Týden s hudbou (46)
Co přinese tento týden
Tisková konference k šedesátému devátému ročníku Pražského jara se uskuteční 17. března v kostele sv. Vavřince v Praze. Hosty budou sopranistka Simona Houda Šaturová a vítězka mezinárodní hudební soutěže Pražského jara 2013 v oboru lesní roh Kateřina Javůrková. Představen bude také program druhého ročníku Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného, jehož je Pražské jaro pořadatelem.
V pondělí 17. března zazní ve Dvořákově síni pražského Rudolfina v podání Symfonického orchestru Českého rozhlasu s jejich hlavním hostujícím dirigentem Ronaldem Zollmanem 1. symfonie B dur Roberta Schumanna s podtitulem Jarní a Stravinského Svěcení jara. Přímý přenos koncertu vysílá od 19.30 hodin Český rozhlas – Vltava.
Koncertní cyklus Collegia 1704 a České filharmonie s názvem Hvězdy barokní opery pokračuje 18. března v pražském Rudolfinu koncertem Il divino Boemo, na kterém zazní hudba Myslivečka, Glucka a jejich italských současníků. Jako sólistka vystoupí americká mezzosopranistka Vivica Genaux za doprovodu barokního orchestru Collegium 1704. V předvečer mimořádného koncertu, od 17. do 18. března, se v Praze koná mezinárodní konference Il Boemo – Josef Mysliveček za účasti muzikologů z celého světa. Koncert Il divino Boemo přiblíží současnému publiku tvorbu dvou skladatelů, kteří své první hudební zkušenosti sbírali v Čechách, aby později jejich umění obdivovala celá Evropa, a kteří se zapsali do dějin opery.
Osobnost týdne
Proslulá mezzosopranistka Vivica Genaux bude ozdobou úterního koncertu Il divino Boemo v pražském Rudolfinu, který se uskuteční v rámci kritikou i diváky oceňovaného koncertního cyklu Collegia 1704 a České filharmonie s názvem Hvězdy barokní opery.
Americká mezzosopranistka Vivica Genaux se narodila 10. července 1969 na Aljašce. Studovala hudbu souběžně s vědeckými studiemi. Chtěla se věnovat především genetice, a jak sama přiznává, nenáviděla operu po celé své mládí. Od dětství studovala hru na housle a ráda zpívala, ale možnosti svého hlasu si uvědomila až později. Zpěv studovala u Nicoly Rossi-Lemeni a Virginie Zeani na Indiana University v Bloomingtonu, v dalších letech u Claudie Pinzy, dcery slavného basisty Ezia Pinzy. Profesionální kariéru začala především jako interpretka rolí Rossiniho, Donizettiho, Belliniho a dalších. Do světa barokní hudby vstoupila po setkání s dílem Johanna Adolfa Hasseho a poté už se ve svém repertoáru vždy držela bel canta nebo baroka. Nahrála řadu CD, vystupovala mimo jiné v Metropolitní opeře, v operních domech v San Franciscu, Dallasu, Seattlu, San Diegu a Pittsburghu, v Tel Avivu, v Paříži, Vídni, Berlíně, Amsterdamu, Drážďanech, Veroně a podobně. Českému publiku se poprvé představila v rámci festivalu Struny podzimu 2011 právě s Collegiem 1704. Vivica Genaux se při této příležitosti seznámila s dílem Josefa Myslivečka a od té doby jeho díla zařazuje do svého repertoáru. V rámci koncertů, hudebních festivalů a recitálů vystupuje na světových koncertních pódiích, často za doprovodu orchestru staré hudby Europa Galante s dirigentem Fabiem Biondim, ale i řady dalších.
Tisková konference k festivalu Dvořákova Praha se koná 18. března v reprezentačních prostorách Široká 5 v Praze. Festivalový program a novinky letošního ročníku představí Robert Kolář, ředitel pořádající Akademie klasické hudby, Marek Vrabec, umělecký ředitel festivalu, a Dana Syrová, výkonná ředitelka festivalu. V den tiskové konference bude zahájen předprodej vstupenek na všechny festivalové koncerty.
18. března v 19.30 hodin se v sále Pražské konzervatoře uskuteční předposlední koncert letošního komorního cyklu koncertů Svátky hudby v Praze – Večer „nevážné“ hudby. Václav Hudeček vystoupí spolu s Prague Cello Quartet, Ivanem Vokáčem a Markétou Vokáčovou. Na programu jsou skladby Ennio Morricona, Johna Townera Williamse či Nina Rota.Cyklus koncertů FOK Stará hudba ve staroměstském kostele sv. Šimona a Judy zažije v úterý 18. března jeden z vrcholných večerů této koncertní sezony. Orchestr a vokální soubor Capella Regia Praha v čele s dirigentem Robertem Hugem zde představí v novodobé premiéře působivé velikonoční oratorium českého skladatele Františka Xavera Richtera Iudicium peccatoris et homini iusti.
V tomto týdnu pokračuje 36. mezinárodní festival Pardubické hudební jaro 2014 hned dvěma koncerty. Ve středu 19. března od 19.00 hodin se v Kulturním domě v Holicích uskuteční koncert Le Quattro Stagioni – Antonio Vivaldi – Čtvero ročních dob, na kterém vystoupí Barocco sempre giovane, Iva Kramperová (housle) a Alfréd Strejček (recitace). Druhý koncert se pak odehraje hned ve čtvrtek 20. března v 19.00 hodin v Rytířském sále zámku v Pardubicích. Na programu je Robert Schumann, Fryderyk Chopin, Joaquín Rodrigo, Chick Corea, Carlos Jobim, Hermeto Pascoal, Egberto Gismonti v podání Guitar4mation.
Koncert symfonického orchestru Pražské konzervatoře k Roku české hudby se uskuteční 20. března v Koncertním sále konzervatoře od 19.00 hodin. Orchestr řídí Miriam Němcová a v rámci večera zazní skladby Iši Krejčího, Josefa Suka a Bohuslava Martinů. Vedení Mahenovy činohry a Janáčkovy opery Národního divadla Brno zve 19. března na tiskovou konferenci ke dvěma premiérám: Bůh masakru (premiéra 21. března Mahenovo divadlo) a Polská krev (premiéra 28. března Janáčkovo divadlo). Setkání se uskuteční ve foyeru Mahenova divadla.
Po téměř deseti letech se na repertoár Národního divadla v Praze vrátí Janáčkova slavná „filosofická revue“ o zvířatech a lidech, zklamání ze života i moudrém smíření s věčnou přírodou – Příhody lišky Bystroušky. Dvě premiérová představení se uskuteční 20. a 22. března. Titulní roli budou alternovat Lenka Máčiková a Alžběta Poláčková, v roli Lišáka se objeví Kateřina Jalovcová či Michaela Kapustová a jako Revírník se představí Jakub Kettner nebo Svatopluk Sem. Režisérem inscenace, jejíž hudební nastudování je dílem hudebního ředitele opery Národního divadla dirigenta Roberta Jindry, je Ondřej Havelka. V Národním divadle v Praze se 20. března uskuteční prezentace kompletu historických audio a video nahrávek českého barytonisty Zdeňka Otavy. Profesor Zdeněk Otava (11. března 1902 Vítějeves – 4. prosince 1980 Praha) byl český operní pěvec, profesor sólového zpěvu na Akademii múzických umění. Jeho manželkou byla zpěvačka Marie Zajíčková. V sezoně 1925/1926 byl sólistou opery Slovenského národního divadla v Bratislavě. V letech 1926 až 1929 získal angažmá ve Státním divadle v Brně. Členem souboru opery pražského Národního divadla byl od května 1929 do prosince 1972, kdy odešel do důchodu.
V Bratislavě jsou ohlášeny premiéry Mozartovy opery La clemenza di Tito na 21. a 22. března do historické budovy Slovenského národního divadla. Režie se ujal Jiří Nekvasil, scénu vytvořil Daniel Dvořák a hudební nastudování si vzal na starost Friedrich Haider.Dvě zřídka uváděné opery z období baroka zazní 22. března v brněnském Divadle na Orlí. Drama Bouře Henryho Purcella a Brixiho hříčku Bylť jest jednou kantor dobrý připravují studenti Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. Na dvojprogramu pracuje více než stovka adeptů operního řemesla. Obě inscenace mají kontrastní výpravu, tedy kostýmy a scénografii. Zatímco postavy v Brixiho hře jsou ošaceny a nalíčeny moderním, až extravagantním způsobem, v Bouři se potkávají fantastické bytosti s postavami v kostýmech z alžbětinské doby.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Ve věku sedmdesáti let 9. března zemřel bývalý ředitel Salcburského festivalu, pařížské Národní opery i madridského divadla Teatro Real Belgičan Gerard Mortier. Podle agentury AFP trpěl Mortier rakovinou, ale až do loňského dubna zastával funkci ředitele Teatro Real. Mortier absolvoval studium práva a komunikace, avšak od mládí se zajímal o umění. Kromě jiného byl uměleckým šéfem Salcburského festivalu, který se snažil zmodernizovat a otevřít i novým tvůrcům. V čele festivalu stál do roku 2001 a na repertoár zařadil díla mnoha autorů dvacátého století, přizval ke spolupráci modernistické a nekonformní režiséry a začal nabízet i experimenty a alternativní umění v nezvyklých prostorách. Praha
Výroční ceny portálu Opera Plus v oboru balet a jiný tanečně dramatický žánr získali sólista Ondřej Vinklát a demisólistka Marta Drastíková, a to za titulní role v Prokofjevově Romeovi a Julii v choreografii Petra Zusky, a Vinklát též za Mistra v baletu Čarodějův učeň. Ten přinesl také cenu za nejlepší choreografii baletnímu mistrovi a choreografovi Janu Kodetovi. V hlasování veřejnosti tak zabodoval ve všech třech kategoriích soubor Baletu Národního divadla v Praze. Zvláštní cenu šéfredaktora Opery Plus získala primabalerína Anglického národního baletu Daria Klimentová.
Regiony
Jeden z nejlepších současných světových tenoristů, Argentinec José Cura 15. března poprvé vystoupil v Ostravě. Doprovodil jej pětasedmdesátičlenný Orchestr Opery Jihočeského divadla z Českých Budějovic, vedený dirigentem Mariem De Rose, rovněž z Argentiny. Jako hosta pozval Cura slovenskou operní pěvkyni Lindu Ballovou. Sám Cura se předvedl i jako kytarista. Koncert sledovalo v ČEZ Aréně na tři tisíce diváků.
Výročí
20. března 1918 se ve Štýrském Hradci narodil hudební vědec, skladatel a pedagog Lubomír Peduzzi. Studovat začal v Uherském Brodě, ale ještě během gymnázia přešel do Brna. Soukromě přitom studoval skladbu a hudební teorii u Pavla Haase, později na konzervatoři dirigování u Jaroslava Kvapila a Antonína Balatky. Zemřel 4. října 2008 v Brně.
21. března 1839 se v Karevu narodil ruský hudební skladatel Modest Petrovič Musorgskij. Pocházel ze šlechtického rodu. Hudbu po celý život provozoval víceméně jako koníček. Živil se totiž jako důstojník a později jako úředník. Zemřel 16. března 1881 v Petrohradě.
25. března 1918 v Paříži zemřel francouzský skladatel Achille-Claude Debussy. Jeden z nejvýznamnějších představitelů hudebního impresionismu, který své umělecké názory sdílel s malíři a básníky, se narodil 22. srpna 1862.
Foto Christian Steiner, archiv, Jozef Barinka
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]