Týden s tancem
Jak vysvětlit jednání současného Ruska? Hlavní cenou Fringe festivalu ověnčený projekt Konec člověka?!? čeká obnovená premiéra
Nezávislý soubor Spitfire Company chystá obnovenou premiéru absurdně humorného večerního zpravodajství ruské televize Konec člověka?!?, jež vychází z textů nobelistky Světlany Alexijevičové. Projekt režiséra Petra Boháče, který v polovině srpna získal na největší světové divadelní přehlídce The Edinburgh Festival Fringe ve Skotsku hlavní divadelní cenu The Scotsman Fringe First Award, se od 4. října vrátí na jeviště Paláce Akropolis.
Projekt Konec člověka?!? poprvé uvedl Spitfire Company v září 2019 na festivalu Next Wave, kde sklidil kladné ohlasy. Jeho pokračování však narušila covidová pandemie. Vzhledem k rusko-ukrajinské válce, celosvětové aktuálnosti tématu a předchozím úspěchům souboru na Fringe festivalu, byl projekt nasazen jako jediný letošní český zástupce do nabitého edinburského programu.
Že to bylo dobře zvolené představení se ukázalo již v průběhu festivalu. Každodenně vyprodaný sál doplňovala čtyřhvězdičková hodnocení kritiků z The Guardian, The Daily Mail, The List, The Telegraph i The Scotsman. „Kritici nejvíce oceňovali angažovanost propojenou s krutým absurdním humorem vytvářející směs silných divadelních obrazů,“ objasňuje recenze Petr Boháč, režisér a spoluzakladatel Spitfire Company.
Úspěch ve Skotsku znamená pro Konec člověka?!? novou budoucnost i v České republice. „Začátkem října jej čeká obnovená premiéra. V této verzi jsou přidané obrazy, a především nově udělaný závěr. Potěšilo nás, že začínáme mít nabídky na hraní nejen v Čechách, ale i ve světě. V Edinburghu se nám potvrdilo, že pohled na Rusko, jak ho prezentujeme v představení, je stále aktuální,“ říká Boháč.
Hlavní role televizních moderátorů se ujali ruští performeři Inga Mikšina-Zotová a Roman Mikšin-Zotov, kteří již řadu let žijí a tvoří v Praze. Jejich autenticita a schopnost ostře osvětlit ruskou současnost a sovětskou minulost vnáší do inscenace uvěřitelnost a notnou dávku černého humoru.
V multižánrovém projektu o moci bezmocných se nechal Boháč inspirovat literární tvorbou nejvýznamnější současné běloruské spisovatelky a nobelistky Světlany Alexijevičové. Představení je tak divadelní adaptací literárních děl Konec rudého člověka, Válka nemá ženskou tvář, Modlitba za Černobyl nebo Zinkoví chlapci, které reflektují ruské současné dějiny v podobě ukrajinské černobylské tragédie, afghánské války nebo velké vlastenecké války. Výsledná inscenace je mrazivou zprávou o životě v dezinformačním pekle konstruovaným vládními masmédii současného Ruska nebo Běloruska.
Cirk La Putyka a francouzský režisér Daniel Gulko vyráží na novocirkusový halucinačně-komiksový výlet do světa Franze Kafky
Jak se dá spojit svět Kafkových románů a povídek s novým cirkusem a pohybovým divadlem, ukáží soubor Cirk La Putyka a francouzský režisér Daniel Gulko v nové inscenaci nazvané K. Její premiéra proběhne 3. října v pražském divadle Jatka78 zaměřeném na nový cirkus, tanec, neverbální a alternativní divadlo. Daniel Gulko, kterého pojí dlouholeté vazby na Cirk La Putyka, český nový cirkus a domácí diváci znají jeho tvorbu se souborem Cahin-Caha například z festivalu Letní Letná, do představení s podtitulem „halucinačně-komiksový výlet do světa Franze Kafky” obsadil deset herců, akrobatů a hudebníků. V inscenaci balancující na hraně absurdity a humoru nebudou chybět cirkusové disciplíny jako vzdušná akrobacie, pozemní akrobacie, cyr wheel, žonglování, perská tyč, iluzivní prvky, ale také zvířecí masky, létající klavír nebo estetické prvky spisovatelovy doby. Inscenace K bude na Jatkách78 uváděna letos od 3. do 8. října a od 14. do 19. listopadu.
„Jde o veselé a divoké cirkusové představení volně inspirované Kafkovým světem povídek a románů jako Proces, Proměna, Zámek, Zpráva pro jistou akademii, Umělec v hladovění a Zpěvačka Josefína aneb Myší národ. Spojuje estetické prvky spisovatelovy doby a současného světa,” říká na úvod Daniel Gulko, který v 90. letech studoval v Praze u Ctibora Turby a vedle vlastního souboru Cahin-Caha působí v současné době ve Švédsku.
„Vždycky jsem chtěl nějakým způsobem zpracovat Kafku. Myslím si, že máme společný určitý kritický a zároveň bláznivý pohled na společnost. Takže chci míchat smích s černým humorem, který sdílím s mnoha českými umělci. Naším záměrem ale není nabídnout pouhé divadelní ztvárnění spisovatelových příběhů. Místo toho je přenášíme do současnosti, do aktuálního dění a využíváme k tomu obrazy a vztahy z Kafky. Proto jsme inscenaci dali podtitul halucinačně-komiksový výlet, zdůrazňujeme absurditu a humor v jeho díle a proměnný charakter skutečnosti,“ vysvětluje Daniel Gulko svůj přístup k Franzi Kafkovi, od jehož narození letos uplyne 140 let a příští rok pak sto let od jeho smrti. A dodává: „Že věci nejsou tím, čím se zdají být, že vztahy nejsou takové, jaké se zdají být, že se vše rychle mění. A tím pádem jde o magický vesmír a Kafkovy postavy se jím snaží proplouvat – některé s úspěchem, některé s velkou katastrofou.”
Na námitku, že Kafkovo dílo je trochu depresivní s tragickým vyzněním, Gulko odpovídá: „Hodně jsem tento názor v České republice slyšel, ale pro mě jako člověka z jiné kultury, to tak není. Když čtete Kafku, je to temné. Ale také absurdní. Kafka říká, že svět je ztracen. A přesto v něm musíme žít, musíme zde nacházet radost, lásku a něco, čím tuto temnotu překonáme. V Kafkovi je tak hodně naděje, že najdeme cestu tímto světem.”
Ohledně procesu zkoušení říká: „Jsem klaun, přicházím z divadla, kde se tvoří na základě improvizace, kde se do vzniku inscenace aktivně zapojují účinkující. Vždycky mám nějaký prvotní nápad či konkrétní obraz. Na začátku zkoušek jsem vzal sedm Kafkových povídek a s herci jsme si jen tak společně hráli. Třeba jsme zkoušeli masky, akrobacii, tancovali jsme, zpívali nebo mluvili o Kafkovi – velmi volně, svobodně. To je luxus, který mnoho divadelních souborů nemá nebo nevyužije – rovnou začínají zkoušet představení.”
„Kafka je absurdní, život je absurdní. Ale smích absurditu pomáhá překonat. Protože pokud se nebudete smát, je s vámi konec. Život je totiž šílený. Pokud se na něj dokážete podívat a smát se absurditě lidských bytostí, přežijete. Chceme být šťastní, být milováni. Chceme zažít zábavu,” uzavírá filozoficky Daniel Gulko.
Více informací na webu souboru, vstupenky jsou v prodeji tamtéž nebo v síti GoOut.
Jubilejní 10. ročník festivalu MOVE Fest Ostrava je za dveřmi: ve znamení péče a kultivace
U příležitosti jubilejního 10. ročníku festivalu současného tance, pohybu a nového cirkusu MOVE Fest Ostrava se organizátoři vrátili k původnímu podzimnímu termínu. Proběhne tedy od 4. do 8. října 2023 v několika pro kulturu všedních i nevšedních ostravských prostorech. Tématem festivalu odrážejícím se v programové dramaturgii, doprovodném programu i festivalovém vizuálu je péče – o své okolí, své blízké i sebe samé – a kultivace. Hodnoty, které rezonují nejen v kulturní sféře, ale i celospolečensky.
O tom, že když dva dělají totéž, není to totéž, se mohou diváci přesvědčit festivalovou linií 4 verzí performativního projektu The Urge od středy 4. do soboty 7. října. Návštěvníci díky ní budou mít během tří dnů možnost zhlédnout nastudování tohoto pohybového outdoorového představení v podání 3 různých tanečních uskupení ze 3 různých zemí na 3 různých lokacích. Čtvrtý den pak proběhne jejich unikátní spojení v jednu velkou společnou performanci The Urge Grows. Diváci díky této linii poznají 4 ostravská místa tak, jak je neznají – protknutá pohybem, tancem, živou hudbou, uměním jako formou péče o své okolí a jeho kultivaci.
Kdo a kde svou pohybovou zpověď o sdílení radosti, energie a fascinaci pohybem během MOVE Festu předvede popisuje ředitelka festivalu Jana Ryšlavá: „Slovenští perfomeři vystoupí ve středu odpoledne na porubském Alšově náměstí, čeští tanečníci ovládnou ve čtvrtek Dolní oblast Vítkovic a v pátek na Jiráskově náměstí svou originální verzi předvede původní německé obsazení, ve kterém tento projekt v roce 2021 pod vedením oceňované choreografky Ceren Oran vznikl. Všechny tři skupiny pak společně vystoupí v sobotu v podvečer před Forem Karolina v společném projektu The Urge Grows a ukážou divákům fascinující, nakažlivou a inspirující sílu spolupráce a sdílení.“
Nedílnou součástí péče je také poznávání svých kořenů a návrat k nim. Proto se během MOVE Festu vrací zpět do Ostravy performeři a tvůrci, kteří odtud před několika lety vyrazili na svou profesní i životní cestu. Letos se jedná o bývalou sólistku Národního divadla moravskoslezského, nyní tanečnici na volné noze Markétu Pospíšilovou a herce a muzikanta Igora Orozoviče v premiéře nového projektu choreografa Asiera Edeso The Choice. „Jednou z forem péče je i podpora. Proto jsme podpořili vznik tohoto představení o touze a přání rozhodovat se správně a uvedeme jeho premiéru na MOVE Festu 2023. Pojďme být společně u prvního kroku tohoto uměleckého uskupení na pole nezávislé tvorby – ve středu 4. října v Domě kultury Poklad,“ dodává Jana.
Na myšlenku podpory ostravských kořenů navazuje program ve čtvrtek komponovaným večerem s výmluvným názvem Fresh dance, který dá příležitost mladým nadějným tvůrcům performativního umění. Svou nejnovější tvorbu zde osobně představí především Nela Rusková – absolventka Janáčkovy konzervatoře v Ostravě, nyní studentka VŠMU, tanečnice a choreografka. „Protože jsme přesvědčeni, že péči a pomoc na jejich cestě vzhůru potřebuje i naše nastupující generace.“ Forma péče, kterou máme rádi snad všichni, je humor a nadhled. „S velkou zásobou obojího přijede na letošní MOVE Fest slovenské uskupení Neskorý zber se svou inscenací Matter. Daniel Raček a Anna Sedláčková v Ostravě poprvé předvedou celkový koncept tohoto projektu včetně živých vstupů choreografky Dáši Čiripové, která z tohoto performativního duetu dělá představení, které vám rozvibruje bránici a opečuje tak vaše mysl i tělo zevnitř.“
Site specific projektem, který vznikl přímo během festivalu na míru vybranému netradičnímu prostoru se skupinou mladých tanečníků a tvůrců, bude práce finské režisérky a aeralistky Ilony Jäntti a Šárky Bočkové, performerky s ostravskými kořeny vystupující například s Cirk La Putyka. Obě autorky během týdne intenzivních zkoušek s tanečníky vybranými formou open-callu využily génia loci jedné z ostravských industriálních ikon a pro inscenaci Zátěž bez tíže, kterou budou moci diváci zhlédnout pouze v jednom odpoledním (neděle 8. října) a v jednom večerním (pátek 6. října) uvedení.
Co se stane, když se na tanečním jevišti setká pětice tanečníků představující pětici přírodních elementů? To zkoumá sobotní představení Tetsu inspirované čínským způsobem práce s energií. „Přijďte se přesvědčit, že každý kousek energie, který jako jedinec vynaložíme, se ve skupině a společenství násobí do neuvěřitelných rozměrů. Protože sdílení energie je také péče,“ říkají organizátoři.
Sobotní podvečer bude patřit výše zmíněnému velkolepému spojení 3 tanečních skupin v performanci The Urge Grows před Forem Nová Karolina. Desetileté festivalové výročí vyvrcholí oslavou. V nedalekém Trojhalí Karolina v sobotu večer proběhne pravá Roller Skate Party! Nebude chybět DJ, workshop bruslení ani zábavná obdoba karaoke – danceoke.
Poslední festivalový den se do Ostravy po několika letech vrátí soubor Burki&Com se svou oceňovanou inscenací Ostrov! Její téma porozumění potřebám – našeho okolí i svým vlastním – a vytvoření společného dialogu dokonale koresponduje s festivalovým tématem péče. Silná myšlenka uvědomění si, že jsme „pouze“ jednou součástí celého ekosystému a že i naše planeta je ostrov v hlubokém moři ve vás bude jistě rezonovat ještě dlouho po shlédnutí tohoto krásného počinu.
Desítku festivalových představení doplní i doprovodný program s pohybovými workshopy, výstavou fotografií k desetiletému výročí či oblíbenými debatami Dvě deci o tanci pod vedením redaktorek Tanečních aktualit. Ve spolupráci s nimi během MOVE Festu proběhne také workshop Udržitelnost tanečních médií. Aby byl dostupný skutečně široké veřejnosti, mohou letos diváci poprvé festivalové vstupenky pořídit formou Pay What You Can a sami si dle svých možností zvolit, kterou částku z pěti nabízených možností za představení zaplatí.
POZVÁNKY
NOVÁ GENERACE v Disku v neděli 1. října
První říjnový den zve platforma NOVÁ GENERACE na reprízy dvou choreografií mladých tvůrců do Divadla Disk.
NOVÁ GENERACE je platforma uvádějící jevištní tvorbu studentů Katedry tance a Katedry nonverbálního divadla na HAMU. V prvním večeru sezony 2023/24 se představí choreografky Eva Rezová (Picturam) a Michaela Dzurovčínová (Out of Comfort).
Délka představení: 80 min. (včetně 20 min. přestávky)
Program:
Picturam
Choreografie: Eva Rezová; interpretace: Adam Rameš, David Kodys, Jakub Kohout, Jakub Sedláček, Jan Drahokoupil; sound design: Sarah Jedličková; light design: Tomáš Morávek; scénografie: Ivo Jedlička; kostýmy: Polina Akhmetzanova; produkce: Natálie Matysková
Choreografie Picturam vychází z výtvarného umění a zkoumá převedení statického obrazu do jevištní živé podoby. Inspirací pro choreografii se stal známý obraz Poslední večeře slavného malíře Leonarda Da Vinci. Téma se zabývá historickou podobou obrazu, jejím rozpracováním a zasazením do současného světa mužského společenství.
Out of Comfort
Choreografie: Michaela Dzurovčínová; interpretace: Alžbeta Mjartanová, Jan Razima, Sarah Jedličková, Jan Bára; kostýmy: Polina Akhmetzhanova; light design: Filip Horn; dramaturgie: Anna Benháková; produkce: Adéla Kašparová, Kryštof David
Lidská mentalita, zdá se, není připravená na globální svět. Strach z odlišnosti v nás zapíná automatický ochranný systém. Jiné chování, jiný pohled, jiné potřeby nahlodávají naši jistotu o řádu světa. Zpochybňují naše ideály, mění významy. Máme strach, že kdybychom pochybnostem a otázkám, které odlišnost vytváří, dovolili ovlivnit naše myšlení, rozpadl by se náš svět jako domeček z karet.
Co by se stalo, kdybychom se zkusili s tímto strachem neztotožňovat? Namísto okamžitého soudu, který nám automaticky zaplní mysl a ovlivní naše chování, začít více pozorovat, hledat možnosti jak porozumět, pracovat na schopnosti tolerance? Chyby a nedokonalosti začali vnímat jako akt tvořivosti? Inkluzivita se zdá být kontroverzním tématem ve všech měřítkách. Ať už se jedná o zapojení žen, jiných kultur či národností, lidí se zrakovým postižením, hluchoněmých, tělesně hendikepovaných a dalších mnoho a mnoho skupin vybočujících z našeho umělého a nefunkčního „normálu“.
Toto představení je o naprostém propojení a přijetí nedokonalosti jako nového ideálu. Je o pochopení chyby jako cíle celého dění. Docházíme k chybě, aby nám, pokud jí to dovolíme, pomohla nahlédnout za obzor. (Výstup vznikl na Akademii múzických umění v Praze v rámci projektu podpořeného z prostředků na specifický vysokoškolský výzkum.)
Find Me — What Are You Looking for? – taneční představení 1. října v Divadle ABC
Na taneční vystoupení v produkci absolventů Tanečního centra Praha, zvou mladí umělci v neděli 1. října od 18 hodin do Divadla ABC. Find Me — What Are You Looking for? Pojednává o „proměnlivosti a nevyzpytatelnosti života a ztvárňuje vývojová stadia tanečníka, podobně jako člověka; o lidské a společenské rozdílnosti i totožnosti, a to nejen v přístupu k životu, ale i v objevování a zakoušení hranic vlastních i ostatních.“
Na představení se podílí 20 tanečníků ve věkovém rozmezí 7–25 let, kteří využívají několik tanečních stylů především z technik moderního a současného tance. „Naším cílem je přiblížit taneční umění široké společnosti. Je více než pravděpodobné, že pro většinu jedinců, to bude první návštěva tanečního představení a my bychom si moc přály, aby nebyla poslední. Bojovaly jsme s otázkou komerce, protože problematiku jejího zásahu do kvalitního tanečního umění vnímáme a dlouho jsme řešily, jak s ní vlastně naložit. S ohledem na očekávanou různorodost diváků jsme se rozhodly zvolit ‚zlatou střední cestu‘ a pokusit se vytvořit kulturní zážitek, který bude pro diváka známý, ale zároveň podnítí jeho zvídavost a vzbudí touhu vyhledávat nové podněty, v tomto konkrétním případě pro něj v doposud neprobádané oblasti tanečního umění,“ říkají jeho tvůrkyně, Lenka Zahálková a Dominika Dosedlová. „Součástí představení jsou také tři choreografie, ve kterých účinkuje 5 dětí, které se tanci věnují pouze zájmově, a to pouze jednou týdně. Chceme tímto propojit generace a ukázat divákům vývoj pohybového slovníku tanečníka,“ dodávají mladé tanečnice a choreografky, které založily projektovou agenturu Art of Movement.
„Termín kolektivní individualismus, který se na první pohled může zdát nesmyslný, krásně vystihuje myšlenku, kterou chceme prostřednictvím představení vyjádřit. Představení se snaží zobrazit ‚ideál‘ syntézy světa uměleckého a světa společenského. Doufáme, že s vámi naše idea představení rezonuje a věříme, že každý z nás si z představení odnese něco svého,“ vzkazují divákům.
Jaká je geneze spolupráce tohoto tandemu, popisují s lehkostí svého mládí:
„Jsme dvě kamarádky, které se poznaly během studia na Tanečním centru Praha – konzervatoři a gymnáziu. Poté jsme každá odjela do zahraničí rozšířit naše znalosti a taneční praxi. Lenka odjela studovat taneční program do Boloni, kde měla možnost projít tréninkem s významnými tanečními umělci z předních světových souborů, a tím nahlédnout pod pokličku tanečního světla mimo českou taneční scénu a získat světové znalosti a názory, které nyní uplatňuje ve své taneční i pedagogické praxi. Seznámila se s řadou inovativních tanečních technik a metod (Feldenkrais, BMC…), díky čemuž nahlédla na tanec z naprosto odlišné perspektivy. Součástí programu bylo také zkoumání možností pohybového aparátu handicapovaných, které je pak, jak inspirací pro tanečníka, tak poznáním těla z pohledu fyziologie, o níž se Lenka již dlouho zajímá. Ve stejné době, po dokončení konzervatoře, odjela Dominika studovat na univerzitu do Velké Británie, kde si prohloubila své znalosti a rozvinula dovednosti v moderních technikách a baletu/klasickém tanci, historii tance a také psychologii tanečníků. V praktické části studia využívala příležitostí choreografické spolupráce s významnými osobnostmi tanečního umění se závěrečným představením na scéně Royal Opera House v Londýně. Studium jí nabídlo se rozvíjet nejen jako taneční umělec s vysokými technickými možnostmi a kreativním myšlením, ale i jako osobnost, která má nyní touhu předávat své znalosti dále. Společnou touhu tvořit jsme měly již od společných chvilek při studiu na konzervatoři, a tak jsme se jednoho slunečného dne na koupališti rozhodly založit Art of Movement.“
OPEN CALLS
Projekt Receptive Playground
Projekt Receptive Playground vyhlašuje Open call na sérii tanečně pohybových workshopů pro všechny, kteří chtějí řešit a odlehčit problémy spojené se svým mentálním zdravím přes pohyb a tanec. Občanské sdružení LilaOmilia ve spolupráci se spolkem Björnsonova představují možnost zapojit se do nadcházejícího projektu Receptive Playground.
Jedná se o 8měsíční cyklus/sérii pohybových workshopů, které se budou pravidelně odehrávat v Praze v historickém prostoru v centru Prahy v Karlíně (Karlínské Spektrum). Pravidelná taneční setkání budou vedená lektorkami Dubravkou Radonjić a Zuzanou Žabkovou, pedagožkami a praktikujícími tanečnicemi. Obě do pohybové praxe aplikují své osobité přístupy a expertízy vycházející z dlouhodobých zkušeností vedení tanečních terapií, choreografie, umění interpretace a meditační praxe.
Po dobu 8. měsíců bude každý týden probíhat jeden 2hodinový pohybový workshop. Každá lektorka tak uvede dva semináře měsíčně. Všechny informace o projektu a registrační formulář najdete na webu.
Účast v projektu není limitována předchozími zkušenostmi s tancem, pohybem, nebo taneční terapií. Obsah workshopů byl pečlivě sestaven pro všechny, kteří vnímají, že tanec a pohybové umění lze využít jako terapeutický nástroj pro komplexní integraci osobnosti. Také pro ty, kteří chtějí prostřednictvím tance/pohybu rozvíjet kreativitu a kreativní myšlení. V tanci můžeme vzájemně komunikovat autentickým jazykem a budovat nové vztahy pro obohacení našich životů. Můžeme odlehčit psychické problémy a uvolnit tlak, který přináší dnešní rychlé životní tempo.
Projekt je podpořen grantem z EU v programu Erazmus+.
TEP39: REZIDENCE LISTOPAD–PROSINEC
Deadline: 01/09/2023 – 01/10/2023
Přihlaste se do open callu tepu39, vybíráme 1 projekt na období listopad–prosinec.
KDO JSME?
Tep39 je pohybové studio, které vzniklo v květnu 2020 v prostoru39, DIY oživeném domě v Praze na Žižkově poskytujícím zázemí kultuře mnoha žánrů. Provozují ho společně Kachní spolek a prostor39.
CO NABÍZÍME: 40 hodin zkoušení během listopadu – prosince, které lze využít v podobě intenzivní rezidence i pravidelného zkoušení. Konkrétní data a časy si s vybranými umělci závazně domluvíme co nejdříve, K DISPOZICI JSOU ZEJMÉNA ČASY 10:00-16:15 VE VŠEDNÍ DNY.
Prostor studia tep39, vybavený baletizolem, zrcadly, základním zvukem, chill out zónou.
Vedený feedback po prezentaci výstupu/work in progress v tepu39. (Po domluvě je možné zprostředkovat či poskytnout feedback i v průběhu rezidence.)
Rezidentům neposkytujeme ubytování ani nehradíme cestu.
KOMU TO NABÍZÍME: Cílovou skupinou jsou zejména mladí umělci v začátcích jejich kariéry a ti, kteří hledají nové formy/cesty. Cílíme na tvůrce, kteří potřebují prostor pro svůj výzkum a hledají směřování své tvorby, ať jde o tanečníky, performery, mimy či jiné umělce činné na poli pohybového divadla. Budeme upřednostňovat projekty a tvůrce, kteří nemají dlouhodobou podporu a/nebo reagují na aktuální témata.
CO POŽADUJEME:
Výstup či work in progress o délce 10-30 min pro odbornou veřejnost (Není třeba připravit jevištní tvar, stačí krátký výstup a představení nasbíraného materiálu. Chceme podpořit nejen umělce, kteří připravují představení, ale i research samotný, hledání nových autentických forem apod. bez nutnosti výsledku.) WIP bude termínově na konci rezidence.
V případě dalšího života projektu uvádět tep39 a prostor39 jako partnery projektu.
Více info na webu tep39 ZDE.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]