Týden s tancem
Premiéra Dočasné Company pro děti: Jak Zojka pomohla Zemi dýchat
V pražském Kulturním domě Mlejn se na Mezinárodní den tance v sobotu 29. dubna uskuteční od 16:00 hodin premiéra tanečního souboru Dočasná Company Jak Zojka pomohla Zemi dýchat. První inscenace pro děti, kterou soubor vytvořil, chce dětským divákům poutavým způsobem „plným tance, rozmanitých kostýmů a barevné scénografie“ přiblížit důležitost vzájemného soužití lidí a přírody. Inscenace Jak Zojka pomohla Zemi dýchat je volně inspirovaná pohádkovým příběhem Marjane Satrapi Ajdar. Malé diváky zve na výpravu do zvířecí říše proměněné důsledkem lidské lhostejnosti k nepoznání.
Autorka Petra Houšková a choreografka Anna Benháková lákají na originální scénografii i možnost zapojení dětí do děje. Aktuální téma křehké rovnováhy člověka s přírodou je určené divákům již od 3 let. Autoři inscenaci staví na prolínání dvou rozdílných světů. Jeden je plný barev a zvířat, zatímco druhý zabydlela šeď, kouř a továrny. Malá Zojka se s pomocí dětí vydává na cestu do neznáma, za záchranou své Země. „Vycházeli jsme z literární předlohy, která byla volnou inspirací pro práci s dětmi v divadelních a tanečních lekcích. Společně s nimi jsme se zamýšleli nad místem, kde bydlíme, jak se nám v něm žije a co můžeme udělat pro to, aby nám v něm bylo dobře. Snažíme se předat důležité poselství, které musí být srozumitelné a zároveň poskytovat dostatek prostoru pro vlastní fantazii a interpretaci. Je to pro mě velká zodpovědnost,“ přibližuje vznik svého prvního dětského představení tanečnice a autorka konceptu Petra Houšková.
Ke spolupráci oslovila choreografku a zakladatelku Dočasné Company Annu Benhákovou. „Pro odvyprávění příběhu i znázornění konkrétních situací využíváme tanec a taneční poetiku ve snaze nesklouznout k prvoplánové pantomimě. Zkoumali jsme dokumenty o zvířatech a snažili se najít jejich typický pohyb, který jsme následně převáděli do taneční stylizace. Důležité pro nás bylo si s pohybem hrát a bavit se. I když se jedná o velmi důležité téma, chtěli jsme, aby byla přítomná nadsázka a humor,“ říká choreografka. „První část je více v naší režii, druhá nabízí dětem možnost stát se aktivní součástí příběhu. Interaktivita děti vždycky hodně baví a byla výzvou i pro tanečníky. Je pro nás důležité, aby si děti už od malička uvědomovaly, že prostředí, ve kterém žijí, je odrazem toho, jak se k němu lidé chovají. A že to stejně jako s námi v divadle mohou samy ovlivnit i ve skutečnosti,“ doplňuje choreografka. V choreografiích se vedle obou autorek představí tanečníci Tereza Svobodová, Adéla Garabíková, Natálie Matysková, Jakub Sedláček a Karolína Grygarová. Představením diváky provede vypravěč Jakub Vaverka v hudebním doprovodu Jakuba Potočka.
Výtvarného zpracování a kostýmních návrhů se ujala Marjetka Kürner Kalous. Scénografii obohatí také kulisy džungle a města žáků výtvarného oboru Základní umělecké školy Charlotty Masarykové. Hravou barevnou atmosféru podtrhuje light design Vojtěcha Brtnického.
Dočasná Company je kolektiv tvůrců z oblasti současného tance a fyzického divadla, který přesahuje do dalších uměleckých stylů, žánrů a forem. Platforma propojuje umělce nejen z oblasti tance a divadla, ale také hudby, fotografie, filmu a výtvarného umění. Aktivně se zapojuje také do pedagogické a lektorské činnosti. Inscenace Jak Zojka pomohla Zemi dýchat je druhou premiérou, která vznikla v koprodukci KD Mlejn. Ten dvakrát ročně vyhlašuje otevřenou výzvu pro profesionální umělce a studenty z oboru tance, pohybového divadla, současného cirkusu a činohry. „Těší mě velký zájem, který o naše rezidence performeři mají. Dočasná Company společně s TUTOcirk jsou prvními soubory, které novou kapitolu divadelní spolupráce KD Mlejn otevírají. V letošním roce se diváci dočkají ještě dvou koprodukčních premiér, které v pravidelných reprízách zůstanou na repertoáru divadla,” doplňuje dramaturgyně divadelního programu Šárka Pavelková.
Lenka Vagnerová & Company a Alquimia Escénica z Mexika: mezinárodní projekt Corpo Gourmet pouze v neděli v Praze
Kulinářský zážitek propojený s tanečním uměním slibuje Corpo Gourmet Anthropophagy, mezinárodní projekt, na kterém pracují mistři zdánlivě vzdálených oborů: šéfkuchaři, choreografové, herci, tanečníci, režiséři… Autor konceptu, choreograf Omar Carrum jej uvedl již v mnoha zemích světa a nyní připravili s choreografkou Lenkou Vagnerovou a tanečníky jejího souboru novou inscenaci, kterou představí 30. dubna v pražské restauraci Červený Jelen. Součástí bude speciální menu zdejšího šéfkuchaře Marka Fichtnera.
Tvůrci připravují v rámci Corpo Gourmet Anthropophagy 10 scén a k nim vždy jednu delikatesu. Každý návštěvník si vybere 4 scény a tím pádem tedy 4 delikatesy k ochutnání. Vstupenky na tuto ojedinělou akci jsou k dispozici zde.
Corpo Gourmet Anthropophagy je projektem kulturní, tvůrčí a umělecké výměny souborů, v tomto případě Lenka Vagnerová & Company z České republiky a Alquimia Escénica z Mexika. Omar Carrum jej uvedl na mnoha místech v Mexiku, Brazílii, Panamě a Kolumbii, a nyní bude představený divákům také v Praze. „Interaktivní inscenace odehrávající se v překrásných prostorách restaurace Červený Jelen v sobě mísí společenský, umělecký a kulinářský zážitek ve formě fyzického divadla a gastronomie. Je otevřená širokému spektru publika vyhledávajícího nevšední kulturně-společenské události. Jde o koncept, v němž dostane návštěvník restaurace mistrovský kulinářský pokrm v prostředí, které tanečně, hudebně i výtvarně před jeho očima i kolem něj ožije,“ říká Lenka Vagnerová o tomto experimentu.
S Omarem Carrumem již na projektu Corpo Gourmet spolupracovalo 11 světových choreografů, 93 umělců a 6 renomovaných kuchařů. Každá inscenace má originální režii, choreografii i témata, spojená vždy s daným prostředím a místem, ve kterém se uvádí. Omar Carrum je mexický tanečník a choreograf i pedagog. Byl zakládajícím členem souboru DELFOS danza contemporanea (1993–2017), dvakrát obdržel Národní taneční cenu jako performer a choreograf a získal sedm grantů od FONCA (Národní a Státní fondy kultury a umění v Mexiku). V roce 2009 se stal prvním mexickým choreografem, který získal stipendium Guggenheim, v roce 2014 se stal členem SNCA (National System of Arts Creators). Jeho krátký film Pátá stěna, který režíroval společně s Dutch Rall, byl vybrán v Krátkém filmovém koutku v Cannes (2013) a Agite y Sirva (2014). Omar Carrum je také od roku 2010 členem fakulty Bates Dance Festival.
Pražské uvedení Cadavre Exquis Daniely Hanelové v rámci festivalu Venušiny dny 2023
Taneční monolog Daniely Hanelové Cadavre Exquis se poprvé představí v Praze v neděli 30. dubna ve Venuši ve Švehlovce. Choreografie inspirovaná vizemi Toyen zkoumá tělesnou paměť a proměnlivou touhu po bytí a nebytí. Večer doplní v surrealistickém duchu oslava básní Jindřicha Heislera, spolupracovníka a přítele Toyen a Štýrského, scénické čtení pod názvem Z kasemat spánku připravili Petr Kubes a Tomáš Soldán. Vstupenky zakoupíte přes GoOut.
Taneční monolog zachycuje tělo mizející, chybějící, zraňované, tělo pulzující, i tělo pohlcované prázdnotou. Cadavre exquis neboli Znamenitá mrtvola odkazuje k surrealistické hře, v níž se slova nebo obrazy skládají v řetězci nahodilých asociací se záměrem narušit logické a kauzální uvažování. V tanečním představení se princip cadavre exquis stává specifickým způsobem vnímání. „Co vzniká? Hybridní stvoření, nová bytost, výsledek kolektivního podvědomí. Metafora pro člověka, který nalézá sám sebe v mnoha podobách. Samotné slovo cadavre – mrtvola, evokuje tělo bez identity, odosobněnou hmotu, bod nula. Pohyb se pak stává výkřikem, bizarním, groteskním, děsivým i osvobozujícím zápasem o existenci. Paměť těla si vytváří svůj vlastní narativní prostor, z něhož se vynořují obrazy, gesta a dynamické stopy pohybu,“ uvádí autorka.
Choreografie se volně inspiruje surrealistickými vizemi Toyen (1902–1980). „Kdo, nebo co je Toyen? Přízrak, šelma, neklid, pustina, past skutečnosti. Prožitek tělesnosti a vnitřní napětí snových obrazů jsou výchozím bodem pro vytváření specifického pohybového slovníku, který převádí reference díla Toyen do abstraktní formy. Přezkoumává tělo, probouzí imaginaci, hledá nové významy. Nechává prostor interpretacím. Cadavre exquis se snaží vypořádat s tlaky současného světa. Po vzoru surrealistů navozuje stav, v němž realita a sen, přítomné a minulé, zjevné a tušené splývají v jednu skutečnost.“
Oslava básní Jindřicha Heislera (1914–1953), surrealistického básníka, výtvarníka, přítele a uměleckého spolupracovníka Toyen a Jindřicha Štyrského večer uzavírá. Heislerovy texty, plné neklidu, znovu se probouzející ve své mnohotvárnosti, zazní ve volné interpretační jízdě Petra Kubese a Tomáše Soldána. Diváci uslyší výběr ze sbírek Neznámé cíle, Jen poštolky chčí klidně na desatero, Přízraky pouště, Z kasemat spánku, Daleko za frontou.
Večer tanečních představení je součástí festivalu Venušiny dny 2023 ~ fatální feminní festival.
Na scénu Archy se vrací progresivní taneční soubor Ultima Vez, který se tentokrát vydá po stopách lidstva zpět do lesů
Na scénu pražského Divadla Archa se v květnu v rámci závěrečné sezóny Základy budoucnosti vrací progresivní vlámský taneční soubor Ultima Vez s choreografií Traces světově uznávaného režiséra a choreografa Wima Vandekeybuse. Silný umělecký zážitek Archa divákům zprostředkuje hned čtyřikrát po sobě v termínech od 25. do 28. května.
V inscenaci Traces se Wim Vandekeybus vydává ve svých vlastních stopách. Ohlíží se za svými pocity, které ho ovlivnily na počátku jeho uměleckého hledání, za dramatem pudů a instinktů, za hrou energií a intenzit. Inspirován pobytem v ohromující rumunské přírodě s posledními evropskými pralesy hledá Vandekeybus stopy, které jsou starší než lidstvo a jeho paměť. „Wim Vandekeybus v každém ze svých projektů hledá a zkoumá. Tentokrát pátrá po příběhu, který se odvíjí mimo jazyk a který lze vyprávět pouze ve střetu tance a hudby,“ popisuje ředitel Archy Ondřej Hrab.
Je to hledání stop přírody, které tělo zapomnělo nebo potlačilo. Kolik přírody ještě žije v lidském pokolení? Kolik zvířete v lidském těle? Co se děje, když jsme v ohrožení nebo v nebezpečí, když se musíme intuitivně rozhodovat, abychom přežili? „Traces je choreografie zaměřená na zkoumání lidské podstaty prostřednictvím tance, který sahá k absolutnímu limitu fyzických možností,“ doplňuje Hrab. V inscenaci vystoupí deset tanečníků, z nichž některé známe z předcházejících hostování v Arše, zbývající byli vybráni přísným konkurzem z obrovského množství zájemců z celého světa. Hudbu, která vždy u Vandekeybuse hraje důležitou roli, vytvořili americko-belgická hvězda alternativního rocku Trixie Whitley a špičkoví američtí hudebníci Shahzad Ismaily, Ben Perowski a Daniel Mintseris a speciální host, kytarista Toma Waitse, Marc Ribot.
Ultima Vez Wima Vandekeybuse v Arše pravidelně hostuje od roku 1995, od té doby mají čeští diváci možnost sledovat tvorbu jednoho z nejvýznamnějších světových choreografů. Jeho tvorba je charakteristická radikálním pohybovým slovníkem plným konfrontací, emocí, nespoutané energie a vizuálních efektů. Vzhledem k tomu, že se s novým vedením jistě změní i dramaturgie Divadla Archa, je možné, že tu Ultimu vidíme už naposledy. Vstupenky na představení jsou k dispozici v předprodeji v síti GoOut.
Brno bude mít kulturní centrum evropského formátu
Zóna nezávislého umění CO.LABS vstupuje do rozsáhlé rekonstrukce. V rámci výzvy Národního plánu obnovy vyhlášenou Ministerstvem kultury ČR získalo kulturní centrum CO.LABS částku 64,3 milionů korun k rekonstrukci a rozšíření stávajících prostorů. Díky rekonstrukci se CO.LABS stane „kulturním epicentrem rozvoje soudobých tendencí pro oblast performativního umění, hudby a výtvarna, experiment i výzkum,“ jak doufají jeho iniciátoři.
Cílem projektu je vybudování jedinečného kulturního centra evropského formátu, jež poskytne komplexní prostor pro nezávislou tvorbu a prezentaci napříč různými druhy umění. „Rozvoj kulturního centra CO.LABS je pouze reakcí na poptávku, která je v oblasti nezávislého umění v prostředí Brna již několik let velmi aktuální. Díky investičnímu grantu se podaří vybudovat profesionální zázemí a infrastrukturu pro lokální nezávislou uměleckou tvorbu, ale i dovoz mezinárodních projektů. Modernizace a rozšíření prostorů nám umožní posílit seberealizaci umělců a umělkyň v Brně, respektive v brněnském kulturním prostředí. Vybudováním nové infrastruktury se nám podaří, krom performativního umění, rozvíjet i hudební a výtvarnou produkci, tedy zvýšit nabídku koncertů a výstav, či výtvarných instalací,“ říká o vizi kulturního centra CO.LABS do budoucích let členka uměleckého a výkonného vedení Alexandra Bolfová.
Rekonstrukcí vznikne velký multifunkční sál s novým vybavením pro prezentaci současného živého umění, nahrávací studio, galerie, sdílený výtvarný ateliér, dále administrativní zázemí či nové ubytovací jednotky. Revitalizace dalších prostorů zajistí zlepšení celkových podmínek pro nezávislé umělce, umělkyně a umělecké kolektivy a zabezpečí tak možnosti pro kontinuální tvorbu a sdílení, zázemí pro rezidenční umělecké pobyty a programy pro umělce a umělkyně jak z celé ČR, tak i zahraničí. CO.LABS se tak stane otevřenější a přístupnější. Prostory budou bezbariérové. Město Brno tak v zóně CO.LABS získá silného kulturního hráče s komplexem pro naplnění jak diváckých očekávání, tak potřeby tvůrců a tvůrkyň. Rekonstrukcí kulturního centra dojde k částečnému vytvoření tolik potřebné, a v současné době takřka neexistující, infrastruktury pro nezávislé umění v Brně.
Dojde k navýšení kapacity pro umělce a umělkyně i diváky a návštěvníky. Rozvoj kulturního centra CO.LABS znamená větší nabídku kvalitních živých vystoupení, koncertů či výstav, workshopů. Stane se místem k odpočinku, práci či k realizacím domácích i mezinárodních inscenačních projektů, festivalů, společenských akcí s celkovou vyšší kapacitou. CO.LABS tak doplní pestrou paletu brněnských kulturních institucí, jejichž cílem je přinášet divákům a divačkám progresivní současné umělecké tvary, vyživovat diváckou obec nekonvenční a aktuální dramaturgií.
Rozsáhlá rekonstrukce a revitalizace stávajících i nových prostorů zóny nezávislého umění CO.LABS sídlící v budově Sokola Brno I. započne 1. ledna 2024. Projekt Rozvoj kulturního centra CO.LABS v celkové výši 92,3 milionů korun bude financován Evropskou unií programem NextGenerationEU v rámci výzvy Národního plánu obnovy částkou 64,3 milionu korun. Projekt bude kofinancován Statutárním městem Brno ve výši 21 milionů korun a finanční participaci přislíbil také majitel objektu – Sokol Brno I. Slavnostní otevření nově zrekonstruovaného prostoru by mělo proběhnout na podzim roku 2025. Po dobu rekonstrukce se chce CO.LABS ve své činnosti zaměřit na produkci site specific uměleckých projektů ve veřejném prostoru a v jiných specifických prostředích.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]