Týden s tancem

Premiéra Terezy Lenerové v divadle PONEC a výběr českých choreografií na Aerowaves, současný tanec ve Studiu Hrdinů, švédský soubor Kompani Giraff s Filipem Zahradnickým a českou premiérou, SE.S.TA ve Žďáru nad Sázavou s další ukázkou Tvůrčích a výzkumných rezidencí, Vstupenka, která pomáhá tanci a další novinky.
Tereza Lenerová – Rukavičkářské závody (foto Adéla Vosičková)
Tereza Lenerová – Rukavičkářské závody (foto Adéla Vosičková)

Poslední letošní premiéra v divadle PONEC bude o naší kůži – přecitlivělé, obnažené a vyděšené stejně jako celá společnost
V pondělí 27. listopadu se v divadle PONEC od 20:00 poprvé představí taneční inscenace s prvky detektivního thrilleru Rukavičkářské závody. V této performanci choreografky Terezy Lenerové se fikce prolíná se zážitky s naší vlastní kůží. První repríza následuje 28. 11.

Kůže je ztělesněním tenké linie, která odděluje nitro od okolního světa. Smyslovým orgánem, kterým okolní svět vnímáme, vzácným materiálem. Povrch těla může být i odrazem nitra. Naše kůže je přecitlivělá, stejně jako celá společnost – obnažená a vyděšená. Co o nás vypovídá a jakou má hodnotu? Ve světě, který jsme vytvořili, nás už nedokáže ochránit, a tak jím raději procházíme „v rukavičkách“. Od nepaměti zabíjíme zvířata, abychom oblékli jejich kůži na svou. Aby nás hřála, chránila, zkrášlovala. Bereme na sebe odpovědnost za upřednostnění užitku povrchu před zachováním života uvnitř. Postupem času koželužské řemeslo vymírá. Ne proto, že bychom se do pružné a houževnaté kůže nechtěli dál oblékat, ale proto, že člověka nahradil stroj. Se smrtí totiž nechceme mít dál nic společného.

„Z našich životů se vytrácí schopnost zabít a zpracovat zvíře, přesto mnoho z nás zvířata jí. Nemusíme se dotýkat těchto činností, někdo jiný to udělá za nás. Otázka však je, zdali nás to neodpojuje od samotné podstaty života. Smrt je součástí života,“ podotýká choreografka a režisérka inscenace Rukavičkářské závody Tereza Lenerová. Na jevišti divadla PONEC se představí britská tanečnice a choreografka českého původu Andrea Miltnerová spolu s performerkou a choreografkou Jitkou Čechovou.

Tereza Lenerová vystudovala v roce 2007 The Theaterschool v Amsterdamu. Svou prvotinou Proměnná se hned kvalifikovala na Aerowaves Spring Forward. Pro další experimenty spoluzaložila prostor Studio Truhlárna, kde také vytvořila několik svých zásadních autorských projektů: Švihla (oceněné mezinárodní porotou hlavní cenou Taneční inscenace roku 2017 na České taneční platformě) a Nepřestávej, které získalo zvláštní uznání poroty v rámci České taneční platformy 2019 a bylo zařazeno do výběru Aerowaves Twenty21. V roce 2021 Tereza Lenerová realizovala dvě premiéry – inscenace dis pla y (společně s Jitkou Čechovou, oceněné porotou České taneční platformy) a Existuje dojem bytí.


420PEOPLE, Sylva Šafková – Why Things Go Wrong (Michal Heriban a Viktor Konvalinka, foto Vojtěch Brtnický)

Český současný tanec ve výběru Aerowaves
Minulý týden byl zveřejněn seznam Aerowaves The Twenty24 artists. Ve finální selekci této mezinárodní sítě byly za Českou republiku zařazeny projekty Mikrosvěty Jazmíny Piktorové a Sabiny Bočkové a Why Things Go Wrong souboru 420PEOPLE.org a choreografky Sylvy Šafkové. Výběr probíhal v říjnu v Chorvatském kulturním centru v Rijece. 58 tanečních profesionálů se osobně sešlo, aby prodiskutovali stovky tanečních děl a vybrali ta, která pro příští rok podpoří. Mikrosvěty mj. získaly Hlavní ocenění České taneční platformy, kde také dostaly Cenu diváka. Za Why Things Go Wrong byl Viktor Konvalinka v užších nominacích na letošní Ceny Thálie, Michal Heriban v širších.


Paweł Sakowicz – Fatamorgana (foto Iryna Drahun, Studio Hrdinů)

Festival Norma 2023 ve Studiu Hrdinů přinese i tanec

V pořadí 6. ročník festivalu Norma, který pořádá pražské Studio Hrdinů, se odehraje ve dnech 24. a 25. listopadu 2023. Letošní ročník s podtitulem Na okraji okraje představí v prvním dni práci předního polského mezinárodně etablovaného choreografa Pawła Sakowicze, který je jako jediný představitel živého umění v Polsku svým dílem zastoupen ve sbírce Národní Galerie (s představením Jumpcore, které jsme na festivalu uvedli v roce 2021). Druhý den se v širším kontextu zaměřujeme na ženskou tématiku.

Úvodní Fatamorgana v choreografii Pawła Sakowicze patří na repertoár Studia Hrdinů a je druhým titulem z tanečně-pohybové dramaturgické linky této scény. V této své choreografii vytváří autor tajemnou krajinomalbu, autonomní snový svět, který diváka láká k tomu se do něj plně ponořit. (Recenzovali jsme ZDE.) Na Fatamorganu naváže minimalistické sólo stejného choreografa s názvem Amando.

Program druhého dne nabídne tři představení a jednu debatu. Performance shooting star současné malby a performativního umění Anny Ruth s názvem Early Larvae vzniká ve spolupráci s Denisem Baštugou na objednávku pro festival Norma. Anna chce pracovat se svou vlastní intimitou, kterou chce převážně hudebně – zvukovým přístupem sdílet s publikem.

Projekt Gosii Wdowik Dziewczyny (Dívky) z varšavské Komuny vznikal v rozmezí sedmi let. Gosia společně s pěti dalšími tanečnicemi chtěly zkoumat, jaké je to být v současnosti dívkou, ztrácet toto „ochranné“ pojmenování, vnímat transformaci těla v průběhu času a jeho hodnotu v kontextu kultury a šířeji i politiky.

Boglárka Börcsök a Andreas Bolm – Figuring Age (foto Andreas Bolm)

Transgenerační imerzivní performance-instalace na pomezí filmu, tance a divadla FIGURING AGE maďarské umělkyně Boglárky Börcsök je silně vtahujícím zážitkem (recenze z jejího uvedení na Divadelní Floře Olomouc ZDE). Boglárka se vtěluje do ikon maďarského tanečního divadla a kromě sugestivního zážitku tohoto převtělení v druhém plánu odkrývá i nedávnou historii Maďarska vedoucí k jeho současné nacionalistické realitě.

Po představeních druhého večera se koná neformální debata nad tématy interrupce, stárnutí a politických represí vůči ženským právům. Účastnit by se ji měli jak odborníce*i, politoložky*gové, socioložky*gové, filozky*ofové, tak i umělkyně*ci.

Pátek 24. 11.
20.00 Fatamorgana – Studio Hrdinů ’60 minut
21.30 Amando – Korzo ’40 minut

Sobota 25. 11.
17.00 Early Larvae – Studio Hrdinů
18.30 Dziewczyny – Studio Hrdinů ’60 minut – v polštině s českými a anglickými titulky
20.30 FIGURING AGE – Korzo ’60 minut – v angličtině (bez překladu do českého jazyka)


Kompani Giraff – Goldbergovy variace (foto archiv Jatka78
Kompani Giraff – Goldbergovy variace (foto archiv Jatka78

Švédský soubor Kompani Giraff s Filipem Zahradnickým přiváží na Jatka78 inscenaci inspirovanou goldbergovskými vynálezy složitých strojů
Novou rodinnou inscenaci Goldbergovy variace přiveze 25. a 26. listopadu do pražského divadla Jatka78 švédský soubor Kompani Giraff. V inscenaci účinkují český žonglér Filip Zahradnický z Cirku La Putyka a francouzská akrobatka a tanečnice Clémence de Felice, kteří diváky zavedou na poetickou cestu do světa neuvěřitelně složitých strojů vyrobených z předmětů každodenní potřeby. Jejich kresbami se proslavil americký karikaturista Rube Goldberg, k jehož jménu odkazuje vedle skladby Johanna Sebastiana Bacha také název inscenace. Představení je vhodné pro děti od 6 let a jazykově bezbariérové.

Rube Goldberg kreslil komplikované stroje, které plnily jednoduché úkoly složitým a nepraktickým způsobem založeným na řetězové reakci mnoha nejrůznějších objektů. „Podobně je novocirkusové představení Goldbergovy variace hrou s řetězovými reakcemi předmětů každodenní spotřeby a tím, jak jsou naše vlastní, údajně jednoduché akce propojené a vzájemně se ovlivňují. Zvuky jsou navíc vytvářeny na pódiu pomocí vlastnoručně vyrobených automatizovaných hudebních nástrojů,” vysvětluje umělecký šéf Jatek78 Rostislav Novák ml. Po představení si budou moci malí i velcí diváci sami některé z těchto předmětů vyzkoušet. Pod vedením obou performerů je totiž čeká workshop iluzionismu a drobné magie.

Kompani Giraff – Goldbergovy variace (foto archiv Jatka78)
Kompani Giraff – Goldbergovy variace (foto archiv Jatka78)

Jádro Kompani Giraff tvoří tři umělečtí ředitelé – původně performerka a cirkusová umělkyně Viktoria Dalborg, kouzelník Axel Adlercreutz a módní návrhářka a scénografka Sus Soddu. Soubor vznikl z legendárního varietního představení Salong Giraff, které se hrálo ve Stockholmu. Trojice zakladatelů vytváří každé představení společně s pečlivě vybranými umělci tak, aby byl výsledek vizuálně elegantní, magický a s chytrou choreografií. Jatka78 a Cirk La Putyka s Kompani Giraff budou spolupracovat i nadále – Cirk La Putyka se chystá v příští sezóně uvést představení právě v režii švédských tvůrců. Program divadla Jatka78 najdou zájemci na webu divadla, vstupenky jsou v prodeji jsou v síti GoOut.


Marie Kinsky ve Žďáru nad Sázavou, kde probíhají rezidence SE.S.Ty (foto archiv Zámku Žďár)

SE.S.TA ve Žďáru nad Sázavou: ukázka z Tvůrčích a výzkumných rezidencí 2023
Šestá ze série veřejných ukázek work in progress z práce umělců, kteří pobývají na výzkumné a tvůrčí rezidenci ART KLASTRY na zámku ve Žďáře nad Sázavou, se uskuteční 23. listopadu od 18:00 hodin. Bude poslední v roce 2023. Začíná srazem v kavárně muzea, umělci pak diváky zavedou na různá místa zámeckého areálu. Předpokládaná doba trvání je hodina a třičtvrtě včetně diskuze s tvůrci. Budeme se ptát, kam díky pobytu pokročili. Sledujte spolu s nimi tvůrčí proces krok za krokem.

Představí se:

I. Joanna Gruntkowska, Małgorzata Suś, Kristina Feldhammer, projekt Watering Words

• Každá Rezidence se skládá z pohybového a podvědomého psaní ve vztahu ke zvolenému vodnímu zdroji.

• Po napsání vlastní básně si autoři přečtou text a zhmotní svou reakci na něj ve vizuální, zvukové nebo jiné fyzické podobě.

II. Eva Šindelářová, projekt Létání

• „Akční akrobatická akvarelová malba“, která zkoumá možný přesah hranic v malbě a transformaci tělesného výkonu, kdy se samotný proces malby transformuje do performativního představení.

• Výsledná akvarelová malba je zaznamenána na akvarelový papír a její tahy jsou ovlivněny částečně nekontrolovatelnou trajektorií těla v zavěšené poloze vzhůru nohama a prvky choreografie uvnitř závěsného kruhu.

III. Roman Škadra, projekt Girevik

• Glamózně oblečený muž manipuluje s třiceti železnými kettlebelly.

• Při zdolávání neobratnosti přetváří své tělo každým pohybem do zcela nové podoby.

• Výsledkem této hry je křehká, stále se rozšiřující kompozice znamenající vypětí a kolaps.

• Girevik je výzvou vůči historické hypermaskulinní auře kolem kettlebellu a hledáním alternativní poetiky lidské práce.


Dočasná Company – Callin' Gaia (foto Vojtěch Brtnický)
Dočasná Company – Callin’ Gaia (foto Vojtěch Brtnický)

Začátek sezony s Dočasnou Company – novinkou jsou workshopy Out of Control
Dočasná Company, z. s. sice zahájila sezonu až začátkem října, zato naplno. Mimo reprízy aktuálních inscenací do středočeského Farmstudia zavítal obnovený projekt Temporaliter zakladatelky spolku, Anny Benhákové, s fotografem Vojtěchem Brtnickým v hlavní roli. V říjnu Dočasná Company vyprodala svoji prvotinu pro dětské publikum Jak Zojka pomohla Zemi dýchat autorek Petry Houškové a Anny Benhákové. Nabitý program spolku koncem měsíce doplnil první workshop ze série hudebně-pohybových sessions Out of Control ve spolupráci s unikátním prostorem Gabriel Loci. První premiéra sezony Callin’ Gaia tvůrkyň Natálie Vackové a Jany Stárkové proběhla 30. října v koprodukci s divadlem PONEC.

Dočasná Company ve spolupráci s prostorem Gabriel Loci 29. října spustila sérii hudebně-pohybových setkání vedených členy projektu Out of Control v choreografii Michaely Dzurovčínové. Tyto „sessions“ jsou určeny pro všechny hudební a taneční nadšence a umělce na jakékoliv hudební a pohybové úrovni. Všichni zúčastnění mají možnost využívat nástroje, které jim jsou nejbližší, ať už se jedná o jejich vlastní tělo, hudební nástroj či jakýkoliv předmět produkující zvuk a pohyb. Důležitým aspektem setkání je plnohodnotné propojení těchto dvou uměleckých oborů. Cílem je hledat nové, nevšední využití hudebních nástrojů. Na workshopech se pracuje s extrémními podmínkami ve hře na hudební nástroj. Ten se používá jako taneční partner nebo naopak lidské tělo jako hudební nástroj. Každý workshop je veden jiným lektorem, někdy se zaměřuje více na pohybovou a taneční složku, jindy převládne ta hudební. V listopadu si Dočasná Company připravila další ze zmiňované série workshopů. Hudebně-pohybová session Out of Control proběhne 20. listopadu opět v prostoru Gabriel Loci, 26. listopadu poté uvede reprízu oblíbené inscenace pro děti Jak Zojka pomohla Zemi dýchat v KD Mlejn.


Pedagogiku tance na pražské HAMU je možné nově i v bakalářském programu studovat v angličtině. Pro přihlášky ke studiu se blíží dedaline, je možné je podávat jen do konce listopadu. Přihlášky je možné podávat v průběhu listopadu. V češtině informace ZDE.

Academy of Performing Arts in Prague is opening a Bachelor’s programme in Dance Education also in English! Applications can be submitted during November. More information HERE.


Vstupenka, která pomáhá českému tanci
Měsíce listopad a prosinec jsou již tradičně naplněny řadou benefičních tanečních představení, která se po celé České republice konají na podporu činnosti Nadačního fondu pro taneční kariéru. Zakoupením vstupenky na tato benefiční představení pomáhá publikum českému tanci. Přispěje (50-200 Kč) na vzdělávání a rekvalifikaci tanečnic/tanečníků po ukončení jejich aktivní taneční kariéry a podpoří jejich profesní uplatnění.

“Věřím, že je nutné podporovat snahu těch, kteří bojují za zlepšení postavení tanečních umělců, a kteří jsou jim nápomocní v jejich následném profesním směřování,” komentuje Jan Fousek, umělecký šéf baletu Moravského divadla Olomouc. Velké poděkování patří souborům předních českých divadel, které se do série představení zapojily:

Termíny benefičních představení:

Neděle 19. listopadu 2023 – Louskáček
Moravské divadlo Olomouc

Neděle 26. listopadu 2023 – Mauglí
Divadlo F. X. Šaldy v Liberci

Neděle 3. prosince 2023 – Louskáček
Národní divadlo Praha

Neděle 10. prosince 2023 – Popelka
Jihočeské divadlo České Budějovice

Úterý 19. prosince 2023 – Louskáček
Divadlo J. K. Tyla v Plzni

Čtvrtek 28. prosince 2023 – Louskáček
Národní divadlo Brno

Benefiční akce Vstupenka, která pomáhá českému tanci, se poprvé objevila jako vánoční benefice v roce 2016 ve spolupráci s baletními soubory Národního divadla v Praze, Národního divadla v Brně, Divadla F. X. Šaldy v Liberci, Jihočeského divadla v Českých Budějovicích a Divadla J. K Tyla v Plzni. V roce 2018 se benefice zúčastnily baletní soubory Národního divadla v Praze, Národního divadla v Brně, Divadla F. X. Šaldy v Liberci a Divadla J. K. Tyla v Plzni. V roce 2018 byla zahájena tradice letní benefice, kterou odstartoval Valmont Jihočeského divadla na letní scéně otáčivého hlediště v Českém Krumlově. Během proběhlých benefičních představení diváci zakoupili 5 tisíc vstupenek, které pomáhají českému tanci. Z každé této vstupenky Nadační fond pro taneční kariéru použil 50 až 100 Kč na koučink a poradenství umělcům, kteří musí z různých důvodů ukončit aktivní taneční kariéru, na organizaci odborných workshopů a debat.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments