Týden s hudbou (136)

kalendářCo přinese tento týden
Zahraničí
Vánoční koncert Simony Houda Šaturové se uskuteční ve středu 9. prosince v koncertní síni Slovenské filharmonie. Hostem večera bude slovenský barytonista Pavel Remenár, dále bude účinkovat Slovenská filharmonie a pěvecký sbor Lúčnica. Večer řídí Jaroslav Kyzlink. Na čtvrtek a pátek si pak Slovenská filharmonie ještě připravila večer, kdy pod vedením Juna Märkla zazní Beethovenova Symfonie č. 4 B dur, předehra k opeře Nížina Eugena d’Alberta a Debussyho More.

Státní opera Banská Bystrica připravila na pátek 11. prosince premiéru operety Cikánský baron Johanna Strausse ml. Autorem hudebního nastudování je dirigent Igor Bulla, režie Dagmar Hlubková a choreografie Martin Tomsa. Výpravu vytvořili Marek Šafárik (scéna) a Tomáš Kypta (kostýmy). Sbor řídí Ján Procházka. V hlavní roli Sándora Barikaye alternují Robert Smiščík a Dušan Šimo.

Štátna opera Banská Bystrica (foto Filip Jurovatý)
Štátna opera Banská Bystrica (foto Filip Jurovatý)

 

Praha
Na úterý 8. prosince 2015 naplánovala PKF – Prague Philharmonia do prostoru NoD další koncert cyklu Krása dneška. V programu, nazvaném Ervín Schulhoff (1894–1943) – Jazzový klavírista se špetkou česko-slovanského folklóru vystoupí Hana Kubisová a Jan Adam (housle), Dagmar Mašková (viola), Teodor Brcko (violoncello), Martin Fila (klavír), Tomáš Františ (kontrafagot), Eliška Holečková (alt saxofon) a Jana Jechová (klavír). Hostem večera bude Jiří Nekvasil. Zazní Schulhoffovy skladby Smyčcový kvartet č. 1, Bassnachtigall, 5 Pittoresken, op. 31 a Hot Sonata pro alt saxofon a klavír.

Po dvou týdnech ve Velké Británii se Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK vrací na pódium Smetanovy síně. Celý prosinec věnuje adventním a vánočním programům. Ve středu 9. a ve čtvrtek 10. prosince uvede dirigent Jan Kučera spolu s FOKem večer Snových koled, v němž zazní výběr orchestrálních úprav nejznámějších vánočních písní z pera Luboše Fišera, Miloše Boka a samotného Jana Kučery, jehož skladba Benedicamus Domino zazní ve světové premiéře. V dílech tří českých skladatelů uslyšíte oblíbené koledy Nesem vám noviny, Chtíc aby spal, Pochválen buď Ježíš Kristus, Narodil se Kristus Pán a mnoho dalších.

Obecní dům Praha (foto FOK)
Obecní dům Praha (foto FOK)

Pražský komorní balet připravil pro žáky základních a středních škol nové tanečně vzdělávací představení Taneční kontrasty, moderovaný program se zaměřením na ukázky repertoáru souboru s nahlédnutím do zákulisí. Představení začíná pohledem do každodenní rutiny tanečníků, kteří předvedou ukázky tréninků klasického a současného tance. Dále pokračuje jednotlivými choreografiemi z repertoáru souboru, jež reprezentují rozličné způsoby tanečního projevu a pohybového slovníku od neoklasického tance přes folklorní inspirace až po současný taneční projev zahrnující i prvky herectví. Po skončení programu je vytvořen prostor pro diskuzi diváků s moderátorem i samotnými tanečníky. Představení se konají ve středu 9. a ve čtvrtek 10. prosince v Divadle Ponec.

Třetí ročník adventních koncertů České filharmonie pokračuje v neděli 13. prosince dalšími dvěma koncerty. Na pátém koncertě od 15 hodin zazní v podání Sdružení hlubokých žesťů České filharmonie pod vedením Roberta Kozánka skladby Pavla Josefa Vejvanovského, Adama Michny z Otradovic, Edvarda Greiga, Petra Iljiče Čajkovského a dalších. Šestý adventní koncert začne v 17.30 a Trio Aloe ve složení Vladislav Borovka (hoboj), Jan Brabec (klarinet) a Tomáš Františ (fagot) přednese výběr z trojhlasých invencí Johanna Sebastiana Bacha, Divertimento č. 2 B dur Wolfganga Amadea Mozarta, Concert Champetre Henriho Tomasiho a Starokrásné koledy vánoční pro dechové trio a kontrabas Martina Hyblera.

 

Regiony
Roberto Devereux uzavírá svou belcantovou poetikou třídílný cyklus Donizettiho oper na náměty ze života britských královen Anny Boleynové, Marie Stuartovny a Alžběty I. Operní soubor Národního divadla moravskoslezského připravil premiéru na čtvrtek 10. prosince. Hudebního nastudování se ujal Sander Teepen, režie Peter Gábor. Scénu vytvořil Michal Syrový, kostýmy Alena Schäferová. V hlavních rolích alternují Jana Šrejma Kačírková a Seyoung Park (Alžběta), Martin Bárta a David Szendiuch (Lord vévoda z Nottinghamu), Jadranka Juras a Michaela Kapustová (Sára), Philippe Do a Luciano Mastro (Roberto Devereux), Ondřej Koplík a Václav Morys (Lord Cecil) a Martin Gurbaľ a Václav Živný (Sir Gualtiero Raleigh).

Gaetano Donizetti: Roberto Devereux - Jana Šrejma Kačírková (Alžběta) - NDM Ostrava (foto Martin Popelář)
Gaetano Donizetti: Roberto Devereux – Jana Šrejma Kačírková (Alžběta) – NDM Ostrava (foto Martin Popelář)

Koncert tenoristy Pavla Černocha se koná v sobotu 12. prosince v Janáčkově divadle v Brně. Brněnský rodák zde absolvoval svůj jevištní debut v roce 1998 v Mozartově Kouzelné flétně. Dnes je stálým hostem předních evropských operních domů a festivalů. Do brněnské opery se tentokrát vrací jako protagonista galakoncertu, na kterém zazní árie a dueta z děl Giuseppa Verdiho, Giacoma Pucciniho, George Bizeta, Antonína Dvořáka či Bedřicha Smetany. Hosty večera budou mezzosopranistka Václava Krejčí Housková a Iveta Jiříková. Sbor a orchestr Janáčkovy opery bude řídit Jaroslav Kyzlink.

 

kalendářZaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Sopranistka Martina Serafin ve Vídeňské státní opeře po skoku z Andělského hradu skončila s vážným zraněním v nemocnici. Po závěrečné oponě hlediště bouřilo nadšením, nicméně Martina Serafin se před publikem už neukázala. Při skoku na matraci za kulisami dopadla tak nešťastně, že si poranila nohu. Přímo z divadla ji tak museli převézt do nemocnice. S ohledem na závažnost zranění musela sopranistka prozatím pro příštích osm týdnů zrušit veškeré své pěvecké závazky.

 

Praha
V úterý v pražském Divadle Hybernia při příležitosti svých padesátých pátých narozenin, které připadají na 8. prosince, zahrál houslista Jaroslav Svěcený. Zazněla hudba napříč stoletími i styly, orchestrální skladby střídaly speciální formou propojená sólová vystoupení hostů, kterými byl například český mim, režisér a herec Boris Hybner, sopranistka Markéta Mátlová, trumpetista Vladimír Rejlek a akordeonista Ladislav Horák. Celý večer doprovázelo Jaroslava Svěceného dámské hudební těleso Bon Art Pops Orchestra.

Jaroslav Svěcený (foto FB Jaroslav Svěcený)
Jaroslav Svěcený (foto FB Jaroslav Svěcený)

Česká filharmonie nahrála CD s kompletní tvorbou Andrewa Downese. Soudobý britský skladatel upoutaný po úrazu na invalidní vozík si nahrávku svých symfonií objednal a zaplatil. Autor označuje Českou filharmonii za orchestr, ve kterém „není ani stopa po tom, že se jedná o staré těleso“. Součástí kompletu je také DVD s filmem z natáčení. Pro Českou filharmonii to byla první zkušenost s hudbou skladatele z Birminghamu, který kvůli svému zdravotnímu stavu sledoval natáčení on-line z Anglie.

Ve středu houslista Pavel Šporcl v pražském kostele sv. Šimona a Judy v Praze zahájil Bach maratón, v rámci kterého předvedl během tří po sobě jdoucích večerů kompletní houslové dílo Johanna Sebastiana Bacha. Při této příležitosti vyzval všechny své příznivce k podpoře SOS dětských vesniček. Šporclovo pozvání ke spolupráci na koncertech přijali mimo jiné cembalista íránsko-amerického původu Mahan Esfahani, hobojista Vilém Veverka nebo The Czech Ensemble Baroque Orchestra.

Nové nastudování Louskáčka, který patří k předvánočnímu času většiny světových baletních scén, připravilo Národní divadlo. Jeho baletní soubor uvedl oblíbený titul ve čtvrtek jako svou první premiéru sezony. Představení vzniklo v režii a choreografii dosavadního šéfa souboru Petra Zusky, který se více než k odkazu slavných baletních tvůrců vrátil k literární předloze Ernsta Theodora Wilhelma Hoffmanna Louskáček a Myší král. Vánoční čas v inscenaci obohatil ještě o dobu, kdy přichází Mikuláš, a příběh zasadil do pražského prostředí.

Petr Iljič Čajkovskij: Louskáček a Myšák Plyšák - Marek Svobodník (Mikuláš), žáci Baletní přípravky ND - ND Praha 2015 (foto Martin Divíšek)
Petr Iljič Čajkovskij: Louskáček a Myšák Plyšák – Marek Svobodník (Mikuláš), žáci Baletní přípravky ND – ND Praha 2015 (foto Martin Divíšek)

Premiéru tanečního představení, ve kterém více než jindy hrají důležitou roli interaktivní média, světlo a zvuk, uvedlo ve čtvrtek večer divadlo Ponec. Představení Guide (Průvodce) vzniklo v choreografii a režii mladých tvůrců Věry Ondrašíkové a Dana Gregora. V inscenaci o poznání, o nalézání síly, odvahy a rozhodnosti, ale také o stárnutí vystupují Jaro Ondruš a Miloslav Mejzlík.

V pražské Betlémské kapli vystoupil na pátečním charitativním koncertu klavírista Ivo Kahánek. Prostřednictvím adventního benefičního vystoupení I. Kahánek s Nadačním fondem Harmonie podpořil vzdělávací projekt El Sistema. Na koncertě zazněly skladby Fryderyka Chopina, Clauda Debussyho, Franze Schuberta a Antonína Dvořáka. Jako host na klavír zahrál také generální ředitel České filharmonie David Mareček, dále vystoupilo Dvořákovo trio, klarinetista Irvin Venyš a další. Koncert moderovala Martina Kociánová, která tak nahradila nemocnou sopranistku Kateřinu Kněžíkovou.

Italská koloraturní mezzosopranistka Cecilia Bartoli a mexický tenorista Rolando Villazón poprvé vystoupili jako pěvecký pár před českým publikem. V neděli ve Smetanově síni Obecního domu přednesli árie a dueta z oper Mozarta, Rossiniho, Belliniho a Donizettiho. Praha je třetí zastávkou na jejich vůbec prvním evropském turné.

 

Regiony.
V pondělí večer v Brně vystoupil izraelský zpěvák a kontrabasista Avishai Cohen. Jazzman vystupuje obvykle se svým klasickým triem, zde však to bylo poprvé i s podporou symfonického orchestru. Filharmonii Brno řídil francouzský dirigent Bastien Stil. Cohen brněnskému publiku naservíroval skladby z různých koutů zeměkoule. Vlastní písně prokládal lidovými a doplňoval jazzovými standardy. Předehra Noam se ještě obešla bez Cohena, který na pódium vystoupil až ve druhé skladbě večera. Kontrabasista jednotlivé skladby komentoval. Pochvaloval si, kolik lidí na jeho koncert přišlo, a chválil i brněnské filharmoniky, kteří jej doprovázeli. Prostor dostali také Cohenovi tradiční spoluhráči – klavírista Eden Ladin a hráč na bicí Daniel Dor.

Avishai Cohen (foto FB Filharmonie Brno)
Avishai Cohen (foto FB Filharmonie Brno)

Nový umělecký šéf baletu Jihočeského divadla Lukáš Slavický se nechystá dělat po převzetí funkce radikální změny v souboru, chce však navázat spolupráci s příhraničními baletními soubory. Do repertoáru divadla by rád zařadil klasické baletní tituly jako Louskáček, Korzár nebo Šípková Růženka a na českokrumlovském otáčivém hledišti by chtěl uvést Radúze a Mahulenu. Své vize představil Slavický novinářům v úterý. Soubor přebírá v červnu. Nový šéf uvedl, že není příznivcem radikálních změn, počítá ale s tím, že soubor zčásti obmění hlavně přirozenou cestou. Případné náhrady má prý už vytipované. Se členy souboru se chce sejít v lednu, kdy by případně vypsal i výběrová řízení na uvolněná místa.

Návrh rozpočtu Brna na rok 2016 počítá s tím, že se o desítky milionů korun zvýší výdaje na kulturu. Oproti letošku mají ze 750 milionů vzrůst na 813 milionů. Brno bude navrhovat schodkový rozpočet s příjmy 10,1 a výdaji 11 miliard korun. Rozdíl dorovná financování včetně evropských fondů. Rozpočet bude schvalovat zastupitelstvo 8. prosince. Navýšení výdajů směřujících do kultury poslouží hned na několik věcí. Je v nich legislativní tříprocentní zvýšení platů ve veřejném sektoru, na což půjde 13 milionů. Dalších 28 milionů půjde na další navýšení platů tří organizací, které byly dlouhodobě podhodnocené – Národního divadla Brno, Centra experimentálního divadla a Filharmonie Brno. Další peníze poslouží dalším organizacím nebo na různé akce, avšak v menším rozsahu.

Ve čtvrtek mělo v brněnské Redutě premiéru nové nastudování „operně revolučního kabaretu“ Chameleon aneb Joseph Fouché v podání souboru Ensemble Opera Diversa. Dílo se vrací k historii francouzské revoluce. Inscenační tým tvořili režisér Tomáš Studený, scénografka Sylva Marková a dirigentka Gabriela Tardonová. V hlavních rolích se představili Aleš Janiga, David Vonšík, Aleš Procházka, Jiří Miroslav Procházka, Michal Marhold, Michael Robotka, Kristýna Vylíčilová a Michaela Baladová.

Miloš Štědroň: Chameleon aneb Joseph Fouché - Ensemble Opera Diversa (foto FB EOD)
Miloš Štědroň: Chameleon aneb Joseph Fouché – Ensemble Opera Diversa (foto FB EOD)

Národní divadlo Brno představilo v pátek publiku novou inscenaci opery Bedřicha Smetany Hubička. Nastudovala ji režisérka Linda Keprtová v kulisách sestavených z desítek starých oken, která jsou symbolem až bulvární pozornosti, kterou vesnická komunita věnuje ústřední dvojici opery – tvrdohlavé Vendulce a Lukášovi, jejichž lásku málem zhatila hádka o předmanželský polibek. Vendulku v nové inscenaci zpívají Daniela Straková-Šedrlová nebo Pavla Vykopalová, Lukáše nastudovali Aleš Briscein a Petr Levíček.

Spolek opera povera uvedl v koprodukci s divadlem Opera Bergen inscenaci monoopery Grigorije Frida Deník Anny Frankové. Jejím dějištěm se stala bývalá kaple Kaunicových studentských kolejí v Brně, které v době nacistické okupace sloužily tajné policii. Inscenační tým vytvořili dirigentka Anne Randine Overby a slovinský operní režisér a designér Rocc, v roli Anny Frankové vystoupila sopranistka Michaela Jančaříková za doprovodu opera povera tria ve složení Jitka Houfová (klavír), Anežka Moravčíková (kontrabas) a Hana Pavelková (bicí nástroje).

Opavské Slezské divadlo uvedlo 6. prosince muzikál Limonádový Joe. Opavské verze muzikálu se po režijní stránce ujal Dominik Beneš, scénu i kostýmy navrhla Zuzana Přidalová. Titulní roli nastudovali Tomáš Savka a Roman Harok, padoucha Horáce hrál Martin Valouch, Winnifred ztvárnila Tereza Kavecká v alternaci s Terezou Bartošovou, v roli arizonské pěnice Tornádo Lou se budou střídat Katarína Jorda, Šárka Vykydalová a Hana Fialová.

 

kalendářVýročí
Osmdesáti let by se v úterý 8. prosince dožil barytonista Jaroslav Souček (8. 12. 1935 – 2. 1. 2006). Jeho prvním divadelním angažmá bylo v letech 1960–1962 Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích, kde si začal budovat svůj operní repertoár. O talentovaného barytonistu se začaly zajímat nejen české operní scény, ale dostal nabídku i z Komische Oper v Berlíně. Jaroslav Souček však nastoupil do angažmá v brněnské opeře, kde působil v letech 1963–1979; v roce 1979 přijal angažmá v opeře Národního divadla v Praze. Zde zaujal místo jednoho z předních sólistů a vystoupil zde ve více než padesáti inscenacích a na svém repertoáru měl přes čtyřicet rolí svého oboru. Pěveckou doménou a nejoblíbenějšími rolemi Jaroslava Součka byly postavy české operní literatury, za všechny připomeňme například Vladislava v Daliborovi, Kalinu v Tajemství, Přemysla v Libuši, Voka Vítkovice v Čertově stěně, Bohuše v Jakobínovi nebo Tomše v Hubičce.

Mohlo by vás zajímat