Týden s hudbou (144)

kalendářCo přinese tento týden
Praha
První abonentní koncert z cyklu Nové horizonty v novém roce nabídne v pondělí 1. února hned tři světové premiéry a navíc slibuje spolupráci Symfonického orchestru Českého rozhlasu s ansámblem Epoque Quartet, zpěvákem Danem Bártou a dirigentem i skladatelem v jedné osobě Janem Kučerou. Na programu večera ve Smetanově síni Obecního domu mimo jiné skladby budou Zrození Jana Kučery, premiéra verze pro smyčcové kvarteto a orchestr, premiéra Šroubovice Martina Kumžáka, Cigánská ouvertura Petra Wajsara a tři skladby Filipa Jelínka z dílny Illustratosphere v premiérovém aranžmá pro smyčcové kvarteto, orchestr a zpěv. Přímý přenos koncertu vysílá Český rozhlas Vltava. V přestávce uslyšíte rozhovor Evy Ociskové s Janem Kučerou.

Epoque Quartet (foto Jan Přerovský)
Epoque Quartet (foto Jan Přerovský)

Pražský komorní orchestr uvede světovou premiéru Franzovy skladby Pražské divertimento. Koncert se uskuteční v úterý 2. února ve Dvořákově síni Rudolfina. Sólistou večera bude koncertní mistr Alexej Rosík. Dále zazní Haydnovo Divertimento pro smyčcový orchestr Es dur, Mozartovo Divertimento B dur a Čajkovského Vzpomínka na Florencii.

Pěvecké oddělení Pražské konzervatoře na čtvrtek 4. února připravilo v hudebním nastudování Tomáše Hály a v režii Gustava Skály Mozartův singspiel Bastien a Bastienka a Martinů jednoaktovou operu Veselohra na mostě. Představení se koná v Divadle Na Rejdišti.

Po roční odmlce se vrací do Státní opery Pucciniho Madama Butterfly. V novém nastudování dirigenta Martina Leginuse a v režii Jiřího Heřmana má premiéry ve čtvrtek 4. a v úterý 9. února 2016. V hlavních rolích Cio-Cio-San se představí Maria Kobielska a Christina Vasileva, role Pinkertona se zhostí Peter Berger a Luciano Mastro. Do konce sezony bude nová inscenace uvedena ve Státní opeře ještě sedmkrát.

Giacomo Puccini: Madama Butterfly - ND Praha (vizuál)
Giacomo Puccini: Madama Butterfly – ND Praha (vizuál)

Vergiliův epos Aeneas o tragické lásce kartágské královny Dido k trojskému hrdinovi Aeneovi inspiroval v celé historii evropské kultury k bezpočtu zpracování. Opera Dido and Aeneas anglického barokního skladatele Henryho Purcella je považována za jedno z nejzásadnějších anglických jevištních děl. Collegium 1704 provedením této opery na podiu Rudolfina v pátek 5. února zahajuje tradici provádění koncertních verzí oper v rámci vlastní sezony. V roli Dido vystoupí Marie-Claude Chappuis (mezzosoprán) a jako Aeneas se představí Tomáš Král (baryton). Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 bude tradičně řídit Václav Luks.

Francouzská výtvarnice, scénografka a režisérka Marie Gourdain vytvořila představení Un (Jeden) plné křehkosti, nejistého balancování a překážek, kterým je vystaven tanečník Florent Golfier. Projekt vycházející z abstraktního a geometrického jazyka byl mimo jiné inspirován křížovou cestou. Představení Un již mohli diváci Studia Alta vidět v prosinci v rámci předpremiéry. V sobotu 6. a v neděli 7. února budou mít tak možnost znovu nahlédnout do světa, ve kterém citlivý světelný design a interaktivní hudba tvoří neméně podstatné součásti konceptu, jako pohyb tanečníka Florenta Golfiera a autorky představení.

Un - Marie Gourdain a Florent Golfier (zdroj Divadlo na cucky)
Un – Marie Gourdain a Florent Golfier (zdroj Divadlo na cucky)


Regiony
Na druhém abonentním koncertu cyklu Barocco sempre giovane v Rytířském sálu zámku v Pardubicích se ve čtvrtek 4. února představí ve skladbách Johanna Sebastiana Bacha a Jiřího Antonína Bendy hned dva sólisté – cembalistka Edita Keglerová a flétnista Petr Pomkla, soubor Barocco sempre giovane pak v dílech Georga Friedricha Händela a Jakuba Jana Ryby.

 

kalendářZaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Na konci ledna odcestoval Český filharmonický sbor Brno se sbormistrem Petrem Fialou do Belgie, kde v Liège v neděli 31. ledna poprvé uvedl společně s Orchestre Philharmonique Royal de Liège pod vedením Christiana Arminga na koncertě Honnegerovo oratorium Jana z Arcu. Současně bylo oratorium natáčeno pro rozhlas R.T.B.F. – Radio publique Belge v Salle Philharmonique de Liège.

Jedenáct nominací na udělení francouzských filmových cen César obdržel film Marguerite, který se z velké části natáčel v České republice. Mezi nominacemi, mimo jiné za nejlepší film, je i za nejlepší výpravu zařazen český filmový architekt Martin Kurel. Informovali o tom ve středu organizátoři Césarů. Ceny budou předány 26. února v Paříži. Komedie v režii a na základě scénáře Xaviera Giannoliho vrací diváky do Paříže dvacátých let, kde zámožná milovnice opery usiluje o to, aby mohla vystoupit před velkým publikem. A to navzdory tomu, že zpívá falešně.

Marguerite - Catherine Frot (foto Larry Horricks)
Marguerite – Catherine Frot (foto Larry Horricks)

Česká sopranistka Martina Janková debutovala ve čtvrtek na operní scéně v milánské La Scale. Pod taktovkou barokního specialisty Diega Fasolise se představila v roli Bellezzy (Krásy) v Händelově oratoriu Triumf času a pravdy ve scénické úpravě Jürgena Flimma a Ericha Wondera. Jankové role Krásy obsahuje celkem devět árií. „Provází celým oratoriem od první do poslední árie, obsahuje koloratury a velmi intimní a pomalé árie. Je velmi krásná a těžká. Intendant Pereira mě po poslední oponě srdečně objal a použil slovo ‘grandiózní’, a tak doufám, že se mi podařilo udělat dobrou práci,“ podotkla Janková.

Bavorská státní opera v Mnichově uvedla v neděli premiéru opery South Pole (Jižní pól), jejímž autorem je současný český skladatel Miroslav Srnka. V hlavních rolí se představili pěvci Rolando Villazón a Thomas Hampson, představení řídil dirigent Kirill Petrenko. Premiéru vysílal ve zpožděném přímém přenosu i prestižní francouzsko-německý kulturní televizní kanál Arte. Tématem díla, zkomponovaného na objednávku divadla, je expedice, kterou na jižní pól roku 1911 podnikli polárníci Roald Amundsen a souběžně s ním též Angličan Robert Falcon Scott, jenž při zpáteční cestě přišel o život. Libreto je dílem Toma Hollowaye.

Miroslav Srnka: South Pole - Bayerische Staatsoper Mnichov (foto Wilfried Hösl)
Miroslav Srnka: South Pole – Bayerische Staatsoper Mnichov (foto Wilfried Hösl)

 

Praha
Pavel Šporcl v pondělí v Praze převzal platinovou desku Supraphonu za prodej desky Bach: Sonáty a partity, které vydal loni na podzim. Obdržel i zlatou desku za prodej výběrového alba Zlatá kolekce. Letos houslista plánuje koncerty v Čechách i v zahraničí, mimo jiné i v newyorské koncertní síni Carnegie Hall. Před Vánoci by chtěl také vydat další album, na kterém po svém upraví slavné české i zahraniční koledy.

Maria Agresta a Angel Joy Blue a tenorista Petr Nekoranec zazpívali na koncertu nazvaném Questa o quella? árie z oper Pucciniho, Verdiho, Belliniho a Offenbacha. Doprovodil je orchestr PKF – Prague Philharmonia pod vedením italského dirigenta Franceska Ciampa. Původně avizovaný americký tenorista Stephen Costello zůstal vzhledem ke sněhové kalamitě na východním pobřeží USA v New Yorku, proto ho nahradil český tenorista, člen Bavorské státní opery v Mnichově a jejího operního studia.

Questa o quella? - PKF-Prague Philharmonia, Maria Agresta, Angel Joy Blue, Francesco Ivan Ciampa, Petr Nekoranec (foto Petr Dyrc)
Questa o quella? – PKF – Prague Philharmonia, Maria Agresta, Angel Joy Blue, Francesco Ivan Ciampa, Petr Nekoranec (foto Petr Dyrc)

Stavovské divadlo v Praze si ve středu připomnělo dvousté šedesáté výročí narození Wolfganga Amadea Mozarta. V divadle spojeném s Mozartovým pražským působením již tradiční koncert uvedla Opera Národního divadla. Pod taktovkou německého dirigenta Rolfa Becka vystoupila sopranistka Simona Houda-Šaturová v doprovodu Orchestru Národního divadla.

Ve středu a také při čtvrtečním a pátečním opakování koncertu České filharmonie zaplněné pražské Rudolfinum nadšeně aplaudovalo houslistovi Josefu Špačkovi i ruskému dirigentu Valeriji Gergijevovi. V první polovině zazněl Houslový koncert D dur Ludwiga van Beethovena, ve druhé části Česká filharmonie provedla Svěcení jara Igora Stravinského.

Česká filharmonie - Josef Špaček (foto Petra Hajská)
Česká filharmonie – Josef Špaček (foto Petra Hajská)

Pouliční umělci v Praze od března nebudou smět hrát na vybrané hlasité nástroje. Novela vyhlášky, kterou ve čtvrtek schválilo zastupitelstvo, zakazuje použití elektrických zesilovačů, dud, saxofonů bez dusítek či bubnů. Takzvaní buskeři by měli vystupovat každou hodinu na jiném břehu Vltavy, v lichou na levém a v sudou na pravém, doba produkcí je stanovena od 9 do 21 hodin. Nově také vyhláška zakazuje hrát u škol, vystupování tam bude možné jen o víkendu, státních svátcích nebo v době školních prázdnin. Vyhláška stanoví i seznam míst, kde je pouliční umění zakázáno úplně nebo bez hudebních vystoupení.


Regiony

Operní soubor Jihočeského divadla uvedl v pátek jako svou druhou premiéru sezony v podstatě zapomenutou operu devatenáctého století Zakletý princ skladatele Vojtěcha Hřímalého. Hudebního nastudování se v Budějovicích ujal Jan Bubák a režie Miloslav Veselý. Scénu vytvořil Pavel Krejčí, kostýmy Lenka Polášková. V této inscenaci debutuje hodně mladých operních tváří – barytonisté Aleš Janiga a Martin Štolba, tenorista Peter Malý v alternaci s Alešem Voráčkem a sopranistky Zuzana Benešová a Kristýna Vylíčilová.

Vojtěch Hřímalý: Zakletý princ - Zuzana Benešová a Peter Malý - JD České Budějovice (foto Michal Siroň)
Vojtěch Hřímalý: Zakletý princ – Zuzana Benešová a Peter Malý – JD České Budějovice (foto Michal Siroň)

České publikum dostalo v pátek poprvé příležitost zhlédnout a vyslechnout operu Powder Her Face od britského skladatele Thomase Adése. Dílo inspirované skandály Margaret Campbell, vévodkyně z Argyllu, nastudovalo Národní divadlo Brno. Operní soubor představení zasadil do Mozartova sálu divadla Reduta. Jeviště je uprostřed sálu, publikum sedí po obou stranách. Režisérem inscenace je Tomáš Studený, hudebně nastudoval dirigent Marko Ivanović, v hlavní roli Vévodkyně alternují Lucie Hájková a Hana Škarková.

Netradiční koncert pro nastávající rodiče a jejich očekávané potomky připravila na sobotu Filharmonie Brno. Nápad vycházel z teorie o takzvaném Mozartově efektu, podle které má vhodná hudba příznivý vliv na děti a možná i na lidský plod v mateřském těle. Kromě skladeb od Wolfganga Amadea Mozarta zazněla také hudba Antonia Vivaldiho. Jako sólisté se představili členové brněnské Filharmonie, například harfenistka Ivana Švestková Dohnalová, flétnistky Martina Venc Matušínská a Kristina Vaculová, violista Leoš Černý a violoncellisté Rudolf Mrazík a Michal Greco.

 

kalendářVýročí
190 let uplyne 2. února od prvního uvedení Škroupovy opery Dráteník, původní české opery, tedy psané na české libreto. jeho autorem je Josef Krasoslav Chmelenský. František Škroup byl současně režisérem premiérového uvedení Dráteníka ve Stavovském divadle a sám si zazpíval i hlavní roli. Premiéra byla velkou událostí, v hledišti zasedla řada osobností tehdejšího pražského kulturního života, představení mělo obrovský ohlas.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat