Týden s tancem
Dance ON – Balet ND nabídne choreografickou dílnu pro veřejnost
Další díl vzdělávacího programu Národního divadla Dance On pod hlavičkou ND+ přinese 19. dubna od 16:30 hodin baletním fanouškům velmi neobvyklý koncept. Člen Baletu ND Basil Schwerzmann nabídne další vhled do kreativního procesu. Je rozhodnut zapojit diváky do tvorby choreografie, v rámci úzkého dialogu a spolupráce mezi hledištěm a jevištěm nechá vzniknout nové pohybové pasáži, společnému dílu všech zúčastněných. Jistě, půjde o experiment, výzvu – ale také příležitost pochopit, co se odehrává v hlavě tvůrce, co stojí na pozadí nápadu, tématu, rozvíjení první myšlenky až po její finální pohybové ztvárnění.
„Přemýšleli jste někdy nad tím, jak pracuje choreograf? Pokud ano, tak tento díl Dance On – Interaktivní choreografie – musíte navštívit. Nejen že uvidíte, jak se choreografie tvoří z nuly, ale otevřeme nové možnosti tím, že vás, diváky, pozveme k aktivnímu přispění k tvořivému procesu. Společně budeme jedním velkým choreografickým týmem, vybereme téma, hudbu a vytvoříme pro členy Baletu Národního divadla pohybový slovník,“ lákají organizátoři. „V závěru bude dokončená choreografie, mezi jejíž hrdé tvůrce budete patřit,“ dodává Basil Schwerzmann, autor koncepce.
Dance On je nový vzdělávací projekt na Nové scéně Národního divadla, který zahrnuje otevřené lekce, individuální tréninky a choreografickou laboratoř, v jejímž rámci lze objevovat zrod nové tvorby. Balet ND tak navazuje na dosavadní koncept svých doprovodných aktivit: baletní dílny, autogramiády, dramaturgické úvody, podcasty a jiné. Rozšiřuje tak nabídku doprovodných aktivit ND+.
Projekt Šrámy autorky Stéphanie Nyota N’Duhirahe nyní pokračuje druhou částí nazvanou Děti z bakelitu – 17. a 18. dubna ve Studiu Prám
Co je to vzpomínání? Co si my a co naše těla uchovají z různých životních příběhů? Jak dochází k přenosu historie bolesti z generace na generaci? Jak můžeme o této bolesti mluvit?
Tvorbu Stéphanie N’Duhirahe představí ve dnech 17. a 18. 4. od 19:00 Studio Prám.
V první části projektu Šrámy / La débattue zkoumala svou rodinnou historii a zpochybňovala viditelné i neviditelné stopy, které na ní mohly zanechat určité historické události. Děti z bakelitu také vznikají na základě rozhovorů, ale tentokrát s lidmi, kterým bylo v době Sametové revoluce kolem 10 let. Autory projektu totiž zajímá úhel pohledu člověka, který je na prahu dospělosti, který je již schopen vytvořit si vlastní názor na svět, a přitom ještě nemusí být zatížen nánosem životních zkušeností dospělého jedince či společenskými konvencemi. Pojítkem mezi první a druhou částí projektu Šrámy je proces léčení a uzdravování cestou rozhovoru a sdílení.
Děti z bakelitu jsou experimentální koláží, která vzniká kompozicí různých uměleckých forem. Snoubí v sobě prvky zvukové a video instalace, které jsou aktivovány malými pohybovými a akrobatickými performancemi, podpořenými autentickým hudebním doprovodem.
Součástí tvůrčího týmu byli také Markéta Stránská, Eva Lédlová, Nguyễn Mỹ Ngân/Mor Wen, Roman Džačar, produkce Eva Dryjová. Studio Prám ve svých ateliérech sdružuje 12 absolventů AVU a UMPRUM aktivních v oblasti volného umění a designu. Nachází se ve Vysočanech.
Tantehorse vyhlašuje open call: Svědek uměleckého procesu
Předáváme výzvu v originálním znění:
➞ Otevíráme možnost účastnit se v roli svědka laboratoří, které budou předcházet říjnové premiéře projektu na podporu dětské paliativní péče Děti U. Pokud chceš nahlédnout pod pokličku uměleckého výzkumu, zajímá Tě dětská paliativa a možnosti jejího uměleckého uchopení, toužíš se aktivně účastnit setkání s lékaři, rodiči a umělci, diskutovat a naslouchat osobním příběhům, pojď do toho! Vítáme studenty uměleckých, humanitně nebo sociálně orientovaných škol i širokou zainteresovanou veřejnost.
➞ Laboratoře se odehrají 24. 4. (15–20h), 25. 4. (10–15h), 10. 5. (15–20h), 11. 5. (10–15h), 7. 6. (15–20h) a 8. 6. (10–15h) na Praze 3. Od nás budeš mít zadarmo účast na labech i lístek na říjnovou premiéru, a my Tě zveme k péči skrze přítomnost. Svým tělem i slovem ukotvíš příběhy a zkušenosti do reality tady a teď.
Do pátku 19. 4. nám krátce popiš svou motivaci na [email protected] a my se Ti během několika dnů ozveme.
Těšíme se velmi!
Tip: ORBITA.space uvede v Brně a v Bratislavě inscenaci Field
Experimentální performance zabývající se poli působnosti bude uvedena v dubnu dvakrát: 21. dubna v Tržnice Brno a 28. dubna v bratislavském prostoru A4.
Východiskem se v performance stává propojování, vymezování, narušování a sdílení polí. Tvoříme prchavé mapy ovlivněné vnímáním přítomnosti, ve vztahu k minulosti zaznamenávané různými médii.
„Field se prohlubuje v různých časech a prostorech, prohlubuje se v těch chvílích, kdy mu věnujeme pozornost. S každou novou příležitostí navazujeme a znakujeme. Dialog člověka, materiálu, technologie, prostoru… a vůbec.“
Choreografie: Tereza Lepoldová, Lukáš Lepold, účinkují: Hana Gallinová, Tereza Lepoldová, Michal Nagy, objekty vytvořila Lucie Sabev, zvuk Lamina Fibra (koláž).
Vstupné Brno 250 Kč (studenti 100 Kč), vstupné Bratislava 4 – 9 EUR, prodej přes Goout.
Česká premiéra slovenské produkce souboru threeiscompany
Jak si představujeme budoucnost nejen pro sebe, ale i pro naše vnoučata? Jaké vyhlídky pro ně máme a co můžeme udělat pro jejich naplnění? Navýsost aktuální existenciální otázky nastoluje nová inscenace IHOPEIWILL, která má v divadle PONEC premiéru 22. dubna. IHOPEIWILL je společným dílem uskupení threeiscompany a choreografa, performera Jara Viňarského.
„V rámci inscenace zazní útržky z rozhovorů s lidmi z České republiky a ze Slovenska napříč generacemi a sociálními vrstvami. Pestrost prezentovaných názorů a vnímání světa jako takového dává inscenaci další rozměr. A stejně tak fyzická performance, zvukový design a vizuální instalace. Vše funguje nezávisle vedle sebe, ale zároveň v synergii a společně tak vytváří pozoruhodný celek,“ slibují inscenátoři. V choreografii vystupuje sólově tanečnice Soňa Ferienčíková. Originální scénografii dominují bledě růžová lana z lykry, propletená v důmyslnou síť. Na vizuálním obsahu se podílela známá vizuální umělkyně Mária Júdová Tichá, která se zaměřuje na střet performativního a digitálního umění a jejíž díla byla s úspěchem prezentována po celém světě.
Venušiny dny 2024 zahájí tanec
Devátý ročník festivalu Venušiny dny od 22. do 28. dubna nabídne diváctvu současné ženské autorské umění. Přehlídka od roku 2015 boří stereotypy o tom, co to je „ženské umění“, co ženy zajímá a o čem ženy tvoří. Soustředí na ženské autorské umění, ale je vhodný pro milovníky a milovnice divadla bez ohledu na pohlaví nebo gender.
První den od 19:00 se ve Venuši ve Švehlovce představí Agáta Jarošová s work in progress Vlasy a také Martina Hajdyla s performancí Bodies in progress. Není zatěžko uhodnout, co se za tímto titulem skrývá!
Agáta Jarošová: Vlasy (work-in-progress):
Vlasy, vznikající u kořenů myšlenek, jsou jakoby nitěmi, které spojují příběhy a vyplétají se jako prodloužení činů a úvah. Vlasy jsou pohybově poetické dílo, které otevírá dveře k imaginaci, fantazii a kouzlu lidského těla prostřednictvím tvarování živé a neživé vlasové hmoty. Agáta nachází různé způsoby dialogu s tímto elementem, který je zároveň spojen s společenskou a intimní symbolikou, jež narušuje, rozvíjí a přetváří.
Martina Hajdyla Lacová: Bodies in Progress
Jaký vliv má na ženu zkušenost sdílené existence? A jak se jí obývá tělo v průběhu tohoto procesu? Všichni začali život v těle jiné lidské bytosti – ponořeni do systémové výměny, absorbující živiny z těla matky stejně jako hormonální deriváty emocí a zároveň vylučující biologický odpad skrze její tělesné otvory. Slovy psychoanalytičky Joan Raphael-Leff tahle základní zkušenost interkorporality, kde „já “ a „né “ existují v propojení, otevírá prostor pro hlubokou reflexi toho, jak první propojení ovlivňují celý život.
Bodies in Progress se bude uvádět exkluzivně pouze v období duben až červenec 2024, kdy je interpretka v pokročilém stádiu těhotenství. Každé uvedení je tedy neopakovatelnou událostí.
Koná se Konference w♀men in art………. vol.2
Druhý ročník konference w♀men in art věnující se podpoře žen v umění proběhne 17. a 18. února v Brně. Konference vyrůstá z poslání zóny nezávislého umění CO.LABS, které reflektuje současné potřeby umělecké sféry a usiluje o aktivní zabezpečení podpory, rozvíjení a růst uměleckého sektoru s důrazem na angažovanost, posouvání úrovně kvality a hranic uměleckých druhů a žánrů. V letošním roce se rozrůstá z kulturního i na kreativní sektor.
Tématem druhého ročníku je Mateřství / rodičovství. Zajímá vás, na co máte být ready, pokud chcete mít dítě, a přesto dál vykonávat svou profesi v kulturním a kreativním sektoru? Co můžou udělat instituce pro to, aby se jejich zaměstnanci*kyně – matky / rodiče cítili v práci dobře a nebyli/y diskriminováni či jinak znevýhodňování? Jak skloubit mateřství a péči o rodinu s výkonem povolání v KKS? Sdílení příkladů dobré praxe v ČR, příklady dobré praxe ze zahraničí, workshopy plánování, sdílení osobních skills. Je kulturní a kreativní sektor v českém prostředí připravený na to, aby ženy-matky byly jeho součástí? A pokud ne, jak tomu můžeme pomoci? Co umělecké mobility a mateřství – fikce, nebo realita a běžná praxe? Co když je vaše tělo váš pracovní nástroj? Na jak dlouho a jak zásadně jej mateřství ovlivní.
Konference je určena pro všechny ženy, muže, matky /rodiče, aktivní i pasivní, stávající i budoucí. w♀men in art si klade za cíl propojení českých a zahraničních expertů/tek s odbornou veřejností, ale také propojení institucí / organizací ze zřizované, nezřizované i soukromé sféry působící v oblasti kulturního a kreativního sektoru.
Druhý ročník konference se nám rozrostl do dvou dnů, v jejichž rámci se můžete těšit na konferenční panel s českými i zahraničními hosty*tkami, množství vzdělávacích workshopů, masterclasses, open mic a šťavnatý off-program v podobě divadla, hudby a mnoho dalšího. V průběhu celé konference bude zabezpečené hlídání pro děti.
Další programové tipy:
Dnes večer v Paláci Akropolis dvojprogram performativní přednášky Strachy a inscenace Invisible II. – Barbora Kaufmannová
Ve čtvrtek 18. a v pátek 19. dubna ve divadle PONEC inscenace Witness Věry Ondrašíkové a kol.
V pátek 19. dubna v Divadle BRAVO Kabinet žonglérských kuriozit od Bratří v tricku
V neděli 21. dubna v Divadle na Vinohradech Gala mezinárodních týdnů tance
V neděli 21. dubna také reprízuje Lenka Vagnerová a její soubor inscenaci Panoptikum, v Divadle Komedie
V neděli 21. a v pondělí 22. dubna 420PEOPLE s Why Things Go Wrong v domovské Maiselovce
Připomínáme také sobotní premiéru Bohemia Baletu v Divadle Komedie: nové choreografie představí Luisa Brychcínová a Vojtěch Pilbauer, Sebastiano Mazzia, Marek Svobodník i Petr Zuska.
Nebo na činoherní pantomimu? Večer 22. dubna se v jiné čtvrti, v Braníku v Divadle BRAVO bude hrát od 19:00 hodin sólová inscenace Anny Kukuczkové z dua Kozel ve fraku Kukačka aneb Přesto zůstal člověkem. Erwin Kukuczka byl farář, básník, prozaik, esejista, otec, zejména však dobrý člověk, který si přes někdy až neuvěřitelné životní peripetie dokázal zachovat lidskost, moudrost, úsměv na tváři a porozumění. Křehký a osobní příběh, který je inspirovaný jeho tvorbou a tvrdým životním osudem, je převeden do jevištní formy tak, jak ho vnímá jeho milující dcera. Jeden skromný večer věnovaný jednomu skromnému člověku. Představení o lásce a hledání víry, životě a smrti, ale i o lidské krutosti a nenávisti.
Avízo 1: Blíží se oslavy Mezinárodního dne tance, mimo jiné i dvojnásobné gala na Nové scéně ND
Mezinárodní den tance je celosvětově uznávaný svátek vyhlášený UNESCO, který každoročně připadá na 29. dubna jako památka narození tanečního reformátora Jeana-Georgese Noverrea. Součástí oslav, které společnost Art 4 People v České republice už řadu let pravidelně chystá, je vždy Gala profesionálních tanečních souborů na Nové scéně Národního divadla, Gala tanečních konzervatoří a samozřejmostí je celodenní program na Střeleckém ostrově v Praze i na desítkách míst po celé zemi.
Letošní oslavy Mezinárodního dne tance započnou již v sobotu 27. dubna, kdy se Na Nové scéně ND sejde výběr toho nejlepšího z českých tanečních konzervatoří. Dramaturgicky pestrý program tak představí mladé taneční talenty a možná odhalí i budoucí hvězdy tuzemských či zahraničních souborů.
O den později, tedy v neděli 28. dubna, na konzervatoristy naváží kolegové z profesionálních tanečních souborů téměř všech českých národních a regionálních divadel. Jedinečný program bude složen z choreografií předních sólistů baletu i moderního tance. Jedním z největších lákadel pro diváky jistě bude vystoupení baletního sólisty Michala Krčmáře, který již řadu let působí jako étoile ve Finském národním baletu.
Oslavy vyvrcholí v pondělí 29. dubna celodenním programem na Střeleckém ostrově v Praze. Na scéně budou k vidění desítky tanečních vystoupení nejlepších profesionálních, ale i hobby tanečníků z Česka i ze zahraničí. Během oslav se tak na jeviště postaví až čtyři stovky performerů. Pro tancechtivé bude dále nachystaná i řada tanečních workshopů různých žánrů, společných tréninků a tančíren. O hudební program se postará zpěvák, skladatel a tanečník Petr Toms (Štolba), který spolu se svou kapelou Pekař na místě odehraje hodinový koncert. Pekařova píseň Vrcholky a pády se navíc stává hitem letošních oslav a tanečník a finalista poslední řady StarDance, Jakub Mazůch, na ni připravil celorepublikový flashmob.
Flashmob má za cíl přitáhnout k tanci pozornost, povzbudit převážně mladou generaci, aby se skrze tento přirozený pohyb uměla vyjadřovat, a byla na něj v kulturním prostředí zvyklá. „Byť nám letos grantová komise Ministerstva kultury ukázala záda, a na akci nám po několika letech nepřispěla jedinou korunou, věříme, že organizace oslav Mezinárodního dne tance je jedna z nejlepších cest, jak široké veřejnosti ukázat, že tanec je úžasná forma umění, která má na kulturním poli své jednoznačné místo“, říká Martin Kolda, iniciátor projektu ze společnosti Art 4 People.
Program MDT 2024:
27. 4. 2024 Gala tanečních konzervatoří (vstupenky v prodeji zde)
28. 4. 2024 Gala profesionálních tanečních souborů (vstupenky v prodeji zde)
29. 4. 2024 Celodenní program na Střeleckém ostrově v Praze
Více informací již brzy!
Avízo 2: Divadelní Flora Olomouc, na které nebude chybět tanec – předprodej již běží
Letošní 27. ročník festivalu Divadelní Flora zve na sedm desítek akcí zastřešených mottem Volnost. Do Olomouce dorazí v polovině května renomované divadelní osobnosti a soubory z jedenácti zemí: od 9. do 20. května.
Pořadatelský spolek Flora Theatre Festival tradičně neanoncuje „výběr toho nejlepšího“ z českého nebo zahraničního divadla. Kritériem dramaturgické volby organizátorů je vždy právě ročníkové motto a snahou představit díla, která s ním inspirativně komunikují, polemizují, zdůrazňují je nebo oživují v neotřelých souvislostech. Dvanáctidenní hlavní program 27DF představí žánrově pestré portfolio čtyřiadvaceti inscenací, které doplní široké spektrum doprovodných aktivit.
„Jsme nadšeni z toho, že v rámci slavnostního zahájení můžeme v Olomouci znovu po dvou letech přivítat špičkový ansámbl Schauspielhaus Bochum a pozvat na výjimečný titul Nový život, jenž otevíral 59. Berliner Theatertreffen. Nespoutaná interpretace Dantovy předlohy, opřená o virtuózní herecké výkony a famózní hudbu, je dílem jednoho z nejoriginálnějších a nejvlivnějších současných evropských režisérů – Christophera Rüpinga,“ upozorňuje na reprezentativní úvod Flory jedna z jejích dramaturgyň Dominika Široká.
Festivalové motto emotivně exponují dva polsko-ukrajinské projekty choreografa Macieje Kuźmińského. Inscenace Every Minute Motherland, na níž Kuźmiński spolupracoval s ekipou ukrajinských tanečnic, je sugestivní reakcí na zločinnou ruskou agresi, sólo Darii Koval Resistance Movement (oceněné na Gdaňském festivalu tance 2023) pak autentickou výpovědí ženy bezprostředně zasažené válkou.
Za taneční umění se dále představí oceňovaná Anomalie slovenské choreografky Evy Urbanové s mimořádným fyzickým výkonem francouzské tanečnice Agathe Tarillon. Postavením a svobodou ženy v rozličných kulturních a společensko-historických kontextech se zabývá v Rakousku působící Maďarka Anna Biczók a trio tanečnic ze tří zemí v choreografii Delicate, která byla nominována na Cenu Rudolfa Labana pro nejlepší maďarský taneční počin loňského roku.
„Svébytně k festivalovému leitmotivu přispějí salcburští Hungry Sharks, které poprvé představíme v České republice. Jejich performance Béton Brut, v níž se protíná svět architektury a urban dance, důmyslně komentuje souvislosti mezi betonovým brutalismem a pilířem hiphopové kultury – breakdance. Vtipná inscenace je potenciálním diváckým hitem Flory,“ komentuje žánrové i tematické rozpětí festivalového programu dramaturgyně jeho taneční části Jitka Pavlišová.
V první polovině DF proběhnou dvě premiéry. První nabídne – ve spolupráci s nově fungující scénou Central olomouckého Muzea umění – baletní soubor Moravského divadla. Komponovaný večer Freedom in Motion tvoří tituly WHITEflag day italské choreografky Roberty Ferrary a Inventing Freedom tanečníka a choreografa Štěpána Pechara.
Nejen dětské publikum pak osloví Jazmína Piktorová a Sabina Bočková s hravým, poetickým a k interakci provokujícím představením Mikrosvěty, jež bylo aktuálně zařazeno do prestižního výběru letošní mezinárodní taneční platformy Aerowaves.
Více o celém programu na webu festivalu.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]