Týden s hudbou (39)

  1. 1
  2. 2

Co přinese tento týden 
Návštěvníci abonentního koncertu rozhlasových symfoniků 27. ledna v Dvořákově síni pražského Rudolfina uslyší díla velikánů německé hudby Ludwiga van Beethovena a Johannese Brahmse. Brahmsův Houslový koncert D dur zazní v podání sólisty Symfonického orchestru Českého rozhlasu, dvaadvacetiletého Jana Mráčka. Z Beethovenova díla pak vybral šéfdirigent orchestru Ondrej Lenárd 7. symfonii A dur.Slovenská mezzosopranistka Jana Kurucová a český basbarytonista Adam Plachetka budou hosty tradičního koncertu k 258. výročí narození Wolfganga Amadea Mozarta. Koncert pořádá Opera Národního divadla 27. ledna ve Stavovském divadle. Spolu s nimi vystoupí Orchestr Národního divadla pod vedením hudebního ředitele Opery Roberta Jindry.

V českém debutu v Praze zazpívá v pondělí mladá jihoafrická sopranistka Pretty Yende. Osmadvacetiletá pěvkyně zazářila loni v newyorské Metropolitní opeře po boku Juana Diega Flóreze. Do Obecního domu zavítá s italským belcantovým repertoárem, španělskou zarzuelou i písní Maria ze slavného muzikálu West Side Story. Doprovodí ji PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou Christophera Franklina. Sóla v orchestrálních skladbách budou patřit hobojistovi Vilému Veverkovi.

Objevitelskou výpravu do hudební historie připomíná úsilí skupiny nadšenců z několika zemí, kteří po dvě stě osmdesáti letech v Brně znovu uvedou barokní operu Didone abbandonata. Rekonstruovali partituru, nastudovali ji na dobové hudební nástroje, nechali zhotovit barokní kostýmy. Operu už v prosinci odehráli v koncertní verzi, na konec ledna připravují plnohodnotné scénické uvedení v divadle Reduta. První scénické uvedení má 28. ledna rezervováno Masarykova univerzita. Ostatní zájemci se dočkají 29. ledna, 19. a 20. února. Mezitím se ještě divadelníci vydají do Katovic. Režie obnovené verze se chopil Tomáš Pilař, hudební nastudování je dílem Jana Čižmáře, loutnisty a odborníka na starou hudbu. Partituru provede na dobové nástroje Orkiestra Historyczna z Katovic.Jako pohádku pro dospělé, z níž se v závěru rodí tragédie, pojalo Národní divadlo Brno málo hranou operu Gaetana Donizettiho Maria di Rohan. Diváci se mohou těšit na dramatický příběh, strhující hudbu i náročné belcantové árie. Inscenace je prý navíc plná hravých detailů a překvapivých scénických řešení. Premiéra bude 31. ledna v Janáčkově divadle. Inscenaci rozpracovala rakouská režisérka Barbara Klimová, kvůli její zdravotní indispozici ovšem inscenaci dovede k premiéře mladá režisérka Linda Keprtová.

Koncert Umění kontrapunktu zahájí 31. ledna v Tereziánském sále Břevnovského kláštera letošní cyklus Hudební most Praha–Drážďany pořádaný souborem Collegium 1704 od roku 2008. Jde o jediný stálý koncertní cyklus českého souboru v zahraničí. V jeho rámci se pravidelně konají vystoupení v Praze a následně v Drážďanech, kde se první koncert letošního cyklu představí 1. února v Anenském kostele.

Uznávaná klavíristka a skladatelka Beata Hlavenková vydala na podzim loňského roku na labelu Animal Music sólové album Theodoros složené z dvanácti vlastních klavírních skladeb pojmenovaných po měsících v roce. Svým fanouškům ho představí 1. a 2. února na dvou exkluzivních koncertních křtech, které se uskuteční v unikátních prostorách kostela sv. Vavřince pod Petřínem. Hosty budou Lenka Dusilová a Justin Lavash.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Zahraničí
V pondělí zemřel v Bologni světoznámý italský dirigent a dlouholetý umělecký ředitel milánské opery La Scala Claudio Abbado. Bylo mu osmdesát let. V Římě poté zesnul ve čtvrtek italský hudební skladatel Riziero Ortolani, který během své kariéry napsal hudbu k více než třem stovkám filmů a spolupracoval například s režiséry Vittoriem De Sikou nebo Quentinem Tarantinem. Bylo mu osmdesát sedm let.

Osobnost týdne
Claudio Abbado
Už krátce po oznámení jeho úmrtí začali dirigentovi vzdávat hold jeho kolegové a hudební instituce, ale i politici včetně italského prezidenta a premiéra. „Hudební svět dnes ztratil svého velikána,“ uvedl ředitel vídeňské opery Dominique Meyer. „Itálie je od nynějška o něco chudší,“ přidal se k němu budoucí umělecký ředitel La Scaly, dirigent Riccardo Chailly. „Jeho láska k hudbě a neutuchající zvědavost byly pro nás inspirací… Jsme hrdí, že ho můžeme počítat mezi své šéfdirigenty a že můžeme být součástí jeho hudebního dědictví,“ napsali na internetových stránkách zástupci Berlínské filharmonie. Claudio Abbado během své dlouhé hudební kariéry řídil nejslavnější světová tělesa včetně Vídeňské a Berlínské filharmonie, kterou vedl po smrti legendárního Herberta von Karajana. Několikrát vystupoval i v České republice. Propagátor klasické i současné hudby Abbado si uznání vydobyl svým citlivým přístupem, čistým a originálním provedením i velkou imaginací. Světová auditoria mnohokrát oslnil objevným přednesem hudebních velikánů, například Mozarta, Beethovena, Brahmse, Mahlera, Mendelssohna, Schuberta či Ravela, na repertoár se ale nezdráhal zařadit ani autory dvacátého století, včetně Albana Berga či svého přítele Luigiho Nona. Syn houslového pedagoga a pianistky se narodil v roce 1933. Studoval hru na klavír, varhany a skladbu v Miláně a dirigování ve Vídni u Hanse Swarowského. Ve svých dvaceti pěti letech vyhrál dirigentskou soutěž Sergeje Kusevického v New Yorku a v roce 1960 si odbyl debut v milánské La Scale. O tři roky později zvítězil spolu s českým dirigentem Zdeňkem Košlerem v newyorské soutěži o cenu Dimitriose Mitropulose, čímž začala jeho mezinárodní kariéra. Od konce šedesátých let do roku 1986 byl Abbado uměleckým ředitelem proslulé milánské opery La Scala. Na počátku sedmdesátých let si také stoupl za dirigentský pultík Vídeňské filharmonie, kterou později vyměnil za orchestr vídeňské Státní opery. Od roku 1979 téměř deset let vedl Londýnský symfonický orchestr, v osmdesátých letech byl hlavním hostujícím dirigentem chicagských symfoniků a v čele berlínských filharmoniků pak stál od roku 1989 do roku 2002. Poté se vrátil zpět do vlasti.

  1. 1
  2. 2

Související články


Napsat komentář