Týden s tancem

Juniorský soubor Baletu NdB uvádí nový program, Pražský komorní balet tančí na Zbraslavi, Nadační fond pro taneční kariéru chystá seminář o zdraví tanečnic a tanečníků, ProART pracuje na nové premiéře.
Balet NdB 2 (foto ze zkoušky Arthur Abram)

Juniorský soubor Baletu NdB uvádí nový program
Balet NdB 2
vstupuje do druhé poloviny své historicky první sezony jarní premiérou Program 2. Stejně jako na podzim půjde o večer choreografií šitých mladým tanečníkům sbírajícím profesionální zkušenosti přímo na tělo. Premiér se uskuteční v pátek 3. března v komorním prostoru divadla Reduta.

V druhém programu juniorského souboru Balet NdB tentokrát dominuje ženský tvůrčí element. Divákům se představí tři původní choreografie Margaréty Štofčíkové ze Slovenska a domácích členek souboru Baletu NdB Barbory Bielkové a Rie Mority. Témata biblická, snová či malý manifest dětství za doprovodu hudby skladatelů Antonia Vivaldiho, Alessandra Marcella nebo Kishi Bashi.

Příběh Adama a Evy je většinou spojován s křesťanským náboženstvím, protože se jedná o starozákonní příběh o stvoření lidské bytosti. Jak všichni víme, Adam a Eva nebyli schopni dodržet jediné pravidlo, které jim Bůh uložil, a ochutnali zakázané ovoce. A tato slabost lidských bytostí, která střídá touhu s pokušením, přetrvává v lidech dodnes. Stále aktuální a věčné téma lidského rodu do dnešní doby: „Boj s pokušením a touhou je věčným tématem. Ve své choreografii bych se chtěla prostřednictvím tohoto biblického příběhu k tomuto tématu vyjádřit. Domnívám se totiž, že ona slabost, se kterou bojovali první lidé Adam a Eva, přetrvává v člověku dodnes,“ říká choreografka a členka souboru NdB Rie Morita.

„Zdají se vám sny? Pamatujete si je? Navštivte s námi jeden takový sen, s názvem REM přímo na jevišti. Je inspirován nejen sny samotné choreografky, ale také obrazy René Magritta či myšlenkami polského umělce Stanisława Ignace Witkiewicze. Ve světě snů se může stát cokoliv. A často to jediné, co nám ze snů zůstane, je pocit, který přesto, že je silný, nelze formulovat slovy,“ láká produkce baletu na další choreografii.

Choreografie Pampúšik je dle tvůrců „malým manifestem dětství“. Hlavní roli ztvárňuje lidská loutka, kterou postupně naplňuje zklamání. Tak, jako se v každém z nás od dětství postupně objevuje a nepozorovaně proklouzává do našeho bytí s přicházejícím dospíváním a životní rutinou. „Pojďme se odvázat, vystoupit z našich ´dospěláckých´ životů, hrát si, být volní a nechat se unášet radostmi i hloupostmi.“

První sezóna juniorského souboru Balet NdB 2 je za svoji polovinou. V příští sezoně se diváci mohou těšit opět na dva nové programy, které budou uvedeny v říjnu a březnu na prknech divadla Reduta. Každý program je jedinečný a jistě si najde mezi tanečními nadšenci své místo.

Rie Morita je absolventkou soukromé baletní konzervatoře v Japonsku. V roce 2013 ukončila vysokoškolské studium na The Academy of Mannheim University of Music and Performance. Jako tanečnice působila v Badisches Staatstheater Karlsruhe a v Divadle F. X. Šaldy v Liberci. Členkou Baletu NdB je od roku 2020. Choreografii se věnuje od roku 2014, kdy vytvořila miniatury Kikyo, Struggle, Jumbling words, Kotodama, Bouncing notes, Neo Ballet Performance, 2nd Neo Ballet Performance nebo celovečerní Liliom pro Divadlo F. X. Šaldy v Liberci v roce 2021.

Barbora Bielková je absolventkou brněnské taneční konzervatoře. Po studiu byla přijata do Baletu NdB, kde působí dodnes. V letech 2016, 2018 a 2019 se svými choreografiemi přispěla do tanečních večerů mladých tvůrců s názvem Choreografický ateliér. Vyučovala taneční a pohybovou výchovu na Gymnáziu P. Křížkovského v Brně. Vytvořila choreografie pro Festival Uprostřed nebo Vojenský umělecký soubor Ondráš a jejich folklorní pořad kRok za kRokem. V současné době studuje scénografii na Janáčkově akademii múzických umění.

Margaréta Štofčíková vystudovala moderní tanec na Soukromé taneční konzervatoři v Liptovském Hrádku. Od roku 2020 studuje na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě choreografii. V minulosti již spolupracovala se slovenskými choreografy a tanečníky, např. s Igorem Holováčem, Radoslavem Piovarčem, Andrejem Petrovičem, Milanem Kozánkem či Milanem Herichem. Mezi její dosavadní tvůrčí zkušenosti patří choreografie vytvořené pro Liptovské divadlo tanca, Rozprávky, Atlas Čekanie …Na? …Keď?!.


Pražský komorní balet – Ej Lásko (foto Serghei Gherciu)

Představení Pražského komorního baletu na Zbraslavi
Ve čtvrtek 2. března od 18 hodin uvede Pražský komorní balet v Praze ve zbraslavském Společenském centru PARKET komponovaný program. Zatanči kompletní choreografii Ej Lásko Petra Zusky na nestárnoucí písně Hradišťanu a Jiřího Pavlici i Růži na hudbu Spiritual kvintetu, a navíc také choreografii Pavla Šmoka Musica slovaca, která je obvykle k vidění jen na zájezdech. Program doplní Umírající labuť Camilla Saint-Saënse v podání jedné ze studentek Tanečního centra Praha.
Vstupenky v ceně 250,- korun je možné rezervovat na facebookovém profilu PKB nebo případně email na adresu [email protected]. Ke koupi budou také na místě.


Národní divadlo moravskoslezské – Carmen (Rei Masatomi jako Escamillo a Natalia Adamska jako Carmen, foto Serghei Gherciu)

Ceny Jantar oznámily nominace za populární hudbu i balet
Odborné poroty Moravskoslezských uměleckých Cen Jantar vyhlásily nominace v dalších dvou kategoriích, a to za populární hudbu a také za balet a taneční divadlo. Ceny za nejvýraznější umělecké počiny umělcům s vazbou na Moravskoslezský kraj budou rozdány 17. dubna 2023 v Domě kultury Poklad.

Za balet a taneční divadlo byli nominováni čtyři tanečníci a tanečnice – Natalia Adamska, Eleonora Ancona, Francesco Fasano a Rei Masatomi. Ve všech případech jde o role ztvárněné v Národním divadle moravskoslezském, a to v inscenacích Carmen a Louskáček – Vánoční koleda.

Moravskoslezské umělecké Ceny Jantar budou letos vyhlášeny už pošesté. Pořadatelé tentokrát přistoupili k zásadní změně a udílení uspořádají na jiném místě – v nově zrekonstruovaném Domě kultury Poklad v Ostravě-Porubě. Hlavní program bude rozdělen na dvě části, které budou mít odlišný charakter – první část se odehraje v Divadelním sále, kde budou předána ocenění ve všech divadelních kategoriích a také v kategoriích literatura, výtvarné umění a vážná hudba. Předány budou také Cena Jantar za celoživotní přínos a Kalený Jantar pro osobnost nezávislé scény.

V první části vystoupí třeba zpěvačka Nika, cimbalista Daniel Skála, sopranistka Karolína Levková nebo saxofonista Michal Žáček s Koncertním sborem Permoník a kapela Filip M. s Jitkou Andraškovou. Program pak po krátké přestávce vyvrcholí o dvě patra níže ve Společenském sále, kde budou předány ceny v kategorii populární hudba. Vystoupí zde třeba Tomáš Kočko v exkluzivním spojení s metalovou kapelou Silent Stream of Godless Elegy a také kapela Buty, která večer uzavře asi půlhodinovým koncertem.


Nadační fond pro taneční kariéru: Semináře na téma zdraví tanečnic a tanečníků v ČR
Pro profesionální tanec je zdraví základní podmínkou výkonu a tvorby. Téma dosud často opomíjené otevírá nová studie NFTK pod názvem “Úrazy a nemoci z povolání u profesionálů a profesionálek v oblasti pohybových umění”. Nadační fond pro taneční kariéru připravil na měsíc březen semináře, na kterých přiblíží nejen studii k tématu zdraví, ale představí veřejnosti a pohybovým umělkyním a umělcům také své individuální poradenství a Infopoint. První dva semináře, které jsou pro registrované účastníky zdarma, proběhnou v Praze a v Brně.

Seminář ve spolupráci s Katedrou tance HAMU a Sárou Puchowskou
Čtvrtek 2. března 2023
, 14.15–15.45 hodin, Praha – HAMU, sál “Půda”

Přihlášení skrze formulář ZDE.

Seminář ve spolupráci s Baletem Národního divadla Brno
Pondělí 20. března 2023
, ve 14.00 hodin, Brno – Malá scéna Mahenova divadla
Přihlášení skrze formulář ZDE.


PŘIPRAVUJE SE


ProART Company (foto Jan Mikolášek)

ProART Company připravuje adaptaci románu Báry Basikové
Zpěvačka Bára Basiková oslavila 17. února životní jubileum. Režisér a choreograf Martin Dvořák pro ni připravuje multižánrovou jevištní adaptaci jejího kultovního románu z 80. let Rozhovory s útěkem, která bude mít na jaře premiéru v Praze a v Brně.

ProART Company se v jedné ze svých dramaturgických linií věnuje dramatizování literárních předloh. Dramatizování ve smyslu multižánrového inscenování – propojení pohybu, tance, hlasu, slova, hudby, výtvarného prvku. Takto přistupuje režisér, choreograf a tanečník Martin Dvořák i ke kultovní knize Báry Basikové z 80. let minulého století. „Jedná se o poetický, literárně ceněný román s tématem lesbické lásky a milostného hledání mladé dívky. Kniha svou abstraktní formou ve své době zcela vybočovala. Zájem o ni a její adaptaci projevila řada filmařů a divadelníků, žádný z nich však kýženého cíle nedosáhl,“ komentuje. Nyní po čtyřiceti letech dostal svolení k jevištní verzi.

Hudbu vytvořil Jan Hanák Sonority a Igor Paleta, kostýmy Jindra Rychlá. Účinkovat budou Lucie Hrochová, Kristýna Křemenáková, Klára Uhlířová a Martin Dvořák. Premiéry se uskuteční v Praze v Paláci Akropolis 24. dubna a 3. května a v brněnském Domě umění 2. a 29. května.

Půjde o komorní psychologický kus s poetickým vnímáním světa hlavní hrdinky Anny. Představení je koncipováno pro 4 představitele – vypravěčku, Annu, milenku Kew a muže. Tvůrčím principem je opět propojování a hledání nových forem pohybu-tance, slova a hudby, resp. zpěvu. Současně není cílem „skandalizování“ lesbického tématu, které už dnes dávno nikoho nešokuje. Je to pouze příběh o mezilidských vztazích a citovém hledání a zrání jedince.

ProART Company (foto Jan Mikolášek)

„Vypravěčka racionálně posouvá děj, komentuje situace, vstupuje do dialogu se zbylými aktéry. Anna a Kew jako ´hrající´ tanečnice vytvářejí rovinu emocionální, citovou, obrazovou. Všechny mužské postavy jsou spojeny do jediného představitele. Žánrově můžeme dílo označit jako současné taneční a hudební divadlo,“ upřesňuje režisér. Samotný román vznikl v roce 1982 a čekal na své zveřejnění několik let. Stal se kultovním po sametové revoluci v devadesátých letech minulého století. Jeho vydání zapříčinil spisovatel Bohumil Hrabal. Jde o první český současný román s lesbickou tematikou.

Projekt rozvíjí dramaturgii ProART zaměřenou na významné osobnosti české kultury a jejich význam a odkaz pro současnou společnost a současně scénické adaptace literárních děl. V minulosti takto vznikly multižánrové projekty o Emě Destinnové, Ivanu Blatném, Jiřím Ortenovi, Vladimíru Holanovi, Vítězslavě Kaprálové, Hugo a Pavlu Haasových, Ivo Váni Psotovi či Boženě Němcové. Autorem projektu je mezinárodní choreograf a režisér Martin Dvořák, který je tvůrcem i výše zmíněných inscenací. Autorem hudby je DJ Jan Hanák Sonority v doprovodu s klavíristou a skladatelem Igorem Paletou. Projekt bude uveden v nedivadelním prostoru – v Domu umění v Brně a pražském Paláci Akropolis. Návrhářkou kostýmů je výtvarnice Jindra Rychlá. Představení vzniká k 60. narozeninám zpěvačky a autorky Báry Basikové.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments