Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Unikátní Smetanovský operní cyklus míří z Ostravy do finále v Plzni
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Chystá seOperaPR ZprávyZ domova

Unikátní Smetanovský operní cyklus míří z Ostravy do finále v Plzni

Soubory opery a baletu Národního divadla moravskoslezského zahájí rok 2025 hostováním. Balet odehraje jediné představení taneční fantazie Okno v pražském divadle Ponec 4. ledna a téhož dne začne „smetanovský trojboj“ opernímu souboru v Divadle J. K. Tyla v Plzni, kde uvede inscenace oper Braniboři v Čechách, Tajemství a Dvě vdovy.

PRŠárka Swiderová
Publikováno 30/12/2024
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
Bedřich Smetana: Tajemství, Národní divadlo moravskoslezské – Soňa Godarská a Richard Samek (foto Martin Popelář)
Bedřich Smetana: Tajemství, Národní divadlo moravskoslezské – Soňa Godarská a Richard Samek (foto Martin Popelář)

Smetanovský operní cyklus Ostrava 2024 (SOC 2024) přivedl na ostravské jeviště v březnu a v květnu komplet všech osmi dokončených oper Bedřicha Smetany. Záměrně byla díla uvedena v březnu a v květnu – k výročím narození a úmrtí zakladatele moderní české hudby a opery jako příspěvek Národního divadla moravskoslezského k Roku české hudby. NDM je jediným divadlem na světě, které opery takto nastudovalo ve vlastních inscenacích. Branibory v Čechách, Čertovu stěnu a Tajemství uvedlo NDM v obnovených premiérách, Dvě vdovy, Hubička, Dalibor a Prodaná nevěsta byly pro cyklus v minulých sezónách nazkoušeny nově. Slavnostní Libuše zazněla v Ostravě pouze dvakrát v koncertním provedení Janáčkovy filharmonie Ostrava se sólisty, kteří v opeře účinkují v pražském Národním divadle. Oba bloky cyklu vidělo v Ostravě na 7.500 diváků z Česka i zahraničí a projekt SOC 2024 se dostal do finále soutěže The International Opera Awards ve festivalové kategorii. NDM stále nabízí knižní vydání libret ke všem osmi dokončeným Smetanovým operám. Ostravské publikum nějaký čas Smetanovy opery až na dvě výjimky neuvidí – hraje aktuálně pouze Prodanou nevěstu a v příští sezóně se soubor vrátí také k Hubičce. Po Novém roce 2025 ale bude možnost vidět alespoň některé z inscenací v Plzni. Operní soubor NDM tam zahraje Branibory v Čechách, Tajemství a Dvě vdovy v rámci souborného uvedení všech Smetanových oper plzeňskou scénou. Ve dnech 4. až 6. ledna je v tomto pořadí NDM odehraje na jevišti Velkého divadla v Divadle Josefa Kajetána Tyla.

Taneční fantazie Okno je dílem norského choreografa Joa Strømgrena a vytvořil ji přímo pro baletní soubor NDM s tím, že on sám ji plánuje inscenovat také v Norsku. V Ostravě se hraje v komorním prostředí Divadla „12“ od května 2024. V sobotu 4. ledna 2025 ji baletní soubor NDM zatančí pouze jednou na jevišti pražského divadla Ponec. Strømgren vytvořil okno do duše, do světa, okno v pokoji… Nechává pracovat divákovu fantazii a zároveň mu předkládá poměrně dramatické výjevy z běžného života. V centru pozornosti je dívka-violoncellistka, která se připravuje na vystoupení. Choreografii doprovází hudba suit pro sólové violoncello od Johana Sebastiana Bacha.

TémataNárodní divadlo moravskoslezskéRok české hudby
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Leoš Čepický (foto Petra Hajská) Řídím se radou, že není malých pódií, říká primárius Wihanova kvarteta Leoš Čepický
Další článek Jana Machalická (zdroj Divadelní noviny) Redaktorky opustily Divadelní noviny a zakládají nový portál
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up