Týden s tancem

Vybíráme z událostí: EXPO 2025 v Ósace: Na brněnský balet stály v Japonsku lidé fronty; přinášíme další tipy festivalu TANEC PRAHA, tentokrát pro nejmladší publikum a pozvánka na show Amaly Dianora, který roztančí střechu WPP na Vltavské; CreWcollective zve na další z improvizačních večerů Po pás, již s číslem 22; Národní divadlo se před rekonstrukcí rozloučí s Novu scénou pestrým programem; v divadle Komedie na diváky čeká Tečka za sezonou Bohemia Baletu; konají se Absolventská představení Taneční konzervatoře hl. m. Prahy; ZA MUŽE! Je experimentální garden party o politice, síle a společenské nejistotě v režii Tantehorse; taneční retreat u Sázavy i performativní večer v Praze přináší Dancetopia; Taneční centrum Praha zakončí sezonu Závěrečným představením v Divadle na Vinohradech; připomínáme Midsummer Ballet Gala, nedělní svátek baletu v srdci Prahy; Letní kino pod širým nebem uvede film Dancing Pina.
Z vystoupení NdB 3 v Ósace (foto Světlana Mašková, Kancelář generálního komisaře, EXPO 2025)
Z vystoupení NdB 3 v Ósace (foto Světlana Mašková, Kancelář generálního komisaře, EXPO 2025)

EXPO 2025 v Ósace: Na brněnský balet stály v Japonsku lidé fronty
Balet NdB
na světové výstavě EXPO premiérově představil svůj nový projekt NdB 3 a sklidil ovace. Během tří dnů vystoupili tanečníci hned desetkrát, do Českého pavilonu se na ně přišlo podívat více než tři tisíce návštěvníků. Vzhledem k omezené kapacitě se na některé zájemce ani nedostalo, lidé si museli vystát frontu.

O+

NdB 3 je platforma pro výjimečné interprety zralého tanečního věku. Celkem sedm tanečníků se zde premiérově představilo se dvěma původními choreografiemi – Po zarostlém chodníčku oduměleckého šéfa Baletu NdB Mária Radačovkského a Capriccio od japonské choreografky Megumi Nakamury. Choreografie propojují skladby Leoše Janáčka, které zazněly v podání Filharmonie Brno, s níž vystoupil také český klavírní virtuos Ivo Kahánek. Během víkendu 6., 7. a 8. června odtančili každou choreografii hned pětkrát, dohromady se tak jednalo o deset představení. Do Českého pavilonu se na ně přišlo podívat 3120 návštěvníků.

Japonské publikum bylo skvělé. Na naše představení stály fronty lidí, kteří se kvůli omezené kapacitě sálu nemohli dostat na naše vystoupení. Dokonce víme, že se po Expu šířilo, že v českém pavilonu je tanec a živá hudba, a mnoho lidí se snažilo k nám dostat. Lidé byli velmi srdeční, byl to velký zážitek, protože vznik tohoto projektu právě na EXPU je něco, co si všichni budeme pamatovat celý život“, doplňuje Mário Radačovský, umělecký šéf baletu NdB.

Projekt NdB 3 spojuje charismatické sólisty, jejichž kariéry byly spjaty s Národními divadly v Praze a Brně – Nikolou Márovou, Klaudii Radačovskou, Ivonu Jeličovou, Iliu Mironova, Martina Svobodníka, Thorisa Magongwu a Petra Hose. Tito umělci disponují bohatými zkušenostmi získanými spoluprací s významnými choreografy, výjimečným charismatem a dalšími kvalitami, které mladí tanečníci teprve nabývají. Díky využití jejich zkušeností mohou choreografové vytvářet specifická díla, která svým obsahem a interpretací přesahují běžný repertoár.

Choreografie Megumi Nakamuro Capriccio se skládá ze čtyř malých příběhů, komplexně ovšem pojednává o lásce a poezii, ale také o válečném konfliktu, v němž zbytečně umírají lidé. Dílo má být rekviem pro ty, kteří nás opustili a útěšnou písní pro ty, kteří zůstali.

Mário Radačovský v choreografickém zpracování Janáčkova díla Po zarostlém chodníčku úmyslně akcentuje téma všudypřítomné pomíjivosti. Prostřednictvím subtilních mikropříběhů sedmi tanečníků zkoumá „neúprosné plynutí vyměřeného času a osudovost, která může v jediném okamžiku proměnit přítomnost skrze smrt ve věčnost. Janáčkova hudba svou nadčasovou podstatou a zdánlivou jednoduchostí vytváří dokonalou platformu pro choreografickou linii, jež v sobě nese hluboké poselství naděje – každý konec je současně příslibem nového začátku.“

Můžete si připomenout také rozhovory s choreografy, které NdB pořídil před odjezdem na EXPO.

Vystoupení v Českém národním pavilonu byla realizována za finanční podpory Kanceláře generálního komisaře pro EXPO 2025. „Propojení tanečního umění s hudbou Leoše Janáčka v podání baletních mistrů Národního divadla Brno a živého hudebního doprovodu sólistů Filharmonie Brno zcela opanovalo český pavilon a nabídlo japonským i zahraničním návštěvníkům velmi emotivní umělecký zážitek. Zcela zaplněná vystoupení a nadšené reakce diváků jen potvrzují, že živá česká kultura je vyhledávaným lákadlem letošní světové výstavy EXPO,“ říkáprogramový ředitel české účasti na EXPO 2025 Přemysl Pela.

Choreografie Klaudie Lakomé Resist (foto archiv festivalu Uprostřed)
Choreografie Klaudie Lakomé Resist (foto archiv festivalu Uprostřed)

Tanečníci NdB na festivalu Uprostřed
Tento týden začíná festival UPROSTŘED, v rámci něhož potkáte v centru Brna i tanečníky baletního souboru NdB. Představí novou choreografii Klaudie Lakomé s názvem Resist, a to poprvé 19. června v 18:30 hodin na Moravském náměstí. Choreografie je inspirovaná rozporem mezi odolností a zranitelností v situacích, kdy nás drtí tlak společnosti i naše vlastní očekávání. Prostřednictvím pohybu a tance zkoumá vnitřní sílu jedince a skupiny. Tančí  Shoma Ogasawara, João Maria Tiago Gomes, Adéla Kulíšek, Valentin Sorin Domsa a Barbora Rašková.
19. června v 18:30 v parku na Moraváku
20. června v 18:30 na náměstí Svobody
25. června v 18:30 na Zelňáku

Silvia Gribaudi – R.osa (foto Manuel Cafini)
Silvia Gribaudi – R.osa (foto Manuel Cafini)

Další tipy festivalu TANEC PRAHA, tentokrát pro nejmladší publikum
Festival TANEC PRAHA
každým rokem myslí na dětské diváky a letos nechybí ani akce pro náročné publikum teenagerů. „To chceme i trošku provokovat pozváním Claudie, nekonformní performerky díla R. osa oblíbené choreografky Silvie Gribaudi. V Ponci ji uvidíme 19. a 20. června,“ říkají organizátoři. „Dnešní mladá generace zvládá angličtinu s přehledem, proto neváháme nabídnout živý dialog, kde nemluví jenom tělo. Zvednout diváky ze židlí lze různými způsoby, vychutnejme si originální pojetí italských umělkyň, bez ohledu na to, je-li nám 15 nebo 60! Dotýkají se velmi aktuálních témat, proto jsme pozvali experty z centra Anabell, aby po představení 20. června rozvedli debatu na téma ‚Když tělo mluví‘, se zaměřením na vztah k sobě, vlastnímu tělu a pohybu. Průvodce ‚deseti cvičeními pro novou virtuozitu‘, jak zní podtitul díla, si vychutnají i diváci v Ostravě 22. června.“

Festival nezapomíná ani na ty nejmenší, už od 8. června cestuje po regionech tým umělců z Čech i Ukrajiny, aby vtáhl děti (cca od 5 let) do svých představ o exotických výletech – v inscenaci Na cestě, která vyniká m. j. živým hudebním doprovodem Tomáše Kerleho. Zapojit se může každý, takový je koncept Yany Reutové, autorky díla, které dává prostor fantazii nejen dětí, ale všech diváků.

„Do třetice tu máme Kolečko, tak jednoduchý tvar, a přece objekt zkoumání trojice interpretů, mezi nimiž nechybí ‚dětský pohled‘ plný imaginace. Úspěšná inscenace Marty Trpišovské Vodenkové, která vznikla v koprodukci Ponce, zavítá do Českých Budějovic, kde nás letos čeká výjimečně bohatý program. Těšme se i na dechberoucí street-dance show senegalsko-francouzského umělce Amaly Dianora Level UP s živým hudebním doprovodem Awira Leona. To bude skvělý warm-up pro zájemce o dění v Evropských hlavních městech kultury, jak je po léta známe po celé Evropě!“

Mnohé akce v Praze i regionech provázejí workshopy pro děti, na žižkovské Highline to bude 21. a 23. června pod vedením obou tanečnic zmíněného díla Na cestě a v regionech, konkrétně v Hradci 11.6., Chocni 19.6. a Volyni 23.6. přímo s Yanou, autorkou díla.

Program:

R. OSA – 10 exercises for new virtuosities
19. 6. 2025 | 18:00 | Ponec – divadlo pro tanec (Praha)
20. 6. 2025 | 11:00 | Ponec – divadlo pro tanec (Praha)
22. 6. 2025 | 18:30 | Komorní scéna Aréna (Ostrava)

Na cestě
14. 6. 2025 | 14:00 | Dětský domov – Pyšely (Pyšely)
15. 6. 2025 | 16:00 | Klášter Broumov (Broumov)
19. 6. 2025 | 18:00 | Tyršovo náměstí (Choceň)

Kolečko: Ověřitelé
19. 6. 2025 | 19:00 | Výměník 1 (České Budějovice)

Amala Dianor – Level Up (foto Pierre Gondard)
Amala Dianor – Level Up (foto Pierre Gondard)

TANEC PRAHA také na březích Vltavy
Festival TANEC PRAHA tento týden přivítá také jednoho z dalších zahraničních hostů, choreografa Amalu Dianora. Jeho Level UP je dynamická, energií nabitá ukázka z celovečerního projektu DUB, který se svou obří scénografií zdaleka nepasuje do všech divadelních prostor, jimiž festival disponuje. Přesto si diváci intenzivní zážitek této různorodé skupiny performerů původem ze všech koutů světa nemusí nechat ujít. Tak jako základ inscenace vznikal na výzvu Dominique Hervieu, kurátorky programu pařížské olympiády, přímo pro pařížskou Olympii, přijal Amala Dianor i další výzvu: adaptovat ukázku z DUB pro jiné, nedivadelní prostory, tedy open air formát. Potěšil tím mnoho uměleckých ředitelů toužících po programu v atypických lokacích. Z Mnichova tak tým 11 performerů míří přímo do Prahy, odtud do Českých Budějovic, aby pokračoval v turné do Stuttgartu, Paříže i na neméně prestižní ImPulsTanz do Vídně. Zastávka v ČR je plánována na 24. a 25. červen.

Nejsou to jen samotní tanečníci, ale také DJ a autor hudby, který nezapře svůj pohybový background. Awir Leon se nepředstaví na festivalu poprvé, jeho elektronické beaty doprovázely inscenaci Sunny, s níž zavítal na TANEC PRAHA další mimořádný choreograf, Emanuel Gat, v roce 2018. (Ten se ostatně na festival vrací i letos, jeho inscenací vyvrcholí.) Letos mají Amala & coll. a Awir v úmyslu roztančit střechu WPP na Vltavské stejně jako nábřeží Vltavy na jihu Čech. Otevřou tak poslední týden festivalu.

Amala Dianor nemá nic raději než míse stylů, a především lidí. Umění francouzsko-senegalského choreografa vždy překračuje hranice, pátrá v myšlenkách jiných národů, jiných tanců, jiných forem. Rozený hiphoper klouže z jednoho pohybového jazyka do druhého, dobývá nové pohyby, čerpá inspiraci z cizího a přísná pravidla nahrazuje vypjatou zvědavostí. Děje se tak i v Level UP, kde Dianor spojuje jedenáct mladých klubových virtuózů z celého světa do jednoho souboru. „Cesta nejnovějšími variacemi pouličního tance z Indie, Koreje, Jižní Afriky, Francie nebo USA se stává taneční utopií nového světa, kde breakdance je odpovědí na pohyb paží z indického kathaku, kde neustále vzniká něco nového předáváním, vstřebáváním a vývojem. Krump, Waacking, Pantsula, Voguing, Electro Dance nebo Coupé Decalé vplouvají do tohoto veselého tavícího kotle, kde se ladnost a razance, rafinované rytmy a syrová energie spojují v bujaré radosti z tance.“

CreWcollective zve na další z improvizačních večerů Po pás, již s číslem 22
Proběhne v úterý 17. června od 20:00 hodin v Komunitním centru Žižkostel. Po pás… „…to je dobrodružství improvizace, jedinečnost a neopakovatelnost sledovaného, spontánnost a překvapení,“ vysvětlují umělci. „Skupiny peformerů*rek / hráčů*ček losují diváci na začátku představení a v jeho průběhu, dostávají nečekané úkoly od kolegů nebo diváků a nikdo neví, co se stane, co bude následovat a jak to skončí. V krátkých setech se potkají umělci a umělkyně v nečekaných konstelacích. Buďte v tom s námi až po pás už po dvaadvacáté! Kdo v tom bude po pás tentokrát? George Cremaschi, Jana Vöröšová, Kristina Bárta, Markéta Vajdová, Jakub Kohout a Václav Hruška.“ Vstupenky je možné zakoupit zde.

Slavné obklady interiérů Nové scény ND (foto archiv ND)
Slavné obklady interiérů Nové scény ND (foto archiv ND)

Národní divadlo se před rekonstrukcí rozloučí s Novu scénou pestrým programem
Členové souborů Národního divadla se programem pro veřejnost, umělce i ty, kteří v něm pracovali, tuto středu 18. června rozloučí s Novou scénou před její rekonstrukcí. Program pod vedením uměleckého šéfa Laterny magiky Radima Vizváryho se od 10:00 do půlnoci uskuteční na náměstí Václava Havla, v provozní budově B i v interiérech Nové scény. Vystoupí umělci ND, hudební program s DJs se uskuteční v kavárně Nona, připraveny budou i aktivity pro děti a komentované prohlídky.

ND v Praze vypsalo výběrové řízení na zhotovitele generální rekonstrukce dvou budov Nové scény. Stavba by měla začít na podzim a trvat bude dva roky. Investorem rekonstrukce je ND, přičemž maximální předpokládané investiční náklady jsou 2,3 miliardy korun včetně DPH. „Divadelní sál Nové scény využívala tradičně Laterna magika, sloužil ale i ostatním souborům Národního divadla, převážně činohře. V souladu s jeho moderním architektonickým řešením v něm byly uváděny inscenace pracující s experimentující divadelní formou nebo inscenace vyžadující komorní prostor a blízkost mezi hledištěm a jevištěm,” uvádí tiskový mluvčí ND Tomáš Staněk.

„A protože by přesně takový divadelní sál Národnímu divadlu po dobu rekonstrukce chyběl, některé z titulů se stěhují do holešovické La Fabriky, kde se budou od září hrát činoherní inscenace Privatizace a Wernisch a novinka Laterny magiky Pluto. Na Valérii a týden divů a Poea Laterny magiky mohou zájemci vyrazit do Stavovského divadla,“ dodává.

Při zachování památkově chráněných prvků Nová scéna po rekonstrukci návštěvníkům přinese variabilní uspořádání jeviště i hlediště v multifunkčním sále s kapacitou až 500 míst s použitím moderních divadelních technologií a proměnnou akustikou. Ve vedlejší budově ND získá ještě jeden komorní divadelní sál, zkušebnu a nové prostory se zázemím pro doprovodné edukační programy. V přízemí vznikne také nová kavárna, která propojí divadlo s náměstím Václava Havla. Obě budovy projdou významnou technologickou modernizací, která přinese značné energetické úspory a snížení provozních nákladů i zátěže životního prostředí.

Nová scéna a Provozní budova B byly postaveny jako součást dostavby areálu ND při rekonstrukci historické budovy v letech 1977 až 1983. Jedná se o ukázku státní reprezentativní architektury raných 80. let 20. století, která vyniká použitím exkluzivních materiálů a autorských interiérů. V roce 2021 byla Nová scéna prohlášena kulturní památkou. Provozní budova B do začátku 90. let sloužila jako restaurační budova, poté byla při restitucích vrácena Římské unii řádu Svaté Voršily, která ji prodala společnosti Themos. ND budovu získalo zpět ve veřejné aukci v roce 2018. V současnosti je objekt v provozně nevyhovujícím stavu a po rekonstrukci bude sloužit jako zázemí divadla a prostor pro veřejné a vzdělávací akce.

Program rozloučení s Novou scénou:

Program

  • 10.00, 14.00, 16.00, jeviště Nové scény
    BatoLaterna
  • 13.30–14.15, nám. Václava Havla
    Plešatá princezna (loutková inscenace pro děti) 
  • 14.00–16.00, nám. Václava Havla
    Interaktivní dílny ND+ a fotokoutek
  • 14.30–15.20, nám. Václava Havla
    Buchty a loutky: Kocour v botách (loutková inscenace pro děti) 
  • 15.30–16.00, nám. Václava Havla
    Flashmob k baletní inscenaci Sarkasmy
  • 16.30–16.50, nám. Václava Havla
    Písně z inscenace Wernisch (koncert)
  • 16.50–17.10, nám. Václava Havla
    Árie z opery Lazebník sevillský (koncert)
  • 17.00, Provozní budova B, 4. patro
    Stage studentů DAMU 
  • 17.00–02.00, Café NONA
    DJ sety
  • 17.10–17.30, nám. Václava Havla
    Písně z inscenace Valérie a týden divů (koncert)
  • 17.30–20.30 (začátek každých 30 minut)
    Komentované prohlídky objektu před rekonstrukcí
  • 18.00, nám. Václava Havla
    Brass Avenue (koncert)
  • 19.00, nám. Václava Havla
    BoCirk: Summer Heat (nový cirkus)
  • 21.00–22.00, nám. Václava Havla
    Caribe (koncert)
  • 22.00–24.00, nám. Václava Havla
    Silent disco
Vendula Poznarová - Jane D. Series – Episode 1 (foto Ivo Dankovič, Bohemia Balet 6. 4. 2025)
Vendula Poznarová – Jane D. Series – Episode 1 (foto Ivo Dankovič, Bohemia Balet 6. 4. 2025)

Tečka za sezonou Bohemia Baletu
Bohemia Balet se za letošní sezonou ohlédne ve čtvrtek 19. červnadivadle Komedie komponovaným večerem úspěšných choreografií, které v ní vznikly. Od 18.30 se také nejprve odehraje vernisáž obrazů akademické malířky Gity Marcolové ve foyer divadla. Vstupenky na představení jsou k dispozici na stránkách divadla zde.

Na programu bude nejprve opus německého choreografa Paula Juliuse Tethered Paths (Spletité cesty), která, jak říká sám autor, „zkoumá neviditelná vlákna, která nás spojují – ať už prostřednictvím práce, studia, rodiny, nebo každodenních setkání. Život nás sbližuje s ostatními, někdy v harmonii, někdy v konfliktu. Sdílíme okamžiky lásky a boje, souladu i rozporu. Přesto zůstáváme propleteni, proplouváme životem každý svým způsobem a hledáme cesty jak koexistovat. Tato choreografie se zamýšlí nad výzvou adaptace – porozumění, komunikace. Zůstat věrný sám sobě může změnit napětí ve spojení.“

Vendula Poznarová v poslední premiéře Bohemia Baletu Stories uvedla choreografii Jane D. Series – Episode 1, která dala tušit pokračování: a to je na programu právě teď. Druhá epizoda napínavé kriminálky bude mít premiéru. „Jane D. se probudí a všechno je jinak. Cizí tělo, prostor neznámý, paměť mlhavě zastřená. Co, kdo, jak a proč? Skica z kriminální novely ‚Strangulace Jane D.‘“ Jedná se o taneční divadlo s kriminalistickou tematikou. Příběh je inspirován osobou jednoho z nejznámějších sériových vrahů USA 70. let, Tedem Bundym, který po sobě zanechal desítky mrtvých mladých dívek. Bundy byl výjimečný svou inteligencí, úspěchem v kariéře i u žen. Vyšetřovatelům trvalo dlouho, než se dostali na jeho stopu a nebýt jeho přítelkyně, možná by ho nikdy nedopadli. 2x se mu podařilo utéct ze střeženého vězení a druhý útěk stál život další dívky. Byl pohledný, sympatický a měl potenciál stát se dobrým právníkem. Jeho vražedná touha ho však nakonec dovedla na elektrické křeslo.

Staré dobré časy jsou choreografií, kterou pro své kolegy vytvořila členka souboru Bohemia Balet Luisa Brychcínová. Inspirovala se hudbou Vítězslavy Kaprálové, Slávy Vorlové, Voskovce a Wericha, Suchého a Šlitra i Milana Dvořáka. „Vraťme se na chvíli v čase a zaposlouchejme se do známých melodií, které nám mohou být útěchou v dnešní uspěchané době. Pojďme tedy s nimi společně spočinout…,“ zve diváky k oddechu a pobavení.

Bohemia Balet je soubor mladých tanečníků, kteří pracují již jako profesionální umělci, absolventi našich i zahraničních škol a konzervatoří. Uměleckým šéfem souboru je Jaroslav Slavický. Bohemia balet existuje již 20. sezonu. Cílem je vytvářet jakýsi most mezi taneční konzervatoří a angažmá v divadle. Se svým širokým a rozmanitým repertoárem umožňuje tanečníkům zdokonalit svou techniku a získat jevištní zkušenosti. Vystupuje na mnoha českých scénách a reprezentuje českou tvorbu na festivalech a gala v zahraničí (Japonsko, Kolumbie, Německo, Polsko, Španělsko a další). Soubor o svých aktivitách informuje především na Facebooku a Instagramu.

Z vystoupení studentů Taneční konzervatoře hl. m. Prahy (foto archiv TKP)
Z vystoupení studentů Taneční konzervatoře hl. m. Prahy (foto Tereza Hrubá)

Absolventská představení Taneční konzervatoře hl. m. Prahy 20. a 21. června
Také tento rok zakončí studenti Taneční konzervatoře hlavního města Prahy své studium tradičně v nádherném Stavovském divadle, které se opět stane svědkem jejich talentu a tvrdé práce. V rámci absolventského představení se po oba večery 20. a 21. června mohou diváci těšit na pestrý program, který nabídne nejen ukázky z klasického baletu, ale i současného tance a tradičního lidového tance.

Na scéně ožije slavný Louskáček v choreografii Jiřího Horáka, který, ačkoliv na dveře klepou letní prázdniny, přenese diváky do kouzelného světa Vánoc a snů. Dále budou následovat choreografie současného tance od Filipa Staňka, které ukáží moderní pohybové vyjádření a inovativní přístupy k tanci. Program doplní také ukázky lidového tance z Česka i zahraničí, které vzdávají hold bohaté tradici tance v různých kulturách.

„Tento večer bude oslavou nejen umění, ale i tvrdé práce, kterou každý student vynaložil na cestě k absolutoriu. Věříme, že vystoupení absolventů a studentů dalších ročníků Taneční konzervatoře vás zaujmou a poskytnou vám nezapomenutelný zážitek,“ zve vedení TKHMP diváky na představení.

Děti U – performativní přednáška (foto Romana Kovacs)
Alice Koubová, spoluautorka nového projektu Za muže! v performativní přednášce v projektu Děti U (foto Romana Kovacs)

ZA MUŽE! Experimentální garden party o politice, síle a společenské nejistotě
Ve dnech 20.–21. června 2025 se ve Wortnerově domě, který patří Alšově jihočeská galerii v Českých Budějovicích uskuteční projekt Tantehorse ZA MUŽE! Performance proběhne v rámci festivalu SOUTOK | Evropské hlavní město kultury 2028. Pilotní společenský experiment Tantehorse a Akademie věd ČR od Alice Koubové a Miřenky Čechové přichází s veřejným sociálním experimentem na pomezí performativní události, výzkumu a společenského setkání.

V netradičním prostředí letní garden party vznikne večer, který propojuje živou hudbu, performance, rozhovory a humor a zároveň otevírá naléhavé otázky: Co stojí za nárůstem politického extremismu a násilí? Proč jsou online komunity tzv. manosféry pro některé muže přitažlivé? Proč volí mladí muži výrazně jinak politicky profilované strany než mladé ženy? Existuje síla, která je silnější než politika strachu a násilí?

„Do současného světa se vrací politika síly. Je založena na představě, že ti, kdo právě mají moc, mají také právo využívat a ovládat ty, kdo jsou právě slabší, nebo jsou mocensky v nevýhodné pozici. Demokracie však na právu silnějšího nestojí,“ vysvětluje Alice Koubová, filozofka a autorka výchozí přednášky, která se stala inspirací pro celý projekt. ZA MUŽE! veřejně otevírá téma politické radikalizace mladých mužů a participativně zkoumá, proč část z nich inklinuje k extremistickým postojům. Vytváří prostor pro společné zkoumání a diskuzi, kde se umění stává nástrojem sdílení, reflexe i hledání nových pohledů – a zároveň je součástí projektu HORIZON Inspire řešeného při Filosofickém ústavu AV ČR.

Politika síly a umění jako nástroj změny
Soubor Tantehorse a Akademie věd ČR projektem reagují na znepokojivý trend, který dnes sledujeme napříč demokratickými zeměmi: dramatický hodnotový rozdíl v politických preferencích mezi mladými ženami a muži ve věku 18–30 let. „Zatímco ženy statisticky více směřují k politickým stranám prosazujícím solidaritu, rovnost a péči, mladí muži častěji volí politické strany založené na resentimentu a pocitu křivdy,“ vysvětluje Koubová.

Forma večera propojuje performance, participativní storytelling, diskuzi a výzkum. Každý návštěvník dostane výzkumný dotazník připravený ve spolupráci s Akademií věd ČR – protože cílem není jen reflektovat, ale spoluvytvářet. „Zajímá nás, jestli lze společenskou změnu nejen komentovat, ale i iniciovat. Věříme, že kombinace umění a výzkumu dokáže otevřít témata, která jinak zůstávají v polarizované debatě uzavřená,“ říká Miřenka Čechová, režisérka a performerka.

Výstupem večera nejsou jen umělecké dojmy, ale také data plná emocí, otázek a střetů, které formují dnešní mužskou identitu. ZA MUŽE! bude v Českých Budějovicích uvedeno jako pilotní formát – na podzim se projekt přesune do Prahy a dalších měst.

Ze Symposia Dancetopia 2024 (foto Michal Hančovský)
Ze Symposia Dancetopia 2024 (foto Michal Hančovský)

Taneční retreat u Sázavy i performativní večer v Praze: DANCETOPIA zve k odpočinku pohybem už podruhé
Taneční projekt DANCETOPIA připravuje druhý ročník, tentokrát v ALTA Air Campu u řeky Sázavy a následně v pražském Studiu ALTA. Na třídenní odpočinkový pobyt plný performance a současného tance naváže o dva dny později večer performancí, které vzniknou během letošních tanečních rezidencí. Víkendový retreat proběhne od pátku 20. do neděle 22. června, pražská část symposia pak v úterý 24. června od 18 hodin. Vstupenky na obě části si můžete zakoupit v síti GoOut.

„Letošní ročník dává prostor praxím, které bývají často přehlížené. Chceme zkoumat, jak můžeme prožívat chybu, destrukci, ekologické truchlení nebo vulkanické procesy jako přirozené součásti obnovy. Zajímá nás, co se stane, když začneme komunikovat i jinak než slovy – třeba pohybem, tancem nebo sdílenou zkušeností,“ uvádí za kurátorský tým choreografka a performerka Alica Minar.

Letošním tématem je regenerace a ekologie, a to včetně systémů, mezi které patří udržitelné umělecké praxe, queer ekologie, ekosystémové myšlení nebo eko-somatické přístupy. Tato témata reflektují ve své práci i vybraní rezidenti a rezidentky. Zároveň protínají i program víkendového retreatu, který je určen nejen pro pohybové profesionály. Kromě nich se symposium otevírá všem, jež chtějí tanec zkoumat jako nástroj vnímání. Pro účast není nutná předchozí zkušenost s pohybem.

Součástí víkendu u řeky Sázavy bude také performativní rituál letního slunovratu s průvodkyněmi Evou Priečkovou a Zuzanou Žabkovou a nebude chybět ani seminář ve spolupráci s platformou Vize tance s lektorkami Janou Ryšlavou a Blankou Markovou.

Po týdnu, který organizační tým společně s rezidentkami*ty stráví v přírodě u řeky Sázavy se přemístí do Prahy, kde budou prezentovat výstupy své práce. Během celého večera se v půlhodinových blocích představí například site-specific performance, mikrointervence nebo pohybové experimenty.

Ze Symposia Dancetopia 2024 (foto Michal Hančovský)
Ze Symposia Dancetopia 2024 (foto Michal Hančovský)

Rezidenti z tuzemska i Německa
Letošní výběr propojuje pět výrazných osobností současného tance a performativního umění, které se zaměřují na rozmanité pohledy na tělo, krajinu i vztahy.

Performerka Frederike Doffin se v rámci rezidence zaměřuje na prohloubení svého workshopového formátu Transitional Momentum, který se věnuje ztělesněnému prožívání klimatických změn a ekologickému truchlení. Současně tvoří také krátké choreografie, které mají symbolizovat rituály pro pohyb v období přechodu a změn.

Beatriz Silva Aranda během rezidence rozšiřuje své bádání v oblasti vulkanických procesů a zaměří se na rytmus jako transformační sílu prostoru. Paralelně představí i svou metodologii Shared Practices jako nástroj pro kolektivní tvorbu textu a prostorové dramaturgie.

Matthew Rogers představí The Protocol – experiment na pomezí performance, výzkumu a kolektivního pohybu. zaměřuje se na to, jak sdílený pohyb ovlivňuje schopnost společně myslet a vnímat. Chce společně s dalšími rezidenty testovat, jak může koordinace těla vést k regeneraci vztahů, citlivosti k okolí i hledání společné řeči při náročných tématech.

Asya Ashman přináší do své rezidence výzkum destrukce a obnovy jako dvou provázaných sil, jež tělo dokáže současně ztělesnit i narušit. V projektu Kick-off: destroying the potentiality zkoumá, jak může pohyb reagovat na stopy násilí v krajině.

Performerka Ran Jiao rozvíjí vlastní site-specific výzkum, který chápe selhání jako způsob naslouchání krajině, sobě i druhým. Skrze performativní audioprocházky vytváří choreografie k neviditelným krajinám, proměnlivým náladám i sdíleným pamětem těla.

Konzervatoř TCP – Závěrečné představení (foto archiv konzervatoře)
Konzervatoř TCP – Závěrečné představení (foto archiv konzervatoře)

Taneční centrum Praha zakončí sezonu Závěrečným představením v Divadle na Vinohradech
Konzervatoř Taneční centrum Praha
zve na tradiční Závěrečné představení, které symbolicky uzavře sezónu 2024/25. Dvě slavnostní vystoupení se uskuteční v sobotu 21. června od 15 a 19 hodin na jevišti Divadla na Vinohradech. Na scéně se představí všichni studenti konzervatoře od prvního do osmého ročníku společně s nejmladšími žáky přípravného oddělení Terpsichore. Diváci se mohou těšit na pestrý průřez tanečními styly, které škola vyučuje – od klasického baletu přes jazz, moderní tanec a step až po lidový tanec a akrobacii.

Program nabídne pestrou paletu choreografií: mezi autory jsou například Igor Bezdieniezhnykh, Tereza Chladová, Tereza Hloušková, Pavla Königsmarková, Magdalena Matějková, Linda Svidró, Lenka Šustová Hrabovská, Jitka Tůmová, Dominika Vašíčková nebo Pavla Zusková. Zazní hudba Sergeje Prokofjeva, P. I. Čajkovského, George Michaela, Amy Winehouse, Bennyho Anderssona či Giuseppe Verdiho. „Závěrečné představení je pro studenty i pedagogy vrcholem celé sezony – momentem, který vypovídá o tom, jak se nám podařilo naplnit naše cíle. Je to příležitost představit, kam se studenti během roku posunuli a co všechno dokázali. Všichni zúčastnění se snaží na jevišti předvést to nejlepší – diváci zažijí večer plný odhodlání a entuziasmu mladých interpretů,“ říká dramaturg školy Antonín Schneider.

Konzervatoř Taneční centrum Praha již více než třicet let nabízí mimořádně talentovaným a zvídavým dětem, jejichž rodiče kladou vysoké nároky na jejich vzdělání, jedinečný model propojující gymnázium s uměleckou přípravou. Výsledky celoroční práce všech svých studentů škola tradičně prezentuje na dvou klíčových akcích – Vánoční taneční scéně a Závěrečném představení. Vstupenky jsou k dispozici v pokladně Divadla na Vinohradech nebo online zde.

Iana Salenko (foto Dean Barucija)
Iana Salenko a další hvězdy vystoupí v neděli v Praze (foto Dean Barucija)

Midsummer Ballet Gala: svátek baletu v srdci Prahy
V neděli 22. června 2025 se již odpoledne v 17:00 rozzáří Divadlo na Vinohradech tancem a elegancí při slavnostním programu Midsummer Ballet Gala – jedinečné galashow, která propojí hvězdy světového baletu na jednom jevišti. Setká se bez nadsázky mezi národní elita tanečního umění, sólisté z předních evropských scén – Berlína, Mnichova, Stuttgartu, Milána i domácího Národního divadla.

Společně vytvoří pestrý program, který slibuje čísla plná technické dokonalosti, dramatické síly a poezie umění. V programu vystoupí takové hvězdy, jako je Polina Semionova, bývalá hvězda Berlínské státní opery, Dinu Tamazlacaru, první sólista Německé opery v Berlíně, Iana Salenko, sólistka Berlínské státní opery, Martina Arduino & Marco Agostino, sólisté Teatro alla Scala v Miláně, Maria Eichwald, bývalá sólistka Stuttgartského baletu, z tuzemské scény Nikola Márová, první sólistka Baletu Národního divadla v Praze, která se tímto večerem symbolicky rozloučí s jevištěm.

Program nabídne ikonická pas de deux z baletních klenotů jako Labutí jezero, Don Quijote nebo Giselle, odkaz Michaila Fokina, ale také současné choreografie od renomovaných tvůrců, jako jsou např. Uwe Scholz, Stephen Delattre, Douglas Lee a další. Baletní večer tak propojí klasickou krásu s moderní kreativitou a osloví jak znalce baletu, tak nové diváky.

„Midsummer Ballet Gala není jen oslavou tance – je výjimečnou příležitostí prožít vzácné umělecké setkání ve velkolepé atmosféře historické scény. Divadlo na Vinohradech, jedna z nejkrásnějších divadelních budov v Česku, poskytne této události důstojný rámec,“ slibují organizátoři. Jeviště roztančí všichni tito významní sólisté: Polina Semionova, Dmitry Semionov, Martina Arduino, Marco Augustino, Iana Salenko, Marian Walter, Margarita Fernandes, António Casalinho, Maria Eichwald, Martí Paixà, Rosa Pierro, Gabriel Figueredo, Bianca Teixeira, Madoka Sugai, Ariel Merkuri, Nikola Márová, programem bude provádět Thoriso Magongwa.

Vstupenky jsou v prodeji v síti GoOut.cz. Více informací a aktuality najdete na oficiálních sociálních sítích projektu na Facebooku a Instagramu, kde jsou postupně představováni všichni hostující sólisté. Akce se koná v koprodukci ART in Motion, Munich International Ballet School a AZ Ballet Academy.

Letní kino pod širým nebem: dokument Dancing Pina
Filmová oslava odkazu legendární choreografky Piny Bausch se u nás objeví díky přehlídce Das Sommerkino 2025, a to na nádvoří Pragovky 24. června ve 21:30 (Pragovka Gallery). Vstup je zdarma, film je uváděn v originále s českými titulky. Das Sommerkino 2025 uvádí i další německojazyčné filmy v Praze, Brně a Ústí nad Labem. (Celý program najdete na webu zde.) Za projektem stojí Goethe-Institut Prag, Rakouské kulturní fórum v Praze a Švýcarské velvyslanectví v České republice.

Film Dancing Pina sleduje, jak jedinečné choreografie legendární tvůrkyně ožívají díky nové generaci tanečníků z celého světa – pod vedením těch, kteří s Pinou kdysi stáli na jevišti. Tanec se tu stává univerzálním jazykem, skrze který se propojují těla, identity i životní příběhy. Je oslavou umění legendární choreografky a lidí, kteří se k jejímu odkazu hlásí dodnes. Projekty Nadace Piny Bausch ukazují, jak tanečníci z celého světa znovu objevují Pininy choreografie pod vedením bývalých tanečníků jejího souboru. Její choreografie nelze kopírovat, tanečníci je musí znovu prožít celým svým tělem a ponořit se do jejich příběhu. Dancing Pina vizualizuje univerzální sílu tance, v němž se setkávají těla, identity a životy. Podmanivý film o zářivém odkazu jedné z nejvlivnějších osobností mezinárodního tance.

Žďár nad Sázavou, kostel sv. Jana Nepomuckého (foto Archiv KoresponDance)

Open call – ZAPOJTE SE do projektu WILD CARD Festivalu KoresponDance s tYhle – Florentem a Lukášem
Festival KoresponDance 2025 má stále otevřenou výzvu pro veřejnost ve Ždáře nad Sázavou a okolí k účasti na festivalovém projektu. KoresponDance spojuje různé komunity, které má kolem sebe. Zapojte se do týmové práce s performery spolku tYhle Florentem Golfier-Brechmannem (FR) a Lukášem Karáskem (CZ), kteří vám předají své pohybové zkušenosti. 

Čím se zabýváme?
Zabýváme se konfliktem a tím, jak jím projít bez šrámů (na těle i na duši). Zkoumáme, jak využít konflikt jako nástroj k seberozvoji, vzájemnému poznání a k tomu, aby nám bylo společně ve vztazích lépe.

Co budeme dělat?
Hýbat se, ale i sledovat, naslouchat; nejvíce ve dvojici, tak jako pracují autoři Florent a Lukáš ve svých projektech.

Koho hledáme?
Vás všechny. Chceme vytvořit co nejpestřejší skupinu od školáků, teenagerů, studentů, rodičů i nerodičů, starších, ještě starších, nejstarších; s handicapem i bez; s pohybovými zkušenostmi i bez nich.

Termín konání: 
Dvě setkání v červenci na workshopu, zkoušky a dvě uvedení na Festivalu KoresponDance!

1. úvodní seznámení s projektem a workshop 
NEDĚLE 6. července, čas 9.00 – 12.00 a 15.00 – 18.00 
*  vedeno v českém jazyce

2. navazující workshop 
STŘEDA 9. července, čas odpoledne cca 5 hodin s přestávkou, 
*  vedeno v českém jazyce

3. zkoušení s dalšími týmy v projektu WILDE CARTE
ČTVRTEK 10. července, zkoušení v prostoru (dopo a odpo, s přestávkou, čas bude upřesněn)
PÁTEK 11.7. volný den – Festival KoresponDance 
SOBOTA 12. července a NEDĚLE 13. července Festival KoresponDance 
–  zkoušky (čas bude upřesněn) 
–  představení 16.00 – 18.00 

Místo:
Zámek Žďár nad Sázavou – site-specific, exteriéry a interiéry

Tvůrci:

Lukáš Karásek byl posluchačem Pierra Nadaud v ateliéru Klaunské, scénické a filmové tvorby na JAMU v Brně, Zúčastnil se stáže Commedia dell’arte s Giovannim Fusetti ve Florencii a pak o tématu herectví v komedii a herectví s maskou napsal bakalářskou práci. Absolvoval (2013) s inscenací Tešlon a Frkl, kterou vytvořili společně s Florentem Golfier. Po studiích společně s Florentem založil uskupení tYhle a s dalšími členy s Marii Gourdain a Zuzanou Režnou sdílejí podobný pohled na současné umění: je nezbytné experimentovat a bořit hranice. Lukáš se mimo tYhle věnuje se vzdělávání na školách a dva roky tesařil.

Florent Golfier-Brechmann je performer, choreograf a aktivista narozený ve Francii, v současnosti působící v České republice a Rakousku. Studoval činohru v Nancy a Klaunskou, scénickou a filmovou tvorby na JAMU. Je spoluzakladatelem uskupení tYhle.
Jako umělec se soustředí na upřímnost, sílu a křehkost, kterou máme každý v sobě. Vede své okolí k tomu, aby křehkost přijalo jako cennou součást sebe sama. 

Barbora Liška se věnuje neformálnímu vzdělávání v kontextu performativního umění a divadla (např. stáže CED_Observer v CED Brno, Senior kavárna v brněnském HaDivadle aj.). Spoluzaložila časopis CEDIT (2019) a v minulosti se zabývala teorií a reflexí současného tance. Jako dramaturgyně se podílela s tYhle na aktivisticko-klaunském projektu N.A.To‘ a pohybovém duetu (Ne)boj. Do své práce zve témata relativizace nepropustných hranic mezi teorií a praxí a záměrné propojování obojího, hledání souvislostí mezi myšlením a tělesností a jejich aplikace, vytváření a péče o prostředí, které zvědomuje hierarchie, nevytváří nerovnosti, je laskavé, bezpečné a dodává kuráž každému zúčastněné*mu.

Více o tvůrcích na stránkách tYhle

Pořádá: Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA. a Festival KoresponDance

Hlásit se můžete do pátku 27. června. Přihlášky online ZDE.

Každý účastník získá volný festivalový PASS pro sebe na Festival KoresponDance 11.–13. 7. a 1x vstup na den konání performance pro své hosty.

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře