Týden s hudbou (148)

kalendářCo přinese tento týden
Zahraničí
V sobotu 5. března se ve Státní opeře v Banské Bystrici uskuteční premiéra opery Juro Jánošík Jána Cikkera v hudebním nastudování Mariána Vacha a v režii Romana Poláka. Autory výpravy jsou Jaroslav Valek (scéna) a Peter Čanecký (kostýmy). V ústřední roli se střídají Michal Hýrošš a Robert Smiščík.


Praha
První koncertní mistr Berlínské filharmonie vystoupí ve středu 2. a ve čtvrtek 3. března jako sólista na abonentních koncertech Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Japonský houslista Daishin Kashimoto zahraje Čajkovského Koncert D dur. FOK bude řídit šéfdirigent Pietari Inkinen, který s Kashimotem studoval v houslové třídě Zakhara Brona. V české premiéře zazní kompozice Ostrov blaženosti současného finského skladatele Einojuhani Rautavaary. Druhá polovina koncertu bude patřit Šostakovičově Symfonii č. 5 d moll. Ve středu 2. března se od 18:15 hodin koná v Cukrárně Obecního domu Setkání s umělci.

Daishin Kashimoto (foto Matthias Creutziger)
Daishin Kashimoto (foto Matthias Creutziger)

Člověk a společnost v devatenáctém století tváří v tvář katastrofě je letos hlavním tématem třicátého devátého ročníku multižánrového festivalu Smetanovské dny, který se uskuteční od středy 2. do 24. března v Plzni. Ojedinělá přehlídka, která nabídne hudbu, výstavy, divadelní představení, vědeckou konferenci či literární večery, má i letos také tradiční témata, jako je například Bedřich Smetana či vztah k Plzni. Hudební program Smetanovských dní nabídne představení Libuše, Flamendr, Svěcení jara a pro děti operu Kocour v botách. Dětem je věnováno i představení minioper Jaroslava Uhlíře a Zdeňka Svěráka v podání Dětské opery Praha. Na festivalu vystoupí Dvořákovo trio, Severočeská filharmonie Teplice, Panochovo kvarteto, pořádající Plzeňská filharmonie či Kühnův dětský sbor.

Na počátku baletu Sněhová královna Michaela Cordera byla hudba, a sice Prokofjevův méně známý balet Kamenný kvítek. Jádro Andersenovy Sněhové královny tvoří trojice postav, které jsou velice podobné trojici protagonistů Kamenného kvítku – Káj (Danilo), Gerda (Kateřina) a Sněhová královna (Paní Měděné hory). Kombinace zimní krajiny, tajuplného kouzla a cikánské lidové hudby, charakteristické pro partituru Kamenného kvítku, podivuhodně odpovídá příběhu Sněhové královny. Nyní přichází Sněhová královna na repertoár Baletu Národního divadla. Premiéra se uskuteční ve Státní opeře Praha ve čtvrtek 3. března, kdy ústřední trojici tančí Alina Nanu (Sněhová královna), Magdalena Matějková (Gerda) a Ondřej Vinklát (Káj). Při druhé premiéře v pátek 4. března se představí Nikola Márová (Sněhová královna), Andrea Kramešová (Gerda) a Matěj Šust (Káj).

Sněhová královna - ND Praha (vizuál) (foto Pavel Hejný)
Sněhová královna – ND Praha (vizuál) (foto Pavel Hejný)


Regiony
Orchestr PKF – Prague Philharmonia s klavíristou Ivo Kahánkem zahájí ve čtvrtek 3. března třicátý osmý ročník hudebního festivalu Pardubické hudební jaro. Na programu bude Koncert b moll Petra Iljiče Čajkovského a Symfonie číslo 8 “Anglická” Antonína Dvořáka. Přehlídka letos přináší několik významných novinek. Návštěvníci se mohou těšit na balet Sergeje Prokofjeva Romeo a Julie, s nímž přijede baletní soubor Moravského divadla v Olomouci. V představení Carmen à la Gypsy Devils se představí Baletní soubor Slovenského národního divadla, taneční skupina Credance a Ciganski diabli. Operu zastupuje dílo Giuseppe Verdiho La traviata v podání operního souboru libereckého Divadla F. X. Šaldy. Kromě Pardubic jsou některá představení naplánována také například do Divadla Karla Pippicha a velkého sálu muzea v Chrudimi, synagogy v Heřmanově Městci, kostela Nejsvětější Trojice v Kameničkách, poutního chrámu Panny Marie Pomocné v Luži, Kulturního centra Aldis v Hradci Králové, kostela svatého Jakuba Staršího v Přelouči nebo kostela svatého Vavřince ve Vysokém Mýtě

Na čtvrtek 3. března připravilo Národní divadlo moravskoslezské v nastudování dirigenta Tomáše Braunera a režiséra Radovana Lipuse premiéru opery Ambroise Thomase Hamlet. Inscenační tým dále tvoří David Bazika (scéna), Otakar Mlčoch (videoprojekce), Eva Kotková (kostýmy) a Igor Vejsada (pohybová spolupráce). V roli Hamleta se alternují Roman Hoza a Thomas Weinhappel, Ophélii Marta Reichelová a Jana Sibera. Jako královna Gertrude debutuje na prknech ostravského divadla chorvatská mezzosopranistka Janja Vuletic.

A. Thomas: Hamlet - Denisa Hamarová, Václav Živný a Thomas Weinhappel - NDM Ostrava (foto Martin Popelář)
A. Thomas: Hamlet – Denisa Hamarová, Václav Živný a Thomas Weinhappel – NDM Ostrava (foto Martin Popelář)


kalendář
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Praha

Originál skladby, jejíž části složili slavní skladatelé Wolfgang Amadeus Mozart a Antonio Salieri a kterou odborníci dlouho považovali za ztracenou, vystavilo České muzeum hudby. V jeho fondech vzácný tisk nedávno objevil německý badatel. V muzeu v Karmelitské ulici v Praze budou moci zájemci záznam skladby a libreto od básníka Lorenza Da Ponteho vidět od 26. února do 11. března. Na skladbě s názvem Per la ricuperata salute di Ophelia s Mozartem a Salierim pracoval ještě další skladatel, o němž odborníci vědí jen to, že se jmenoval Cornetti. Dílo vzniklo k oslavě zpěvačky, která interpretovala díla obou slavných skladatelů. Tisk bude vystaven v blízkosti jednoho z nejdůležitějších předmětů Národního muzea, kladívkového klavíru z osmnáctého století, na nějž hrál Mozart během své první návštěvy Prahy v roce 1787.

Ceny za výjimečný počin na poli nového divadla nazvané Česká divadelní DNA získali Jiří Havelka, taneční skupina VerTeDance a seskupení Clarinet Factory za projekt Korekce, Studio ALTA za komunitní aktivity a otevření zkušebny a Pavel Zajíček s Miroslavem Bambuškem a kapelou DG 307 za scénickou koláž Pustina. Ocenění byla předána v úterý večer v pražském Divadle Archa. Předáním cen současně začal čtrnáctý ročník mezinárodního festivalu Malá inventura, kterého se do 29. února v Praze zúčastní přes sedm desítek regionálních i zahraničních profesionálů. Na podzim na pražskou přehlídku navážou obdobné festivaly v Jičíně, Českých Budějovicích a Opavě a dále Ozvěny festivalu v rámci celorepublikové sítě regionálních partnerů.

Česká divadelní DNA (zdroj malainventura.cz)
Česká divadelní DNA (zdroj malainventura.cz)

Bohemia Balet, soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, uvedl v sobotu 27. února 2016 ve Stavovském divadle v Praze premiéru tanečního ztvárnění slavného románu Charlese Dickense Oliver Twist. Jedná se o první uvedení tohoto titulu v České republice. Choreografii vytvořila Bérangère Andreo, autorem výpravy je Josef Jelínek.


Regiony
.
Mezinárodní operní festival Smetanova Litomyšl slibuje i nadále zůstat finančně dostupný. Akce je z 60 procent podpořena z dotací a nemusí zdražovat vstupné. Novinářům to v úterý řekl šéf festivalu Jan Pikna. Program letos nabídne nejvíc operních představení ve své historii. Koná se od 9. června do 3. července. Cena jedné vstupenky vyjde v průměru na 680 korun.

Letní mezinárodní Hudební festival Znojmo v úterý oznámil, že letos dostane od města dotaci 300.000 korun. Je to sice o 50.000 více než loni, avšak o statisíce méně než v předchozích letech. Příslušná městská komise navrhovala, aby byl letošní příspěvek vyšší, radní ale částku snížili na 300.000 korun. Starosta Vlastimil Gabrhel (ČSSD) se omezil na konstatování, že jde o rozhodnutí městské rady. Letos se bude festival konat od 7. do 23. července.

Pohádku Alenka v říši divů převedlo do taneční podoby liberecké Divadlo F. X. Šaldy. Baletní představení mělo premiéru v pátek. V titulní roli se představila Angličanka Annabel Pearce. Bílého králíka tančí Australan Rory Ferguson, v dalších rolích se představí celý soubor. „Pocit Alenky, byť se jedná o pohádkovou postavu, je nám vlastně poměrně blízký. Každý z nás zažívá situace, kdy nechápe to, co se děje kolem nás, a připadáme si doslova jak Alenka v říši divů,” uvedla choreografka a režisérka představení Sylva Nečasová.

Alenka v říši divů -choreografie Sylva Nečasová - DFXŠ Librec (foto Michal Hančovský)
Alenka v říši divů – choreografie Sylva Nečasová – DFXŠ Librec (foto Michal Hančovský)


kalendář
Výročí
Pětapadesát let uplyne 2. března od světové premiéry Martinů opery Ariadna, která se uskutečnila v roce 1961 v německém Gelsenkirchenu. U nás se tato opera, jejíž libreto napsal sám skladatel  podle divadelní hry Georgesa Neveuxe, poprvé hrála 23. října 1962 v Brně v Komorní opeře JAMU v rámci večera Třikrát Ariadna (vedle opery Martinů byly uvedeny ještě Nářek Ariadny od Claudia Monteverdiho a melodram Ariadna na Naxu od Jiřího Antonína Bendy). Již v září 1961 byla ale uskutečněna rozhlasová nahrávka v Československém rozhlasu Brno, dirigent byl František Jílek, titulní roli ztvárnila Cecilie Strádalová.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat