Týden s tancem

Tanec Praha zve na zářijové představení Williama Forsytha, festivaly Nultý bod a Bazaar Festival zveřejňují svůj program a před diváky se představí rovněž studenti taneční konzervatoře Duncan Centre.
Dimitris Papaioannou – Transverse Orientation (foto Julian Mommert 2021)

Letošní 33. ročník mezinárodního festivalu současného tance a pohybového divadla Tanec Praha předvedl opět špičky zahraniční i české taneční scény. Do Prahy vůbec poprvé přijel Dimitris Papaioannou a byla to událost! Umělci odehráli celkem 70 představení v Praze a dalších 21 městech a obcích České republiky. Festival ani letos červnem nekončí, prvotřídní program nabídne i na podzim, jeho vrcholem bude 11. září v Hudebním divadle Karlín nejnovější dílo Williama Forsytha A Quiet Evening of Dance.

„Šli jsme opět do obrovského rizika, ale s pocitem, že teď anebo nikdy. Dimitris je světová hvězda, jednání jsme začali před 4 lety a na další minimálně 2 roky je vybookovaný, takže jsem na přelomu dubna a května musela rozhodnout něco, co se nedá predikovat,” říká Yvona Kreuzmannová, zakladatelka a ředitelka Tance Praha a pokračuje: „vlastně je zázrak, že jsme Transverse Orientation uvedli hned po premiéře v Lyonu, jako jeden z koproducentů inscenace, což je důležitá role festivalů i do budoucna. I Silvia Gribaudi, která zvládla skvěle Opening festivalu, se do Prahy vrátí v naší nové koprodukci. Mrzelo nás, že jsme nedosáhli navýšení kapacity sálů nad 50 %, vstupenky byly vyprodány během 24 hodin, škoda, Ministerstvo zdravotnictví po všech šarádách nebylo schopno vůbec komunikovat.”

Vrcholem zářijového programu pak bude po dvaceti letech návrat Williama Forsytha, a to s nejnovějším dílem A Quiet Evening of Dance v produkci Sadler’s Wells London.

„Fenomenální Forsythe potěšil naše diváky již v roce 2000 a plánovali jsme jeho návrat po 20 letech, ale loni prostě nebyla šance. Jsme nadšeni, že nám dokázal dát jeden jediný náhradní termín, 11. 9. a věříme, že 75% kapacity HDK, kterou jsme pustili do prodeje nyní, budeme moci ještě navýšit.” dodává Kreuzmannová.

Nestabilní situace spojená s pandemií vnesla do realizace i pozitivní zkušenosti, řada představení v Praze i regionech se odehrála ve venkovních prostorách a otevřela se tak širší divácké obci. Letošní ročník navíc uvádí několik děl, ve kterých se diváci mohou aktivně zapojit. Laické publikum se zúčastnilo otevřené zkoušky k premiéře Viktora Černického PRIMAnebo open-air verzeJámy lvové PocketArtu, která se v září dočká reprízy, kromě toho teenagery vtáhli do díla Nibiru IIILOUD RING maďarští umělci. Stejnou věkovou skupinu si vybrala Marie Gourdain pro zářijovou premiéru Icarus, tento open air projekt chystá konečně odloženou premiéru na 26. září.

V září také festival zopakuje víkendovou sérii venkovních performancí nesoucí název Žižkov v pohybu, která oživuje lokace Dolního Žižkova, zdánlivě nehostinného“Gordického uzlu” na rozhraní Prahy 1, 3 a 8. Tyto zážitky můžete znovu sdílet v sobotu 11. a v neděli 12. září, na což naváže i další etapa projektu Dancing Museums s Galerií Hl. m. Prahy v Zámku Troja.

Duncan Centre, Skrz (foto Adéla Horelicová)

Premiéra studentů konzervatoře Duncan Centre

Společná pouť skupiny mladých lidí plných nadějí, kterým jsou do cesty stavěny nejrůznější překážky a nástrahy, s nimiž je nutné se vyrovnat. Východiska, řešení a odpovědí ve vlastním nitru budou hledat v choreografii Skrz studenti 3. ročníku taneční konzervatoře Duncan Centre ve dnech 10. a 11. července 2021.

Jedním z výstupů studia žáků 3. ročníku Duncan Centre bývají již pravidelně choreografická představení, na jejichž podobě pracují společně s výraznými osobnostmi české i mezinárodní taneční scény. V loňském roce bylo např. uvedeno dílo Kreatur Sashy Waltz, mezi další choreografická jména minulých let patří Kateřina Stupecká nebo Helena Ratajová. V letošním mimořádném roce padla již podruhé volba na Jiřího Bartovance, původního autora myšlenky, tanečníka, choreografa a dlouholetého člena souboru Sasha Waltz & Guests.

„Sám jsem absolventem Duncan Centre, kde jsem během studií dostal možnost pracovat s Petrou Hauerovou. Daná zkušenost mě naprosto pohltila a já jsem si díky ní uvědomil, že tanec a umělecká tvorba je skutečně tím, čemu bych se chtěl v životě věnovat. Obdobnou možnost jsem chtěl nabídnout i dalším studentům, jelikož jsem přesvědčen, že možnost okusit svět profesionálního divadla, zjistit, jak funguje a na vlastní kůži vyzkoušet přípravu taneční inscenace od jejích samotných počátků, je pro mladého umělce klíčové,“ vysvětluje Bartovanec.

Základy k letošnímu dílu byly položeny již na počátku školního roku, kdy studenti v rámci předmětu Tvorba začali pracovat na vlastních duetech a choreografických motivech, která bývají obvykle jedním z klíčových aspektů výsledného jevištního tvaru. Vzhledem k pandemické situaci se však muselo improvizovat. Studenti namísto duetů vymýšleli v izolaci sólové výstupy a v průběhu února a března na nich měli krátce možnost v rámci prvních zkoušek pracovat.

„Skrz je o hledání, o cestě. O cestě životem, o hledání svého místa ve světě, o snaze se vyrovnat s novými zkušenostmi, s překážkami, nástrahami. Mladí lidé jsou onomu hledání vystaveni snad nejsilněji z nás všech. Současně jsou ale většinou plní naděje v nalezení odpovědí. To chci v našem společném díle nahlédnout. Ukázat, že cesta vede skrze nás samotné,“ přibližuje Jiří Bartovanec.

Původně mělo mít Skrz premiéru na jaře, kvůli nemožnosti pořádně zkoušet, a především následné dílo ukázat divákům, uvažovalo se krátce na přenesení tance na video a šíření online formou. Nakonec se vyplatilo posečkat na počátek léta, kdy se situace uklidnila natolik, že bylo možné naplánovat premiéru řádnou. Naživo a s diváky.

„Aktuálně se nacházíme ve fázi intenzivních finálních příprav. Pracujeme se studenty na sálech a divákům Skrz ukážeme v sídle Duncan Centre v pražském Braníku na počátku července,“ uvádí Bartovanec.

Uvedení v prvním měsíci prázdnin má i svou symbolickou hodnotu. Bude sloužit jako rozloučení s odcházející ředitelkou Romanou Lisnerovou, kterou od srpna nahradí Petr Tyc.

„Nemáme nyní zcela jasnou představu o tom, jak bude spolupráce s novým vedením vypadat, proto jsme přistoupili k tomuto rozhodnutí,“ doplňuje choreograf.

Na Skrz původně pracovalo všech osmnáct studentů 3. ročníku, nakonec však vystoupí jen třináct z nich. S Jiřím Bartovancem se na choreografickém vedení podílela rovněž Dora Sulženko Hoštová, scénografii a světelný design připravil Michal Hór, kostýmy Eva Judová. V hudební koláži zazní vedle autorské skladby Martina Tvrdého, který má zkušenosti např. s projekty Miřenky Čechové, Tantenhorse nebo Spitfire Company, i úryvky z díla Gustava Mahlera a dalších.

Dvě mimořádné představení budou uvedena 10. a 11. července v sídle konzervatoře Duncan Centre v Branické 41 od 19 hodin.

Dadans (foto Nultý bod)

Festival Nultý bod 2021

Další, již 13. ročník mezinárodního festivalu Nultý bod proběhne již od 10. do 15. července 2021. Festival v Praze pravidelně představuje zajímavá a objevná představení současné zahraniční i české tvorby na poli cross -over projektů se zaměřením na taneční, loutkové a vizuální divadlo. Letošní rok s sebou nese poselství – díla tematizující a legitimizující lidské pocity, které nám nejsou zprvu úplně sympatické, ale jsou součástí každé osobnosti.

Festival proběhne v divadelních prostorách i na netradičních lokalitách. Budete moci prozkoumat utajená zákoutí Studia ALTA a zahradu Invalidovny, Divadlo X10 a také opuštěná místa Rohanského nábřeží.

„Program letošního ročníku představí projekty, které jsme začali připravovat už v minulých dvou letech. Mám radost, že se nám podařilo navázat nové zahraniční spolupráce a nyní je můžeme představit českým divákům. Zároveň můžeme pokračovat v projektech, které získaly u nás uměleckou rezidenci v minulém roce, a podpořit mladé české umělce.“ dodává ředitelka festivalu Ludmila Vacková.

Letošní ročník festivalu zahájí svůj program pohybovou instalací dánský kolektiv dadadans. Jejich projekt Circus Loneliness bude pocitovou procházkou v utajených zákoutích přízemí Studia ALTA v Invalidovně. Celkem 7 performerů nechá diváky nahlédnout do svého světa samoty, který zkoumají a v několika hodinách prožívají ve své imaginaci či náladě. Do instalace mohou přicházející pozorovatelé volně vcházet a odcházet během celého víkendu vždy v podvečerních hodinách.

Festivalový program bude probíhat také v partnerském prostoru, Divadle X10. V naší společné koprodukci se vrátí do fyzického prostoru událost vytvořená s berlínským cyklem Montag Modus. Sdílené prostředí Y Events: The Ecology of Attention nabídne prostor, ve kterém ještě stále můžeme být křehcí a zranitelní – což nutně nemusí znamenat slabost, ale naopak výsadu, která pomáhá reformovat možnosti bytí (opět) spolu. Vystupujícími performery budou Julian Weber (DE) a Trigger Collective (CZ).

Ukrytá panelová cesta Rohanského nábřeží se stane dějištěm site specific verze představení Alice Minar: EXPLOSION. Taneční kousek pro čtyři performery, pohádkový svět obrazů; hněv afyzická energie, která se hromadí, výbuch je tedy nasnadě.

Je brasse de l’air (foto Julien Joubert)

Francouzsko německá performerka Pauline Payen uchopí moment truchlení a vyzve ke znovunalezení vysněné budoucnosti ve svém novém projektu iniciovaném kurátorem Petrem Dlouhým, Grieving for Post-Pandemic Future(s). Tato kolektivní meditačně situační performance proběhne ve východní zahradě Invalidovny.

Třešničkou v programu letošního ročníku festivalu je skupina L’insolite Mecanique se svým projektem Je brasse de l’air (“Vířím vzduch”), který se odehraje celkem 6x opět v prostorách Divadla X10.

Představení je procházkou autorky Magali Rousseau a diváků v nekonečném vesmíru osídleném stroji, které střídavě vstupují do světla a ožívají. Její mechanismy jsou jemné, inteligentní, poetické a bravurně vytvořené. Obývají určitou oblast naší představivosti živenou našimi nadějemi i strachy. Každý tak může spatřit kousek svého světa nebo jen nahlédnout a nechat se udivovat touto jemnou a propracovanou poetikou.

Kromě Divadla X10 se další objekty Magali Rousseau ocitnou také na výstavě “V akváriu jsou ptáci” ve Studiu ALTA, kde budou k vidění a rozpohybování od 13. do 25.července.

Na úplný konec festivalu Nultý bod se představí hudební produkční platforma a mikrolabel Antimother se svým OC/DC Cabretem, který je jakýmsi showcasem spřízněných projektů aproducentů a zároveň křtem dvou nových kazet.

Všechna představení letošního ročníku jsou zdarma. Více informací naleznete na www.nultybod.cz

You Are Safe (foto Bazaar Festival)

7. ročník Bazaar Festivalu

Jsme krajina? ptá se Bazaar Festival, jehož 7. ročník proběhne v Praze ve dnech 27. – 30. srpna. Palčivé téma, které se line napříč posledními dekádami. Ale možná právě v době covidové je aktuálnější, než kdykoliv předtím. Naše příroda. Jak se toto téma prolíná uměleckým světem a jak na něj reagují inovativní a nezávislí tvůrci ze střední a východní Evropy?

“Země střední a východní Evropy zrovna nepatří mezi průkopníky boje proti změně klimatu ani proti místním environmentálním krizím. Může se proto zdát překvapivé, že se současní taneční i divadelní tvůrci z této oblasti těmito otázkami vynálezavě a s vervou zabývají. Jejich úhel pohledu a zpracování tohoto tématu i faktického problému chceme právě letos divákům představit v rámci festivalu. Doufáme, že po loňském online ročníku se konečně sejdeme také reálně a budeme moct nejen sledovat, ale také vášnivě diskutovat, a to jak s umělci, tak i s pozvanými vědci,” říká dramaturg a umělecký ředitel festivalu, Ewan McLaren.

Program festivalu přináší hned několik divadelních a tanečních pecek, které by neměly uniknout nikomu, koho tvůrčí divadelní svět zajímá. Zahájení festivalu, které proběhne v pátek 27. srpna v Divadle X10, bude patřit legendární petrohradské  experimentální divadelní skupině AKHE Engineering Theatre. Co je lidstvo ochotno podstoupit pro demokracii? Čeho jsme ochotni se vzdát? Tři muži, tři barely, tři bochníky chleba a labutí píseň současného světa v inscenaci Democracy.

Taneční událostí letošního ročníku je bezpochyby počin polské choreografky a  performerky Agaty Siniarské, aktuálně působící v Berlíně. Její You are safe rozkládá stereotypní představu o ženě – stvořitelce. Tři ženy redefinují ženské tělo a sofistikovaně boří představy o jeho objektivizaci. Podmanivý light design, opulentní obrazy krajin na pomezí živého a neživého a poetické přízraky ze světa fauny a flory. Zveme vás v sobotu 28. srpna na odvážné taneční představení do PONCE, divadla pro tanec.

Měli být událostí loňského ročníku. Proto nemohou chybět v programu letního Bazaar Festivalu. Hvězdy slovinské divadelní scény, Leja Jurišić & Marko Mandić, budou konečně spolu a v Praze! Together je vždy jiné a vždy bezprostředně reaguje na své okolí. Dlouho očekávané šestihodinové představení tohoto slovinského dua živě v Praze, kde si vezme na paškál rozlehlou zahradu studia ALTA. Together v outdoorové verzi, výzva, která se již nebude opakovat. Nedělní večer 29. srpna buďte spolu a s hvězdami (nejen) nad hlavou.

“Chybět samozřejmě nebude ani tradiční Sobotní Bazaar, který je již od počátku srdcem celého festivalu. Ukázky z právě vznikajících scénických prací uvedeme rovněž v zahradě Studia ALTA. Vůbec poprvé se tak část programu odehraje ve venkovních prostorách. Stejně netradiční je i letní termín, ale chtěli jsme jít maximálně vstříc tomu, abychom nemuseli být online a konečně se potkali na místech, kam divadlo doopravdy patří.”, dodává festivalová koordinátorka Lucia Šimášková.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments