Týden s tancem

Premiéry v Divadle J. K. Tyla v Plzni, v Severočeském divadle i nový program juniorského soubor brněnského baletu. Jáma lvová se vrací do Paláce Akropolis, Švandovo divadlo zve na pohybový stand-up Barbory a připravují se improvizační večery. Aktuální zprávy v tanečním týdeníku.
Jáma lvová - Sabina Bočková, Johana Pocková (foto Vojtěch Brtnický)
Jáma lvová – Sabina Bočková, Johana Pocková (foto Vojtěch Brtnický)

Jáma lvová se vrací do Paláce Akropolis
Intenzivní performance o síle médií, politickém populismu a manipulaci – Jáma lvová – byla v roce 2019 součástí první edice projektu Emergency Dances pod taktovkou Tantehorse. Po 5 letech se projekt vrací na scénu Paláce Akropolis, repríza proběhne již v úterý 11. března v 19:30. Jáma lvová Johany Pockové a Sabiny Bočkové začala jako performativní výzkum médií, politického populismu a jejich manipulativních sil a v září roku 2019 byl work-in-progress projektu uveden v rámci projektu Emergency Dances I. Následná premiéra projektu se uskutečnila v prosinci 2019 v divadle PONEC. Inscenace byla v roce 2021 vybrána do prestižního výběru evropské platformy Aerowaves Twenty21 a projekt se následně stal jedním z nejúspěšnějších děl POCKETART kolektivu, které v průběhu let procestovalo neuvěřitelné dálky. Keňa, Litva, Itálie, Brazílie, Nizozemsko, Velká Británie, Polsko, ale také české regiony.

„I přes dlouholeté uvádění je Jáma lvová stále aktuální a živou inscenací, dnes ještě více než kdy jindy. V současné tíživé celosvětové situaci je její téma pořád palčivé a podstatné,“ komentuje produkce Paláce Akropolis. „Dvě performerky se stávají ztělesněním fyzických a vizuálních obrazů inspirovaných mediálním prostorem a v neutichajícím tanečním duetu padají spolu s divákem do symbolické jámy lvové, která se stává propastí nejistot a nejednoznačností.“ A diváci mohou do Jámy lvové vstoupit spolu s nimi. Repríza ve čtvrtek.

Pohybový stand-up Tady a teď (Barbora Nechanická a Barbora Ješutová, foto Marcela Záchenská)
Pohybový stand-up Tady a teď (Barbora Nechanická a Barbora Ješutová, foto Marcela Záchenská)

První repríza pohybového stand-upu Barbory ve Švandově divadle
První reprízu pohybového stand-upu Tady a teď uměleckého dua B&B mohou navštívit diváci ve středu 12. března v 19:00 ve Švandově divadle.

Divadelní duo B&B tvoří performerky Barbora Ješutová a Barbora Nechanická. Obě jsou absolventkami oboru nonverbální divadlo na Akademii múzických umění v Praze a mají bohaté zkušenosti s pohybovým divadlem: společně hrály ve filmu Efeméry (2021) souboru Farma v jeskyni, se kterým Barbora Ješutová kontinuálně pracuje od roku 2018 a účinkuje v inscenaci Commander (2022). Jako performerka také spolupracovala například s Veronikou Knytlovou nebo Divadlem Continuo.

Barbora Nechanická tvoří nejen na poli pohybového divadla, kde spolupracovala například s choreografkou Lenkou Vagnerovou, francouzským choreografem Lionelem Menárdem, ale i na poli činohry, kde se podílela na pohybové složce několika inscenací, například v Divadle v Dlouhé, Východočeském divadle Pardubice nebo v Činoherním studiu v Ústí nad labem.

A o čem je jejich společná inscenace? „Barbory. Furt jim něco uniká. Nebo se aspoň neustále bojí, že jim každou chvíli může něco uniknout. Že nestíhaj všechno, co by chtěly. Že nepoberou všechno, co by chtěly. Že neuspokojí všechny tak, jak by chtěly. A tak se urputně snaží ‚vyzenovat‘ na lekcích jógy, na bowlingu i na Tinderu. Prý stačí prostě být tady a teď. Ale jak, když musí za pár minut být támhle?! A co vy? Už taky máte všeho dost a potřebujete si odpočinout? Dopřejte si pořádnou dávku zenu. Dovolte si pro jednou nekontrolovat čas. My se o všechno postaráme za vás. Dorazte. A buďte s námi tady a teď.“

Ze zkoušky baletu R. Ševčíka Obraz Doriana Graye v Severočeském divadle (foto Marek Russ)
Ze zkoušky baletu R. Ševčíka Obraz Doriana Graye v Severočeském divadle (foto Marek Russ)

Nový Obraz Doriana Graye v Ústí nad Labem
Severočeské divadlo uvádí novou baletní premiéru. Choreograf a tanečník Richard Ševčík připravil s baletním souborem inscenaci Obraz Doriana Graye na motivy jednoho z nejslavnějších románů Oscara Wildea. V inscenaci je využita hudba J. S. Bacha, F. Liszta a Adama Jakeše. Premiéra se koná 14. a 16. března 2025.

Juniorský soubor brněnského baletu chystá další premiéru
V pátek 14. března se v brněnském divadle Reduta představí Balet NdB 2 s druhým programem této sezony, který je zároveň již šestým v pořadí za trvání tohoto projektu. Jako obvykle půjde o triptych, novinky připravily choreografky Barbora Rašková, Jingyi Feng a Hana Litterová.

„Choreografie Serenity přinese na jeviště klidnou sílu minimalismu, která pozve diváky ke ztišení a hlubšímu vnímání. Téma choreografie staví na kontrastu pohybu a nehybnosti. Tanečníci se budou pohybovat na rozhraní dynamického pohybu až do momentu absolutního zastavení. Tyto okamžiky nehybnosti evokují živé sochy, které vytvářejí prostor pro meditativní zážitek a zastavení v uspěchaném světě,“ slibuje produkce juniorského baletu v popisu prvního kusu. Choreografka Barbora Rašková se tímto dílem snaží nabídnout divákům příležitost zpomalit a nechat se unést hloubkou okamžiku.

„Přestože se jedná o moji třetí choreografii pro NdB2, tanečníci se v juniorském souboru vystřídali a s většinou z nich tedy pracuji poprvé. Spolupráce s nimi je pro mě i tentokrát nesmírně inspirativní. Během tvorby se jimi často inspiruji a rozvíjím jejich pohybové podněty. Mám radost z toho, že jsou otevření a vnímám při zkouškách jejich důvěru,“ říká choreografka.

„V choreografii Serenity jsem se rozhodla znovu použít duet, který vznikl ve spolupráci s Peterem Lerantem, v rámci choreografie Nocturne pro festival Uprostřed. Tehdy se jednalo o naše první veřejné vystoupení po první vlně Covidu. Možná i proto, se pro mě tento duet stal jakýmsi symbolem osvobození a volnosti. Když jsem dostala nabídku vytvořit choreografii pro Program 6, hned jsem věděla, že se chci k této choreografii vrátit a rozvinout ji. Velký význam v tom hrála i nádherná hudba z alba Chopin Project Ólafura Arnaldse a Alice Sary Ott. Touha po tichu, klidu, svobodě a zastavení je téma, ke kterému se ve svých myšlenkách i při tvorbě často vracím. Rozhodla jsem se, že se prostřednictvím této choreografie pokusím do těchto pocitů proniknout a zkusím přinést trochu klidu nejen sobě, ale i tanečníkům a divákům. Zdá se mi, že se nám to na sále zatím daří,“ přibližuje dále genezi svého nového díla.

A Healthy Dose of Madness je dílem, které má diváka provést „tajemnou zahradou v zemi, kde nežijí lidé. Hra se stíny a rytmem hudby je hlavním podnětem, který inspiruje choreografku Jingyi Feng. Choreografie je založena na hlavním triu, doplněném o pas de deux i sborové vstupy. Minimalistický styl kostýmů dá vyniknout i těm nejmenším detailům.“

Celý večer uzavře Dům Bernardy Alby v choreografii Hany Litterové, která bude volně inspirována stejnojmenným dramatem Federica Garcíi Lorky, příběhem doni Bernardy Alby a jejích pěti dcer. Příběhem plným emocí, v němž svoboda, láska a touha prohrají, zatímco zvítězí pomyslná rodinná čest. „Drama Federica Garcii Lorcy jsem znala z knižní předlohy, viděla činoherní i muzikálové zpracování a samozřejmě dokonalé baletní představení choreografa Matse Eka. Dramatické divadelní formy jsou mně velmi blízké, ať už z pohledu diváka nebo tvůrce. Jako divák si odnáším z představení zážitky, které zasáhnou mou mysl, duši i srdce. Divadlo jsou pro mě především silné emoce a ty jsem ve vzrušujícím příběhu Bernardy Alby a jejích pěti dcer toužila přenést svým pohledem na jeviště formou tanečního divadla,“ komentuje Hana Litterová.

Reprízy jsou plánovány na 25. a 26. března nebo 1. dubna. Více info ZDE.

Francesco Annarumma zkouší v Divadle J. K. Tyla premiéru (foto archiv DJKT)
Francesco Annarumma zkouší v Divadle J. K. Tyla premiéru (foto archiv DJKT)

Divadlo J. K. Tyla: Premiéra německého requiem v choreografii italského tvůrce
Také baletní soubor Divadla J. K. Tyla připravil na tento týden premiéru. Bude jí Německé requiem Johannese Brahmse, které pro soubor zchoreografoval italský tvůrce Francesco Annarumma. Premiéra proběhne v sobotu 15. března na Nové scéně DJKT.

„Věhlasné oratorium, kde smrt je odloučením ale zároveň přístupem k nevyzpytatelné komunikaci se zdroji bytí a nekonečna,“ tak popisuje DJKT hudební dílo romantika Johannese Brahmse. „Oratorium s velkým baletem není výstupem na nebesa, ale především výpovědí, kde řečí pohybu, která je mocným výrazovým prostředkem, ukazujeme, jak lidská bytost žije svůj život neustále ve stínu smrti. Spojují se zde momenty nepopsatelné lehkosti s jemným zkoumáním rovnováhy i objevováním božství v lidském protějšku. Italský choreograf Francesco Annarumma si pro celovečerní balet s živým orchestrem vybral jedno z nejneobvyklejších děl mezi zádušními mšemi: vysoce individuální partituru, s níž se Johannes Brahms chtěl povznést nad samé hranice náboženství, církví a národů.“ Francesco Annarumma přináší do plzeňského baletního souboru dílo s novým rozměrem vnímání a s vhledem do struktur moderního baletu.

Impro Džem (foto archiv Dočasné Company)
Impro Džem (foto archiv Dočasné Company)

Dočasná Company zve na Impro Džem
Ve středu 12. března zve Dočasná Company od 18:00 hodin na Impro Džem do Salsita Clubu (Štefánikova 25). Nejde ale o tradiční divadlo. Impro Džem je taneční událost, která nabízí tzv. conscious clubbing – žádné omamné látky, pouze vědomý prožitek spojený s kvalitní hudbou, tancem a vzájemným sdílením. Diváci se mohou těšit na unikátní atmosféru, která propojuje hudbu, pohyb a přítomnost v bezpečném, inspirativním prostředí.

Společně s DJ dējāvi (Vi Tranová), průvodci Natálií Vackovou a Peppe D’Andrizzou (Peppekim) a zpěvačkou Michaelou Barborovou budou diváci provedeni večerem, který umocní vizuální atmosféra, harmonizační nápoje a příjemná vůně. „Impro Džem je příležitost na chvíli se zastavit, uvolnit a zažít exkluzivní setkání s lidmi, kteří se chtějí věnovat sobě i ostatním,“ vzkazuje Dočasná Company.

CreWcollective zve již na 21. improvečer Po pás
„Po pás 21 …to je dobrodružství improvizace, jedinečnost a neopakovatelnost sledovaného, spontánnost a překvapení.“ Uskuteční se 18. března 2025 ve 20:00 v Komunitním centru Žižkostel. Skupiny peformerů*rek / hráčů*ček losují diváci na začátku představení a v jeho průběhu, dostávají nečekané úkoly od kolegů nebo diváků a nikdo neví, co se stane, co bude následovat a jak to skončí. V krátkých setech se potkají umělci a umělkyně v nečekaných konstelacích. „Buďte v tom s námi až po pás už po jednadvacáté!“ Vstupenky zakoupíte zde.

Speciální pozvánka od Lenka Vagnerová and Company: Přihlášky na workshop s choreografem Edivaldem Ernestem
Edivaldo Ernesto je choreograf, který se souborem Lenka Vagnerová and Comapny připravil na začátku sezony premiéru Mystical Self. Nyní chystá pod hlavičkou souboru workshop své pohybové metody Depth Movement. Workshop je promován jako „otevřeno pro každého“, kapacita je v každém případě omezená. Termín workshopu je 24.-26.3. 2025, vždy v čase 9:30 – 12:30 (Studio LV&C_STUDIO8, Na Košince 8, Praha 8 je otevřeno od 9:00). Cena workshopu: 3 000 CZK. Přihlášky na e-mailu [email protected]

O metodě:
„Jedná se o intenzivní a koncentrovenou skupinovou dynamickou lekci. Je o energii, o neustálém překonávání vašich limitů. Pochopení toho, co vás jako tanečníka definuje, a neustálé posouvání těchto hranic. Umožnění prostředí ovlivnit vaše taneční dovednosti, zdokonalování nástrojů k vytváření nových pohybových kvalit a nových rytmů. Hlouběji se ponořit do rozsahu svého osobního tanečního slovníku, stát se kýmkoli nebo čímkoli. Práce s partnerským, vícesměrným mikronarativním pohybem s cílem proměnit se jako celá skupina. Naučit se, jak být efektivně nepředvídatelný, jak recyklovat energii a jak používat tělo jako svůj primární nástroj. Edivaldo zaručuje nový proces studia, ve kterém jde jako učitel a průvodce paralelně s vaším procesem učení a nutí vás udělat krok k tomu, abyste zažili práci a dostali se na zcela novou úroveň.“

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře