Týden s hudbou (80)

Co přinese tento týden
Zahraničí 
Premiéru inscenace opery Richarda Strausse Salome chystá Slovenské národní divadlo na pátek 14. listopadu u příležitosti sto padesátého narození skladatele, a to ve spolupráci s režisérem Hansem-Joachimem Ruckhäberlem a v hudebním nastudování hudebního ředitele Opery SND Friedricha Haidera.

 

Praha
Brousek a Martinů na jednom pódiu. Pod tímto sloganem se odehraje druhý koncert z nové abonentní řady Nové horizonty, se kterou Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupil minulý měsíc do Obecního domu. V pondělí 10. listopadu zazní vedle děl klasiků dvacátého století Bohuslava Martinů, Samuela Barbera a Sergeje Prokofjeva také jedna premiéra – Symfonie č. 1 z dílny všestranně talentovaného Ondřeje Brouska. Dirigovat bude Jean-Michaël Lavoie z Francie, večerem opět provedou Lucie Výborná a Jan Pokorný. Přímý přenos koncertu vysílá Český rozhlas – Vltava.

Rusko mystické – druhý koncert komorního cyklu PKF-Prague Philharmonia představí v pondělí 10. listopadu skladby Sergeje Prokofjeva, Alfreda Schnittkeho a Dmitrije Šostakoviče pro klavír a violoncello. Sólisty večera budou Lukáš Pospíšil (violoncello) a Marek Šedivý (klavír).

Už podesáté zvou Vinořští na již tradiční benefici ve prospěch tamních vzácných barokních varhan v kostele Povýšení sv. Kříže. Galakoncert pro varhany se tam uskuteční v úterý 11. listopadu 2014 od 19 hodin. Svoje vystoupení v rámci jubilejního galavečera přislíbili sopranistky Maria Kobielska, Simona Procházková, Jana Sibera, Petra Šimková Alvarez a Marina Vyskvorkina, mezzosopranistky Markéta Dvořáková a Michaela Kapustová, tenoristé Jan Markvart, Václav Sibera a Nikolaj Višnjakov, barytonisté Michal Křístek, Oldřich Kříž a Petr Matuszek, a konečně basisté Milan Bürger a Zdeněk Plech. Chybět nebude ani houslista Petr Maceček, klavírista a varhaník Pavel Voráček a v neposlední řadě také sbor Camerata Praha.Tečku za Strunami podzimu chystají pořadatelé na středu 12. listopadu v Roxy/NoD, kde proběhne Klubová noc Spotlight. Na tomto minifestivalu letos dramaturgie zaostřila na současnou elektronickou, hip-hopovou, soulovou a alternativní scénu. Nabitý line-up nabízí britské Young Fathers, kteří jsou dnes na špičce toho nejaktuálnějšího hip-hopového dění, elitní představitelku amerického elektronického soul-punku Xenii Rubinos, multiinstrumentalistu Taylora McFerrina či objevy britské elektronické scény LAW. Pozoruhodný zážitek slibuje nečekané spojení zvuku chrámových varhan a elektroniky, které přinese premiéra projektu přední varhanice mladé generace Kateřiny Chrobokové, která se pod pseudonymem Katt odvážně vlomila na pole experimentální elektronické muziky. S francouzským producentem, tvořícím pod jménem DaFake Panda, dokážou, že královský nástroj si může rozumět i s elektronikou.

Osobnost týdne
Kateřina Chroboková svoji mezinárodní kariéru zahájila vítězstvím na Oundle International Organ Festival v Anglii. Součástí tohoto ocenění bylo pět recitálů na mezinárodních varhanních festivalech ve Warwicku, Coventry, St. Albans, Cambridgi a ve slavné St. Pauls Cathedral v Londýně. Od té doby koncertovala již v mnoha zemích Evropy i v zámoří. Představila se mj. na koncertních pódiích v Anglii, Belgii, České republice, Holandsku, Litvě, Lucembursku, Německu, Polsku, Portugalsku a Mexiku.Pravidelně spolupracuje s významnými českými a zahraničními orchestry a festivaly: např. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, Moravská filharmonie Olomouc, Komorní filharmonie Pardubice, Janáčkův komorní orchestr, Anima Eterna, Festival de México en el Centro Histórico v Mexiku, Klara Festival v Bruselu, Mezinárodní hudební festival Pražské jaro, Janáčkův Máj a mnoho dalších.

K nejdůležitějším pedagogům Kateřiny Chrobokové patřili Mgr. Martina Zelová (Janáčkova konzervatoř v Ostravě), prof. Kamila Klugarová (obor hra na varhany) a doc. Barbara Maria Willi, Ph.D., (obor hra na cembalo na Janáčkově akademii múzických umění v Brně diplom MgA.), prof. Jan Raas (Vysoká škola umělecká v holandském Utrechtu, Master Degree) a prof. Reitze Smits (v belgickém Leuvenu, koncertní diplom). V současné době si doplňuje vzdělání studiem generálbasu u prof. Jespera Christensena na basilejské Schole cantorum a zároveň studuje v doktorském cyklu na Janáčkově akademii múzických umění v Brně na L´Ecole Doctorale Esthétique et Technologies des Arts v Paříži pod dvojím vedením – prof. Ing. Ivo Medek, Ph.D. (JAMU) a prof. Ivanka Stoianova (EDESTA, Paris). V listopadu 2007 obdržela Cenu ministra školství za vynikající výsledky. V letech 2004–2009 vyučovala Kateřina Chroboková na Janáčkově konzervatoři v Ostravě. Byla několikrát přizvána jako lektorka ke spolupráci na mezinárodních kurzech pro varhaníky na Oundle International Festival for Organists v Anglii a na University of Glasgow ve Skotsku.

***

Jednota pro zvelebení hudby v Čechách připravila druhý ročník festivalu Kultura v srdci Prahy, který probíhá v Koncertním sále konzervatoře. Festivalová dramaturgie neopomněla ani hudebně dramatický žánr, a tak ve čtvrtek 13. listopadu bude uvedena hra čínského dramatika Gao Xihgjian Druhý břeh plná mystiky, poezie i humoru. Představení se uskuteční v Divadle Na Rejdišti. Současně se v koncertním sále Pražské konzervatoře uskuteční Koncert oddělení dřevěných dechových nástrojů.

Druhý ročník Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného bude zahájen v sobotu 15. listopadu 2014 vystoupením Berlínských filharmoniků se Sirem Simonem Rattlem. V první polovině koncertu zazní v podání Ivo Kahánka Klavírní koncert č. 4 – „Inkantace“ Bohuslava Martinů, který filharmonikové zařadili na přání Pražského jara. V druhé polovině zazní Beethovenova Symfonie č. 9, v jejímž závěru nalézáme slavnou Ódu na radost – koncert je současně věnován dvacátému pátému výročí pádu Berlínské zdi a konce komunistické nadvlády ve střední a východní Evropě. Lesk pražskému provedení dodá také přítomnost hvězdného kvarteta pěveckých sólistů se sopranistkou Sally Matthews, altistkou Bernardou Fink, tenoristou Chris-tianem Elsnerem a barytonistou Hanno Müller-Brachmannem.O den později, v neděli 16. listopadu, se v sólovém recitálu představí Jitka Čechová. V úvodu programu sestávajícího ze tří klavírních sonát zazní  kompozice Leoše Janáčka „I. X. 1905“, kterou tolik obdivoval také Rudolf Firkušný. Dále zazní Beethovenova Sonáta f moll, op. 57, „Appassionata“ a koncert uzavírá Sonáta g moll Bedřicha Smetany.

Letos uplynulo rovných padesát let od chvíle, kdy trojice Luboš Ogoun, Pavel Šmok a Vladimír Vašut ohlásila vznik skupiny Studio Balet Praha, přímého předchůdce dnešního Pražského komorního baletu. Toto kulaté jubileum si připomeneme slavnostním galavečerem, který se bude konat v neděli 16. listopadu ve Stavovském divadle. Představí se na něm nejen práce významných českých choreografů, experimentátorů a zakladatelů souboru Pavla Šmoka a Luboše Ogouna, ale také tvorba choreografa a současného šéfa baletu Národního divadla v Praze Petra Zusky, jehož počáteční kariéra je s Pražským komorním baletem neodmyslitelně spjata.

Letošní dvanáctý ročník Malostranských komorních slavností je věnován stému výročí narození Josefa Páleníčka. Festival bude pokračovat v neděli 16. listopadu, kdy ve Valdštejnském paláci vystoupí mezzosopranistka Veronika Hajnová za klavírního doprovodu Martina Kasíka.
Regiony
Nejznámější českou operu Antonína Dvořáka Rusalka připravil balet Moravského divadla Olomouc tentokrát zcela netradičně v tanečním ztvárnění. Nelehkého úkolu poprvé převést příběh o nenaplněné touze vodní víly, střetu lidského a nadpřirozeného světa, kontrastu živlů i charakterů do řeči těla se ujal šéf baletního souboru Robert Balogh. Premiéra je plánovaná na pátek 14. listopadu.

Mladí pěvci z dvaceti zemí přijedou na letošní čtyřicátý devátý ročník Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka do Karlových Varů. Zhruba sto dvacet mladých zpěváků bude od pátku 14. do 21. listopadu soutěžit v kategoriích Junior, Píseň a Opera. Předsedou odborné poroty bude i tentokrát Peter Dvorský. Největší zastoupení mezi soutěžícími bude mít tradičně Česko, ale hodně mladých talentů přijede i ze Slovenska nebo Ruska. Přijedou ale i pěvci ze vzdálených destinací, Japonska, Jižní Koreje, Spojených států, a dokonce i Tunisu. Letošní novinkou je zařazení nové kategorie Operní naděje. Vznikla na základě návrhů ředitelů konzervatoří a je určena mladým talentům od šestnácti do dvaceti let z Česka a Slovenska.

pátek 14. listopadu se uskuteční i premiéra baletu Petra Maláska a Libora Vaculíka Někdo to rád horké v Severočeském divadle Ústí nad Labem. Libor Vaculík se nechal volně inspirovat stejnojmenným slavným americkým filmem Billyho Wildera, nicméně děj přenesl z prostředí dívčí kapely do tanečních sálů a pódií.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Vynálezce saxofonu, uznávaný belgický hudební nástrojař a výborný flétnista a klarinetista Adolphe Sax se narodil před dvě stě lety, 6. listopadu 1814. Saxofon sestrojil kolem roku 1840. O šest let později si ho nechal patentovat. Sax zkoušel hudební nástroje vyrábět už od šesti let. V patnácti vyrobil pro Průmyslovou výstavu v Bruselu klarinet ze slonoviny a dvě flétny, které vyvolaly obdivné reakce. O pět let později pak Sax vyrobil basklarinet. Ve zdokonalování klarinetů a jiných nástrojů Sax pokračoval i v dalších letech. Když v únoru 1894 Sax, zcela bez peněz a zapomenut, zemřel, byl saxofon pouze nástrojem vojenských kapel a nijak pronikavě se neuplatnil ani v orchestrální hudbě. Plně doceněn byl až čtvrt století po smrti svého „otce“, kdy se ho ujal jazz, zatímco vážná hudba vzala saxofon na vědomí dokonce až po sto letech.Srbský filmový režisér Emir Kusturica se příští rok představí milovníkům opery v poněkud netradiční roli libretisty. V benátském divadle La Fenice totiž bude mít premiéru opera Most na Drině, kterou složil srbský houslista a dlouholetý Kusturicův spolupracovník Dejan Sparavalo. Známý filmař pro ni zpracoval libreto podle předlohy z pera nositele Nobelovy ceny Iva Andriće. Andrić napsal román o několika generacích obyvatel dnes bosenského města Višegrad během druhé světové války a vydal ho v roce 1945. Prvkem, jež spojuje celý příběh, je dění okolo mostu přes řeku Drinu, který byl ve městě postaven v šestnáctém století. Datum premiéry divadlo zatím nezveřejnilo, pravděpodobně to ale bude na jaře či v létě příštího roku. 

Praha 
Multifunkční pražská hala Forum Karlín se od začátku letošního listopadu stala domovskou scénou orchestru PKF – Prague Philharmonia. Forum Karlín poskytuje filharmonii prostor pro zkoušky, vzdělávací koncerty pro děti a školy a další hudební aktivity. Hala například přivítala hudebníky z PKF na generální zkoušce koncertu Pocta Jarmile Novotné na zámku Liteň, jehož záznam odvysílá 17. listopadu Česká televize.Symfonický orchestr Českého rozhlasu s dirigentem Ondrejem Lenárdem v pondělí v pražském Rudolfinu uvedli skladby Maurice Ravela a Clauda Debussyho. Sólo v Ravelově koncertu G dur přednesl klavírista Vladimir Sverdlov-Ashkenazy, osmatřicetiletý rodák. V programu zazněla Ravelova choreografická báseň pro orchestr La Valse a Koncert pro klavír a orchestr G dur, preludium k Faunovu odpoledni podle básně Stephana Malarmé a tři symfonické skici pro orchestr od Clauda Debussyho.

V pražském Divadle Archa zazněla 3. listopadu česká premiéra 3. symfonie amerického minimalisty Philipa Glasse. V rámci koncertního programu Americano ji zahrál pražský orchestr Ensemble Inégal pod vedením Adama Viktory. Čtyřvětá Symfonie č. 3 pro devatenáct smyčců měla premiéru v roce 1995 v provedení Stuttgart Chamber Orchestra. Její tuzemská premiéra bude vrcholem večera, uvedení v Divadle Archa nebylo náhodné. Právě v Arše vystoupili Glass s básníkem Allenem Ginsbergem v roce 1996.

Festival Struny podzimu v pondělí ovládlo netradiční spojení dvou nástrojů a virtuózních hráčů – mandolínisty Chrise Thilea a jazzového pianisty Brada Mehldaua. Jejich koncert se uskutečnil ve Velkém sále pražské Lucerny, kam ho pořadatelé přesunuli pro velký zájem posluchačů. I ten se ale zaplnil do posledního místa. Držitel tří cen Grammy Thile je letošním festivalovým objevem. Ve středu v rámci festivalu Struny podzimu vystoupil v pražském Rudolfinu jihoafrický trumpetista a zpěvák Hugh Masekela, který je označován za jednu z klíčových postav jazzové hudby posledních let. V Rudolfinu s ním zahrál významný newyorský pianista Larry Willis, který spolupracoval s umělci zvučných jmen, jako jsou Stan Getz, Cannonball Adderley, Carla Bley nebo skupina Blood, Sweat And Tears.Premiéru skladby Elevation Andrewa Svobody a výběr z Prokofjevova baletu Romeo a Julie nabídl na svých koncertech v pražském Obecním domě 5. a 6. listopadu Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK. Soubor na abonentních koncertech uctil své koncertní mistry. Těm současným dal prostor v sólových partech slavného Brahmsova Koncertu pro housle, violoncello a orchestr a moll – Rita Čepurčenko (housle) a Miloš Jahoda (violoncello). Koncerty však nabídly i možnost setkání s bývalými koncertními mistry FOK, kteří si užívali roli čestných hostů. Mezi pozvanými byl například Zdeněk Koníček, zakladatel Kvarteta hl. m. Prahy.

V Dvořákově síni pražského Rudolfina se v sobotu konal pamětní koncert u příležitosti dvacátého pátého výročí pádu Berlínské zdi a železné opony v Evropě. Na programu se podíleli umělci, které v minulosti pronásledoval komunistickým režim. V podání Severoněmecká filharmonie Rostock zazněla díla Beethovena, Dvořáka a Šostakoviče, včetně sboru vězňů z Beethovenovy opery Fidelio. Na akci se podílela Platforma evropské paměti a svědomí. Dirigentem filharmonie byl Ulrich Backofen, rodák z Drážďan, který se sám stal v bývalé NDR obětí totalitní zvůle a dříve, než mohl odejít na Západ, byl politickým vězněm.

Regiony
Umělecké sdružení ProART uvedlo v sobotu v brněnském Uměleckoprůmyslovém muzeu k deseti letům své existence projekt Motion scores. K současnému Roku české hudby oslovil umělecký vedoucí, choreograf a tanečník Martin Dvořák dalších devět tvůrců, aby vytvořili na hudbu slavných českých skladatelů minulého století deset tanečních vystoupení. Choreografy přizval na základě zkušeností z předešlé spolupráce s ProARTem. Malajsijec Gabriel Wong nyní pracoval s hudbou Jaroslava Ježka. Dvořáka zpracovala německá choreografka Baerbel Stenzenberger a například Martinů Jan Březina. Mezi choreografy, kteří přijali účast na projektu, jsou také umělci ze Slovenska, Švýcarska, Izraele nebo z Velké Británie.Divadlo Antonína Dvořáka v Příbrami v příštím roce uvede několik klasických titulů. Návštěvníci malé scény se mohou těšit na netradiční zpracování známé opery Bedřicha Smetany Prodaná nevěsta na závěr sezony v režii Ondřeje Lážnovského. Divadlo využije toho, že herci rádi zpívají a mají i vlastní kapelu, která v divadle vystupuje.

Výročí
Před devadesáti lety, 14. listopadu 1924 se narodil vynikající ruský houslista Leonid Kogan (zemřel 17. prosince 1982).

15. listopadu oslaví osmdesátiny někdejší přední sólistka Janáčkovy opery v Brně, sopranistka Jarmila Krátká.

16. listopadu se dožije devadesáti let dlouholetý liberecký tenorista Jan Malík

Foto Aleš Střecha, archiv

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat