Týden s hudbou (5)

  1. 1
  2. 2
Co přinese tento týden V nadcházejícím týdnu zveřejní svoje programy Hudební festival Znojmo a festival nové a experimentální hudby Ostravské dny. Netradiční …

Co přinese tento týden
V nadcházejícím týdnu zveřejní svoje programy Hudební festival Znojmo a festival nové a experimentální hudby Ostravské dny.

Netradiční inscenaci opery Bedřicha Smetany Hubička v režii Tomáše Studeného připravují na začátek června divadelníci z brněnské operní dílny VCHOD. Pojmou ji jako intimní příběh hledání nešťastně ztracené lásky, svázané dobovými zvyklostmi a rituály. Čtyři představení se uskuteční od 3. do 6. června v Divadle na Orlí, kde se nedávno hrála také studentská „komiksová“ verze Smetanovy Prodané nevěsty.

Ve věku 77 let zemřel minulé úterý významný český jazzový trombonista Svatopluk Košvanec, který patřil k významným osobnostem českého jazzu. Pohřeb bude v úterý 4. června v Ústí nad Labem.Ve čtvrtek se v katedrále sv. Víta na Pražském hradě uskuteční koncert Defiant Requiem: Verdi v Terezíně. Jde o připomínku interpretace Verdiho díla 1942 v Terezíně, kde je pod taktovkou Rafaela Schächtera mezi lednem 1942 a říjnem 1944 patnáctkrát provedli jako manifestaci proti nacistickému útlaku židovští vězni. Skladbu provede Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, jako sólisté vystoupí pěvci Jitka Burgetová, Veronika Hajnová, Steven Tharp a Roman Vocel.

Zřejmě vůbec poprvé bude v České republice uvedena premiéra tragické opery Anna Bolena od Gaetana Donizettiho, a to ve čtvrtek 6. června v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě. Národní divadlo moravskoslezské pověřilo hudebním nastudováním dirigenta Olivera Dohnányiho, režie se ujal Ivan Krejčí a scény Milan David. Titulní role nevinné anglické královny odsouzené k smrti svým necitelným manželem Jindřichem VIII., který už ji nemiluje, se ujmou hned ve třech alternacích Agnieszka Bochenek-Osiecka, Elona Korzhevych a Jana Šrejma Kačírková.V pátek se neuskuteční recitál mezzosopranistky Angeliky Kirchschlager, pořadatel totiž oznámil, že koncert se z technických důvodů ruší.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Zahraničí

Český stát chce přispět ke zlepšení mezietnických vztahů, ale i k podpoře hudebního vzdělávání v Kosovu. Uspořádá proto druhý ročník Evropské letní hudební akademie. V kosovské metropoli Prištině se uskuteční od 14. do 24. července.

Ve středu měla v Římě premiéru jednoaktová opera nazvaná Lenin pokoj, která vznikla na motivy příběhu unesené Rakušanky Nataschy Kampuschové. Jde o součást představení nazvaného Žena, otrokyně v mém domě. Druhou částí diptychu je jednoaktovka s názvem Fadwa. Oba příběhy pojednávají o utiskování žen v současném světě.
Praha
Pražské jaro představilo v pondělí  v Obecním domě francouzského dirigenta Emmanuela Villauma a Slovenskou filharmonii. Součástí francouzského programu byl Houslový koncert od Ľubice Čekovské, jehož sólistou byl věhlasný francouzský houslista Augustin Dumay.

K vrcholným zážitkům na festivalu se zařadil písňový večer německého barytonisty Matthiase Goerneho, jehož doprovodil francouzský klavírista Pierre-Laurent Aimard. Zpíval písně Ludwiga van Beethovena, Franze Schuberta a Johannesa Brahmse. Podle hudebního publicisty Jindřicha Bálka, který svou recenzi publikoval v Lidových novinách, šlo o ukázku zcela výjimečného vokálního umění, ale také programu, jaký u nás nemá tradici a klade na posluchače značné nároky. Také právě tento recitál byl až do poslední chvíle nevyprodán, ačkoli se letos koncerty téměř do posledního místa obsadily. „Goerne zpíval obě poloviny koncertu bez pauzy a jakoby na jeden nádech – takže dvakrát čtyřicet minut souvislého zpívání. Vybral písně, které se tematicky pohybují v jednom širokém okruhu – téma smrti a pomíjivosti, ale také naděje a vůbec duchovnosti,“ podotknul Bálek. Pořadatelé však podle Bálka předvedli nepochopitelnou ukázku provincialismu. Goerne musel jasným gestem vykázat televizní kameru jako nějakého japonského turistu – to se ho nikdo ani nezeptal? A hlavně, v takto výsostném a zároveň náročném programu český posluchač ocení každou textovou oporu. Znalec mohl být rád, že v programu jsou texty alespoň v němčině – u takto koncipovaného programu se ale záhy ztratí i zdatnější němčináři, konstatoval Bálek.K vydařeným koncertům se rovněž zařadil i recitál mezinárodně uznávaného houlisty Renauda Capucona a mladé gruzínské klavíristky Khatii Buniatishvili, kteří se v rámci Pražského jara představili v úterý v Rudolfinu. V Anežském klášteře účinkoval se soudobou hudbou soubor Ars Cameralis.

Napjatá očekávání splnilo provedení oratoria La passione di Nostro Signore Gesú Cristo, které Josef Mysliveček zkomponoval na pašijový námět o ukřižování Ježíše Krista. Ve středu ho ve Dvořákově síni Rudolfina představily soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 pod vedením svého uměleckého vedoucího Václava Lukse.  V náročných sólových partech se předvedli tenorista Krystian Adam, sopranistky Martina Janková a Simona Houda Šaturová a mezzosopranistka Sophie Harmsen. Obecní dům patřil naopak francouzskému repertoáru a sopranistce Olze Pasiecznik, varhanistce Evě Bublové, Kühnovu smíšenému sboru a Pražským symfonikům, které vedl Jean-Claude Casadesus.

Skladba Not I polské skladatelky Agaty Zubelové zvítězila v 60. ročníku Mezinárodní tribuny skladatelů. V kategorii autorů do 30 let uspěl islandský skladatel Úlfur Hansson se skladbou So very strange. Setkání rozhlasových tvůrců, dramaturgů, producentů a skladatelů věnujících se soudobé hudbě se uskutečnilo ve dnech 28. až 31. května. Hlasující delegáti vybírali z 51 soudobých děl ze třiceti zemí světa.

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Napsat komentář