Česká premiéra projektu Neznámý koeficient Marie Gourdain v Kulturní stanici Galaxie
Francouzská choreografka Marie Gourdain, která v minulosti patřila ke kmenovým tvůrkyním uskupení tYhle, přiváží do Česka svou novou inscenaci Neznámý koeficient. Pět interpretujících těl v ní rozehrává okamžik šoku a odhaluje jeho spletitost, krásu i hrůzu. Česká premiéra a první repríza inscenace proběhnou 16. a 17. října 2025 v Kulturní stanici Galaxie v sále Dejvického divadla, v koprodukci spolku DanceConnected.
„V precizní choreografii se mísí moc se strachem, kontrola s váháním, vytrvalost s rezignací, vzpoura se sebereflexí. Vzniká tak tanec kontrastů mezi trhnutím a plynutím, estetikou a emocí,“ uvádí DanceConnected. Marie Gourdain se po letech působení v Praze vrátila do rodné Francie, kde od roku 2022 během doznívající pandemie rozvíjela výzkum tématu šoku. Inspirovala se vlastní zkušeností s nejistotou a proměnami společnosti, ale také obrazy Sabinek Jacquese-Louise Davida.
Během rezidencí v Lyonu a okolí vedla tvůrčí workshopy v dětském domově v Oullins, který hostí děti uprchlíků z Afriky a Blízkého východu. „Měli jsme štěstí, že jsme dlouho mohli jen tak zkoušet a experimentovat. Inspirovali jsme se gesty z Davidova obrazu a zkoumali je. A právě práce s dětmi, které zažily útěk a vykořenění, nám znovu připomněla, jak hluboko se životní otřesy zapisují do těla,“ říká Marie Gourdain.
Tématem inscenace je okamžik šoku, který se neoddělitelně pojí s různými formami násilí. V těchto situacích se protiklady stírají a hranice mezi nimi rozplývají. Neznámý koeficient představuje to, co se odehrává mezi ránou a jejím dopadem, mezi útokem a obranou, mezi pachatelem a obětí. Prostřednictvím choreografie inspirované gestičností Davidových figur chce choreografka odhalovat základní ambivalence násilí – role v něm se mohou kdykoli obrátit, z oběti se stává pachatel a z násilníka oběť. Inscenace tak ukazuje, jak se násilí mezi lidmi i ve společnosti proměňuje, přelévá a znovu opakuje.

„V naší inscenaci se mýtické mísí se současností právě proto, že se snažíme vypořádat s lidskou stránkou, která se neustále vrací: v každém okamžiku můžeme být pachatelem i obětí násilí. Vidíme to dnes a denně na Ukrajině, v Gaze – a to, co se děje v Africe, zase přehlížíme,“ dodává choreografka.
Na projektu se podílí mezinárodní tým tanečníků a tvůrců, které spojuje zkušenost s působením v zahraničí. Patří do něj interpreti Naïs Arlaud, Nicolas Garsault, Guillaume Ippolito, Alice Lambert, Fanny Pouillot a světelná designérka Zuzana Režná z českého kolektivu tYhle, s níž autorka spolupracovala na svých předchozích projektech Seismic (2022), Mu—Tation (2020) či Medúza (2018). Výrazný tvůrčí vklad má také hudební skladatel Thibault Cohade, který s autorkou spolupracoval již na projektu Seismic. „Spolupráce s Thibaultem Cohadem je pro mě jedním z určujících tvůrčích setkání,“ říká Marie. „Zajímá mě zviditelňovat geometrii prostoru a vztahovat se skrze scénické umění k malířství a sochařství – i proto se v díle částečně vracím ke scénografii,“ dodává.
Projekt vytvořila Marie Gourdain pod svým francouzským spolkem Matière Mobile ve spolupráci s českým kolektivem tYhle. Světová premiéra se uskutečnila 10. října v lipském divadle LOFFT. Českou premiéru a první reprízu, které se odehrají 16. a 17. října v Kulturní stanici Galaxie v sále Dejvického divadla, přináší produkční kolektiv DanceConnected ve spolupráci s výše uvedenými tvůrčími partnery. Obě uvedení se konají za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a Francouzského institutu v Praze. „Těší nás, že můžeme navázat na předchozí spolupráci a představit českému publiku nové dílo Marie Gourdain – umělkyně s vizuálně silným rukopisem formovaným i studiem animace. Její práce v rámci kolektivu tYhle zanechala na české scéně výraznou stopu,“ říká Markéta Perroud, garantka uměleckého programu DanceConnected.
La compagnie Matière Mobile (FR) byla založena v Lyonu v roce 2021 s cílem podporovat a rozvíjet choreografickou tvorbu Marie Gourdain. Zkušenost života v zahraničí a spolupráce napříč kulturami formují její otevřený přístup a zájem o mezinárodní projekty. Spolek působí v regionu Auvergne–Rhône–Alpes a rozvíjí nové projekty bez ztráty vazeb, které Marie vytvořila v Evropě.
tYhle (CZ/FR) jsou česko-francouzský umělecký kolektiv pro tanec, fyzické divadlo a vizuální umění, založený v roce 2015. Zakládajícími členy jsou Lukáš Karásek, Florent Golfier, Zuzana Režná a Marie Gourdain, od roku 2025 doplněný o dramaturga Jakuba Lišku. Název odkazuje ke generaci Y – k bodu setkání různých linií a inspirací. Kolektiv dlouhodobě staví mosty mezi českou a francouzskou scénou a klade důraz na experiment a otevřenost.

Tancesraz: festival, který propojuje urban scénu a současný tanec
Ve dnech 17.–19. října 2025 ožije prostor ARCHA+ tanečním festivalem Tancesraz, který propojuje dva světy – urban dance a contemporary. Festival slibuje napětí tanečních battlů, hloubku divadelního představení i jedinečnou atmosféru setkání s tancem v jeho nejživější podobě.
Pátek 17. října bude den věnovaný přednáškám na témata tělo a udržení kondice, tanec a co po něm. V sobotu 18. října proběhne mezinárodní taneční battle 2vs2, v němž se utkají tanečníci před porotou složenou ze světových osobností. Večer pokračuje oficiální afterparty s DJs Kubko DC a Potkis. Neděle 19. října přinese komponované divadelní představení, kde se potkají 2 mezinárodní choreografové urban styles (Soleila Chaou a duo Justin De Jager a Sem Deliveyne) a 4 české soubory a choreografové současného tance z Čech (Michal Heriban, Pop Balet, Katarina Chilli Čiliková a spol. a Vivid Dance Company). Společně vytvoří unikátní dílo, které propojí světy, jež se na jedné scéně setkávají jen výjimečně.
Soleila Chao vedla také v pondělí taneční workshop. Jde o výraznou osobnost pocházející ze Španělska a žijící v Paříži, která ve své tvorbě propojuje flamenco a styl vogue. V rámci pražského workshopu si choreografka vybrala několik mladých tanečníků, pro tvorbu díla, které bude mít premiéru během finálového dne festivalu.
Jaké budou páteční přednášky? V čase 15:30–17:00 na téma Finanční jistota jako součást taneční kariéry, přednáší Denisa Péryová a moderuje Zuzana Akopjan Veselá. V čase 17:20–18:20 přednáška Palivo pro tanečníky: Věda za kreatinem, elektrolyty a hořčíkem, přednáší a moderuje za Voxberg Matěj Brestenský & Ondřej Geče. V čase 18:40–20:10 přednáška The Art of Battle, hosté: Mulla Zuev, Sweemo a Lil-H a moderuje Vahe Akopjan. Místem konání je Studio Zlatnická na adrese Zlatnická 8, nedaleko Archy.

Autorská pohádka spolku ORBITA v brněnském továrním prostoru Industra
Skupina tanečníků pod vedením Terezy Lepold Vejsadové uvede v pondělí 20. října v 19:00 hodin taneční a hudební pohádku Byla jednou jedna duše. Inkluzivní soubor spolku ORBITA, který již šest let pracuje v Divadle Barka v Brně toto představení, které na jevišti mísí tanec, poezii, zpěv a melodický klavír, tentokrát přenese do kulturního centra Industra, revitalizovaného industriálního areálu Nová Zbrojovka. Scéna Industra Stage přivádí diváka do inspirativního a kreativního prostředí bývalé továrny.
Pohádka svou vlastní poetikou vypráví mihotavý příběh o lásce, lidech, o čase a duši člověka. Text je sám o sobě abstraktní, svou podstatou nabízí divákovi prostor k zamyšlení a nahlédnutí do duše básníka i své vlastní. Režijně za projektem stojí Tereza Lepold Vejsadová. Autorem textů a melodií je Šimon Dominik, potulný básník, kterého lze nejčastěji potkat v ulicích Brna. Na hudební kompozici se podílí Tereza Kubíková, která skrze klavírní tóny a zpěv přivádí diváky do poetické nálady.
Choreograf Vladimír Kloubek zde navazuje na svou práci z doby, kdy spolupracoval zejména na muzikálových produkcích Městského divadla Brno. „Před časem jsem se šel podívat na jedno z představení do Barka. A prostě mě to chytlo. Byl jsem nadšený a přijal pozvání na zkoušku. Nakonec z toho vznikla spolupráce, jejímž výsledkem je inscenace Byla jednou jedna duše,“ popisuje umělec. Vizuální projekce zpracovala Katarina Kadijević, performerka, audiovizuální umělkyně. Ve své práci propojuje pohybovou performanci s poezií a multimediálními prvky. Elektronickou hudbu komponoval Matthieu Legros.
„Dle reflexí diváků z předchozích představení je inscenace Byla jednou jedna duše silným zážitkem s patrnou diverzitou uvnitř skupiny a skvěle zpracovaným sound designem. Pohádkové představení vtáhne diváka do muzikálové atmosféry. Využívá citlivou dynamiku v párech i ve skupině a budí v divákovi poťouchlou euforii,“ přibližují pořadatelé z ORBITY.
Soubor tvoří lidé s handicapem i bez něj a je součástí spolku ORBITA, kolektivu umělců v oblasti pohybu, tance a nezávislého umění. V oblasti tohoto druhu umění se neuzavírá ve své tvorbě, ale naopak otevírá oboustranně dveře všem.

Helena Araujó uvede performanci o krizi umělecké identity, přetížení i nadprodukci
Výrazná performerka Helena Araujó představí v jediném českém uvedení svůj projekt And It Gets Better 21. října 2025 od 20:00 ve Venuši ve Švehlovce. Sólové performativní dílo prostřednictvím humoru, neposlušnosti a výstředních kabaretních prvků odhaluje tvrdé podmínky uměleckého trhu. Diváci jsou pozváni na umělou DIY pláž, kde symbolické slunce svítí na duševní zdraví umělců působících v oblasti performativního umění.
Helena Araujó upozorňuje na nedostatečné povědomí o náročných pracovních podmínkách, neustálém cestování a časté tvrdé kritice. Pláž v její performanci však není jen místem odpočinku, je metaforou pro realitu, ve které se umělecká praxe setkává s tlakem na neustálou tvorbu a hodnocení. V loungeovém křesle Helena pojmenovává své vlastní „red flags“, bojuje se symbolickými žraloky a sdílí intimní příběhy i skryté úzkosti. I zdánlivě banální situace, jako nutnost okamžitě odpovědět na e-mail přijatý před hodinou, odhalují neviditelné vrstvy vyčerpání a tlaku, které umělecký trh přináší. Atmosféra této scény se neustále proměňuje: od bouře přes jemný vánek až po třpytivé chvíle, přičemž emoce stříkají všemi směry.
„Helena konfrontuje zakořeněný předpoklad, že hodnota umělecké práce roste úměrně s množstvím produkce, zatímco její absence znamená méněcennost. Padá, vstává, znovu padá… být freelancerem dělnické třídy není snadné. Navzdory všem ‚popáleninám‘ vyhoření se nevzdává. And It Gets Better je pozváním nahlédnout pod povrch uměleckého světa, kde se za lesklou fasádou skrývá křehká rovnováha mezi vášní, přežitím a vyčerpáním,“ doplňují organizátoři.
Helena Araújo je nadšená tvůrkyně a performerka, milovnice dějových zvratů a klaunka plná kýče a špatných vtipů. Pochází z Ria de Janeira a v současnosti žije ve Vídni. Jako tvůrkyně má zájem vytvářet prostor, v němž mohou vedle sebe existovat a prolínat se různé umělecké jazyky. V tomto prostoru je možné zpochybňovat konvenční hodnoty a očekávání, která jsou těmto jazykům připisována a která určují, jak by k sobě měly navzájem přistupovat.
Kromě působení v tradičních prostorech současného umění zbožňuje také uvádění žhavých kabaretních večerů. Její práce byla uvedena na různých místech, například ve Studiu Brut (AT), na Radiant Nights Festivalu (BE), Moving Futures Festivalu (NL), FDS Festivalu (CH), PINKBUS Platform (CZ), Paradise Cabaret (IE) a na House of Circus – Cabaret Night (NL). Jako performerka spolupracovala s mnoha umělci, mimo jiné se skupinou TRASH performance group (NL), Ivem Dimchevem (BG), Renanem Martinsem (DE/BR), Martinem Talagou (CZ/SK), Akemi Takeyou (JP/AT) a dalšími. Je spoluzakladatelkou platformy Pinkbus, v roce 2024 se zapojila do programu PARASOL, kde spolupracovala s choreografy Elizabeth Ward (USA/AT) a Ulduz Ahmadzadeh (AT/IR). Získala také stipendium DanceWeb 2024 a BMKOES startstipendium (AT) a nedávno uvedla premiéru své nejnovější práce And It Gets Better ve Studiu Brut (AT).

Dancing Goethe s Nir de Volffem – sobotní taneční trénink
Další ze série tréninků pro profesionály, kterou organizuje Goethe-Institut proběhne v sobotu 18. října od 9:00 do 10:30 hodin. Profesionální či poloprofesionální tanečnice/tanečníci, performerky/performeři pohybového divadla, mimky či mimové, akrobatky a akrobaté jsou vítáni. Jde o trénink určený pro ty, kteří mají dopoledne volno a chtějí dál pracovat na svém pohybovém umění. Na sobotní lekci je možné se přihlásit prostřednictvím online formuláře.
Goethe-Institut organizuje tyto tréninky s cílem poskytnout tanečním profesionálům platformu pro odborné vzdělávání. Inspirací pro tento koncept jsou mezinárodní modely, které nabízejí profesionální tréninky snadno dostupným a otevřeným způsobem. Tyto tréninky nejen podporují rozvoj technických dovedností, ale také usnadňují odbornou výměnu v rámci místní taneční scény. Zavedením této nabídky v Praze reaguje Goethe-Institut na potřebu obdobných struktur v místním prostředí.
Nir de Volff bude vyučovat svoji metodu BBM / Breathing Bodies Movement. Tato metoda se zaměřuje na oživení somatických oblastí těla, kterým běžně nevěnujeme pozornost – a to skrze vědomé dýchání. Cílem je harmonizovat vztah mezi tělem a emočním systémem napříč věkem, tělesnými typy, schopnostmi i profesními zkušenostmi účastníků – ať už se jedná o tanečníky, herce, performery, nebo „běžná“ i „ne-normativní“ těla. Metoda propojuje nervový systém, dech a mysl, a pomocí originálních cvičení podporuje svobodu pohybu, autenticitu a odbourávání fyzických i mentálních bloků. BBM otevírá nové možnosti vnímání vlastního těla, rozšiřuje kreativitu, pomáhá zbavit se zlozvyků a podporuje pozitivní psychické i sociální účinky. Je určena jak pro krátkodobé workshopy, tak pro dlouhodobé kurzy ve sféře umění, sportu i byznysu. De Volff s touto metodou působí po celém světě, kde je zván na prestižní taneční centra, akademie i do soukromého sektoru.
Nir de Volff se narodil a vyrůstal v Petah Tikvě a ke světu tance se poprvé dostal prostřednictvím lidových tanců. Díky svému talentu a energii byl přijat na jednu z nejprestižnějších tanečních škol v Izraeli. Poté, co byl vybrán do inscenace souboru Piny Bausch v Telavivské opeře, se vydal objevovat svět evropského tanečního divadla. Jeho cesta ho zavedla do Berlína, kde od té doby žije a tvoří. V roce 2007 založil vlastní soubor TOTAL BRUTAL. Jeho inscenace Come As You Are měla premiéru s velkým ohlasem v berlínském Dock11. Kromě tvorby vlastních inscenací se Nir etabloval jako mezinárodně vyhledávaný pedagog. Svoji pohybovou metodu BBM / Breathing Bodies Movement vyučuje po celém světě – od tanečníků v New Yorku, přes kickboxery ve Varšavě, právníky a operní zpěváky ve Frankfurtu, výtvarníky v Rotterdamu až po ladyboys v Tokiu.

Již v úterý 21. října také premiéra skupiny ME-SA: Martina Hajdyla Lacová se vrací
Přiblížila se premiéra projektu Second Practice, který vznikl pod hlavičkou platformy ME-SA. Uskuteční se v rámci festivalu 4+4 dny v pohybu úterý 21. října 2025 od 19.30 v prostoru Kulturní stanice Galaxie. V sóle Second Practice uvidíme výraznou osobnost současného tance Martinu Hajdyla Lacovou. V nové inscenaci si dovoluje zastavit, reflektovat a znovu vytvářet svou identitu taneční tvůrkyně, která je zároveň matkou. Inscenace vznikla v tvůrčím dialogu s renomovanou polskou choreografkou Renatou Piotrowskou-Auffret.
Performance Second Practice nepřímo navazuje na projekt Bodies in Progress, který mapoval fyzické i psychické změny ženy v době těhotenství a za který Martina Hajdyla Lacová získala cenu Thálie 2024 v kategorii alternativní divadlo. Vychází z osobní potřeby návratu tanečnice, performerky, choreografky Martiny Hajdyla Lacové k taneční praxi, která se pro umělkyni, ženu a matku tří malých dětí v důsledku každodenních povinností stala druhořadou. Second Practice vytváří prostor pro reflektování vlastní taneční a tělesné historie, k vnímání sebe samé v tanci a k potěšení z pohybu. Choreografka Renata Piotrowská-Auffret, spoluautorka díla, dodává: „Jedním z hlavních pilířů Martininy identity je tanec. Tímto projektem chceme poskytnout prostor a čas, aby se tato její identita vrátila na první místo. Je to něco zásadního, intimního, ale pro mě také politického.“
Pro obě umělkyně jde již o druhou společnou práci; první byla inscenace As Long as We Dance (2021), uvedená v pražském Studiu Hrdinů. Představení vycházelo z pandemické zkušenosti „společenské smrti“, ve které se tanec stal vzpourou i útočištěm – především pro ženy a matky. „Setkání s Renatou Piotrowskou-Auffret bylo formujícím momentem v mé taneční kariéře. Jsem ráda, že projektem Second Practice na toto setkání navazujeme a otevíráme další témata reflektující realitu umělkyně a matky,“ uvádí Martina Hajdyla Lacová. Nová inscenace Second Practice přináší v kontextu současného společenského napětí tělesné zcitlivění jako potenciální strategii přežití a transformace. Tvůrčí tým doplňují hudební skladatel a videotvůrce Simon Auffret, scénografka Natálie Rajnišová a vizuální dramaturgyně Joanna Leśnierowská.
Renata Piotrowska-Auffret polská je choreografka a umělkyně, která ve své tvorbě využívá prostředky experimentálního tance, performativního umění, dramaturgie a divadla. Zamýšlí se nad současným světem, přičemž inspiraci čerpá z intimních zážitků, skutečných i fiktivních, zasazených do daného společenského kontextu. Zajímá ji zvrácenost vztahů mezi historickou a současnou politikou těla, mezi veřejným a soukromým, stejně jako mezi textem a pohybem.
Martina Hajdyla Lacová je choreografka, tanečnice a performerka. Ve své tvorbě využívá tanec jako koncept, jako součást komunikace a interakce, jako přirozený pohyb lidských těl. V roce 2015 získala cenu Tanečnice roku za svůj výkon v inscenaci SuperNaturals. Za výkon v sólovém představení One of the Seven byla nominovaná na Cenu Thálie 2016. V roce 2023 získala cenu Českých center za výkon v inscenaci Soft Spot, v roce 2024 Cenu Thálie v kategorii Alternativní divadlo za výkon v performanci Bodies in Progress.
ME-SA patří ke stálicím české taneční scény. V současnosti funguje jako otevřená platforma se zaměřením na autorské projekty a spolupráce s hostujícími choreografy jak z československé, tak mezinárodní taneční scény. Vytváří prostor pro vznik nezávislých uměleckých projektů s důrazem na expresivitu těla a s cílem podněcovat zvědavost o abstraktní pohybové formy. Zárukou této vize je tanečnice, tvůrkyně a umělecká garantka Martina Hajdyla Lacová a kreativní producent a režisér Jiří Hajdyla.