Týden s hudbou (109)

Co přinese tento týden
Zahraničí
V úterý 2. června se v nové budově Slovenského národního divadla uskuteční derniéra opery Leoše Janáčka Jenůfa pod taktovkou Jaroslava Kyzlinka, v režii Martina Otavy a ve scénické a kostýmní výpravě Jana Zavarského a Petra Čaneckého. V postavě Jenůfy se tentokrát představí sopranistka Adriana Kohoutková, jejími partnery na jevišti budou Miroslav Dvorský (Laca Klement), Tomáš Juhás (Števa Buryja) a Denisa Hamarová (Kostelnička).
Praha
Ve středu 3. června bude zahájena hlavní část programu festivalu Tanec Praha představením Impromptus německého souboru Sasha Waltz & Guests. Letošní ročník festivalu začal minulý týden pětidenním programem zaměřeným na dětské publikum.

Na začátku června se bude Česká filharmonie věnovat především dětem. Orchestr připravil koncert s názvem Rudolfínek: Bystrý lišák Leoš aneb Deset malých Leošků. Jde o hudební workshopy pro předškoláky, které se uskuteční ve středu 3. a ve čtvrtek 4. června vždy v 9, 10 a v 11 hodin. Ve středu 3., ve čtvrtek 4. a v pátek 5. června odehraje večer Česká filharmonie poslední abonentní program, a to pod taktovkou Tomáše Hanuse. Jako sólista se představí Roman Patočka, například v Houslovém koncertu Jana Hanuše. Tyto večery jsou součástí projektu Jan Hanuš 100, který je připomínkou stého výročí narození tohoto skladatele. Poslední baletní premiérou Národního divadla v této sezoně bude titul decadance, který se souborem první české scény nastudoval izraelský choreograf Ohad Naharin. Nová scéna Národního divadla inscenaci uvede ve čtvrtek 4. a v pátek 5. června s celkem čtyřmi reprízami v červnu a srpnu. Balet Národního divadla bude mít dílo toho choreografa na repertoáru poprvé.

Pražská konzervatoř uvede ve čtvrtek 4. června v koncertním sále Konzervatoře absolventský koncert žáků skladatelského oddělení. Komorní orchestr Pražské konzervatoře bude řídit Chuhei Iwasaki. Zazní skladby Martina Šarocha a Jiřího Slabihoudka. V pátek 5. června bude mít v Divadle Na Rejdišti premiéru autorská inscenace Hostina v době moru o „nákazách“ dnešního světa, kterou vytvořili studenti pátého ročníku hudebně-dramatického oddělení.

V sobotu 6. června nabídne Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK rodinný koncert Orchestr na dotek. Koncertně zakončí putování orchestru s dětmi po hudební Evropě a ukáže, že hudba může být prodchnuta barevností a vášní, protože ruská hudba taková je. Během koncertu se děti dozvědí mnoho zajímavostí, poslechnou si skladby a také si zasoutěží. O přestávce se mohou rozběhnout do orchestru a vyzkoušet si nástroje – proto Orchestr na dotek. Koncert je vhodný pro společnou návštěvu rodičů a dětí ve věku od pěti do třinácti let. Orchestr je umístěn netradičně uprostřed Smetanovy síně a publikum sedí v půlkruhu kolem něj.Také PKF – Prague Philharmonia připravila na sobotu 6. června od 10 a 12 hodin koncert pro nejmenší a jejich rodiče. Cyklus koncertů pro rodiče s dětmi, který začal orchestr pořádat již před šestnácti lety jako vůbec první těleso v České republice, navazuje na dramaturgii minulé sezony, kdy se nejmladší posluchači poprvé setkali s neposednými skřítky Šímou a Lupi. Na čtvrtý koncert s názvem Bohouš jede do světa! zve Bohuslav Martinů. I tento koncert uvede a zakončí již populární písničková znělka Muzikanti s hudbou Pavla Jurkoviče a textem Jiřího Žáčka, ve které zpívají skřítci i celý orchestr včetně dirigenta. Součástí programu budou opět vědomostní soutěže a pro vylosované šťastlivce mají skřítkové připravenou lákavou odměnu.

V neděli 7. června se v kostele Povýšení sv. Kříže ve Vinoři koná recitál z duchovních děl Wolfganga Amadea Mozarta, Antonína Dvořáka, Giacoma Pucciniho a dalších. Na koncertu vystoupí Anda-Louise Bogza (soprán), Štefan Kocán (bas) a Miroslav Sekera (varhany). Výtěžek z koncertu bude věnován na opravu místních kostelních varhan.
Regiony
Čtyřicátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Janáčkův máj v druhém týdnu nabízí v pondělí Večer židovské barokní hudby v krnovské synagoze. Na dobové nástroje zde zaznějí originální skladby židovských autorů sedmnáctého a osmnáctého století v podání sopranistky Ireny Troupové a souboru Collegium Musicum Brno. V úterý se uskuteční Zámecké dostaveníčko aneb Mistři klasicismu na Hradci. Ludwig van Beethoven, Joseph Haydn a Jan Václav Hugo Voříšek se kdysi setkávali ve Vídni, po mnoha letech se potkají na zámku v Hradci nad Moravicí, kde Beethoven dokonce osobně pobýval. Představí je Smetanovo trio a Moravská filharmonie Olomouc s dirigentem Markem Štilcem. Ve středu provede Jiří Bárta souborně suity Johanna Sebastiana Bacha pro sólové violoncello. Interpretovat tyto skladby jedním umělcem během jediného večera je zcela výjimečné. Ve čtvrtek budou Liverpoolští filharmonici opět v Ostravě, tentokráte pod ruskou taktovkou Vasilije Petrenka a s klavíristou Paulem Lewisem uvedou Elgarovu Symfonii č. 1 As dur op. 55 a Brahmsův Koncert pro klavír a orchestr č. 1 d moll op. 15. Večer melodramů se Soňou Červenou je naplánován na páteční večer. Společně s Cameratou Zlín a Karlem Košárkem (klavír) zavítají do světa terezínského skladatele Viktora Ulmanna a fantazijního světa Bohuslava Martinů. V sobotu vystoupí na festivalu klavírista Rafał Blechacz společně s orchestrem Amsterdam Sinfonietta. Na programu je Sibelius, Mozart, Rautavaara a Grieg. Druhý týden zakončí v neděli Sborový koncert, na kterém vystoupí Pavla Vykopalová Pavla (soprán), Ludmila Hudečková (alt), Martin Slavík (tenor), Petr Svoboda (baryton), Zemlinského kvarteto a Pražský filharmonický sbor vedený Lukášem Vasilkem.

Mladí interpreti a zpěváci klasické hudby se v Ostravě předvedou zástupcům mezinárodních festivalů. Přehlídka se uskuteční v pátek 5. června v budově Janáčkovy konzervatoře v Ostravě a je součástí zasedání Evropské festivalové asociace, které se účastní stovka zástupců významných mezinárodních festivalů sdružených v této asociaci. Mladé instrumentalisty a pěvce doprovodí ostravští klavíristé a pedagogové Janáčkovy konzervatoře v Ostravě Michal Bárta a Jiří Janík. Přehlídka je součástí festivalu Janáčkův máj, a jejím cílem je především představit pořadatelům festivalů mladé talentované umělce z Česka.

Soubor opery a operety Moravského divadla Olomouc připravil na pátek 5. června premiéru Rossiniho opery Lazebník sevillský. Inscenační tým tvoří Miloslav Oswald (hudební nastudování), Kristiana Belcredi (režie), Lubomíra Hellová (sbormistr), Aleš Valášek (scéna) a Eliška Lupačová Ondráčková (kostýmy). V inscenaci alternují Václava Krejčí Housková a Barbora Martínková-Polášková v roli Rosiny, Ondřej Koplík a Dušan Růžička co by Hrabě Almaviva, Martin Štolba a Jakub Tolaš jako Figaro a Michael Kubečka a Vladimír Třebický v roli Bartola. V sobotu 6. června se uskuteční první repríza nové inscenace.

Festival Tanec Valmez se ve Valašském Meziříčí uskuteční první červnový víkend a nabídne představení pod širým nebem na nádvoří valašskomeziříčského zámku. Členové souboru Jo Strømgren Kompani uvedou v pátek 5. června choreografii Taneční pocta fotbalovému umění. Český taneční soubor 420people nastudoval pod vedením Jo Strømgrena jeho známou choreografii Taneční pocta ping-pongu, premiéra bude v sobotu 6. června a v neděli 7. června na festivalu Tanec Valmez vystoupí balet Národního divadla moravskoslezského Ostrava s choreografiemi Barocco, Trio g moll a Jockey Dance. Již od úterka připomíná minulé ročníky festivalu výstava fotografií. Festival zakázané hudby Terezín už poosmé předvede posluchačům díla perzekuovaných umělců. Vzdává tak hold umělcům, kteří tvořili v ghettu. Festival se koná v Terezíně od neděle 7. až do 21. června. Město, společnost Česká kultura a Památník Terezín chtějí koncerty vážné hudby připomenout, v jak těžkých životních situacích v terezínském ghettu za druhé světové války umělci skládali svá díla a většina z nich se přitom osvobození nedožila.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Choreograf českého původu Jiří Kylián získal jako první zahraniční choreograf maďarskou Seregiho cenu. Vedení budapešťské opery se rozhodlo toto ocenění věnovat Kyliánovi jako jednomu z nejvlivnějších tvůrců tanečního umění na světě. Galavečera v Erkelově divadle se Kylián kvůli nabitému programu osobně nezúčastnil, nicméně Budapešťanům z Haagu vzkázal, že si ocenění nesmírně váží a že se těší na brzké setkání. Koncem ledna příštího roku Maďarský národní balet uvede v rámci večera Bílá a Černá – Protiklady se přitahují jeho choreografie Sarabande a Padající andělé. Klavírista a dirigent Daniel Barenboim představil 26. května v londýnské Royal Festival Hall klavír, který nese jeho jméno. Klavír má zcela jinou konstrukci a Barenboim na ní spolupracoval s belgickým výrobcem klavírů Chrisem Maenem za podpory firmy Steinway & Sons. Základní odlišností od klasického klavíru je, že klavír Barenboim nemá zkřížené struny jako moderní nástroj. V tomto případě jsou vedeny struny zcela rovně, tedy v jedné ose s kladívkem. Tomu pak odpovídá i téměř vodorovné umístění kladívka ve vztahu k jednotlivým klávesám. To vše má vliv na lepší funkčnost mechaniky, kde nejsou žádné rušivé boční síly, kdy u klasické konstrukce je klávesa za víkem ihned lomena do určitého úhlu. To nejpodstatnější je však zcela jiný zvuk, který je mnohem čistší, průzračnější a barevnější v jednotlivých sekcích, jelikož strunám nebrání nic v produkci zvuku a zároveň si však zachovává plnou sílu moderního nástroje. Každý tón, má svou vlastní charakteristiku, není ovlivňován jiným. Zvuk je koncentrován vodorovně po celé ploše rezonanční desky, jejíž léta jsou také nasměrována horizontálně. Klavír má dále použitou dvojitou kobylku. Barenboim dostal nápad zkonstruovat nový klavír po zkušenosti, kdy měl možnost hrát na zrekonstruovaný klavír Ference Liszta, který má také nekřížené struny.

Na aukci v Londýně se ve čtvrtek prodal pramen vlasů Wolfganga Amadea Mozarta za 35 000 liber (více než 1,3 miliónu korun). Cena se tak vyšplhala na trojnásobek původního odhadu aukční síně Sotheby’s. Velký zájem byl i o několik stočených vlasů Ludwiga van Beethovena, jejich cena také několikrát překročila odhad a vyšplhala se na více než 8000 liber (300 000 korun).

Před sto lety, 28. května 1915, se narodil rakouský houslový virtuos Wolfgang Schneiderhan. Od třicátých let minulého působil jako koncertní mistr u Vídeňských filharmoniků i dalších významných orchestrů. Zemřel v květnu 2002. Schneiderhanův repertoár byl velmi široký. Sahal od klasiků jako Vivaldi či Bach až ke skladbám jeho současníků, například Franka Martina nebo Hanse Henze. Poměrně často nahrával, takže z jeho interpretačního umění se mohou těšit i současní posluchači.
Praha

V pondělí Pražské jaro nabídlo dílo Petra Wajsara Vápenná sinfonietta. Za doprovodu Orchestru Berg zazněla v Divadle Archa společně s dílem Písně o prožitých válkách, které do Prahy přijel inscenovat německý režisér, divadelník a skladatel Heiner Goebbels. V Anežském klášteře se uskutečnil koncert Afflautus Quintetu s japonskou klavíristkou Yoko Kikuchi. Společně přednesli díla Antonína Rejchy, Helmuta Edera, Richarda Strausse, Davida M. Carpa a Francise Poulenca.

V úterý na festivalu Pražské jaro Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK pod vedením Marko Ivanoviće v Obecním domě uvedl pořad Hudba z celuloidu. V programu sestaveném z hudby doprovázející slavné tuzemské i světové filmy vystoupila také sopranistka Lucie Silkenová a Kühnův smíšený sbor. Večer nabídl suitu Ericha Wolfganga Korngolda z hudby k filmu Dobrodružství Robina Hooda Michaela Curtize a Williama Keighleye, výběr z hudby Zdeňka Lišky k filmům Tam na konečné, Touha zvaná Anada, Smrt si říká Engelchen a Spalovač mrtvol, suitu z hudby Dmitrije Šostakoviče k filmu Grigorije Kozinceva Hamlet a výběr z filmové hudby Jiřího Šusta ke snímkům Rozmarné léto, Na samotě u lesa, Slavnosti sněženek, Skřivánci na niti a Vesničko má středisková. Ve středu na Pražském jaru v Dvořákově síni Rudolfina vystoupil houslista James Ehnes a klavírista Andrew Armstrong. Kanadsko-americké duo, které má za sebou několikaletou intenzivní spolupráci, nabídlo díla Clauda Debussyho, Edwarda Elgara, Karola Szymanowskiho a Ottorina Respighiho. A v kostele Panny Marie Sněžné vystoupil violoncellista Charles-Antoine Duflot. Zazněla Suita č. 3 Benjamina Brittena, Sequenza XIV Luciana Berii a Suita D dur Johanna Sebastiana Bacha. Každá ze skladeb byla interpretována na jiné violoncello, včetně originálního pěti strunného barokního nástroje. Provedením děl Giuseppa Verdiho, Petra Iljiče Čajkovského a Jeana Sibelia se na středečním koncertu v Obecním domě poprvé českému publiku představil italský Orchestr Národní akademie Svaté Cecílie v čele s šéfdirigentem Antoniem Pappanem. Závěr koncertu části divákům narušil kolaps jednoho z posluchačů, šlo minimálně o pátý případ na letošním Pražském jaru.

V pátek připravil festival vystoupení Budapešťského festivalového orchestru pod vedením Ivána Fischera. Sólistkou koncertu byla portugalská klavíristka Maria João Pires, která se na festival vrátila po více než dvaceti letech. Zazněla díla Wolfganga Amadea Mozarta a Johannese Brahmse. Pražské jaro v sobotu v Obecním domě nabídlo koncert České filharmonie s norskou houslistkou Vilde Frang. Vedle Passacaglie od Antona Weberna z roku 1908, byl velkým lákadlem večera Houslový koncert D dur od Ericha Wolfganga Korngolda. V druhé části večera zaznělo Brahmsovo poslední symfonické dílo, Symfonii č. 4 e moll. A v Rudolfinu vystoupil klavírista Murray Perahia, který se v Praze poprvé představil v sólovém recitálu. Vedle Bacha si na koncert připravil díla Josepha Haydna, Ludwiga van Beethovena, Césara Francka a Fryderyka Chopina. Sobotní program otevřelo již v dopoledních hodinách Matiné III, na kterém na Hudební a taneční fakultě AMU zahrála houslistka Olga Šroubková a klavírista Miroslav Sekera díla Johanna Sebastiana Bacha, Bohuslava Martinů, Sergeje Prokofjeva a Henryka Wieniawského.

Ve sbírce na nové varhany do Betlémské kaple, kterou vyhlásil Spolek absolventů a přátel Českého vysokého učení technického se od loňského října shromáždilo více než půl milionu korun. Sbírka bude pokračovat do vybrání dvanácti milionů korun potřebných k zakoupení originálních píšťalových varhan místo současných digitálních, které jsou vzhledem k rozlehlosti a majestátnosti prostoru považovány za nedostačující. Tváří sbírky je architektka a absolventka Českého vysokého učení technického Eva Jiřičná. Evropskou premiéru opery Hamlet americké režisérky Julie Aubrey uvedlo 30. května Divadlo na Vinohradech. V hlavních rolích účinkovali Ryan MacPherson (Hamlet), Bradley Robinson (Claudius) a Jennifer Robinson (Gertrude), dále pak Sbor Mississippské univerzity za doprovodu Moravské filharmonie Olomouc pod vedením Petra Vronského. Světová premiéra se uskutečnila 18. dubna v Mississippi v USA.

Španělský operní pěvec Plácido Domingo natáčí v hostivařském studiu v Praze vánoční album za doprovodu Českého národního symfonického orchestru pod vedením Eugena Kohna. Nahrávka bude obsahovat i vlastní Domingovy skladby

Regiony.
Ředitel Jihočeského divadla Lukáš Průdek odmítá prodloužit smlouvu uměleckému šéfovi baletu Attilovi Egerházimu, i když pod jeho vedením tento mezinárodní soubor získal řadu významných ocenění. Proti úmyslu ředitele vznikla petice. Průdek po pondělním jednání s organizátory petice řekl, že své rozhodnutí nezmění a tak Egerházi od června 2016 nemá na jihu Čech stálé angažmá.

Liberecké divadlo F. X. Šaldy připravilo premiéru Donizettiho komické opery Don Pasquale. V pátek ji uvedlo v italském originále s českými titulky. Role dirigenta se ujal Richard Hein. Hlavní roli Dona Pasquala nastudovali Pavel Vančura a Zdeněk Plech, v roli Noriny se alternují Věra Poláchová a Kateřina Kněžíková. Mladého Ernesta zpíváTomáš Kořínek nebo Róbert Remeselník a v roli doktora Malatesta se střídají Jiří Hájek a Matěj Chadima.S Filharmonií Brno se v pátek provedením Páté symfonie Gustava Mahlera rozloučil její šéfdirigent Aleksandar Marković. Volba programu koncertu nebyla náhodná, Marković se s brněnským orchestrem často zaměřoval právě na německou a rakouskou hudbu přelomu devatenáctého a dvacátého století. Oblíbenou Pátou symfonii nastudoval se stovkou hudebníků. Marković v Brně působil od roku 2009, nyní srbskému dirigentovi končí smlouva. Do Brna se ale bude vracet jako host. Stálou náhradu zatím orchestr nemá. Na příští jubilejní šedesátou sezonu přizval ke spolupráci pětici svých bývalých šéfdirigentů.

Derniéra Janáčkovy opery Výlety páně Broučkovy se uskutečnila v Divadle Antonína Dvořáka 31. května 2015 v hudebním nastudování Roberta Jindry a pod režijní taktovkou dua SKUTR (Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského). Jako Matěj Brouček se opět představil mexický tenorista Jorge Garza, v roli Málinky Agnieszka Bochenek-Osiecka a coby Pegas, symbol básnické fantazie, Jindřich Panský.Oratorium Prezidentská volba zaznělo v neděli v Brně při oslavách třicátého pátého výročí sboru Ars Brunensis Chorus. Autorem je Vladimír Franz, neúspěšný účastník první přímé volby prezidenta v Česku. Skladba poprvé zazněla loni na festivalu Bohemia Cantat, v Brně publikum uslyšelo definitivní verzi. Franz některé části upravil či doplnil, také nastudování šlo podle dirigenta Dana Kalouska více do hloubky, proto pořadatelé hovoří o světové premiéře.

Výročí
Před sedmdesáti lety, 1. června 1945 zemřel zakladatel pražského českého baletu Augustin Berger (narozen 11. srpna 1861 jako Augustin Ratzesberger). Pro Národní divadlo měl zásadní význam – jako první koncipoval a utvářel baletní soubor a kmenový repertoár, vychoval řadu tanečnic, vedl baletní školu a přiblížil soubor tehdejší evropské úrovni. Svou profesní kariéru završil jako baletní mistr Metropolitní opery v New Yorku.

4. června 1990, tedy před čtvrstoletím zemřela česká sopranistka Zdeňka Ziková (narozena 6. února 1905). V letech 1928–1932 byla členkou Národního divadla, v letech 1932–1937 Státní opery ve Vídni, od roku 1940 žila v bývalé Jugoslávii. Velmi vyzdvihována byla její Rusalka či Šárka, ale též Senta a Salome.

Foto Jozef Barinka, archiv, Pavel Černý, Knut Bry, PJ/Zdeněk Chrapek, Roman Dobeš, Martin Popelář

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat