V hudbě život Čechů! Skvělý Jiří Vodička a Česká filharmonie
![](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2019/03/190314_CF_Brauner_Vodicka_hires_18_c_PetraHajska.jpg)
Přívětivá nabídka koncertu (Stravinskij, Prokofjev, Martinů) testovala repertoár 20. století, tentokrát díla psaná na objednávku. Americký mecenáš Robert Woods Bliss si objednal skladbu k 30. výročí své svatby a Igor Sravinskij napsal gratulační Concerto Es dur Dumbarton Oaks. Inspiroval se zámeckým sídlem Blissových, vrátil se k baroknímu muzicírování, k Bachovým Braniborským koncertům a tato kvintesence zámecké kultury mu poskytla návod pro novodobé concerto grosso. Smyčce, flétna, klarinet, fagot a dvě horny zde navzájem koncertují s neodolatelně přitažlivým kompozičním vtipem. Tomáš Brauner držel motorický tep concertina v napětí. Skladba permanentně poutala pozornost, v Allegrettu obzvláště delikátní hrou motivů a precizně jemnou interpretací, proti tomu pak závěr předříkaly dechové nástroje s elánem takřka jazzových rytmů. Mistrnou interpretaci radostné, slavnostní drobnosti z roku 1938 jsme si náramně užili.
Jiří Vodička nabídl hráčsky náročný Koncert pro housle a orchestr č. 2. g moll op. 63 Sergeje Prokofjeva. V roce 1935 jej v Madridu premiéroval objednatel, skladatelův přítel, francouzský houslista Robert Soëtens. Jiří Vodička přednesl skladbu s nejvyšší možnou bravurou. Vodičkova sytá kantiléna i pasáže výrazových a rytmických akcentů, ušlechtilá prezentace houslí jakožto nástroje velkých technických nároků, byly impozantní. Naplno nadchla lyrika pomalé věty, pevný sólový zpěv, podbarvený křehkými pizzicaty orchestru, tanec emocí s jemnými vzdechy lesních rohů, bezvadná kázeň orchestru držela na uzdě i ty nejtišší pianissima a v dobrém smyslu – takřka šlágrově – prozpívala lyriku kusu. Závěrečná, silně rytmická a dramatická část dovršila plnost sólové virtuozity a zvukové kompatibility orchestru dokonale, vpravdě ben marcato přepnula taneční náladu do zběsilého reje nepokojných myšlenek. Dílu s podtónem tragiky dala spolupráce mladých umělců a vyzrálé filharmonie strhující vyznění. Silně aplaudovaný Jiří Vodička (jehož nástroj postavil Joseph Gagliano roku 1774), přidal Paganiniho Variace na duet Nel cor piu non mi sento z Paisiellovy opery La Molinara. V době vzniku si posluchači asi notovali spolu, my dnes vnímáme krkolomnou virtuozitu hráče. Kdo by chtěl více, může celé Paganiniho Variace vychutnat na supraphonském CD Jiří Vodičky Violino solo.
![](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2019/03/190314_CF_Brauner_Vodicka_hires_26_c_PetraHajska.jpg)
Předsunout Haydnovu symfonii dílu Bohuslava Martinů má logiku, Martinů byl jeho velkým ctitelem. Symfonie č. 22 Es dur, rané dílo s podtitulem Filosof neříká, o čem filosof mudruje, úvodní hornové předříkání melodie naznačilo jemnost zámecké kurtoazie a salonní náladu kusu držela dirigentova taktovka plně.
Sinfonietta La Jolla pro klavír a komorní orchestr H 328 Bohuslava Martinů není klavírní koncert, byť právě klavír má určující zvukovou roli. Daniel Wiesner je pro interpretaci tohoto klavírního partu ideální, energický, precizní a přednáší svůj part bez zavádějící okázalosti. Vstupní svižné Poco allegro je natolik kompaktní, že by vydalo na samostatnou skladbu, dikce pomalé věty s náznaky lyrismu dávají vděčné pasáže tichým smyčcům, klavíru a klarinetu, závěrečné Allegro hýří nápady a muzikantskou rozšafností a právě taková radostnost zněla. La Jolla premiérovaná v srpnu 1950 svým objednatelem, orchestrem Umělecké společnosti La Jolla, měla „tremendous success“. Ohromný úspěch jí tentokrát vtiskla svým kvalitním výkonem i Česká filharmonie.
![](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2019/03/190314_CF_Brauner_Vodicka_hires_46_c_PetraHajska.jpg)
Praha – Rudolfinum, Česká filharmonie 14., 15. a 16. března 2019
(Recenze psána z koncertu 15. března 2019)
Jiří Vodička: housle
Daniel Wiesner: klavír
Tomáš Brauner: dirigent
Igor Sravinskij: Concertio Es dur Dumbarton Oaks
Sergej Prokofjev: Koncert pro housle a orchestr č. 2 g moll, op. 63
Joseph Haydn: Symfonie č. 22 Es dur Filosof, Hob. 1/22
Bohuslav Martinů: Sinfonietta La Jolla pro klavír a komorní orchestr, H 328
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]