Týden s tancem

Probíhá Mezinárodní den tance. Ponec zveřejnil otevřenou výzvu na koprodukční projekt na rok 2026. Cirk La Putyka vydává hudbu k inscenaci Okamžik. DNY ORBITA v pohybu: Třídenní happening tanečního umění pod taktovkou brněnského uskupení. V divadle PONEC bude hostovat choreograf Pál Frenák. Další informace a open cally v týdeníku:
Z Mezinárodního dne tance (foto Marek Záleský)
Z Mezinárodního dne tance (foto Marek Záleský)

Mezinárodní den tance v Praze
Pražské oslavy Mezinárodního dne tance už po několikáté organizuje jako open air festival 29. dubna na Střeleckém ostrově agentura Art 4 People. Na hlavním pódiu vystoupí tanečníci různých stylů. Akce má ambici spojit svět divadelního tance se světem tanců společenských, sportovních, urban dances i jiných zaměření a funkcí: jak říkají pořadatelé, „od klasického baletu, přes bollywood, contemporary a poledance až po folklor, step anebo swing“. Propojuje také zábavní i nekomerční taneční subjekty. Součástí programu bude tudíž i blok vystoupení profesionálních souborů a konzervatoří. Fragmenty ze svých inscenací uvedou například Divadlo J. K. Tyla v Plzni, Divadlo F. X. Šaldy Liberec, Jihočeské divadlo a další. „Naším cílem je popularizovat tanec ve všech jeho podobách a zábavnou formou ukázat, že taneční svět je pestrý a každý si v něm může najít to své,“ říká Martin Kolda, iniciátor a dramaturg Mezinárodního dne tance, kterého diváci znají také jako choreografa loňské řady StarDance.

Vedle vystoupení budou na ostrově probíhat i workshopy pro veřejnost: step s Cloggers, capoeiru s Axé, contemporary a street dance s Place 4 People nebo třeba lekce Merengue s Martinem Prágrem, karibských a latino tanců s Kateřinou Bartůňek Hrstkovou a sólové latiny s Lenkou Norou Návorkovou,známých z televizní soutěže StarDance. Již tradičně se na Mezinárodní den tance ze zlaté kapličky přesunou i ikony baletu Národního divadla, aby vedly dílnu pro děti. Večerní atmosféru Střeleckého ostrova pak přenese do 30. let swingová tančírna, kterou povedou instruktoři ze tří studií: Zig-Zag tap & swing, Swing Busters a Swing Move. Program nově zakončí taneční battle.

Každoročně je součást programu oslav taneční flashmob. Choreografii na skladbu Ciao! Ciao! Ciao! kapely Monkey Business vytvořil herec a tanečník Oskar Hes. „Flashmob je hravý, energický a funky. Nechal jsem se trochu inspirovat pohyby Bruna Marse a pevně věřím, že se bude líbit a vzbudí v lidech radost z pohybu,“ uvádí. Organizátoři dále na svém webu v sekci „Chci na mapu“ shromažďují místa, kde všude se tento tanecnapříč republikou tančí.

Další příležitosti:

Balet Národního divadla oslaví Mezinárodní den tance dalším dílem programu Dance On. Jak se někdo vůbec stane tanečníkem nebo tanečnicí? Na tuto otázku přináší odpověď první část programu – Jak vznikají tanečníci – za pomoci Baletní přípravky Národního divadla a Taneční konzervatoře v Praze. V druhé části tanečního odpoledne Elena Dombrowski, sboristka Baletu Národního divadla a budoucí choreografka, představí své autorské dílo za pomoci svých kolegů. Na závěr bude diskuzní panel s umělecký ředitelem Baletu ND Filipem Barankiewiczem.

Balet Národního divadla moravskoslezského bude odpoledne streamovat od 16:00 hodin zkoušky na Facebooku. Odkaz, kde bude vysílání spuštěno, najdete ZDE.

Divadle Ponec v úterý vrcholí přehlídka Česká taneční platforma.

V brně se pod taktovkou Baletu NdB koná open air program na piazzettě před Janáčkovým divadlem.

Divadlo PONEC (foto Vojtěch Brtnický)
Divadlo PONEC (foto Vojtěch Brtnický)

Ponec otevírá nové možnosti pro koprodukční uvedení premiéry v roce 2026
V nové výzva nabízí divadlo Ponec 4 týdny zkoušení ve Studiu Krenovka (Husitská 22, Praha 3) od léta 2025 a v průběhu roku 2026, 1 týden zkoušení v divadle Ponec včetně technické přípravy (technické specifikace divadla na webu zde), možnost uvést work in progress, feedback session, konzultace k tvůrčímu procesu. Uvedení premiéry může být v roce 2026, případně v sezoně 2026/2027. Ponec dále nabízí příspěvek na honoráře za premiéru a reprízy představení + podíl ze vstupného a podíl na propagaci premiéry v rámci možností divadla. Cestovné, ubytování, honoráře za zkoušení a představení, autorská práva, hudbu, dekorace, kostýmy a další náklady spojené s uvedením premiéry a repríz hradí umělec/soubor z vlastních zdrojů.

Možnost spolupráce je určena pro umělce působící na scéně současného tance a pohybového umění tvořící pro dospělé anebo dětské publikum, a to pro jednotlivce/soubory, kteří plánují projekt/představení, na kterém budou pracovat od sezony 2025/2026 a uvedou jeho premiéru v roce 2026, popř. v sezóně 2026/2027. Ponec chce oslovit dospělé profesionální tvůrce – od nastupující generace absolventů uměleckých škol po zkušené, etablované osobnosti naší taneční scény (emerging, mid-career, matured artists)

Uzávěrka přihlášek je 18. 5. 2025. Výběr projektů Uměleckou radou divadla Ponec proběhne do 30. 5. 2025. Přihlašovací formulář naleznou zájemci na webu divadla.

Spolek ORBITA na vystoupení před několika lety (foto archiv umělců)
Spolek ORBITA na vystoupení před několika lety (foto archiv umělců)

DNY ORBITA v pohybu: Třídenní happening tanečního umění s intermediálními přesahy
Od 2. do 4. května
ožijí tři místa v centru Brna sérií site-specific tanečních představení, hudebními i vizuálními performance a instalacemi v prostoru. Třídenní akce s názvem 3 DNY ORBITA V POHYBU nabízí nejen vhled do současného pohybového a tanečního umění, ale i symbolické ohlédnutí za dosavadní uměleckou tvorbou autorů kolektivu ORBITA a setkání s diváky v intimnějším a intenzivnějším prostoru.

„Pod hlavičkou ORBITA se od roku 2017 setkávají různorodé, a přesto vzájemně souznící přístupy k choreografii. Každý svým způsobem umělecky reaguje a vypořádává se s prostorem a časem. Témata společné dráhy a jejího směru – smyslu tvoří neviditelnou nit květnového happeningu. Ve třech dnech představí svou práci autoři Robie Legros, Tereza Lepoldová Vejsadová a Lukáš Lepold. V kompaktní podobě nabídnou divákům vhled do jejich tvorby skrze večerní představení. Jednotlivé části programu budou zasazeny do tří brněnských prostor, kde ORBITA tvoří, vystupuje a učí,“ slibují pořadatelé.

Představena budou nová díla ze současné tvorby, zároveň akce nabídne ohlédnutí za dosavadní činností spolku a jeho dlouhodobých spolupracovníků, kteří se na projektech ORBITY podíleli. Program doplní volné performance, výstavy scénografických objektů spolupracujících umělců, hudba a poetické texty.

Oficiální zahájení proběhne vpátek večer v Místodržitelském paláci Moravské galerie dvojicí představení – zvukově-pohybovým duetem SOL ERRANT a inscenací na téma technologie versus člověk s názvem SCALES. V odpoledních hodinách mohou hosté festivalu zažít performance tanečníků s hudební improvizaci Radima Hanouska, která začne před Místodržitelským palácem a bude se postupně odehrávat na různých místech v jeho interiéru. V prostorách 1. patra bude zároveň ke zhlédnutí objekt výtvarníka Martina Froulíka.

Sobotní program se přesune do prostoru bývalé palírny Distillery na Pekařské ulici. Odpoledne nabídne návštěvníkům neformální setkání s jednotlivými tvůrci v rámci formátu Zpověď umělce, který umožní zájemcům vést přímý rozhovor s vybraným autorem. Součástí bude také doprovodný program – výstava fotografií z objektivu Mily Vašíčkové a živá performance tanečníků, která se bude prolínat s tvorbou objektu Lucie Sabev, fragmentem představení FIELD. Večer pak vyvrcholí dvojicí představení: interaktivním CONDUCTED//PRO/VEDENO, který hravě zapojuje publikum do samotného dění na jevišti, a dílemDrahý úkryt / Dear shelter, ve kterém performerka zhmotňuje poezii pohybem těla, objektu a hlasu.

Nedělní program naváže opět v prostoru Distillery, kde bude od 11 do 13 hodin připraven společný brunch pro diváky, hosty i média, který nabídne prostor k setkání s ORBITOU, pro sdílení zážitků a mezi divácké výměny. Následně bude na Pekařské probíhat interaktivní projekce Jakuba Tajovského, kterou tanečníci obohatí o živý pohybový fragment.

3 DNY ORBITA V POHYBU vyvrcholí v Klášteře voršilek na Josefské ulici autorskou pohádkou Byla jednou jedna duše. Po krátké přestávce naváže doprovodný program, který propojí mluvené slovo a poetiku s pohybem tanečníků na nádvoří kláštera a v přilehlých prostorách, a vyústí v taneční formu přiznání a kolektivní meditaci NAPŮL ŽENA.

Vstupenky jsou k dispozici v systému goout.

Orbita – Scales (foto Mila Vašíčková)
Orbita – Scales (foto Mila Vašíčková)

Kompletní program:
Pátek
Moravská galerie, Místodržitelský palác
16:30–18:30 | fragmenty I. – hudební vstup Radima Hanouska
výstava scénografického objektu Martina Froulíka
19:00–19:30 | zvukově-pohybový duet SOL ERRANT (Barokní sál – výklenek)
20:15–21:15 | performance o vztahu člověka a digitálního světa SCALES (sál 1. patro)

Sobota
Distillery, Pekařská – sobota
15:00–16:00 | Zpověď umělce – přímý rozhovor s vybraným autorem
16:00–18:00 | fragmenty II. – tvorba sochy v propojení s tancem
19:00–20:00 | interaktivní performance CONDUCTED//PRO/VEDENO (1. patro)
20:30–21:00 | tanec ve hře s živými objekty a hlasem DRAHÝ ÚKRYT (palírna, přízemí)

Neděle
Klášter voršilek, Josefská
11:00–13:00 | brunch s tvůrci a umělci
13:00–14:30 | fragmenty III. – projekce a artefakty Jakuba Tajovského
16:00–16:40 | pohádka (nejen) pro děti BYLA JEDNOU JEDNA DUŠE (venkovní nádvoří)
17:30–19:00 | fragmenty IV. – poetika v zahradách a chodbách kláštera
19:30–20:20 | taneční přiznání a kolektivní meditace NAPŮL ŽENA (sál)

Z choreografie Pála Frenáka (foto divadlo Ponec)
Z choreografie Pála Frenáka (foto divadlo Ponec)

Pál Frenák v divadle Ponec
V Ponci se za týden objeví se svým průřezovým vystoupením francouzsko-maďarský choreograf Pál Frenák. Ten například v roce 2010 otevíral svou tvorbou program festivalu Tanec Praha. 6. května od 20:00 hodin uvede program Fragmants. Večer představí „neředěnou a koncentrovanou ‚tableau‘ tvorbu Frenáka“, mj. laureáta Ceny Kossutha. Ve speciálně pro tuto příležitost vytvořené nové kompozici Frenák oživuje klíčové prvky, poselství a jedinečný pohybový jazyk, který rozvíjí již 40 let. „V jednotlivých sekvencích skládá vizionářské obrazy minulosti, přítomnosti i budoucnosti, jež dohromady vytvářejí nový svět. Barevné, rozměrné kostýmy a lidská těla tvoří na jevišti obraz jako z malby.“ Tančit budou Léna Árvay-Vass, Viktor Banka, Gergő Cserháti, Vivien Ferencz a Eoin Mac Donncha.

Cirk La Putyka – Okamžik (foto Lukáš Bíba)
Cirk La Putyka – Okamžik (foto Lukáš Bíba)

Cirk La Putyka vydává hudbu z inscenace Okamžik: digitálně i jako LP
Živá autorská hudba, která nejen doprovází, ale spoluvytváří silný zážitek z akrobacie, pohybu i divadla, patří k souboru Cirk La Putyka od jeho založení. Nyní hudebníci sdružení v kapele pojmenované CLPBND vydávají album s původní hudbou z „narozeninové“ inscenace Okamžik. Album nahrané klasicky ve studiu a se skladbami upravenými tak, aby svojí písňovou formou fungovaly i samostatně mimo představení. Album vychází právě 29. dubna na vinylu se třinácti „the best of” písněmi a v digitální distribuci v rozšířené podobě s několika dalšími skladbami a ambientními hudebními plochami navíc.

Vedle pětičlenné formace CLPBND, která se také autorsky podepsala pod většinu materiálu, na desce hrají i dva hosté – Kryštof Záveský, který produkoval dvě písně na vinylu i další skladby z on-line distribuce, a ukrajinský akrobat a hudebník Oleksii Vakal. Zpěvem a texty přispěli herec Jiří Kohout a tanečnice Katarína Sobinkovičová. Kdo si chce nejen poslechnout naživo hudbu kapely CLPBND a spolu s ní vidět i inscenaci samotnou, má šanci od 29. dubna do 25. května v šapitó Azyl78 na Výstavišti Praha. Na vinylu najdou posluchači podle pořadatelů i jednu „velice netypickou skladbu, která se nakonec do představení nevešla“. Koncertní křest proběhne na podzim. Digitálně je ovšem k dispozici hudba nejen z Okamžiku, ale i z dalších inscenací Cirku La Putyka jako Cesty, R.I.E., Runners, Memories of Fools nebo Roots, k poslechu zde nebo zde.

V inscenaci Okamžik tvoří formaci CLPBND Jan Balcar (kytary, klávesy, synths, zpěv), Adam Novotný (klávesy, synths, zpěv), Matouš Holienčin (bicí, zpěv), Veronika Linhartová (housle, zpěv) a Andrej Rády (zpěv). V dalších představeních nebo na různých akcích je součástí kapely také například Anna John Schmidtmajerová.

„Myslíme si, že jsme se postarali o skvělý posluchačský zážitek,“ odpovídá na úvod Jan Balcar na otázku, zda má smysl vydávat hudbu z inscenace Okamžik samostatně. „Věřím, že skladby budou fungovat, protože jsou už v samotném představení hodně ‘přístupné’, s jasnou melodií a textem. Při poslechu desky dobře zní střídání s instrumentálními plochami, které jsou žánrově hodně rozkročené. Na desku se nevešly všechny věci z Okamžiku, vybírali jsme hlavně ty, které nejlépe obstojí i bez obrazu,“ doplňuje ho Andrej Rády.

Kapela CLPBND (foto Lukáš Bíba)
Kapela CLPBND (foto Lukáš Bíba)

Studiové nahrávky
Na rozdíl od soundtracku k inscenaci Cesty, který vznikl jako „retušovaný“ záznam, ten k Okamžiku pojali tvůrci jako čistě studiovou nahrávku. „Točili jsme zvlášť. Je tam dost kláves a elektronických nástrojů a chtěli jsme mít možnost dotvářet, produkovat a doaranžovávat. Záznam z představení jsme používali jako referenci,“ zdůrazňuje Balcar, v jehož Studiu Bros. se kromě bicích natočily všechny nástroje a album se zde mixovalo a masterovalo. „Bicí jsme s Matoušem natočili u Amáka ve studiu Golden Hive,“ dodává.

Skladby oproti představení mají na desce více písňovou formu. „Poznávací značkou putyckého hudebního jazyka je velká propojenost s vizuální nebo pohybovou akcí, kterou živě doprovázíme. Můžeme tak reagovat na situaci a podporovat ji. Proto často nemáme pevné formy, spíše daná pravidla, podle kterých částečně improvizujeme. Třeba čekáme na nějaké salto, které nejde načasovat pokaždé stejně. Takovéhle ‘anomálie’ ve strukturách skladeb ale mohou znít bez pohledu na jeviště hodně neintuitivně a nevhodně. Takže jsme skladby na desce hodně vyčistili,“ vysvětluje Balcar.

Poslech bez pohledu je jiný
Na nahrávce jsou písně oproti představení mnohdy výrazně zkrácené. „Tam, kde se snese dlouhá plocha, protože přes ni jde mluvené slovo nebo se buduje napětí, by posluchač ztrácel pozornost nebo umíral nudou. To jsme chtěli vyloučit. Takže vinyl je taková písňová ‘bestofka’. V on-line distribuci se objeví i několik ambientů a ‘filmovějších’ ploch,“ dodává Balcar. „Některá místa jsme dotextovali. Tam, kde v představení více funguje abstrakce ve zpěvu a text by byl příliš konkrétní, je na desce místo pro poezii nebo sdělení. A aby se fanoušci kvůli menšímu počtu skladeb na LP necítili podvedení, chceme i tady odvyprávět emoce celého představení, takže některé písně jsou propojené. Také jsme pojmenovali strany LP podle dvou postav. Posluchači se tak mohou bavit hledáním odkazů,“ říká.

„Až na pár výjimek jde o kolektivní dílo CLPBND. Krásný, ‘oldschoolový’ kapelní přístup a proces,“ poukazuje kapelník CLPBND. „Hudba vznikala na zkouškách před premiérou celkem hromadně. Texty jsem psal já, přispěli také Katarína a Jirka. A část jednoho textu je báseň Ivy Petrové, písecké umělkyně, která loni bohužel zemřela a samotné představení neviděla,“ dodává Andrej Rády.

Na desce zní jedna skladba, která se naopak do představení nedostala. „Míra její absurdity byla nevhodná. Posluchačům určitě dojde, o kterou jde. Maksim při zkoušení použil nějakou klíčovou frázi, něco jako ‘zkusme to stylizovat jako 80’s TV show’. A byla na světě žánrovka. Ale pak se ukázalo, že bude potřeba poněkud citlivější přístup, a ve zmíněné scéně se nakonec hraje titulní skladba Okamžik,“ líčí s nadsázkou Balcar.

Inscenaci/show Okamžik připravil loni jako oslavu patnáctého výročí založení souboru finský režisér Maksim Komaro s pětatřiceti účinkujícími – dlouholetými členy, ukrajinskými studenty i mladými akrobaty a tanečníky. Z cirkusových disciplín návštěvníci v představení uvidí vzdušnou akrobacii, dynamickou pozemní akrobacii, žonglování, hru a manipulaci s každodenními předměty, Ukrainian Swing, Ukrainian Bar, klauniádu, chůzi po skleněných střepech, teeterboard, skoky na trampolíně, tanec, balancování, improvizaci, výpravné kostýmy i trochu magie a vizuálního divadla.

Celý tým Studia ALTA (foto Martin Hamouz)
Studio ALTA (foto Martin Hamouz)

Studio ALTA vyhlašuje open call na studentské rezidence
Hledá tři projekty z oblasti tance, divadla nebo performance ve fázi počátečního výzkumu nebo rané realizace. Studio ALTA v současné době prochází rekonstrukcí, zajímají je proto také projekty ve veřejném prostoru, site-specific projekty, nebo projekty adaptabilní k současné situaci budovy.

Zájmem Studia ALTA je, jak nehierarchicky rozvíjet vzdělávání za hranice akademických institucí a jak může poskytnout prostor studentstvu uměleckých škol k realizaci projektů, které mohou, ale nemusí být součástí jejich školní umělecké praxe.

Termín rezidence: 10.–18. červenec
Deadline open callu: 20. května
Vyhlášení výsledků: 30. května

Studio ALTA nabízí:
prostor: dolní zkušebna, zahrada
budget: 10 000 Kč / projekt
základní technické zázemí
péči a podporu programového týmu při tvorbě

Přihlášku najdou zájemci na bit.ly/alta-students

Fairytales (foto Karolína Malá)
Fairytales (foto Karolína Malá)

Tvůrčí workshop POCKETART: Fairy Tales of the Future
Soubor POCKETART pořádá tvůrčí workshop pro studentstvo uměleckých škol a začínající performerstvo zaměřený na rozvíjení autorského pohybového vyjádření. Je na něj vypsaná otevřená výzva a výsledkem bude veřejná performance: „Společně budeme objevovat vlastní hrdinky a hrdiny, přepisovat zažité stereotypy a tvořit nové příběhy prostřednictvím těla, pohybu a imaginace,“ říkají organizátorky. Workshop se koná ve dnech 17.–19. 5. 2025 v Brně.

Jeho výsledkem bude veřejná site-specific performance na piazzettě Janáčkova divadla v rámci festivalu Divadelní svět Brno. Workshop povedou choreografky Sabina Bočková a Johana Pocková. Zájemci se mohou hlásit do 10. 5. 2025. Více informací a odkaz na přihlášku naleznete zde.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře