Taneční konzervatoř hl. m. Prahy dnes uvádí v divadle Hybernia Louskáčka
Taneční konzervatoř hl. m. Prahy uvádí od dnešního dne 11. listopadu 2025 svou verzi baletu Louskáček ve spolupráci s Divadlem Hybernia. Premiéra začíná v 19:00 hodin. Inscenace vznikla pod choreografickým vedením Jiřího Horáka, vychází z klasického libreta s hlavní dívčí postavou Klárkou a balet doplňují v této verzi také multimediální projekce. Klasicky pojatá inscenace bude uváděna v podání studentů i absolventů Taneční konzervatoře hlavního města Prahy, děj je zasazen do prostředí pražského Starého Města.
„V našem podání je to klasický balet podle libreta Lva Ivanova z 19. století, stylizací kostýmů přenášíme děj do roku 1930. Příběh se neodehrává ale ve virtuálním světě, použili jsme kulisu Prahy, konkrétně Starého Města. V rekvizitách není žádný plyšák ani létající postel, s kouzly nám pomáhají moderní technologie,“ ujišťuje ředitelka Taneční konzervatoře hlavního města Prahy Pamela Morávková.
Taneční konzervatoře si letos připomíná 80 let svojí existence, inscenace je tedy také součástí těchto oslav. Na jevišti se představí studenti všech ročníků konzervatoře od malých vojáčků, přes sněhové vločky až po absolventy v rolích udatného prince Louskáčka a dívky Klárky. Více informací o premiéře najdete v předchozí zprávě ZDE. Vstupenky a informace na webu divadla ZDE.

Nová multižánrová inscenace Mírotvůrci má premiéru v úterý v Divadle X10
Co znamená hledat mír v době nejistoty? Odpověď na tuto otázku bude hledat soubor Das Thema a Drážďanští symfonikové pod vedením svých uměleckých šéfů: Philippa Schenkera, Romana Horáka a Markuse Rindta v nové inscenaci Mírotvůrci / Friedensstifter. V české premiéře se představí 12. listopadu 2025 od 19:30 hodin v Divadle X10 v rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka. Reprízy se uskuteční v sobotu 15. listopadu 2025 od 19:00 hodin v kostele Trinitatis v Drážďanech a v neděli v Ústí nad Labem ve Veřejném sále Hraničář rovněž od 19:00 hodin.
Mírotvůrci jsou fyzickým divadlem, které s pohybovou složkou mísí živý sólový a sborový zpěv spolu s multimédii. Vychází z autentických životních příběhů a výpovědí pamětníků druhé světové války. „Ta po sobě zanechala spálený svět a miliony zničených životů. Dnes žijeme v Evropě znovu v napětí – ve společnosti sílí polarizace, nenávist a rasismus a válka na Ukrajině je hrozbou i pro nás. Jak je pak možné najít ‚mír‘?“ ptají se tvůrci. Hudebně-dokumentární inscenace klade otázku, co znamená hledat mír v době nejistoty, a spojuje interprety několika zemí a národností. Kromě Romana Horáka a Philippa Schenkera, kteří stojí v čele uměleckého kolektivu Das Thema, se na projektu se podílejí výrazná česká zpěvačka Monika Načeva, romská zpěvačka a herečka Pavlína Matiová, ukrajinská performerka Alisa Zichuk, arménský mim a performer Arman Kupelyan, německý multiinstrumentalista Andreas Gundlach a perkusionista Murat Coşkun.
Jak válečná léta prožívaly děti z menšin v tehdejším Československu, vyprávějí ve videofragmentech pamětníci Michaela Vidláková, Eva Benešová, Ladislav Goral, Sieglinde a Ivo Vendolští, kteří pocházejí ze židovské, romské a německé menšiny. Jejich svědectví se prolínají s osobními zkušenostmi performerů a hudebníků, kteří se i dnes potýkají s rasismem, diskriminací a válkou. Vzniká tak silný dialog mezi minulostí a přítomností. „Výzva této doby spočívá v tom nezapomenout na to, co jsme jako společnost již zažili, a poučit se z toho,“ říká Philipp Schenker.
Mírotvůrci propojí autentické výpovědi, silné hudební plochy a videofragmenty s pohybovým divadlem a performancí. „Inscenace vznikla kolektivním procesem, je autorským divadlem, na kterém se všichni podílejí jako spolutvůrci. Kompozice osciluje mezi dokumentem a fyzickým divadlem, mezi poezií a hudebním rituálem,“ přibližuje charakter premiéry Roman Horák. Projekt vznikal postupně od začátku roku na popud režiséra Philippa Schenkera. Hudba se pohybuje mezi současnou hudbou a voicebandem, mezi etno-folklórními motivy a operou. Celkově vzniklo při natáčení s pamětníky přes dvanáct hodin materiálu autentických výpovědí a vzpomínek, ze kterých režisérské duo Schenker a Horák vybrali základní stavební kameny pro dramaturgii celé inscenace. Ve spolupráci s Mathiasem Straubem (Spielraum Kollektiv) a Agátou Molčanovou vznikla scénografická a kostýmní složka, ve které hrají významnou roli i objekty a hravá postmoderní symbolika k vážnému tématu hledání míru.
Podrobnosti jsme publikovali v samostatném článku ZDE. Rozhovor s Romanem Horákem nejen o inscenaci Mírotvůrci si můžete připomenout ZDE.

Divadlo BRAVO! slaví sté výročí Armagedonem: Nový cirkus, humor a úvahy o konci světa
Divadlo BRAVO! (dříve Branické divadlo) si ke stému výročí založení nadělilo inscenaci, která tematicky míří k tomu nejzazšímu horizontu lidské existence: ke konci světa. Premiéra inscenace Armagedon: Poslední derniéra, v níž se snoubí nový cirkus, tanec a mluvené slovo, nabídne divákům nevšední reflexi poslední hodiny života. Premiéra proběhne 14. listopadu 2025 od 19:00 hodin.
Inscenace v režii Petra Horníčka a pod produkčním křídly souboru Losers Cirque Company využívá myšlenku bezprostředního zániku Země (asteroidem o velikosti Brna) jako katalyzátor pro prozkoumání lidské psyché: „Co bychom udělali, kdyby nám zbývala jediná hodina? Vyznali lásku? Urovnali spory? Nebo zkrátka vyzkoušeli to, co jsme si nikdy netroufli?“ Armagedon podle tvůrců není jen akrobatická show, ale „žánrový mix“, který balancuje na hraně tragédie a černé komedie.
Scenárista Matěj Randár (známý z televizní tvorby jako Sex O’clock nebo StarDance) ve spolupráci s dramaturgyní Hanou Strejčkovou vytvořil scénář, který slouží jako rámec pro nadlidské fyzické výkony Losers Cirque Company. „Konec světa je tragický, ale my k němu přistupujeme s nadsázkou, absurditou a místy i hodně černým humorem. Diváci se mohou těšit na směs nového cirkusu, tance, hudby a stand-upu – takže jednou se možná dojmete, hned vzápětí se budete ale smát,“ říká.
Soubor Losers Cirque Company ve snaze posunout své limity integruje do představení zcela nové akrobatické prvky. V české premiéře využijí takzvanou spirálovou tyč, z níž se dle tvůrců tají dech. Spojení verbálního divadla a fyzického extrému („Spojení mluveného slova a nového cirkusu i tance skvěle funguje,“ potvrzuje režisér Horníček) by měl z Armagedonu vytvořit výrazný počin na poli pohybového divadla.
Důležitou hereckou a komediální linku zajišťuje Jakub Žáček v alternaci s Janem Hofmanem v roli sebestředného kabaretiéra. „Jejich herecký vklad, často ironizující vlastní limity a reflexe konce světa z úst herců (od úvahy o posledním spánku po sjezd kopce na kole bez brzd), dodává inscenaci potřebnou sebereflexi a lehkost,“ komentuje vedení souboru.
Inscenace symbolicky otevírá oslavy sta let od založení divadla v Braníku (1925), které prošlo transformací od ochotnické scény přes Mekku pantomimy (Boris Hybner, Mim Session) a domov Divadla Járy Cimrmana až po současné zaměření na nový cirkus pod názvem Divadlo BRAVO!. Tímto krokem navazuje Losers Cirque Company na tradici progresivního a experimentálního pohybového divadla, které má v Braníku hluboké kořeny.
Vstupenky jsou již nyní k zakoupení v síti GoOut, další informace na webu divadla ZDE.

Cirkusové noci letos vsázejí na interakci a možnost zažít si nový cirkus na vlastní kůži
Tři dny, desítky míst a stovky zážitků slibuje festival probíhající napříč republikou Cirkusové noci, kde se diváci mění v účastníky a poznávají svět nového cirkusu. Od 14. do 16. listopadu 2025 se po celé České republice, a poprvé i na Slovensku, uskuteční druhý ročník tohoto mezinárodního svátku nového cirkusu. Během tří listopadových dní proběhne celkem 55 akcí, z toho 21 představení a 34 workshopů, otevřených tréninků či dílen, kde si každý může vyzkoušet, jaké to je stát na kruhu, žonglovat, balancovat nebo prostě jen objevovat vlastní hranice a možnosti.
Cirkusové noci propojují profesionální umělce s veřejností a vytvářejí prostor, kde mluví tělo i beze slov. „Cirkusové noci nejsou jen o tom se dívat. Jsou o tom se zapojit, zvednout se, zkusit to a možná zjistit, že i vy máte v sobě kousek cirkusáka,“ říká Anna Šmat, projektová manažerka Cirkusových nocí. „Nový cirkus není vzdálený svět umělců, je to prostor, který může sdílet úplně každý.“ Cirkusové noci (La Nuit du Cirque) vznikly ve Francii v roce 2019 a dnes se konají v 17 zemích světa. Českou účast zaštiťuje Asociace nového cirkusu, která sdružuje profesionály i organizace z celé republiky a usiluje o rozvoj i větší viditelnost nového cirkusu doma i v zahraničí.

Pražský program nabídne pestrou škálu zážitků. V KD Mlejn se budou například točit kruhy a létat kuželky v otevřené dílně pro děti i dospělé, Cirqueon otevře své tréninkové sály veřejnosti a uvede v premiéře dva projekty, Losers Cirque Company zve do Divadla BRAVO! na premiéru inscenace ARMAGEDON: Poslední derniéra a Cirk La Putyka na Jatkách78 uvede smyslovou performanci Senses. Na své si přijdou i milovníci improvizace – Žižkostel chystá aerial jam s živou hudbou a třídenní workshop závěsné akrobacie.
V Brně se do akce zapojí Industra s Cirkusem LeGrando, kde vznikne kabaretní večer plný světel, ohně a hravosti. Plzeňské Cirkulárium nabídne poetickou performance Hmota v pohybu a tíži, v Ostravě se pak na půdě Divadla loutek odehraje inscenace Les, která je třetím dílem osobní trilogie slovinské choreografky Danijely Zajc. V moravskoslezské metropoli se tato inscenace uskuteční v rámci Ozvěn MOVE Festu Ostrava. Poprvé se Cirkusové noci uskuteční v Olomouci: v městské části Černovír bude program zaměřený především na děti. Lampionový průvod obohatí v průběhu celého odpoledne žonglérský workshop a cirkusové aktivity pro nejmladší návštěvníky, zabavit může i stezka podél Moravy a večer budou v místní sokolovně k vidění artistické kousky různých žánrů.
Do cirkusového víru se ale zapojí i další česká města – Hradec Králové, Jihlava, České Budějovice, Trutnov, Varnsdorf a Dešenice. Soubor FysioART například uvádí inscenaci Divoké husy 14. listopadu v Novém Jičíně v Beskydském divadle a 16. listopadu v Městském divadle ve Varnsdorfu. Poprvé se Cirkusové noci rozzáří i na Slovensku, a to v Košicích a Bratislavě. Divadelní představení, akrobatické dílny, žonglovací workshopy i večery, kde hranice mezi jevištěm a hledištěm budou mizet. „Nový cirkus je o setkání. Mezi umělcem a divákem, mezi tělem a prostorem, mezi hrou a odvahu. Cirkusové noci ukazují, že tenhle svět je otevřený všem, kdo se chtějí zapojit,“ dodává Jiří Turek, předseda Asociace nového cirkusu a ředitel festivalu Letní Letná.

Premiéra baletu La Bajadère v Divadle J. K. Tyla v Plzni
La Bajadère, výpravný klasický balet na hudbu Ludwiga Minkuse, bude mít premiéru v sobotu 15. listopadu 2025 od 19:00 hodin ve Velkém divadle Divadla J. K. Tyla v Plzni. Nastudování se ujal emeritní první sólista Baletu Národního divadla Michal Štípa, který v mnoha verzích tohoto opusu tančil hlavní roli Solora a své vlastní nastudování již uvedl před několika lety v Olomouci. Ve své verzi vychází z klasického kánonu Maria Petipy.
Strhující drama tohoto klasického baletu, který se řadí mezi nejvýznamnější v Petipově tvorbě a svou premiéru měl v petrohradském Velkém divadle roku 1877, si dodnes užívají diváci po celém světě. Děj o chrámové tanečnici – bajadéře – Nikii, zasazený do prostředí staré Indie, odpovídal v době svého vzniku výraznému zájmu o vzdálené světy s orientálními motivy, v tanci, stejně jako ve všech ostatních uměleckých oborech.
Balet vznikl podle literární předlohy, balady Johanna Wolfganga Goetheho Bůh a bajadéra a vypráví příběh lásky chrámové tanečnice Nikie a vojevůdce Solora, která se shledává s hněvem mocného rádži, protože jeho dcera Gamzatti se má stát vojevůdcovou nevěstou. Nikie uštknuta podstrčenou zmijí umírá a nenaplněná láska se setkává až ve světě nadpozemských bytostí.
Melodická hudba Ludwiga Minkuse je považována za jeho mistrovské dílo a baletní scéna „Království stínů“ se řadí mezi nejslavnější části romantických baletů. Na tuto inscenaci s krásnou výpravou a virtuózními výkony tanečníků se na plzeňském jevišti mohou diváci těšit vůbec poprvé, jde tedy o velkou kulturní událost celé sezony. Jako Nikie v nové inscenaci vystoupí Afroditi Vasilakopoulou a Shiori NirasawaSolor, v roli Solora Justin Rimke a Riccardo Gregolin a jako Gamzatti Margarida Gonçalves, Mami Mołoniewicz nebo Isabel Örjansberg De La Cruz.

Balet Gala – přehlídka současného zájmového baletu v Plzni v sobotu
Na Nové scéně Divadla J. K. Tyla v Plzni předvedou své umění mladí tanečníci a tanečnice, kterým učarovaly baletní střevíčky. V sobotu 15. listopadu 2025 od 18:00 hodin mohou diváci zhlédnout exhibiční vystoupení českých a německých zájmových baletních škol, koná se totiž již 16. ročník mezinárodní přehlídky Balet Gala. Jejím specifikem je, že není soutěžní. Na programu se střídají výstupy klasického i moderního baletu, sólová i sborová čísla, taneční umění dětí i dospělých. Chybět nebudou ani hvězdní hosté z řad profesionálů.
„Letos výjimečně se Balet Gala odehraje na Nové Scéně, kam jsme přehlídku přesunuli z Velkého divadla. Účastníci, kteří nejsou profesionály, mají jedinečnou příležitost předvést své umění na jevišti špičkově vybavené moderní scény,“ uvedla Šárka Ženíšková, předsedkyně pořadatelského spolku Balet, z. s.
Žádné číslo v programu netrvá v průměru déle než tři minuty, program je proto ideální pro ty, kdo na balet běžně nechodí a chtějí se s tímto druhem jevištního umění teprve seznámit. V 41 různorodých výstupech a variacích se během večera vystřídá na 140 účinkujících z 24 škol. Tanečníci i jejich pedagogové považují podle organizátorů přehlídku za odměnu za celoroční práci. Mezi vystupujícími budou vítězové a laureáti českých i mezinárodních soutěží, mimo jiné soutěže Plzeňský střevíček 2025.
Hostem Baletu Gala bude Elvina Ibraimova, která vystudovala Bolshoi Academy a tančila hlavní i vedlejší role v letech 2013–2018 ve Velkém divadle v Moskvě. Od jara 2018 je první sólistkou Bavorské státní opery v Mnichově. Vystoupí v pas de deux se svým tanečním partnerem. Své umění předvedou také studenti Taneční konzervatoře hl. m. Prahy. Večerem bude provázet herečka Taťána Kupcová. Taneční workshopy klasického baletu, které se budou pro zájemce konat 16. listopadu v dopoledních hodinách, povede bývalý první sólista ND Praha, zakladatel AZ Academy Prague Adam Zvonař.
Zájmový balet má v Plzni dlouhou tradici. Mezi každoroční účastníky Baletu Gala patří Baletní škola DJKT. „Nejen, že se naši žáci vždy velmi těší na vystoupení na jevišti před vyprodaným publikem, ale pokaždé jim Balet Gala přinese řadu nových podnětů, milých setkání a výjimečných zážitků. Díky účasti na představení i následných workshopech si navíc ověřují a zdokonalují své taneční dovednosti, učí se prezentovat svoji osobu, jazykem dnešní doby – upevňují si svoji image,“ komentuje Zuzana Hradilová, vedoucí baletní školy a baletní mistr DJKT.
Pořádající spolek Balet založila v roce 2007 Bohumila Mejcharová, tanečnice, která 26 let působila v Divadle J. K. Tyla v Plzni. V letech 1985–2000 vedla Baletní školu při DJKT. Díky jejím bohatým pedagogickým zkušenostem a spolupráci s baletními školami v Česku i zahraničí, vznikl spolek zaměřený na podporu baletního vzdělávání, zejména dětí a mladých talentů. Spolek Balet, z. s. pořádá kromě přehlídky Balet Gala i zmiňovanou soutěž Plzeňský střevíček.
XVII. ročník Balet Gala se koná díky podpoře města Plzně – odboru kultury formou čtyřletého grantu, plzeňských městských obvodů 2 a 3, Plzeňského kraje, Nadace 700 let města Plzně a dalších partnerů. Vstupenky v ceně 260–300 Kč jsou k zakoupení prostřednictvím sítě Plzeňská vstupenka, stránek DJKT a v pokladně předprodeje Divadla J. K. Tyla, Smetanovy sady 16. Více informací na webu akce zde.

Farma v jeskyni uvádí projekt All Is Good in Heaven
Od 16. do 20. listopadu 2025 každý večer od 20:00 hodin uvede soubor Farma v jeskyni v prostorách sbírek Centra současného umění DOX svůj nový projekt, All Is Good In Heaven. „Co se stane, když galerie po zavírací době nezavře, ale začne se zaplňovat příběhy surreálních postav, které si žijí vlastním životem? Farma v jeskyni, stálý soubor Centra DOX, přichází s jedinečným večerním představením, které se odehrává uprostřed výstavy David Lynch: Up in Flames,“ uvádějí zástupci DOXu.
Jedná se o hravé setkání se šesti fiktivními charaktery, které se stávají dalšími – oživlými – exponáty výstavy. Diváci se pohybují přímo mezi performery, nahlížejí do jednotlivých místností výstavy a setkávají se s absurdními, lehce tajemnými postavami. Bytosti, které jako by unikly z Lynchova světa, jsou tak divákům na dosah ruky:
„Hravost. Nostalgie. Šílenství. Záhada. Touha. Absurdita. Inspirováni Davidem Lynchem a jeho odvahou následovat imaginaci vytvořili členové a členky souboru pod vedením Viliama Dočolomanského představení přímo do prostor výstavy. Mluví pohybem a hudbou. V panoptiku výstavních prostor se probouzí svět zvláštních postav, které nám mohou být něčím povědomé. Návštěvníci ve své bezprostřední blízkosti zažívají performance ‚na tělo‘. Nahlížejí do jednotlivých místností, potkávají tajemné, občas absurdní bytosti na jejich cestě vesmírem.“
V inscenaci zaznívá autorská hudba skladatele Marcela Bárty, v níž se originální kompozice volně prolínají s citacemi z Lynchovy tvorby. Účinkují Hana Varadzinová, Eliška Vavříková, Gioele Coccia, Barbora Ješutová, David Králík a Monika Částková. All Is Good in Heaven je o odvaze neopustit svoji imaginaci. Projekt vzniká v koprodukci s Centrem současného umění DOX a festivalem Music Is.
