Týden s hudbou (92)

Co přinese tento týden
Praha

V úterý 3. února, ve středu 4. února, ve čtvrtek 5. února a v neděli 8. února budou Tučňáci OPĚT v Rudolfinu. Proč se na koncertě nemluví? Je dirigent na pódiu opravdu potřeba? Proč vypadají hudebníci jako tučňáci? Dokázala by vaše paní učitelka nebo maminka dirigovat Českou filharmonii? A jak dlouhá je cesta od skladatele k posluchači? Těmito a spoustou dalších záludných otázek se budou zabývat Pavel Liška, Vojtěch Jouza a Česká filharmonie ve své hudební laboratoři určené pro děti od šesti do dvanácti let anebo pro kohokoli, koho to zajímá a stydí se zeptat. Poodhalte zákulisí klasické hudby a život velkého orchestru.Příběh Mozartovy Kouzelné flétny převypráví divákům Stavovského divadla v Praze režisér Vladimír Morávek ve světě koláží výtvarníka Miroslava Huptycha. Premiéra opery v hudebním nastudování Jaroslava Kyzlinka se uskuteční ve čtvrtek 5. února. V Morávkově koncepci vystupuje kromě pěvců také postava samotného Mozarta, kterou ztvární Martin Donutil v alternaci s Ondřejem Matajem. Inspirací nové Kouzelné flétny bylo podle inscenátorů hollywoodské zpracování režiséra Miloše Formana. V inscenaci vystoupí pěvci mladší a střední generace – Jana Sibera, Olga Jelínková, Marie Fajtová, Richard Samek, Jiří Brückler, Ondřej Koplík a další.

Pražský filharmonický sbor má ve čtvrtek 5. února v Dvořákově síni pražského Rudolfina slavnostní koncert ke svému osmdesátému výročí. Na programu bude kantáta Svatba Igora Stravinského se čtyřmi klavíry a bicími, dále zazní místy jazzová Gloria soudobého anglického skladatele Johna Ruttera a výběr z motet Antona Brucknera. Současně s koncertem bude v Rudolfinu zahájena výstava mapující historii sboru. Pražský filharmonický sbor činnost zahájil v roce 1935 pod vedením zakladatele Jana Kühna jako Sbor Radiojournalu Praha, později jako Český pěvecký sbor. Svoji první nahrávku uskutečnil v roce 1952, šlo o Dvořákovo Stabat mater s Českou filharmonií a Václavem Talichem.Dvanáctý ročník Festivalu hudebního divadla Opera 2015 se přehoupl do druhé poloviny a v tomto týdnu nabídne v pátek 6. února Pucciniho Tosku v inscenaci Severočeského divadla Ústí nad Labem. V sobotu 7. února představí brněnský Ensemble Opera Diversa dílo Ondřeje Kyase a Pavla Drábka Ponava (Zmizelé řeky). A v neděli 8. února zazní opera Josefa Bohuslava Foerstera Eva v podání Divadla F. X. Šaldy Liberec.

Porovnání české a německé scény současného tance nabídne festival, který se uskuteční postupně v Praze, Lipsku a Drážďanech. Přehlídka nazvaná Danse transit začne v neděli 8. února v Praze, kde potrvá v divadlech Archa a Ponec do 12. února. Pražská část se soustředí na představení německých tvůrců, přehlídka bude pokračovat na přelomu února a března v Lipsku a v Drážďanech, kde zase vystoupí čeští tanečníci a soubory. Českou část programu zahájí soubor 420PEOPLE v nové choreografii Phrasing the Pain od Ann Van den Broek a lipský tanečník Hermann Heisig v duetu Pongo Land. V divadle Ponec se 10. února mohou diváci seznámit s Wagnerem Moreirou a jeho představením Um(-)räumen!, kterého doplní Davide Sportelli s inscenací Vessels. Pražskou část zakončí Anna Till ve Flat Scream a soubor Nanohach s inscenací Move On

Regiony
Démon nebo pokora? Pátý koncert řady Brno Contemporary Orchestra BCO z cyklu Hodiny minulosti se uskuteční v úterý 3. února v brněnském Besedním domě. Půjde o poslední koncert brněnského souboru, věnujícího se interpretaci soudobé hudby a hudbě dvacátého století, v této koncertní sezoně.

Prostřednictvím veřejné sbírky shromažďují farníci z Brna – Králova Pole peníze na nové varhany pro chrám Nejsvětější Trojice. Cílem je získat nástroj, který dobře poslouží při mších i koncertech. Jejich snahu podpoří ve středu 4. února houslista České filharmonie Josef Špaček benefičním koncertem v brněnském Besedním domě.Opera Čarokraj skladatele Marka Ivanoviće zazní po pražském Národním divadle také v brněnském. Tvůrci tento titul označují jako rodinnou operní expedici, která může být pro mladé diváky ideálním seznámením s hudebním divadlem. Publikum zavítá nejprve do zákulisí proměněného v mytologický svět plný fantastických zvířat a teprve poté do hlediště. V Praze se Čarokraj hraje od roku 2012, scénu a kostýmy vytvořili Matěj Forman a Andrea Sodomková. Pro brněnskou inscenaci dokonce kostýmů přibylo, stejně jako mytologických zvířat na scéně. Jeviště Janáčkova divadla je totiž větší, což si vyžádalo také další dílčí úpravy dekorací. Brněnská inscenace tedy podle tvůrců není replikou té pražské. Změnila se také většina obsazení, byť v roli Žabáka znovu účinkuje Vladimír Javorský. Skladatel pro nové provedení dále revidoval partituru, ani hudba tak nezůstane beze změn. Národní divadla v Praze a Brně budou Čarokraj uvádět střídavě. Ve zbytku aktuální sezony se brána světa fantazie otevře v Brně, na podzim pak znovu v hlavním městě. Střídání je zatím podle uměleckého šéfa brněnské opery Jiřího Heřmana domluveno na tři roky. Brněnská premiéra se uskuteční v pátek 6. února.Slezské divadlo v Opavě chystá na neděli 8. února premiéru tanečního zpracování Goethova Fausta. Autorem choreografie je Valerij Globa, hudbu vytvořili Richard Mlynář a Jaroslav Novák, výprava je dílem Jiřího Jelínka.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Sněhová bouře, která ochromila život řady velkých amerických měst, udělala čáru přes rozpočet i newyorské Metropolitní opeře. Ta musela kvůli kalamitě zrušit svoji pondělní premiéru Čajkovského Jolanty a Bartókova Modrovousova hradu, v nastudování Mariusze Trelińského a Valery Gergijeva, s Annou Netrebko v titulní roli Čajkovského opery. Svoje dveře byla nucena zavřít i Carnegie Hall, kalamita postihla i New York Philharmonic.Španělský pěvec Plácido Domingo vystoupí v září v Los Angeles v moderní verzi opery Giacoma Pucciniho Gianni Schicchi. Tuto verzi před lety vytvořil americký filmový tvůrce a dramatik Woody Allen. V Los Angeles Woody Allen coby režisér své adaptace jednoaktové opery Gianni Schicchi slavil úspěch již v roce 2008. Jeho inscenace Pucciniho Triptychu, tedy oper Plášť, Sestra Angelika a Gianni Schicchi měla tehdy u kritiků velmi dobrý ohlas.

Izraelský dirigent Israel Yinon zemřel ve čtvrtek přímo během vystoupení před očima návštěvníků kulturní haly ve švýcarském Lucernu. Zesnulý umělec se mimo jiné zajímal i o skladatele pocházející z území nynější České republiky, kteří kvůli svému židovskému původu zahynuli v koncentračních táborech. Yinon ve čtvrtek dirigoval Alpskou symfonii Richarda Strausse, když náhle zkolaboval. Přivolaní lékaři se umělce ještě pokoušeli zachránit, v nemocnici byl ale prohlášen za mrtvého.

Praha
V úterý v rámci projektu Hvězdy světové opery 2015 vystoupili v pražském Obecním domě britský barytonista Simon Keenlyside se slovenským basistou Štefanem Kocánem. Za doprovodu PKF – Prague Philharmonia pod vedením Rastislava Štúra se představili v projektu nazvaném Mozart vs. Verdi.Stavovské divadlo v Praze připomnělo v úterý 259. výročí narození Wolfganga Amadea Mozarta. V divadle spojeném s Mozartovým pražským působením vystoupil Orchestr Národního divadla pod vedením Roberta Jindry, sólisty letošních oslav byli německá mezzosopranistka Dorothea Spilger, sopranistka Jana Šrejma Kačírková, barytonista Svatopluk Sem a fagotista Jan Hudeček, který přednesl Koncert pro fagot a orchestr B dur. Koncert otevřela předehra k opeře Král pastýřem, dále zazněly árie z Kouzelné flétny a Figarovy svatby.Argentinský pěvec José Cura vystoupil 29. ledna v Praze ve Státní opeře, kde se představil v titulní roli opery Giuseppe Verdiho Otello pod taktovkou tamního hudebního ředitele Martina Leginuse. Role Desdemony se ujala Eva Hornyáková a Jagem byl Richard Haan. V následujícím termínu 24. února, kdy si José Cura svého pražského Otella zopakuje, bude Desdemonou Pavla Vykopalová. Cura věří, že jeho spolupráce se Státní operou nekončí.

Komplexní rekonstrukce historické a provozní budovy pražské Státní opery, která by měla začít 1. července 2016, bude stát 715 milionů korun. Původně se hovořilo o poloviční částce. Opravy by měly začít po skončení sezony 2015/2016. V tiskové zprávě to uvedl ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL). Historická budova Státní opery bude podle ministra blíže nespecifikovaný čas uzavřena. „V žádném případě to však neznamená, že bude soubor Opery Národního divadla rozpuštěn nebo něco takového. Budeme pro umělce hledat uplatnění v jiných souborech Národního divadla,“ uvedl Herman. Největší bolestí staré budovy jsou podle ředitele Národního divadla Jana Buriana rozvody – zejména elektroinstalace, voda, topení a odpady. Nutná je i sanace vlhkosti. Uskuteční se také restaurátorské práce na interiérové výzdobě hledištní části. Rekonstrukcí projde i skleněná fasáda přilehlé provozní budovy. V divadle budou opraveny šatny umělců i sociální zázemí.Nové ocenění nazvané Mecenáš české kultury bude udílet ministerstvo kultury, výrazný podíl na rozvoji hodnot ve společnosti úřad odmění cenami zvanými Rytíř nebo Dáma české kultury. Na návrh současného ministra Daniela Hermana to schválila vláda. Ocenění Mecenáš české kultury se bude udílet lidem i firmám za výraznou zásluhu o podporu české kultury, zejména výtvarného a scénického umění. Ministr Daniel Herman chce zavedením nového ocenění poděkovat těm, kdo podporují umělecké projekty či památky jinak než sponzoři, tedy bez toho, aby za svoji podporu vyžadovali vyvěšení firemního loga. Domnívá se, že společenské uznání mecenášských aktivit by mohlo inspirovat i další lidi k podpoře kultury a umění.

V sobotu se se zlatou kapličkou nadobro rozloučila inscenace Čajkovského Louskáčka v choreografii Youriho Vàmose. Premiéru měla 9. prosince 2004, kdy se v titulní roli představil Jiří Kodym. Roli si zopakoval i po deseti letech, při sobotní derniéře.
Regiony
V pondělí zemřel muzikolog a významný znalec moravské lidové hudby Jan Trojan. Bylo mu osmdesát osm let. Působil také jako rozhlasový redaktor a dlouholetý pedagog Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Vyučoval tam od roku 1961, v roce 1990 se stal profesorem. Věnoval se moravské lidové písni, dějinám české i světové opery a hudbě moravských i slezských kantorů v sedmnáctém a osmnáctém století. V díle Bohuslava Martinů a Antonína Dvořáka jej zajímaly hudební moravismy. Pro praktické provedení připravil osmdesát čtyři skladeb starých mistrů, jeho dílem je také šestnáct edic, a to včetně skladeb Leoše Janáčka. K jeho významným knihám patří Moravská lidová píseň a Dějiny opery. Podílel se na znovuobjevení barokního skladatele Josefa Schreiera a jeho pastýřské mše s ryze moravskou melodikou.

Příčinou poslední velké závady v Novém divadle v Plzni, kvůli níž bylo 16. ledna zrušeno celé představení, i předchozích technologických potíží se bude zabývat speciální tým. Vznikne ze zástupců firmy Helika, jež divadlo projektovala, firmy Hochtief jako generálního dodavatele stavby a dodavatele divadelních technologií firmy Bosch Rexroth. Divadlo v Plzni za téměř miliardu korun se otevřelo loni v září, kvůli technickým problémům už dvakrát zrušilo představení, ztrátu vyčíslilo dohromady na téměř čtvrt milionu korun. Město Plzeň už uplatňovalo kvůli Novému divadlu několik reklamací, a to například přetržení řetězu točny, nefunkční jevištní tahy, selhání řídicího systému ovládání jevištní technologie a další.
Výročí
2. února uplyne 35 let od úmrtí vynikajícího českého dirigenta a skladatele Jaroslava Vogla (11. ledna 1894 – 2. února 1970). Vogel měl zásluhy mimo jiné o rozvoj ostravské opery, které po řadu let šéfoval. 

Před 105 lety, 6. února 1910 se narodila česká tanečnice, choreografka a kostýmní výtvarnice Nina Jirsíková (6. února 1910 – 23. listopadu 1978). Za zmínku stojí alespoň její působení v Déčku E. F.Buriana a v opeře Divadla 5. května, posléze působila v Baletu Národního divadla.   

Foto Petra Hajská, PFS, Martin Kovář, ND Praha, archiv, PKF, PhotoPrague.net, Martin Divíšek

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat