaro – Ivan Malý

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat