Týden s hudbou (122)

  1. 1
  2. 2
Co přinese tento týden Praha  V pondělí 31. srpna se ve Smetanově síni Obecního domu koná Operní gala – Kristīne Opolais. Sopranistku …

V sobotu zemřel významný slovenský scénograf a malíř Ján Hanák, bylo mu čtyřiaosmdesát let. Ján Hanák se narodil 17. února 1931 v Bánovcích nad Bebravou. Už jako patnáctiletý složil talentové přijímací zkoušky na Slovenskou vysokou školu technickou v Bratislavě, na Oddělení kreslení a malování, kde se na zvláštní povolení pověřence Laca Novomeského stal jejím řádným posluchačem. Absolvoval i další studia, mimo jiné scénické výtvarnictví u Ladislava Vychodila na Divadelní fakultě bratislavské VŠMU. Už během studií Ján Hanák pracoval jako scénograf ve Státním divadle v Košicích, kde se po prvních shakespearovských výpravách staly jeho hlavní doménou opery. Připomenout je třeba alespoň Suchoňova Svätopluka a Cikkerovo Vzkříšení. V košickém divadle Ján Hanák vytvořil během bezmála pěti desetiletí více než tři stovky scénických výprav.

Praha
Středeční prolog osmdesáté první sezony Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK ve Valdštejnské zahradě v Praze nabídl výběr ze Slovanských tanců Antonína Dvořáka i hudbu z filmů. Zazněly melodie ze známých snímků, jako jsou Indiana Jones, Pán prstenů, E.T. – Mimozemšťan, Hrdinný kapitán Korkorán, Dívka v modrém, Svět patří nám nebo Hej rup. Orchestr řídil Jan Kučera. FOK vstupuje do osmdesáté první sezony s novým šéfdirigentem Pietarim Inkinenem a José Curou v roli rezidenčního umělce. Národní divadlo vypsalo veřejnou zakázku na opravu budov Státní opery Praha. O rekonstrukci se mluví několik let, cena, kterou za ni chce ministerstvo kultury zaplatit, mezitím vzrostla více než třikrát. Předpokládaná hodnota zakázky uvedená ve věstníku veřejných zakázek je 800 milionů korun bez DPH za rekonstrukci historické i provozní budovy opery. Rekonstrukce by měla začít po skončení sezony 2015/2016. O nutnosti opravit historickou budovu se intenzivně mluví od doby, kdy se naplánovalo sloučení opery s Národním divadlem. Současný ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL) před rokem rozhodl, že oprava opery se stane součástí Programu péče o národní kulturní poklad, z nějž se hradí opravy či novostavby sídel několika významných kulturních institucí. Řekl, že vzhledem ke špatnému stavu historické i provozní budovy na opravy půjde 665 milionů korun. Letos v lednu pak uvedl, že rekonstrukce bude stát 715 milionů korun. V dubnu vláda schválila předpokládanou hodnotu zakázky 540 milionů bez DPH, tedy celkem asi 653 milionů.

Držitelem letošní Ceny Antonína Dvořáka za propagaci české klasické hudby v zahraničí i v České republice se stane americký violoncellista Yo-Yo Ma. Slavnostní předání ceny se uskuteční 8. září v reprezentačních salonech Ministerstva kultury České republiky, cenu předají ministr kultury Daniel Herman a filantrop Karel Komárek. Vůbec poprvé putuje prestižní ocenění do rukou zahraničního umělce. Tradiční skleněné violoncello, které bylo vyrobeno podle návrhu akademického architekta Jiřího Pelcla, se uděluje od roku 2009. Jeho držiteli jsou Jiří Bělohlávek, Josef Suk, Ivan Moravec, Jiří Kout, Ludmila Dvořáková a Jiří Kylián.

Plánovaný program pro podporu velkých uměleckých festivalů ministerstvo kultury příští rok neotevře. O jeho přípravě přitom mluvilo celý letošní rok, podmínkou vypsání programu jako položky rozpočtu ministerstva je ale jeho schválení vládou. A té ho ministerstvo kultury zatím nepředložilo. Program by měl řešit finanční nejistotu velkých zavedených mezinárodních akcí, jejichž pořadatelé musejí každoročně žádat o grant. Podle těch, kdo nový program prosazují, je současná praxe podpory velkých festivalů nesystémová i málo transparentní. O přidělení a výši grantů rozhodují odborné komise. O tom, zda dotaci na daný rok pořadatel obdrží, se dozví až na konci února, což je třeba pro objednavatele mezinárodních hvězd komplikace. Stává se však i to, že ministerstvo během roku některým žadatelům peníze přidá, není už však jasné, na základě jakých kritérií. Červnový seminář ve Sněmovně ukázal, že program je třeba ještě dopracovat. Iniciátoři programu uvádějí, že pokud by měl stát skutečně podpořit důležité festivaly, měl by přibližně padesátce nejvýznamnějších akcí rozdělit 100 milionů korun.

Regiony.
Národní divadlo Brno v uplynulé sezoně 2014/2015 zvýšilo tržby o osm milionů korun, řekl v úterý novinářům ředitel divadla Martin Glaser. Tržby činily skoro 54,5 milionu korun, o rok dříve to bylo přes 46 milionů. Návštěvnost zůstala zhruba stejná jako loni, přišlo přes dvě stě třicet tisíc lidí. Národní divadlo Brno hospodaří s ročním rozpočtem přes 300 milionů korun. Podle Glasera dává kolem 220 milionů město, zhruba šestinu pokrývá divadlo tržbami, zbytek kryjí příspěvky od státu, Jihomoravského kraje nebo peníze z pronájmů budov a dalších činností. V sezoně 2014/2015 mohli lidé v divadle vidět přes šest set představení na třech scénách. Janáčkovo divadlo, Mahenovo divadlo a divadlo Reduta nabídla přes 354 činoherních představení, 179 operních a 75 baletních vystoupení. V průměru byla baletní a činoherní vystoupení ze tří čtvrtin zaplněná, opera byla navštívena dvěma třetinami diváků, návštěvnost baletu a opery se podle divadla velmi zvýšila. V uplynulé sezoně přišlo na balet čtyřicet šest tisíc lidí, zatímco o rok dříve jich bylo přes čtyřicet jedna tisíc. Opera měla návštěvnost více než osmdesát dva tisíc, o rok dříve to bylo necelých sedmdesát čtyři tisíc diváků.Ve věku sedmdesáti devíti let zemřela v pondělí v Ostravě kostýmní výtvarnice Helena Anýžová, která pracovala pro všechna větší divadla v Čechách. Uplatnila se i jako herečka menších rolí, například jako bledá dívka ve filmu Spalovač mrtvol režiséra Juraje Herze. Helena Anýžová se narodila 21. srpna 1936 v Plzni. Vystudovala jedenáctiletou střední školu s maturitou. Svou kariéru divadelní a filmové kostýmní návrhářky zahájila již v roce 1960, zaměřovala se zejména na klasické formáty, jako balet, opera. Výjimečně navrhovala kostýmy i pro menší experimentální scény. Po roce 1991 vytvářila kostýmní návrhy pro Národní divadlo moravskoslezské Ostrava. Mezi posledními realizovanými návrhy pro tuto divadelní scénu jsou kostýmy pro Mozartovu operu Kouzelná flétna (2003), pro Gounodovu operu Faust a Markétka (2008), Smetanova Dalibora (2009) a pro Mozartovu operu Così fan tutte (2009). Kostýmní návrhy vytvářela i pro zahraniční divadelní scény, a to zejména německé.

Kühnův smíšený sbor představí v nadcházející sezoně sérii koncertů a workshopů pod názvem Zpívejme!, což je zároveň jediný projekt v České republice v oblasti vážné hudby, který získal podporu prostřednictvím grantu EEA z Islandu, Lichtenštejnska a Norska. Kühnův smíšený sbor je jediným profesionálním sborovým tělesem, které tento grant obdrželo. Projekt Zpívejme! byl zahájen již tuto sobotu slavnostním koncertem na festivalu Za poklady BroumovskaZpívejme! je série koncertů a hudebních workshopů se společenským přesahem a multikulturním zaměřením. S Kühnovým smíšeným sborem bude v rámci projektu spolupracovat přední norská sbormistryně a partnerka projektu Tone Bianca Sparre Dahl a dva menší neprofesionální pěvecké sbory vedené Radkou Dimitrovovou: Sbor Modré školy s poloviční účastí romské minority a Sbor Blue Band Praktické školy skládající se z členů s kombinovanými vadami s mentálním postižením.
Výročí
Devadesátiny by ve středu oslavil někdejší přední tanečník a především choreograf  a také šéf Baletu pražského Národního divadla Vlastimil Jílek (narozen 2. září 1925, zemřel 16. dubna 1996). Od svých devíti let chodil do baletní školy I.Váni Psoty v Brně, který rozpoznal jeho mimořádný talent a již v roce 1940 ho angažoval k baletu tehdejšího Státního divadla Brno. Po osvobození nastoupil v baletním souboru Divadla 5.května, ale už po dvou měsících přešel od 1.9.1945 do Národního divadla, kde setrval až do svého odchodu do důchodu v roce 1978. Z choreografií Vlastimila Jílka připomeňme alespoň Prokofjevovu Popelku, spolupracoval ale též na pohybovém nastudování velkého počtu operních inscenací.
Foto Tatyana Vlasova, archiv, kamin, Marco Borggreve, FOK, NDB, Petr Dyrc

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na