Týden s tancem
Manus Art Collective prezentuje novou premiéru
V úterý 17. září na scéně Jatek78 představí od 18. 30 Manus Art Collective svou novinku, projekt Tepy čar spojující tanec s živou hudbu Never Sol (Sáry Vondráškové) s živou kresbou Musy (Lukáše Musila). Inscenace přináší poetiku pohybu a kresby, odrážející cestu skrze čáry. Čáry se stávají průvodcem, vnitřní intuicí. Spojují nás s minulostí a vedou k budoucnosti. Vracíme se k podstatě vlastního já, skrze rituály hledáme vnitřní sílu, autenticitu, která nás vede k transformaci. Vstupte a buďte součástí světa, v němž se tep zrychluje a zpomaluje, těla se spojují a vytvářejí krajinu.
Repríza se odehraje 18. září, další budou následovat 14. a 15. listopadu 2024.
Mystical Self, novinka souboru Lenka Vagnerová & Company
Ve středu 18. září uvede v divadle Komedie soubor Lenka Vagnerová & Company svou novou premiéru, inscenaci Mystival Self Edivalda Ernesta. Taneční inscenace zve k prozkoumání hlubin našeho vnitřního světa, k přijetí jeho tajemství a hledání útěchy, zatímco stíny tančí a šepot se ozývá.
Choreograf s mozambickými kořeny Edivaldo Ernesto rozvíjí intuitivní obrazy a pohyby a inspiruje tanečníky k tomu, aby se ponořili do vlastní proměnlivosti a dosáhli rozmanitých charakterů. K inscenaci autor uvádí: „Bude to do jisté míry abstraktní. Rád dávám, nebo alespoň nabízím, divákům příležitost k zamyšlení, chci jim dát prostor, ve kterém je možné, aby jednotlivá představení různí diváci pochopili jinak. Snažím se mást. Můžete v tom vidět milostný příběh, ale také konflikt…“
Dílo je připomínkou, že pod povrchem našeho každodenního života se skrývá hluboký a nekonečný prostor, který čeká na objevení a prožití. Díky nelineárnímu vyprávění se v inscenaci objevují a propojují povahové, emoční a komunikační podobnosti mezi bytostmi.
Edivaldo Ernesto je tanečníkem, pedagogem a improvozátorem současně působícím v Německu. Od roku 2010 spolupracuje jako asistent a performer s Davidem Zambranem. Od roku 2007 spolupracoval v Berlíně se souborem Sasha Waltz and Guests na mnoha inscenacích. V roce 2015 mělo premiéru jeho choreografické sólo Tears, se kterým se vydal na turné po Evropě, Asii a Jižní Americe. V roce 2017 spolupracoval s režisérkou a choreografkou Lindou Kapetanea na choreografii duetu Half the Truth pro soubor Rootlessroot. V roce 2022 uvedl premiéru svého nového sóla Brace na festivalu Kalamata v Řecku. V roce 2020 režíroval sólovou inscenaci Enchant v podání Rosario Ordeñeze a několik studentských projektů Salcburské experimentální akademie tance v Rakousku. V roce 2023 připravil projekt It Follows pro program Amsterdam University of Arts v Nizozemsku. Od roku 2011 vyučuje vlastní taneční metodu Depth Movement, kterou systematicky rozvíjí po celém světě.
Divadelní festival Kutná Hora již podesáté
V Kutné Hoře se ve dnech 19. – 21. září uskuteční již 10. ročník Divadelního festivalu Kutná Hora. Probíhat bude v Městském Tylově divadle a ve zrekonstruovaném parku pod Vlašským dvorem, kde vyroste festivalové šapitó. Festival spojuje zřizované soubory s nezávislými i studentskými, prostor vytváří rovněž pro divadlo pro rodiny s dětmi a další formáty. „Tematicky se letošní ročník zaměřuje především na problematiku mocenského zápasu, manipulace, propagandy, na podoby hrdinství a mužnosti. Na festivalu budou uvedeny dvě slovenské inscenace, budeme se proto také výrazněji zabývat současnou kritickou situací kultury na Slovensku.“ říká dramaturg festivalu Ondřej Novotný.
První slovenskou produkcí je autorská inscenace Městského divadla Žilina Manifest, reflektující nárůst extremismu ve společnosti. Druhou pak reinterpretace antického mýtu Odysea od současného, nejčastěji hraného německého dramatika Rolanda Schimmelpfenniga v podání bratislavského divadla Ludus. Z antické příběhu vychází i inscenace Filoktétés. Last minute, kterou na festivalu uvede Divadlo X10, producent festivalu a držitel ocenění Divadlo roku 2023. Původní česká hra kmenového dramaturga X10 Ondřeje Novotného v režii Ondřeje Štefaňáka představuje svět zasažený nejrůznějšími druhy krizí, které vyústí v dlouhodobý a ubíjející válečný konflikt.
Festivalovou premiéru pro jubilejní ročník připravuje nezávislá umělecká skupina OLDstars, sdružující přes stovku středoškolských a vysokoškolských studentů. V Breüerových sadech s výhledem na chrám svaté Barbory uvedou svůj projekt Marie Stuartovna. O program festivalového šapitó se postarají kurátoři Anna Chrtková a Petr Dlouhý. Společně s Ester Grohovou a dalšími přizvanými umělci a umělkyněmi vytvoří v šapitó odpočinkovou zahradu zvuků a šumů, kde si mohou návštěvníci festivalu odpočinout a sdílet své zážitky.
Festival nezapomíná ani na program pro rodiny s dětmi. Ve čtvrtek uvede unikátní světelnou divadelní instalaci Návštěvníci volného sdružení akrobatů V. O. S. A. Theatre. Svítící loutky mořských živočichů rozzáří park pod Vlašským dvorem. Pro všechny od čtyř let je sobotní pohybově-objektová performance Mikrosvěty Jazmíny Piktorové a Sabiny Bočkové, která hravou a poetickou formou prozkoumává křehkost naší existence. Kompletní program je na webových stránkách festivalu. Diváci si mohou koupit vstupenky na jednotlivá představení, nebo využít zvýhodněných festivalových pasů. Část programu je pro návštěvníky zdarma.
Immediatus Biennale 2024 v Brně
První ročník Immediatus Biennale se odehraje ve dnech 21. – 29. září v Brně. Festival improvizace a instantní kompozice tance a hudby zahájí dva třídenní workshopy, hlavní program bude probíhat mezi 25. a 29. zářím. Jeho součástí bude osm tanečně-hudebních děl, masterclassy, koncert a diskuze s umělci z Nizozemska, Švýcarska, Rakouska, Francie, Finska, Německa, Koreji i České republiky.
Festival vychází z projektu Série okamžitých nocí Immediatus, který od roku 2018 přináší brněnskému publiku Robie Legros ve spolupráci s Tomášem Janypkou, pod záštitou spolku Orbita. Série okamžitých nocí je projekt zaměřený na improvizaci a instantní neboli okamžitou kompozici tance a hudby. Do projektu jsou zváni také umělci z jiných oborů (světelný design, poezie, vizuální umění ad.). Dosud se uskutečnilo dvacet různých vydání série, a to na více než 15 různých místech, za účasti více než 50 umělců z lokální a zahraniční improvizační scény.
„V roce 2022 jsme uvedli nultý ročník festivalu Immediatus, na kterém hostovali umělci z Česka a Slovenska (např. Jana Novorytová, Inga Zotova-Mikshina, Slavomíra Ondrušová, studenti ateliéru Fyzického divadla JAMU) i zahraniční umělci (Bettina Neuhaus, Ursula Sabatin, Giacomo Calabrese a další). Nultý ročník vzešel z touhy uspořádat vícedenní komunitní událost improvizované tvorby na jednom místě a tím propojit jednak taneční scénu s hudební, a zároveň se pokusit o mezinárodní jevištní setkání. To se nám povedlo a těší nás, že letos přijali pozvání umělci a umělkyně jako Lily Kiara, Yeonji Han, Gianna Gruenig, Pasi Mäkelä, Štefan Szabó, Jaroslav Šťastný, Václav Kalivoda, Mish Rais, Ivan Palacký a mnoho dalších” uvádí spoluzakladatel projektu Robie Legros.
Hlavní program festivalu zahájí ve středu 25. 9. taneční umělkyně, pedagožka a zpěvačka Lily Kiara se svou performativní přednáškou This Song We’re In / Tato píseň, ve které jsme pojednávající o tom, jak vnímá média tance-poezie-hudby a čím jsou pro ni příbuzné či odlišné.
Dalším zahraničním hostem bude taneční soubor NNN Dance, který na festival přiveze čerstvé dílo z choreografického pera Mayi M. Carroll – Terra 5. Z domácí scény uvede svou předpremiéru pražský Crewcollective – s představením Pošli (mi) pohled odněkud, kam nepojedeš. Kromě představení na bázi dramaturgického výběru improvizačních konstelací nabídne festival i hudební koncert a dva masterclassy. Jeden masterclass povede mistryně somatické práce Berrak Yedek, tvůrkyně přístupu Somatic Dialogue, druhou lekcí účastníky provede mistr fyzického divadla Dalibor Buš, herec z Divadla Husa na provázku.
Hlavnímu programu budou předcházet dva intenzivní třídenní workshopy. První workshop s názvem Skinner releasing technique & Improvizace bude veden Lily Kiara, certifikovanou lektorkou této techniky. Druhý workshop s názvem Tři přístupy k instantní tvorbě tance, který byl navržen speciálně pro festival, představí tři různé způsoby tvorby okamžité choreografie očima čtyř tanečních umělkyň: Gianna Gruenig, Yeonji Han a v tandemu Mish Rais a Mirka Eliášová. Kromě workshopů se diváci mohou zúčastnit participativní přednášky Sbíhající se vlákna: okamžitá kompozice v souvislostech spojené s diskuzí s umělci festivalu.
Festivalové pasy a vstupenky na jednotlivá představení a masterclass je možné zakoupit v síti GoOut. Na workshopy je nutné se přihlásit prostřednictvím formuláře zveřejněného na webu immediatusbiennale.orbita.space.
Taneční konzervatoř hlavního města Prahy otevírá přípravné kurzy
Cílem přípravného kurzu je seznámit adepty a adeptky studia na Taneční konzervatoři hl. m. Prahy se základy techniky klasického tance, lidového tance a taneční gymnastiky, osvojit si práci s prostorem a zaměřit se na rytmické a taneční cítění. Cílem je také posílit pocit jistoty a bezpečí uchazečů a uchazeček při přijímacím řízení.
Kurz sestává z dvaceti lekcí po 90 minutách, které povede Tereza Szentpétéryová, DiS. Probíhat budou každou středu od listopadu 2024 do dubna 2025, vždy od 16.00. První lekce se uskuteční 6. listopadu.
Cena je stanovena na 4500,- Kč, pro účast je nutné vyplnit přihlášku zde: https://docs.google.com/forms/kurzy a do 25. října uhradit kurzovné na č.ú. 2001680027/6000 se jménem uchazeče, či uchazečky ve zprávě pro příjemce.
Úmrtí Michaely DePrince
V pátek 13. září nečekaně zemřela devětadvacetiletá tanečnice Michaela DePrince, bývalá sólistka HET Nationale Ballet a Boston Ballet. DePrince na sebe výrazně upozornila během účasti na Youth America Grand Prix, kde získala stipendium na Jacqueline Kennedy Onassis School of Ballet u American Ballet Theatre, a během které se stala jednou ze šestice protagonistů a protagonistek dokumentu First Position, jenž byl vydán v roce 2011.
Tančila s Dance Theatre Harlem, nizozemským HET Nationale Ballet, kde se stala sólistkou, od roku 2021 byla sólistkou Boston Ballet. Upozornila na sebe rovněž jako aktivistka za práva a postavení tanečnic a tanečníků tmavé pleti ve světě baletu, proti diskriminaci a xenofobii. Spolupracovala rovněž s organizací War Child, jejíž se stala ambasadorkou.
O svém životním osudu sirotka ze Sierry Leone, který se propracoval k pozici profesionální baleríny, jež se objevila na obálkách časopisů jako Harper’s Bazaar nebo ve videoklipu Beyoncé, sepsala knihu Taking Flight: From War Orphan to Star Ballerina.
Příčina úmrtí nebyla zveřejněna, rodina na sociálních sítích jen požádala o soukromí.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]