Týden s tancem

Tento týden zveme na několik akcí v pražském Studiu Maiselovka, kde se bude tančit i besedovat na téma tance a filmu. Festival Zlatá Praha udělil své letošní ceny a jednou se štěstí usmálo i na svět tance. Studio Alta se stěhuje do nových prostor a o víkendu se rozjede i nová sezóna festivalu Nová generace studentů HAMU.

Talk o tanci a filmu

Talk o tanci a filmu

Festival tanečních filmů připravil diskusní a filmovou minisérii s názvem Talk o tanci a filmu s vybranými tvůrci, choreografy a režiséry. Ve Studiu Maiselovka se během tří říjnových večerů setkají výrazné osobnosti současného tance s vyjímečnými českými režiséry nad tématy a otázkami: Jak vzniká taneční film? Jak vypadá jeho scénář? O čem spolu hovoří choreograf s režisérem? V čem se nechápou a v čem překvapují? Pozvání přijali hosté: Václav Kuneš, Jaroslav Brabec, Viliam Dočolomanský, Jan Hřebejk, Jarek Lambor nebo Marie-Magdalena Kochová.

Během prvního večera 3, října se představí choreograf Václav Kuneš a režisér Jaroslav Brabec a budou hovořit o tom, co spojilo jejich tvůrčí cesty, jaké bylo natáčení jejich společného tanečníku snímku a v čem je inspirují reklamní videa. Mluvit se bude o inspiracích, o estetických backgroundech, zážitcích, o filmech a tanečních představeních, které mění život.

O týden později, 10. října, bude večer věnován Janu Minaříkovi, dlouholetému členovi Tanztheater Wuppertal Piny Bausch, který náhle zemřel letos v červnu. Pozvání k diskuzi přijali choreograf Jarek Lambor a režisérka Marie-Magdalena Kochová, mladí tvůrci, kteří měli to štěstí s Janem Minaříkem natočit jeho poslední film Schránky. Ten byl poprvé uveden letos na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech. Pražská premiéra snímku Schránky bude vzpomínkou na tohoto charismatického umělce, jehož život byl spjat s jedním z nejvýznamnějších fenoménů tanečního umění 20. století – tvorbou Piny Bausch. Program vzpomínky obohatí audiovizuální materiály z archivu Nadace Piny Bausch, s níž Festival tanečních filmů spolupracuje.

Třetí večer 17. října bude patřit unikátnímu setkání choreografa Viliama Dočolomanského a režiséra Jana Hřebejka. Oba jsou zkušení a známí režiséři a oba zajímá tanec a jeho tvůrčí proces. Co je ovlivnilo, bavilo, jaké filmy a osobnosti utvářeli jejich vkus a umělecký názor – o tom spolu budou hovořit v posledním z večerů diskusní minisérie Festivalu tanečních filmů.

Impro jam sessions se 420PEOPLE

420PEOPLE Impro jam sessions

Soubor současného tance 420PEOPLE a jeho členka Veronika Tököly zvou 5. 10. na taneční improvizované představení s živou hudbou nazvané Impro jam sessions IV. Večer se ponese v duchu klasické hudby. Známý klavírista Adam Stráňavský doprovodí unikátní show tanečníků Markéty Pospíšilové, Viktora Konvalinky a Martiny Hajdyla Lacové.

„Všechny tanečníky tohoto večera spojují kořeny a láska ke klasickému tanci a umění. Avšak improvizaci se zde meze nekladou, styly se prolínají a my se necháme překvapit, co v daný moment vytvoří na jevišti Studia Maiselovka trojice těchto performerů,“ láká na představení, které začíná ve 20.00 hodin, Václav Kuneš, umělecký ředitel souboru 420PEOPLE.

Mezioborová Nová generace

Adéla Kašparová – Is This Enough? (foto Natálie Skotáková)

V neděli 2. října se uskuteční první večer Nové generace v nové sezoně. Tentokrát uvede dvě choreografie tvůrkyň Anny Kroupové a Adély Kašparové. Obě dvě díla získala díky spolupráci se studenty UMPRUM či Institutu intermédií ČVUT výraznou vizuální stránku. Choreografie Tváří v tvář a SHAPƎ uvede Nová generace na scéně divadla DISK.

První choreografie večera, Tváří v tvář Anny Kroupové, studentky třetího ročníku bakalářského programu, se zabývá otázkou identity a je inspirována obrazy současného surrealistického malíře Agostina Arrivabene. Kostýmy a masky vytvořila studentka UMPRUM Barbora Kotěšovcová. Pro choreografii byla vytvořena autorská hudba, kterou složil student Katedry skladby HAMU Tobiáš Horváth.

V druhé části večera bude uvedena choreografie pro sedm interpretů silně inspirovaná street-dance komunitou, která je všem jejím tanečníkům ryze vlastní. Další inspirační vrstvou choreografie SHAPƎ Adély Kašparové, studentky prvního ročníku magisterského programu, je geometrie. Ta prosakuje na povrch především díky projekcím, které pro SHAPƎ na míru vytvořil student Institutu intermédií ČVUT Ondřej Tyle. I pro toto dílo vznikla autorská hudba, vytvořil ji Adam Egyházi.

Nová generace je platforma pro studenty choreografie a nonverbálního divadla pražské HAMU, díky které mohou prezentovat své práce na veřejnosti, a získat tak potřebnou jevištní praxi. Říjnový večer se ponese ve jménu mezioborové spolupráce. Oba dva tvůrčí týmy uváděných choreografií jsou totiž složeny i z jiných studentů než pouze posluchačů HAMU.

Nové sídlo Studia Alta

Studio ALTA - logo
Studio ALTA – logo

Studi Alta přichází se zásadní novinkou pro své další fungování. V příštím roce čeká multikulturní umělecké centrum stěhování do prostor bývalého Panského pivovaru v Libeňském podzámčí, dnes nazývaného jako Libeňský pivovar. S koncem roku 2022 tak Studio Alta uzavře své dvouleté působení v karlínské Invalidovně a vydá se vstříc novému místu. To, po prvním přesunu z pražských Holešovic v roce 2020, nyní představuje důležitý krok ke stabilnímu zázemí, ale i výzvu v podobě celkové rekonstrukce dlouhodobě nevyužívaného objektu a crowdfundingové kampaně k její realizaci.

Ke schválení žádosti o pronájem areálu došlo ze strany zastupitelstva Městské části Praha 8 již v květnu 2022. Smlouva na pronájem areálu pak byla podepsána v srpnu, s trváním do konce roku 2024. Po vypracování plánu investic však předpokládáme zásadní dodatek s vidinou obydlení prostoru až na desetileté období. Tato vize je zásadní pro postupnou rekonstrukci celého objektu a pro budoucnost Studia Alta. Je to pro nás velký krok i závazek, zejména v současně nejisté době.“ říká ředitelka Studia Alta Lída Vacková.

Stejně jako v předchozích sídlech chystá Studio Alta spolupráci také s místními organizacemi a komunitou. Dramaturgicky se jedná o důležitou složku programu inspirujícího k angažovanosti, kreativitě a konstruktivnímu dialogu s jinakostí – napojení na lokalitu a atmosféru místa je tak i v novém místě působení zásadní. 

Poprvé pootevře Studio Alta Libeňský pivovar veřejnosti 7. října 2022 odpoledne. Nabídne umělecký program doprovázený prohlídkami prostor a výstavou semestrálních prací studentů Fakulty strojní ČVUT, kteří se zabývali právě vizualizacemi rekonstrukce Libeňského pivovaru pro Studio Alta a oživením zapomenutých budov v Libeňském podzámčí. Více informací o akci zde: https://bit.ly/3RdcHF9.

Zlatá Praha předala svá ocenění

Zlatá Praha vizuál

Mezinárodní televizní festival Zlatá Praha v sobotu na slavnostním zakončení předal ceny vítězným snímkům. V kategorii záznamu jevištního umění si cenu Český křišťál odnesla taneční inscenace Alenka souboru Opéra national du Rhin choreografické dvojice Amir Hosseinpour, Jonathan Lunn. Ti se inspirovali snově absurdním světem Alenky v Říši divů Lewise Carrolla a vytvořili nesmírně zábavné, vizuálně nápadité a stylové taneční dílo, které si od poroty vysloužilo následující slova:

„Alenka je výjimečná inscenace jednoho z nejkouzelnějších příběhů na světě. Hlavní hrdinka je zosobněním tohoto kouzla, choreografie je propracovaná a originální a doprovází vynikající práce s kostýmy a kulisami. Zpracování Steva Francoise (režie, pozn. redakce) nás od samého začátku až do konce přenáší do tohoto světa.“

Premiéra tanečního díla Strana v Brně

V sobotu 1. října proběhne v Brně premiéra taneční inscenace Strana nezávislých umělkyň Bettiny Neuhaus a Roberty Legros v úzké spolupráci se zvukovým umělcem Matthieu Legrosem. Představení bude odehráno v prostoru Schaubmarova mlýna, který je díky své historii a osobitosti ideálním světem pro intimní práci obou interpertek.

Dvě performerky se věnují aktu psaní pohybem, zvukem a mluveným slovem.Jak jejich akce nepřetržitě zaplňují „stránky“ času a prostoru, budují společně se zvukovým umělcem jazyk poezie. Dílo a jeho dramaturgie se rozvíjí podél kompoziční matrice, kterou tanečnice a hudebník tvoří svými individuálními rozhodnutími. Divadelní osvětlení zároveň otevírá nové prostory, které se stávají dalšími prázdnými stranami pro příběh.

Podrobnější informace naleznete zde.

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments